_edikt schreef op zondag 29 januari 2023 @ 19:00:
[...]
Ja op zich wel ik dacht vpn is voor de gemiddelde power user al een must ivm RDP/data etc snap niet dat het aanbod zo beperkt is.
Ga denk ik wel ff proberen met opnsense. Gewoon flashen en gaan of zeer uitgebreide configuratie en bijbehorende kennis nodig?!
Voor een simpele vpn verbinding voor rdp/data heb je ook zat softwarematige oplossingen voor waarbij je de router niets extra's hoeft te laten doen.
Moet je wel de betreffende software op beide pc's hebben staan voordat je een verbinding op kan zetten.
Tevens zou je de VPN server intern op een pc/server kunnen hosten. Dan hoeft je alleen je binnenkomende portforward in te stellen in je router.
De use case voor een VPN server in de router is dan ook zeel zeldzaam, zeker geen must have, dus daar niet veel kant en klare oplossingen voor zijn is best logisch.
Voor het encrypten en decrepten van je data heb je best wat CPU power nodig. Iets wat de meeste routers zeker niet hebben. Dus kom je idd uit op zelfbouw systemen/servers met software als RouterOS of vergelijkbare zaken.
Hoe je het ook wilt gaan doen je ontkomt er niet aan je VPN goed in te moeten stellen. Eventueel nog een dynamic DNS als je geen vast/garandeerd IP adres krijgt van je ISP.
Ik begrijp uit je antwoorden dat je hier weinig tot geen kennis van hebt. Dan is het best een aardige klus als je wilt gaan werken met een zelfbouw router of in ieder geval zaken zelf in wilt/moet gaan stellen.
Uiteindelijk zet je toch de boel open voor heel het internet, dus zorg er voor dat je beveiliging goed in elkaar zit.