Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11-06 06:26
Goedenavond allen situatie :
Hoekhuis 1973 spouwmuur eps hr++
Schuifpui over de volle breedte hr++
Remeha tzerra 28c zonder display dus de instellingen kan ik niet inzien (min 5,5kw begrenst op 65gr)
Toon zonder abonnement

16,5-18,0gr in 30/40min maar kost wel ruim 2m3 gas

1x jaga tempo 1838watt arctic p12x5 in de maak
1x vasco flatline t22 1387watt

Nu hebben wij een bij-vloerverwarming met tyleen slangen en een warmteplaatwisselaar

Aangezien wij de cv eigenlijk alleen sochtends gebruiken en smiddags de houtkachel aan gaat lijkt het ons slimmer om de vvw buiten werking te stellen
De 2 radiatoren hebben het huis al op temperatuur voordat de vloer echt goed warm is
Als de rest van de dag de cv kalm aan het moduleren is komt er maar weinig “porrie” uit de vloer en daarom lijkt ons dit verspilde energie

( thermostaatknoppen op de 2 radiatoren zou kunnen zodat de vloerverwarming bv de laaste 2graden maakt maar dit lijkt ons alsnog minder energiezuinig)

Zie foto :
Ik kan alleen de retour dichtdraaien op de verdelerbalk maar aangezien het een gesloten systeem heeft doet dit niets ?
Kan ik dit omzeilen door de thermostaatknop op 0 te zetten of ontkom ik er niet aan om afsluiters te plaatsen?

Badkamer en gang radiator staan open dus de ketel zou zijn minimaale vermogen kwijt moeten kunnenAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hHny9WYL-IRRrbfttwVTkgH1e0w=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HztAV6Tve48AfhrHagFzWcGO.jpg?f=fotoalbum_large

Hoor graag jullie mening/ideeën/tips&tricks

Mvg

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-06 12:30
Waarop baseren jullie dat de vloer "weinig porrie geeft"? Het is volstrekt normaal dat je vloer niet heet wordt, en door de lage retourtemperatuur van een vloerverwarming helpt deze om het rendement van je CV ketel te verbeteren (zeker als die langzaam pruttelt).

Nu goed, als je deze wil uitschakelen zal op de verdeler dichtdraaien of de thermostaatkraan dichtdraaien niet helpen, zo te zien zit er niets van regeling op de doorstroming door de warmtewisselaar van CV water, je wil hier echt wel iets van instelmogelijkheid op (alleen al om waterzijdige inregeling te doen).

In een van de witte leidingen naar boven moet je een kraan voorzien, lijkt me logisch om daar de thermostaatkraan (maximaalbeveiliging) van de verdeler te hebben; en dan in de andere leiding een regelbaar voetventiel.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
naftebakje schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 22:15:
Waarop baseren jullie dat de vloer "weinig porrie geeft"? Het is volstrekt normaal dat je vloer niet heet wordt, en door de lage retourtemperatuur van een vloerverwarming helpt deze om het rendement van je CV ketel te verbeteren (zeker als die langzaam pruttelt).

Nu goed, als je deze wil uitschakelen zal op de verdeler dichtdraaien of de thermostaatkraan dichtdraaien niet helpen, zo te zien zit er niets van regeling op de doorstroming door de warmtewisselaar van CV water, je wil hier echt wel iets van instelmogelijkheid op (alleen al om waterzijdige inregeling te doen).

In een van de witte leidingen naar boven moet je een kraan voorzien, lijkt me logisch om daar de thermostaatkraan (maximaalbeveiliging) van de verdeler te hebben; en dan in de andere leiding een regelbaar voetventiel.
Dat een vvw niet heet word begrijpen we idd
Als de cv heel de dag aan staat dan is de koude van de vloer af.

De warmtewisselaar word niet snel warm
De cv retour geeft dan al warm water terug voordat de warmtewisselaar en dus de vloer zelf opwarmt is de kamer al op temperatuur door de 2 radiatoren (30/40min)

We stoppen er dus energie in maar krijgen er eigenlijk niks voor terug behalve wat koeler retourwater..
Zeker omdat 95% van de tijd de houtkachel aan gaat.

Het lijkt ons dus zinniger om deze te sluiten of hier een extra radiator op aan te sluiten die wel gelijk warmte afgeeft

Benieuwd wat voor besparing dat geeft)
Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@ReversdRainbow Met welke aanvoer/retourtemperaturen werken de radiatoren/convectoren?
Ik heb een vergelijkbare setup met vloerverwarming (tyleen) als bijverwarming:
Aanvoer max 40°C / Retour max. 32°C voor de gebooste convectoren/radiatoren.

Via de (te kleine) warmtewisselaar natuurlijk lagere temperaturen in de vloerverwarming:
Aanvoer max. 32-34 °C / Retour meestal iets van 22 tot max. 26 °C
Maar ik heb de thermostaatkraan er uit gesloopt en de verdeler mengt niet meer bij.
De vloer bereikt zonder problemen 19-20°C, op sommige plekken voor de ramen bij de convectoren
ook 22°C. Werkt perfeckt, snel en met comfortabele warmte aan de voeten.

Ik heb de indruk dat de aangezogen iets voorverwarmde lucht bij de convectoren
bij het opwarmen in de ochtend helpt. Nachtverlaging is ook maar 1,5°C.

[ Voor 6% gewijzigd door dunklefaser op 26-01-2023 19:16 ]

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
dunklefaser schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 19:13:
@ReversdRainbow Met welke aanvoer/retourtemperaturen werken de radiatoren/convectoren?
Ik heb een vergelijkbare setup met vloerverwarming (tyleen) als bijverwarming:
Aanvoer max 40°C / Retour max. 32°C voor de gebooste convectoren/radiatoren.

Via de (te kleine) warmtewisselaar natuurlijk lagere temperaturen in de vloerverwarming:
Aanvoer max. 32-34 °C / Retour meestal iets van 22 tot max. 26 °C
Maar ik heb de thermostaatkraan er uit gesloopt en de verdeler mengt niet meer bij.
De vloer bereikt zonder problemen 19-20°C, op sommige plekken voor de ramen bij de convectoren
ook 22°C. Werkt perfeckt, snel en met comfortabele warmte aan de voeten.

Ik heb de indruk dat de aangezogen iets voorverwarmde lucht bij de convectoren
bij het opwarmen in de ochtend helpt. Nachtverlaging is ook maar 1,5°C.
Hé goedenavond
Bedankt voor je reactie ik heb het idee dat ik hier wel wat wijzer van kan worden

De ketel staat op Max 65gr
Maar als ik met een ir meter meet zie ik 45/42 gr en 37/38 retour op de radaiatoren ( hier valt idd nog wel te winnen)
Wij hebben alleen een maximaal thermostaatknop op de verdeelde zitten?

Vvw op de meters na de warmtewisselaar gaan ze eigenlijk gelijk op naar Max 36 met de ochtend opstook
retour loopt vaak 2/3gr achter
Preciese cijfers kan ik pas n het weekend kijken want vrouwlief zet de kachel pas aan als ik al naar het werk ben

Dan zou ik de thermostaatknop er af kunnen halen en evt 1 radiator dicht draaien kijken hoe warm de vvw word ?
Maar dan s het altijd hopen dat het goed blijft gaan want onze cv staat nogsteeds op 65 natuurlijk
Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
ReversdRainbow schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:53:

16,5-18,0gr in 30/40min maar kost wel ruim 2m3 gas

1x jaga tempo 1838watt arctic p12x5 in de maak
1x vasco flatline t22 1387watt
2m3 gas in 40 minuten is 25kW tenzij je CV zo slecht werkt dat we hem kapot mogen noemen.

Dat gaat met geen mogelijkheid door die 2 radiatoren je woning in.

Maaruh ik zie 3 afsluiters op de VV groepen. Probeer het eens ;)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
Ronald schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 21:24:
[...]

2m3 gas in 40 minuten is 25kW tenzij je CV zo slecht werkt dat we hem kapot mogen noemen.

Dat gaat met geen mogelijkheid door die 2 radiatoren je woning in.

Maaruh ik zie 3 afsluiters op de VV groepen. Probeer het eens ;)
Dan loopt het cv water toch alsnog door de warmtewisselaar de retour in?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Zeker, bijna zonder warmte af te geven. Die flow gaat je retour grof omhoog gooien… maar CV ketels hebben weinig moeite met hoge temperatuur.

Wel met lage afgifte;)

En ik heb het vermoeden dat die vloer veel meer bijdraagt dan je denkt.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReversdRainbow
Ronald schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 22:15:
Zeker, bijna zonder warmte af te geven. Die flow gaat je retour grof omhoog gooien… maar CV ketels hebben weinig moeite met hoge temperatuur.

Wel met lage afgifte;)

En ik heb het vermoeden dat die vloer veel meer bijdraagt dan je denkt.
Oftewel er moet gewoon een kogelkraantje tussen anders zit je alsnog 30m leiding warm te stoken en je retour omhoog te helpen
Pagina: 1