Toon posts:

Warmtepompboiler aangewezen temperatuur instellen

Pagina: 1
Acties:

• DriesLec
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 28-03 21:30
Hi Tweakers,

Vandaag wordt er een ariston nuos wifi 250l geïnstalleerd, beloofde cop bij dunno hoeveel graden is 3,35 allemaal top.
Die vervangt een tijdelijke elektrische boiler die we hadden doordat de levertijden van onze originele wens (een vaillant wpb) opliep qua wachttijd tot een jaar.

Nu is mijn vraag welke temperatuur heeft een gewone boiler (was een 100l) en welke temperatuur is ideaal om aan te houden in wpb, ik lees vaak 55 graden, zelf zou ik het op 50 zetten maar mss heb je dan meer stroomverbruik dan nog voor die legionella run en is het eigenlijk niet eens voordelig.

So guide me o wijze tweakers _/-\o_

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:06
Ik zou hem op 50 zetten met een wekelijkse legionella run.
Mocht blijken dat het je lukt om die boiler leeg te douchen dan kun je hem ook iets warmer zetten.

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

14400Wp Zuid-Limburg

Zoals hierboven vermeld, 50 graden en eenmaal per week een legionellarun, ik had hem drie jaar op 55 staan en nu een jaar op 50, scheelt een berg elektra op jaar basis.

14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.

• DriesLec
Ok top! Goed om te weten.

Aan hoeveel verbruik liggen jullie dan zo op een jaar? 🙂

• TeXiCiTy
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14-02 07:49
Voor het verbruik, hoe lager hoe beter. Onder de 50 graden kan het wel zijn dat thermostatische mengkranen niet meer helemaal lekker de gewenste temperatuur maken.
Is het "gezien de wifi in de naam" niet mogelijk om 'm overdag bij zonne-energie en warmere aanvoertemperatuur hoger te zetten?
Overdag naar 55 graden stoken, zou menig dag een betere COP kunnen leveren dan 's nachts naar 50 graden stoken.

En even nieuwsgierig, wat was de levertijd van de Aristo?

[Voor 7% gewijzigd door TeXiCiTy op 29-01-2023 20:06. Reden: Levertijd]

“A designer knows he has achieved perfection not when there is nothing left to add, but when there is nothing left to take away.” —Antoine De Saint-Exupery

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13:06
DriesLec schreef op zondag 29 januari 2023 @ 19:57:
Ok top! Goed om te weten.

Aan hoeveel verbruik liggen jullie dan zo op een jaar? 🙂
Onze warmtepompboiler claimt jaarlijks 500 kWh te verbruiken. (we zijn met z`n tweeen thuis)

edit: 400 kWh volgens DIN rail kWh meter, ik heb het even opgezocht.

[Voor 11% gewijzigd door busscherski op 29-01-2023 22:59]

SolaX X1 5.0: 4650 Wp Qcells ZZW45º, APS QS1: 1760 Wp YMX NWW 8º, APS QS1: 1535 Wp YMX plat, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie

• DriesLec
TeXiCiTy schreef op zondag 29 januari 2023 @ 20:06:
Voor het verbruik, hoe lager hoe beter. Onder de 50 graden kan het wel zijn dat thermostatische mengkranen niet meer helemaal lekker de gewenste temperatuur maken.
Is het "gezien de wifi in de naam" niet mogelijk om 'm overdag bij zonne-energie en warmere aanvoertemperatuur hoger te zetten?
Overdag naar 55 graden stoken, zou menig dag een betere COP kunnen leveren dan 's nachts naar 50 graden stoken.

En even nieuwsgierig, wat was de levertijd van de Aristo?
De Ariston viel goed mee, was er in 3 weken en kon sneller want ze wilden vroeger installeren maar ik kon zelf niet aanwezig zijn op dat moment. Uiteindelijk was het niet slecht de vertraging want de subsidie is gestegen in BE. Hij is idd smart grid ready, dus je kan hem automatisch laten werken als de zon schijnt, nog niet helemaal mee met hoe dat werkt. Voorlopig is er een programma die hem laat werken tussen 9u en 18u idd naar 55 graden aangezien we dan zonopbrengst hebben plus ik wil niet dat hij snachts staat te blazen.

Voorlopig de 1e dag wat kw verbruikt donderdag (5 want had de boost opgezet zodat er 's avonds gedoucht kon worden met de kid) sindsdien heb ik hem 1 keer 3 uurtjes weten werken. De kw report staan nu op 7 dus da lijkt wel goed te komen qua zuinigheid. Ga het na een maandje bekijken, in principe nu de duurste maanden want water vrij koud en garagelucht ook dus kan alleen verbeteren in komende maanden dus mss komen we zelfs onder de 500 ...

Er is ook een app maar die nog niet aan de praat gekregen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee