Toon posts:

Hoe geluid van druppels uit regenpijp dempen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• floor66
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 19-03 14:21
Beste Tweakers,

Ik woon in een bovenwoning in Rotterdam. Mijn buren hebben een uitbouw met een plat dak. Drie PVC regenpijpen lozen het water van dit dak, recht naar beneden in de goot (tussengoot) tussen onze daken.

Nu is het zo dat één van deze drie pijpen precies loost op de plaats waar, aan de andere kant van de muur (zeer oud huis, slecht geisoleerd), mijn hoofd op mijn kussen ligt :) En dan resulteert in, bij het minste beetje regenval, een continue, constante drup... drup... drup... drup... drup... drup... Van de druppels die in de goot vallen. Alsof je naast een druppende kraan slaapt. Tot het een tijdje gestopt is met regenen 8)7 . Resultaat is dat ik nu op zijn minst met oordoppen in moet slapen.

Ik heb al eens bedacht om misschien iets zachts in de goot te leggen onder de pijp, maar wil ook niet de afvoer van regenwater blokkeren. Wat kan ik proberen? Zou het helpen om de pijp bijv. niet recht maar onder een hoek af te laten lopen? Of om hem te verlengen, zodat de druppels van minder hoog vallen en een minder harde "drup" produceren?

Veel dank voor de adviezen :)

Alle reacties

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

je kan
- de situatie oplossen .. iets waar de druppels langs een touwtje bv kunnen glijden ipv vallen als voorbeeld
- er nog een nachtje over slapen
- andersom liggen
- andere kamer gaan liggen (bank bv)
- verhuizen
- verbouwen
- (geluids) isolatie overal doen.

er zijn vele adviezen .. welke past dat is aan u

Tja vanalles

• Rudu
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 22:53
Is het ook mogelijk een touw te plaatsen op de bewuste plek? Dan gaat het water namelijk via het touw de goot in en zou het gedruppel klaar moeten zijn.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:14
Rudu schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:17:
Is het ook mogelijk een touw te plaatsen op de bewuste plek? Dan gaat het water namelijk via het touw de goot in en zou het gedruppel klaar moeten zijn.
Ditzelfde hier ook gedaan bij de overkapping achter het huis, stuk dik touw naar beneden laten zakken welke onderaan een stukje uit steekt. Veel minder herrie bij regenval omdat het water daar langs kan stromen i.p.v. direct op de tegels te vallen. :Y

[Voor 8% gewijzigd door D4NG3R op 26-01-2023 11:28]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-03 13:20
Heel zacht rubber/isolatie materiaal dat tegen water kan, onderaan in de regenpijp steken werkt goed. Flap van 2-3cm dik en deze in de pijp plooien en de rest op het dak laten liggen.

[Voor 28% gewijzigd door blubbers op 26-01-2023 11:25]

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:26
Touw zou een oplossing kunnen zijn.
De vorige buren hadden een of andere waterbak aan de regenpijp hangen. Mijn vrouw sliep ook niet van het gedrup.
Bleek dat de regenpijp hier los in hing. Echter hebben ze er nooit iets aan willen doen.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Een vallende druppel maakt vaak wel geluid op een plat oppervlak, maar op iets schuins al een stuk minder. Misschien kan je de uitloop van de pijp zo aanpassen dat het schuin wordt.

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-03 16:26

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Flux Capacitor injecteren die de gravity reversed?

Professioneel Heftruck Syndroom

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21-03 22:15
Alles wat je in een regenpijp stopt leidt tot verstoppingen, vroeger of later.
Wij hebben er in onze flat ook last van. De beste oplossing tot nu toe was onderaan de eindbocht te vervangen door 2x 45 graden bocht ipv 1x 90 graden en de buizen te isoleren. Wij hebben matten van Armacell gebruikt, niet goedkoop, wel probleem opgelost.

https://local.armacell.co.../Acoustic_Brochure_NL.pdf

• Kevinns
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23:10
Zoiets zie je veel in de alpen:

Nu zou ik niet direct de hele pijp vervangen door een ketting, maar als je op het punt waar de druppels uit de pijp komen een RVS ketting monteert die tot in de tussengoot loopt dan zou dat het probleem moeten oplossen. Vergelijkbaar met het touw maar niet gevoelig voor rot, mosgroei, etc.

• floor66
Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik denk dat ik het beste mijn hoofd kan inpakken met Armacell :)

Ik ga maar eens met mijn buurman in gesprek of ik een touw/ketting in zijn regenpijp mag hangen.

