Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartveder
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 26-01-2023
Ik wil volgende maand een nieuwe (OLED)televisie kopen en mijn oog is gevallen op twee modellen: de Sony A80K en de LG G2. Beide televisies zijn ongeveer 1600 euro (55 inch).

Ik heb al enige vergelijkingen opgezocht, maar het valt mij op dat de G2 telkens wordt vergeleken met de duurdere A95K en dat de A80K juist wordt vergeleken met de goedkopere C2. Vreemd wat mij betreft omdat de A80K en de G2 even duur zijn en ik zou dus verwachten dat deze twee TVs met elkaar vergeleken zouden worden. Iemand enig idee hoe dit kan?

Hoe dan ook, welke televisie zouden jullie aanraden? Ik zal de TV grotendeels gebruiken voor films/series en af en toe het spelen van videogames.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:22

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De A80K en C2 hebben hetzelfde paneel en zijn op die manier goed te vergelijken, met elk hun sterke punten. Bij de G2 en A95K wordt het lastiger: De G2 heeft een WOLED-paneel met koelplaat, terwijl de A95K een QD-OLED-paneel heeft.

De A95K wordt samen met de Panasonic HZ1000 gerekend tot de beste televisies die momenteel met geld te koop zijn. Daar hoort evenwel een prijskaartje bij en voor de meeste consumenten zal de meerprijs van de A95K niet te verantwoorden zijn.

Als de beeldkwaliteit C2 voor jou nog niet goed genoeg is of je muurmontage wilt dan is de G2 doorgaans de televisie die je wilt kopen. Dankzij zijn koelplaat kan de G2 namelijk nog iets beter in HDR presteren dan de C2.

Je omschrijving "voor films/series en af en toe het spelen van videogames" is erg algemeen en niet bepaald aanleiding verder te kijken dan de mainstreammodellen (C-serie van LG, A80-serie van Sony).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:35
Dan heb je je onvoldoende verdiept, prijs zegt helemaal niets.

LG G2 heeft een heat sink net als de Sony A90J, beiden hebben meer HDR impact vergeleken met de A8xK en C2.

Ik zou niet tot volgende maand wachten, momenteel biedt de Sony 55A80J voor ~ 900 euro veruit de meeste bang for the buck en heeft dezelfde beeldkwaliteit als de A8xK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartveder
@dmantione Bedankt voor je reactie. Kan ik hier uit opmaken dat je de G2 zou verkiezen boven de A80K? Oftewel, de G2 is een betere TV voor het zelfde geld? Beiden 1600 euro.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:22

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
De G2 staat op de OLED-ladder een trede hoger dan de A80K vanwege de koelplaat. De koelplaat zorgt voor een hogere helderheid, minder last van tijdelijke retentie en potentieel (weinig data beschikbaar) langere levensduur.

Dat betekent niet dat de paneeltechniek de enige afweging moet zijn om de televisie te kopen. Persoonlijk zou ik bij een keus tussen beiden inderdaad voor de G2 gaan om de perikelen rond Mediatek-chips te vermijden en dat ik liever WebOS dan Android heb, doch ook de Sony heeft zijn sterkte punten, Freshouttheoven kan je daar genoeg over vertellen. Het gaat om de accenten die je zelf legt en welke je daarvan het belangrijkst vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dartveder
@Freshouttheoven dmantione vertelde mij dat jij veel weet over de pluspunten van de Sony. Zou je me daar misschien wat over kunnen vertellen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 21:35
Het gaat er inderdaad om waar jij meer waarde aan hecht, niet wat wij zouden kiezen.

Alle genoemde tv's hebben de nieuwste WBE paneel, presteren in grote lijnen hetzelfde waarbij de onderlinge merken zich enkel op detailniveau onderscheiden.

De Sony modellen zijn out of the box nauwkeuriger gekalibreerd, en is Sony class leading in processing denk hierbij o.a. kleurengradatie, tone mapping, motion handling, upscaling en near black handling. Daarnaast zijn de geluids- en bouwkwaliteit beter.

Nadeel kan zijn dat de Sony modellen enkel twee HDMI 2.1 poorten hebben en geen ondersteuning bieden voor 120Hz @4K in Dolby Vision. Voor casual console gaming is dit geen gemis, hang je er een krachtige desktop aan en ben je een fanatieke gamer dan zijn de LG modellen de betere keus. De gebruikte MediaTek SoC is weliswaar minder uitgebreid echter is GoogleTV op de Sony modellen smoother en uitgebreider vergeleken met WebOS.

Over het algemeen zijn de LG modellen goedkoper en bieden hierdoor meer bang for the buck echter geldt dit op moment van schrijven niet.

Je geeft aan dat je een 55'' tv wilt kopen, of is dit een typfout en moet het 65'' zijn? Aangezien laatstgenoemde ook binnen handbereik is met het gestelde budget.

Als het 55'' is zou ik voor de 55A80J kiezen die deze week in de aanbieding is, biedt zoals gezegd verreweg de meeste bang for the buck. De 55A90J is vergeleken met de 55A80K de betere keus, door o.a. een heat sink en premium afwerking waarbij de vraag is of deze voordelen in combinatie met de eerder genoemde pluspunten de meerprijs van een paar honderd euro extra het voor jou rechtvaardigen.
Pagina: 1