Linux Mint 2 minuten boot na installatie displaylink

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:52
Mijn vraag
Ik heb sinds een dag of wat Windows vervangen door Linux Mint. Tot nu toe erg tevreden.
Nu heb ik thuis een USB-A dock welke displaylink-drivers nodig heeft. Die heb ik geinstalleerd met informatie vanaf de volgende website.
https://displaylink.org/forum/showthread.php?t=67223
Kort gezegd, displaylink-drivers voor Ubuntu gedownload, sudo ./displaylink-driv en beide externe beeldschermen werken nu prima.

Echter, na installatie duurt het zo'n 2 minuten om op te starten. Het groene logo blijft zo'n 2 minuten in beeld staan voordat hij verder gaat. Daarna werkt het prima
Nu las ik op https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=359571 dat dit te maken zou kunnen hebben met mounten van niet bestaande drive's.
Echter, voor de installatie van displaylink werkte alles prima, ik vraag mij af of het daarmee te maken kan hebben?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
cat /etc/fstab

# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
# / was on /dev/nvme0n1p2 during installation
UUID=2f6901d7-29b2-44d4-b170-a27fbaec66ff /               ext4    errors=remount-ro 0       1
# /boot/efi was on /dev/nvme0n1p1 during installation
UUID=D24A-0D81  /boot/efi       vfat    umask=0077      0       1
/swapfile                                 none            swap    sw              0       0

code:
1
2
3
blkid
/dev/nvme0n1p1: UUID="D24A-0D81" BLOCK_SIZE="512" TYPE="vfat" PARTLABEL="EFI System Partition" PARTUUID="273578f0-e9ed-4c46-8133-295fd9517ba0"
/dev/nvme0n1p2: UUID="2f6901d7-29b2-44d4-b170-a27fbaec66ff" BLOCK_SIZE="4096" TYPE="ext4" PARTUUID="f9527fc0-e3be-4284-bd63-01a1edb69af0"

Het probleem lijkt hetzelfde te zijn als:
https://github.com/NixOS/nixpkgs/issues/51684

En fixed in
https://github.com/NixOS/nixpkgs/pull/51760

Ik heb echter geen enkel idee wat nu de bedoeling is. Ik heb e.a doorgelezen maar weet nog niet wat te doen om dit op te lossen.

Ook las ik iets over een systemd-udev-settle.service.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
systemd-analyze blame
2min 17ms systemd-udev-settle.service
   9.636s NetworkManager-wait-online.service
   1.167s vmware.service
    343ms apt-daily.service
    303ms dev-nvme0n1p2.device
    295ms blueman-mechanism.service
    184ms networkd-dispatcher.service
    172ms vmware-USBArbitrator.service
    161ms accounts-daemon.service
    145ms lightdm.service

Wat ik hier exact mee zou moeten doen weet ik ook nog niet.
Weet iemand raad?

[ Voor 10% gewijzigd door Ora et Labora op 26-01-2023 09:16 ]

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 14:29
Probeer eens "Verbose" boot.
Bij mij werkt dat door op F1 te drukken, dan verdwijnt het logo en zie ik alles wat ie doet tot loginscherm komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:05

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Als ik het issue zo lees dan zou je voor het opstarten van de dlm service (de service die de displaylink beheert) moeten kunnen opstarten met start --no-block dlm.

Je zou kunnen kijken of je een dlm.service bestand op jouw machine kunt vinden. Dit is in principe een text bestand met de service definitie. Er zou een heading in moeten zitten met de prefix EXEC. Dit is de commandline die uitgevoerd wordt om de service te starten. Daarachter zou dan zoiets als /bin/dlm moeten staan. Hier zou je dan dat --no-block aan toe kunnen voegen als dat er niet staat.

Ik zou wel even afwachten of er nog andere reacties voorbij komen die dit kunnen bevestigen. ;)

En zoals @Andre_J al zegt, je kunt het Mint logo ook wegklikken om de boot messages voorbij te zien scrollen en dan zou je moeten kunnen zien waar in het bootproces de boel blijft hangen.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ora et Labora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13:52
Ik vond deze ook nog:
code:
1
sudo systemctl mask systemd-udev-settle

https://www.reddit.com/r/...systemdudevsettleservice/

En dat lijkt te werken.
Nog geen idee of het kwaad kan overigens :-)

Who's general failure, and why is he reading my disk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-06 20:54

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als ik de omschrijving van de unit bekijk, lijkt het mij wel zinvol te zijn om te houden. Beter als je zoals hierboven al stond eens de boot berichten bekijkt. Dat zou je in een log moeten kunnen vinden, maar voor direct inzicht bij het opstarten is het sneller te doen door de boot entry in Grub eenmalig te wijzigen als je opstart.

Start je pc op en zorg dat je het Grub menu krijgt. Mogelijk moet je de linker shift ingedrukt houden om deze te tonen. Druk dan op 'e' om de boot regel te wijzigen en zoek naar de regel die begint met 'linux', haal daar 'splash quiet' weg en druk dan op ctrl+x of F10 om met de aanpassing op te starten.

Zodra er een reden is voor de pauze zal je dat direct zien omdat er geen tekst bij komt.

Commandline FTW | Tweakt met mate