Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• effem
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-04 16:21
Wat ga je met je laptop doen?
Het is de bedoeling dat dit een vervanger wordt van mijn trusty old desktop (i7-2600, 24 GB, Sata SSD) GT730 video kaart.

Ik ben vooral bezig met software development, maar wil ook foto bewerking en beperkt video bewerking gaan doen. Omdat sommige van mijn build jobs (yocto en openwrt builds) goed paralleliseren is het aantal cores en de hoeveelheid geheugen belangrijk (de stap van 16 GB naar 24 GB leverde behoorlijk wat performance winst op),
Incidenteel game ik ook wel wat maar niet extreem. Soms Entropia Universe.
GPU zou mogelijk wel interessant zijn om berekeningen op te doen.

Het systeem gaat waarschijnijk dual boot worden (windows en linux), hoewel ik ook wel overwogen heb om linux in een VM te draaien.

Wat is je budget?
Ik heb geen hard budget maar zat te denken aan 1000-1500. die grenzen zijn niet vast maar minder is natuurlijk wenselijk :P Uitloop tot 2000 is niet onbespreekbaar

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee. Qua display zit ik te denken aan een15.6 of 16.1 scherm.
Het is wel de bedoeling om de laptop in de zomer buiten te gebruiken (onder afdakje dus niet in de volle zon)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Gezien budget en aantal cores heb ik een voorkeur voor een systeem met een 12700H (boven bv een AMD 6800). Qua memory zou ik bij voorkeur 32 GB aanschaffen maar die systemen zijn in het algemeen buiten mijn prijsrange, dus een systeem met 16 GB met SODIMM wat te upgraden is is ook acceptabel. Als dat niet genoeg blijkt te zijn kan ik het geheugen altijd nog upgraden en het oude geheugen via V&A proberen te verkopen.
Storage: 1TB is prettig, maar als het systeem een tweede m.2 SSD slot heeft dan is 512GB ook prima (dan zet ik er een tweede ssd bij voor het tweede os)

Video kaart: ik ben niet echt een gamer dus een 3050 of 3060 lijkt we voldoende

Opties.
Ik zag deze bij de mediamarkt btw terug dagen:
uitvoering: MSI Creator M16 A12UC-009NL
Deze lijkt redelijk aan mijn eisen te voldoen. Heeft ook een 500 cd/m2 scherm.
Helaas is de 1TB variant met 3050 ti bij MMarkt niet leverbaar (maar wel afgeprijst)

Ik heb ook deze nog gezien:
uitvoering: HP Omen 16-b1890nd
Is wat duurder, en heeft 3070. Is wat overkill.

En ik heb uiteraard ook gekeken naar Legion 5 (pro) maar de goedkopere modellen zijn vooral amd.
Deze was evt nog wel interessant: https://www.lenovo.com/nl...5-inch-Intel/p/82RB00BFMH maar was al uitverkocht toen ik 'm een paar dagen geleden zag staan.

Vragen
Wat is jullie meing over bovenstaande opties? (of heb ik ergens een interessant alternatief gemist)
En hoe zit het met de kwaliteit van display en de build kwaliteit in het algemeen.

En is het verstandig om nu iets te kopen of zou het beter zijn om nog een paar maanden te wachten tot intel 13th gen wat meer beschikbaar is (en 12th gen laptops in prijs dalen).
Ik heb nu nu nog een laptop van werk maar raak die in april kwijt, dus ik heb evt nog een paar maanden om de kat uit de boom te kijken.

btw heb nu dit van het werk met 32 GB:
uitvoering: Dell XPS 15 7590 (0Y5WX)

[ Voor 0% gewijzigd door effem op 26-01-2023 15:01 . Reden: fix bold tags ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onnaj
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 10-05 12:37
Kan je niet persé heel goed helpen, maar de MSI Creator wilde ik zelf ook kopen, maar die heeft echt maar een heel matige accu.

Heb zelf nu een Lenovo met een 6800HS, maar dat is voor huis-, tuin- en keukengebruik en ook niet uit te breiden naar meer dan 16GB. Enige is dat de webcam zeer matig is, maar verder dik tevreden.

Lenovo heeft nu wel echt goede kortingen en via een persoonlijke chat kun je vaak nog meer krijgen