Toon posts:

aantal unieke nummers tenzij een andere kolom verschillende

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• Goossies
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 04-03 13:19
goedemorgen,

ik heb een excel vraagje.. ik zoek een formule of VB oplossing voor het volgende. Ik wil graag het aantal unieke nummers weten (rij NR) alleen als een nummer meerdere malen voorkomt dan moet ie naar de rij prijs kijken. Zijn de prijzen die bij hetzelfde nummer horen gelijk dan verwacht ik het aantal 1. Als er ook maar 1 prijs afwijkt van de andere (zoals bij NR18) dan verwacht ik dat alle nummers apart meegeteld worden (bij NR18 dus aantal 3). in het schema hieronder zou ik het aantal van 15 verwachten als resultaat.
Nr prijs
15 31
15 31
15 31
16 28
17 29
18 30
18 29
18 29
19 31
20 32
20 32
20 32
21 30
22 29
23 28
23 28
23 27
23 27
23 28

ik ben benieuwd :). Het is mij nog niet gelukt helaas...

Alle reacties

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 04:59

g0tanks

Moderator CSA
Welkom op Tweakers. :)

Wat heb je zelf al geprobeerd dat niet gelukt is?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-03 13:55

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

Goossies schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:40:
...

ik ben benieuwd :). Het is mij nog niet gelukt helaas...
Wat heb je dan al geprobeerd?

Daarnaast vraag ik me af wat je met de uiteindelijke informatie gaat doen?

Als je alleen maar wilt weten of je afwijkende data hebt, dan kan je in dit geval makkelijker een draaitabel gebruiken of als je wilt weten wat de unieke regels zijn (NR & Prijs), dan kan je ook simpleweg de duplicaten verwijderen (onder Data -> Duplicaten verwijderen). In modernere versies van Excel heb je ook nieuwerwetse functies zoals =UNIEK(<bereik>).

• Goossies
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 04-03 13:19
Uiteindelijk heb ik het totaal (15 in dit geval) nodig om een controletelling met een ander tabblad uit te kunnen voeren. (Simpel gezegd, ik heb 2 bronnen en wil het aantal regels controleren of ze gelijk zijn. Probleem is dat 1 bron meerdere nr's met prijzen heeft en de andere bron alleen maar meerdere regels als de prijs afwijk. Op dit moment tel ik de unieke NR's. Als er dan nummers bijzitten met afwijkende prijzen krijg ik een verschil in het aantal).

Op dit moment gebruik ik een simpele ALS functie (als nummer gelijk is aan hierboven en ALS de prijs afwijkt van hierboven....) dan kan ik redelijk snel achterhalen bij welke nummer de afwijkingen zitten, maar blijft het uitrekenen van het aantal nog steeds handwerk.

• GRDavies75
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-03 13:55

GRDavies75

PSN-id: GRDavies

Jouw probleem is dus dat je bronnen de data net iets anders aanleveren, daar is Power Query juist geschikt voor om de data uniform samen te voegen / stroomlijnen (zodat je niet meer over verschillen hoeft na te denken. Maar ik schat in dat je daar niet bekend mee bent.

Alles staat en valt met je antwoord op de volgende vraag:
Ok, er blijken afwijkende prijzen te zijn, wat doe je dan?
Bijvoorbeeld de duurste prijs gebruiken of neem je informatie over van de andere bron (als die eenduidig blijkt)?

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee