Toon posts:

linux desktop, de alternatieven

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit hier in een netwerk met een Linux server en de rest allemaal windows werkstations. Ik ben ME zo strontzat, ik wil RH erop hebben. Een server is geen probleem voor me, maar een desktop is wat anders. X-Newbie dus.

Om de compatibiliteit te kunnen houden met de andere gebruikers en goed te kunnen werken (duh) ben ik op zoek naar alternatieven voor de volgende programma's :

- Outlook 2000 (dus niet zon kleine client met standaard mogelijkheden)
- Word (Staroffice, maar is die helemaal compatible?)
- Excel (Staroffice, maar is die helemaal compatible?)
- Dreamweaver
- Photoshop (The Gimp ??)

De rest lukt wel (icq enz). Nog een belangrijk ding : Unreal Tournament. Is daar enige mogelijkheid voor ???

Thx !

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

OK gaan we weer, dit moet dus in de FAQ, magoed.

UT draait Native onder Linux.
Outlook: Evolution kan hetzelfde en is zeer goed afgewerkt. Mozilla kan ook heel veel en ziet er flex uit, alleen is baggertraag zonder een sloot RAM.
Word: alles, want alles is beter dan Word vind ik. KWord is eigenlijk wel zat, maar OpenOffice/StarOffice heeft wel meer mogelijkheden.
Excel: ja, das een van de betere programma's van Microsoft, maar testen hebben uitgewezen dat StarCalc minstens even goed is.
Dreamweaver: vi, WYSYWIG editors vind ik echt zooi en die bestaan er dus ook niet >:)
Photoshop: The GIMP kan bijna alles, alleen geen verschillende kleuren afdruk (CMYK ofzoiets).

Voor ICQ is GnomeICU aan te raden en ook Gnome als desktop vind ikzelf. KDE vind ik ook wel goed, maar het ligt me niet, themes werken niet goed enzo en als KDE een stoptrein is, is Gnome een TGV.

[deze advertentieruimte is te koop]

Verwijderd

Topicstarter
Op donderdag 30 augustus 2001 23:42 schreef Groot-Moefti het volgende:
Word: alles, want alles is beter dan Word vind ik. KWord is eigenlijk wel zat, maar OpenOffice/StarOffice heeft wel meer mogelijkheden.
Excel: ja, das een van de betere programma's van Microsoft, maar testen hebben uitgewezen dat StarCalc minstens even goed is.
En de compatibiliteit met de MS zusjes zelf??

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 10-08 18:05
Ik draai nu de laaste openoffice (638) (www.openoffice.org) en die kan prima omgaan met doc formaten (xls slikt ie ook)

daarnaast heeft deze laaste versie bij mij in linux ineens vette AA fonts (in gnome), en windows heeft ie een soort quicklaunch waardoor ie (net als ms office) ineens lekker snel opstart..
Dreamweaver
Ik gebruik meestal bluefish of screem (in kde quanta), lijken niet zozeer op dreamweaver als wel op homesite (je kunt voor wysiwyg natuurlijk altijd mozilla-composer gebruiken)

//edit: openoffice is de open-source versie van staroffice

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

deadinspace

The what goes where now?

Paar opmerkingen over de reacties hierboven:
• er zijn native UT binaries ja, maar let erop of je 3D kaart support heeft, anders heb je er nog niet veel aan.
• gnumeric is een excel clone en vreet de excel docs best goed (afaik)
• ik vind openoffice veelbelovend, maar het is nog erg beta-stage (afaik). Staroffice is iig production-stage en leest doc goed bij mijn weten.
• Ik ben nooit een 'echte fotoshopper' geweest, maar de gimp kon tot nu toe alles wat ik nodig had.

Maar als GNU/Linux op de desktop nieuw voor je is, is het dan misschien niet verstandig om eerst dualboot te proberen? Met partitition magic kun je partitities resizen, dus dan kun je het achteraf nog een beetje naar behoefte aanpassen.

Verwijderd

Op vrijdag 31 augustus 2001 01:00 schreef deadinspace het volgende:
Maar als GNU/Linux op de desktop nieuw voor je is, is het dan misschien niet verstandig om eerst dualboot te proberen? Met partitition magic kun je partitities resizen, dus dan kun je het achteraf nog een beetje naar behoefte aanpassen.
Een mooi freeware programma wat dit (resizen van fat) ook kan is fips. Dat scheelt weer in de aanschaf van partition magic. :)

Verwijderd

Op donderdag 30 augustus 2001 23:42 schreef Groot-Moefti het volgende:
en abiword :) - volgens c't voor de "simpele werkstukken van minder dan 100 pagina's" een zeer snel, laag-geheugen-verspillend alternatief voor Word, werkt nog onder windhoos ook. Jammer dattie nog niet zoveel met tabellen kan...
:o - je vergeet een der betere GNU progjes around -> gnumeric.
Dreamweaver: vi, WYSYWIG editors vind ik echt zooi en die bestaan er dus ook niet >:)
bluefish - niet echt WYSIWYG maar toch een zeer goede HTML-editor.

Via google kun je wel artikelen vinden over "Gnome Office", zoals GIMP+evolution+galeon/mozilla+staroffice+gnumeric+abiword+DIA+etc.etc.etc die met z'n allen samen vormen.

• [Yellow]
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
StarOffice is redelijk goed met inlezen van Word bestanden. Alleen echt ingewikkelde documenten worden niet helemaal goed geconverteerd.

Als er dan ook nog embedded objecten inzitten van specifieke windows pakketten (VISIO, System Acrhitect, etc) wordt het wat moeilijker.

Dus als je veel documenten uitwisseld met andere bedrijven kun je wel eens problemen krijgen, maar voor de rest lijkt het wel goed te werken.

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Anders kijk je even op ximian.com
Daar heb je een goede desktop staan.... gnome als ondergrond met een hele boel extra utils erbij

Orkaan

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• tspawn
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:10
hoe zit het eigenlijk met Sjablonen van Word voor staroffice ???

Verwijderd

Koffice en openoffice heb ik nooit gebruikt maar staroffice dus wel.
het is gewoon precies de windows office spul alleen ondersteunt het iets van 500 keer meer extensies.
1 prob toch. als je in staroffice een excel achtig iets maakt wist hij al je formules?? maar dat kan ook aan mij liggen ik ben namelijk nog niet zo lang mee gewerkt.

• Aaargh!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 10:34

Aaargh!

Bow for me for I am prutser

Gnumeric werkt erg prettig en de compatibiliteit met Excel is prima.

Those who do not understand Unix are condemned to reinvent it, poorly.

• RG
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11-2025

RG

Lambda

Op vrijdag 31 augustus 2001 10:54 schreef beelzebubu het volgende:
en abiword :) - volgens c't voor de "simpele werkstukken van minder dan 100 pagina's" een zeer snel, laag-geheugen-verspillend alternatief voor Word, werkt nog onder windhoos ook. Jammer dattie nog niet zoveel met tabellen kan...
Ja ook Abiword natuurlijk maar dat vind ik gewoon de KWord van Gnome of KWord is de AbiWord van KDE. iig zijn het zeer vergelijkbare programma's. Beide zijn eigenlijk perfect. Al die onzin functies heb je toch niet nodig. En hoezo voor mindre dan 100 kantjes? ooit wel eens zo'n document in Word ingeladen? Ik zou het niet gaan proberen iig. Nee, Word vind ik echt 3x niks. Mensen gebruiken het alleen omdat ze "Start , Programma's, Microsoft Word" kunnen onthouden.

[deze advertentieruimte is te koop]

Pagina: 1