• blubbers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-03 13:20
Ramon 73 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:38:
Alles wat je in een regenpijp stopt leidt tot verstoppingen, vroeger of later.
Wij hebben er in onze flat ook last van. De beste oplossing tot nu toe was onderaan de eindbocht te vervangen door 2x 45 graden bocht ipv 1x 90 graden en de buizen te isoleren. Wij hebben matten van Armacell gebruikt, niet goedkoop, wel probleem opgelost.

https://local.armacell.co.../Acoustic_Brochure_NL.pdf
Hier na 4 jaar nog geen probleem. Controleer het wel elk jaar.

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:49
Bochtje (zigzag) erin maken bovenaan. Dan glijd het na de bocht langs de rand.

[Voor 6% gewijzigd door jeroen3 op 26-01-2023 12:15]

• floor66
Het is lastig om één antwoord als het juiste aan te duiden, gezien ik een combinatie van antwoorden als oplossing heb gekozen.

Ik heb met mijn 3d printer een 45 graden bocht geproduceerd, in trechtervorm, waar ik een touw in heb gehangen.

Na enkele regenbuien kan ik met zekerheid zeggen dat het geluid gedempt is en de doorstroom niet te veel belemmerd wordt! Ik zal het stuk wel periodiek monitoren op verstopping / algengroei / etc.

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-03 15:58

watercoolertje

Untertitel

floor66 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 17:27:
Het is lastig om één antwoord als het juiste aan te duiden, gezien ik een combinatie van antwoorden als oplossing heb gekozen.

Ik heb met mijn 3d printer een 45 graden bocht geproduceerd, in trechtervorm, waar ik een touw in heb gehangen.

Na enkele regenbuien kan ik met zekerheid zeggen dat het geluid gedempt is en de doorstroom niet te veel belemmerd wordt! Ik zal het stuk wel periodiek monitoren op verstopping / algengroei / etc.

[Afbeelding]
Leuke oplossing (3D print vooral)!

Ik zou wel een (redelijk groot) gat maken boven het tuutje zodat het bij veel water wel weg kan lopen ipv de buis op gaat vullen tot boven (en dan de dakgoten laat overstromen).

Als het gaatje zo groot is als het touw en het touw er doorheen zit kan daar nooit 10tallen liters per minuut doorheen stroom maar dat valt met een goede bui wel op je dak.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
45 graden bocht er aan en een stukje extra buis zodat die net 1 cm boven de goot eindigt... ipv een centimeter of 10~15?

Dell XPS 15-9570, Dell E6440, 2x HP EliteDesk G4 705, Ryzen 9 5900x custom server

• floor66
watercoolertje schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 17:40:
[...]
Leuke oplossing (3D print vooral)!

Ik zou wel een (redelijk groot) gat maken boven het tuutje zodat het bij veel water wel weg kan lopen ipv de buis op gaat vullen tot boven (en dan de dakgoten laat overstromen).

Als het gaatje zo groot is als het touw en het touw er doorheen zit kan daar nooit 10tallen liters per minuut doorheen stroom maar dat valt met een goede bui wel op je dak.
Mijn huis is heel oud en flink naar voren gezakt. Deze regenpijp bevindt zich aan de achterkant, waar bijna geen regenwater afloopt. Het is één van drie regenpijpen die het water afvoeren. Daarom hoor ik precies die enkele druppels, omdat het niet echt "stroomt". Maak me dus weinig zorgen dat er te veel water af loopt, maar ik houd het natuurlijk in de gaten.

[Voor 6% gewijzigd door floor66 op 23-02-2023 22:17]

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22-03 15:58

watercoolertje

Untertitel

floor66 schreef op donderdag 23 februari 2023 @ 22:13:
[...]

Mijn huis is heel oud en flink naar voren gezakt. Deze regenpijp bevindt zich aan de achterkant, waar bijna geen regenwater afloopt. Het is één van drie regenpijpen die het water afvoeren. Daarom hoor ik precies die enkele druppels, omdat het niet echt "stroomt". Maak me dus weinig zorgen dat er te veel water af loopt, maar ik houd het natuurlijk in de gaten.
Ah dan gaat het vast goed! Kan ik moeilijker oordelen vanaf hier maar als je daar bewust van bent is het goed.

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

• colvano
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 23:30
Wij hebben onderin stukjes kunstgras gelegd in de bocht en horen totaal niets meer. Mocht je het dus heel goedkoop willen fixen, bestel dan gewoon online een kunstgras sample en knip die op de juiste maat.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee