Toon posts:

10 gbit lan probleem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• rschwartnld
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-02 02:13

rschwartnld

pensioen bereikt

Topicstarter
Ik heb een cat7 netwerk laten aanleggen om met volle 10 Gbit veel en grote bestanden heen er weer te pompen indien nodig.
Nu dit leek goed te werken maar nu komt er iets vreemds tevoorschijn ik heb een oude dikke kleurenlaser die normaal perfect werkt maar als ik die aanzet gaat mijn hele netwerk op tilt
Heb van alles geprobeerd wat ik kon verzinnen en zelfs mijn oude kabel tester erbij gehaald maar wat ik ook doe zo gauw de printer aangezet word valt meteen de verbinding met mijn nas weg en na een paar uur gaat het hele netwerk op tilt
Laat ik de printer uit hup niets meer aan de hand kan ik weer gewoon alles doen
Ik heb echt geen idee wat er scheelt maar heb ergens het vermoeden dat de oorzaak in het idioot oude patch paneel zit wat die kerel in de meter kast heeft gehangen.
Wat ik totaal niet begrijp ik heb daar een mooie switch voor die dat feilloos kan regelen
Maar nee de (cat7) zijn daar op geknutseld met de eeuwenoude losse draadjes ....
Ik heb nu alles op 1 Gbit terug gezet en dacht dan zal het misschien wel werken ....... nee dus het hele netwerk weer op tilt omdat de printer aanstaat
Dus ik heb of de printer of ik kan op mijn nas die nu weer gedegradeerd is naar een 1 Gbit netwerk apparaat
Weet iemand waar ik het moet zoeken want los de kabels testen toont geen enkele storing
Heb nog zo een oude tester voor het netwerk dus geen modern spul

Dus de printer word zichtbaar en de nas verdwijnt en is niet meer te benaderen haal ik de printer zijn netwerk kabel eruit en reset het hele netwerk komt mijn nas weer tevoorschijn
Ik snap niet wat er hier mis is
Heb beide ook al op meerdere andere poorten op de switch gezet om te zien of dat hielp maar het probleem blijft
Dus ook nadat alles op 1 Gbit draait
Wie heeft er een idee waar ik het moet zoeken
Even voor de duidelijkheid beide hebben hun eigen ip adres de nas een vast ip de printer op dhcp
omdat ik dacht dat misschien als ik de ip door dhcp zou regelen het probleem zou oplossen
Uiteraard niet ook van alles getest en nagekeken zo gauw de printer aan het netwerk word gezet gaat na een paar uren het hele netwerk plat
koppel ik de nas af of de printer blijft alles feilloos draaien een poging om dit op te lossen met een switchje werkte ook niet alles ging nog steeds op tilt
Het werkt alleen als een van beide niet is aangesloten, ja beide hebben elke hun eigen cat7 kabel

[Voor 14% gewijzigd door rschwartnld op 26-01-2023 10:48]

Alle reacties

• MrSenne
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 00:27
Het probleem doet zich voor zodra je de printer aan zet, maar het probleem zou zitten bij "het idioot oude patch paneel zit wat die kerel in de meter kast heeft gehangen"?

Zorgt die printer niet voor een IP adres-conflict of iets in die richting?

• ProjectB00man
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 11:28
Werkte het voor de aanpassing van je netwerk wel goed?
Is het een managed switch waarop je logging kan zien?

Met deze info is het best lastig te beoordelen wat er mis zou zijn.
Kan zijn dat de printer op half duplex draait in plaats van full duplex, andere mogelijkheid is dat je ergens een loop creëert in je netwerk waardoor je netwerk helemaal volloopt met broadcast verkeer.

zou je kunnen uittypen of uittekenen hoe je netwerk in elkaar zit

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 15:25

nelizmastr

Goed wies kapot

Hang eens een switch tussen de printer en de huidige switch, liefst eentje die broadcast storms kan detecteren en niet zo'n dom 10 euro ding van de AC-tion. Is het probleem er dan nog?

Welk IP hebben je NAS resp. printer?

Staat de printer op auto-negotiate? Werkt het wel als je die op bijv. 100M FDX zet?

I reject your reality and substitute my own

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:16
Als je het patchpaneel verdenkt, dan is de simpelste oplossing de printer op een andere poort van dat paneel aan te sluiten. Als het probleem zich dan nog steeds voordoet dan zit het in de printer, is het probleem dan weg dan zit het in de patch.

Overigens, een "idioot oud patchpaneel", "geknutseld met de eeuwenoude losse draadjes" en Cat7 gaan niet samen... Weggegooid geld van die kabel dus. Nu heb je vast niet overal 10Gbit nodig, dus alleen die links aanpassen zodat ze een fatsoenlijke patch hebben (dus met een cat7 walloutlet / keystone, en de aders ZO MIN MOGELIJK ont-twisten) zou genoeg moeten zijn om daar 10 Gbit te halen.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• rschwartnld
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-02 02:13

rschwartnld

pensioen bereikt

Topicstarter
De printer zit op 21 en de nas op 150 maar ben er achter dat 2 kabels naar de switch geen signaal geven terwijl er maar 1 kabel niet actief is
Het lijkt erop dat die knuppel 2 apparaten op 1 aansluiting heeft geplakt ook al lijkt alles te kloppen als ik er naar kijk
Mijn conclusie zover is dat er iets fout is gedaan met dit domme patch paneel want zover ik nu er over nadenk kan een van de van dat paneel afkomende kabels naar de QNAP geen signalen geven
Nu zijn het er twee die geen enkel signaal geven
Ik ga even proberen de foto's die ik heb gemaakt te posten.
Maar weet nu eigenlijk wel zeker dat dit niet kan kloppen met dat patch paneel
Helaas zijn die kabels ook heel krap aangelegd dus er is geen enkele speling in de kabels
Terwijl die knuppel beweerde een hele rol van 100 meter in mijn huis te hebben gebruikt wat uiteraard ook weer complete onzin is.
Mijn conclusie is dat beide aansluitingen waar de printer en nas staan zijn samen gevoegd in dat patch paneel, ook al lijkt alles correct aangesloten snap ik anders niet hoe er een kabel die eigenlijk in gebruik zou moeten zijn geen signaal toont op de QNAP

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:08
Je verhaal is volkomen onbegrijpelijk.
Vertel gewoon eens welke switch je hebt en maak een foto van dat patchpaneel, want een hoop gescheld lucht misschien wel op maar levert geen oplossing.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Squeeky
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:19
Bij problemen is het beste items te elimineren. Heb zo het vermoeden dat je printer en NAS naast elkaar staan en de monteur, gezien het "idioot oud patchpaneel" mogelijk een split gemaakt heeft. 2 apparaten op 1 kabel, iets dat op Cat.3 / 10Mbit nog werkte...

Heb je de wandaansluiting al eens open gemaakt om te kijken of er wel 2 kabels naartoe lopen en de kabelkleuren gecheckt? Misschien bij monteren een adertje aangesneden die tegen metaal van de aansluiting ligt?

Sluit je apparatuur eens rechtstreeks aan op de switch, niet via de aangelegde bekabeling maar met losse UTP-kabels, zo kan je in ieder geval bepalen of het probleem in de bekabeling ligt.

Een kabeltester kost maar een paar tientjes, altijd handig om te hebben...

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:20
Ik denk idd dat de TS aangeeft dat aan een kant van de kabel 8 adres in 2x 4 aders gesplitst is om 2 aansluitingen voor 100mbit te krijgen.

Dat kan dan wel een cat7 kabels zijn maar uiteindelijk voldoet het aan geeen enkele norm.

Als je het mij vraagt zou ik een kabletester gebruiken om de bekabeling eens echt goed door te meten en dan het liefste niet alleen met lampjes die gaan branden.

[Voor 50% gewijzigd door mash_man02 op 26-01-2023 16:17]

Asus X570-E AMD ryzen 3700x 32Gb RX 5700 XT

• OverTheTop
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 28-03 21:08
Ik gok op een dubbele ISDN contactdoos. Daar zitten 2 RJ45 aansluitingen op, maar die zijn parallel bedraad, en kunnen voor Ethernet dus niet tegelijk gebruikt worden.
Het LIJKT dus een dubbele Ethernet contactdoos, maar je kunt er maar één ethernet apparaaat tegelijk op gebruiken.
Zodra je daar 2 apparaten op aansluit zal er hooguit 1 gaan werken, maar meestal zelfs geen een omdat de aansluiting niet conform de Twisted Pair standaard is.

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 07:58
OverTheTop schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:31:
Ik gok op een dubbele ISDN contactdoos. Daar zitten 2 RJ45 aansluitingen op, maar die zijn parallel bedraad, en kunnen voor Ethernet dus niet tegelijk gebruikt worden.
Het LIJKT dus een dubbele Ethernet contactdoos, maar je kunt er maar één ethernet apparaaat tegelijk op gebruiken.
Zodra je daar 2 apparaten op aansluit zal er hooguit 1 gaan werken, maar meestal zelfs geen een omdat de aansluiting niet conform de Twisted Pair standaard is.
Ik verwacht dat het nog wat gekker is...

Degene die het heeft aangelegd heeft in het patch paneel twee kabels (NAS + printer) op dezelfde aansluiting gemaakt :+

• mash_man02
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 16:20
Flans schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 06:29:
[...]

Ik verwacht dat het nog wat gekker is...

Degene die het heeft aangelegd heeft in het patch paneel twee kabels (NAS + printer) op dezelfde aansluiting gemaakt :+
Dan kun je cat 100 kabels aanleggen maar het gaat je nog niets helpen :-)

Asus X570-E AMD ryzen 3700x 32Gb RX 5700 XT

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Cat7, wie heeft dat je aangepraat dan. Compleet nutteloos in een thuis (of eigenlijk elke) situatie. Maar goed: dingen proberen en uitsluiten:
-printer aan een andere netwerk poort
-laptop aan de printer poort, wat doet dat?

Roomba E5 te koop

• thijsjek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 26-03 17:46
Maar vertel eerst eens welke apparatuur er in jou lw netwerk te vinden is.
Te beginnen bij welke router, welke switches en de topologie hoe het is aangesloten.
Tevens kun je inderdaad foto's posten. Mijn glazen bol is toevallig vorige week kapot gevallen. Want zonder wat duidelijke informatie is t gokken, en daar ben ik niet goed in.
Tevens is cat 7 geen officiële standaard, en veel lastiger goed afwerken en te installeren dan cat 6a. Cat 7 als de aarding niet goed is, kan het voor rare storingen zorgen.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee