Toon posts:

Upgrade 3600 -> 5800X: heeft het zin?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:37
Ik zoek een?
Ik zie in de Pricewatch dat de CPU en RAM prijzen flink gezakt zijn. Heeft het zin om een Ryzen 7 5800X en 32GB RAM in mijn huidige systeem te stoppen?

Mobo - MSI B450M Mortar
CPU - Ryzen 5 3600 (Mugen 5 PCGH)
RAM - 2x8GB RAM
GPU - RTX 2070
Voeding - Corsair RM550x

Het volgende zou er in komen:

uitvoering: AMD Ryzen 7 5800X Boxed
uitvoering: Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2D3600C18

Wat is je budget?
Had €400 voor ogen, maar als iets meer uitgeven flink verschil maakt, sure.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ja, alles wat compatibel is met AM4 :+

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Zwaarste "werk" workload is meerdere instanties van Visual Studio open, met een game op de voor/achtergrond. RAM-verbruik komt hierbij tegen de 90% aan, maar aan de swap is deze 16GB nooit geweest (of de SSD is snel genoeg om het niet de helse ervaring van 8GB RAM + HDD te maken).

Voor gamen, simracing op een 3440x1440 144Hz scherm, anders gamen op een 2560x1440 144Hz scherm. De 144Hz wordt bijna nooit gehaald.

Ik loop niet hard tegen bottlenecks of prestatie issues aan - als er een bottleneck is, is dat vooral mijn RTX 2070.

Heeft het überhaupt zin om deze upgrade uit te voeren? De 5800X en 32GB RAM zijn nu gewoon aantrekkelijk goedkoop, maar of ik merkbaar op vooruit ga, of dat ik beter de 3600 en 16GB RAM kan houden en ergens anders geld aan uit geef...

Aan de andere kant - dit is hét moment lijkt mij, om de PC "toekomstbestendig" te maken, want de 3600 wordt waarschijnlijk wel een bottleneck als de... RTX 5080 voor een normale MSRP op de markt komt, en de 16GB wordt een bottleneck als alle programma's geChromium'd worden :+

Beste antwoord (via ikt op 26-01-2023 19:02)

• SunsetSundae
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 19:38
Je zou eigenlijk de 5700X van +- €200 moeten gebruiken als vergelijkingspunt met de X3D, want die heeft de 5800X nagenoeg overbodig gemaakt met het huidige prijsverschil tussen de twee. In de praktijk is het gewoon een 5800X die in Eco Mode draait.

De 5800X3D is er momenteel voor €340, dus moet je je afvragen of de betere prestaties in (bepaalde) games je €140 waard zijn. Vooral omdat ik denk dat je RTX 2070 met name op 3440 x 1440 de beperkende factor gaat zijn.

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:33
De keuze zou ik laten tussen een 5700X en een 5800X3D.

Sws geen Corsair RAM nemen dat niet compleet met het versienummer op de QVL van het moederbord staat. Beter kijk je naar G.Skill. Crucial is helaas gestopt met XMP RAM. Ze maken alleen nog JEDEC spul voor OEMs en DIY.

• Kalis
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17:19
Het is jammer dat je huidige RAM niet meer zo goed beschikbaar is. Het is micron rev.e dat loopt echt lekker met Ryzen. Als je nog een setje koopt en 4x8GB van dat spul in je 450M Mortar stopt heb je 32GB dual rank rev.e wat erg relaxed is voor de memory controller. Dat draai je gewoon op 3800C15 of beter met je nieuwe Ryzen 5000. Want ik zou wel je CPU upgraden naar een 5800X3D of zelfs 5900X met je Visual en simracing en toekomstige gpu upgrade.

Als je ander ram wil is een setje dual rank Hynix erg interessant voor maar 85 euro. ff kijken op de specsheet of er 2Rx8 op staat. Dat klokt goed over en heeft scherpere timings dan micron. Als je het beste wil moet je een setje 2x16GB DR Samsung b-die hebben 3600C14 (beetje duur), of nog beter 2 setjes 4400C19 van patriot voor 4x8GB dual rank. Dan heb je het beste van het beste voor 240 euro.

• ikt
Waarom de 5800X3D? Over het algemeen lijkt die maar 10% sneller dan de 5800X, maar is wel €80 duurder (€340, versus €260, dus zo'n 30% duurder).

Hebben jullie specifieke links naar RAM dat een goede combinatie is? Memory-compatibility lijst van MSI gaat niet verder dan 2020, en geen idee waar ik kan zien of het Micron rev e is of wat "2Rx8" is.

[Voor 39% gewijzigd door ikt op 26-01-2023 08:30]

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 17:09
Volgens mij is het verschil van de 5800x3d groter dan 10% met nieuwere gpus. In simulatie spellen doet deze het ook beter.

In visual studio open weet ik niet of het betere prestaties heeft dan de 5700x.

Voordeel van de 5800x3d is dat de ram weinig meer uitmaakt. De cache doet zoveel dat de ramsnelheid minder vaak nodig is.

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:09
Je hebt er niks aan naar mijn idee, voor games, indien je niet de gpu ook een upgrade geeft.

Heb je nu dan een bottleneck met je huidige gpu?.

Als je trouwens ook meer doet als alleen gamen, bv andere zware applicaties, dan is een 5800x3d niet de beste keuze, dat is echt vooral puur een game cpu.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zou gewoon de 5800X halen en 32GB
uitvoering: G.Skill Flare X F4-3200C16D-32GFX
uitvoering: G.Skill Aegis F4-3200C16D-32GIS

Volgende upgrade je videokaart (evt voeding)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Kalis
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 17:19
waarom raad je dit geheugen aan? Dit is troep imho. Zou het niet willen aanraden als je voor een tientje meer dual rank kan kopen, met veel betere IC's. Dit is waarschijnlijk Samsung c-die single rank. Als je geheugen koopt 2x16GB koop dan niet zomaar een goedkoop setje maar verdiep je in wat je koopt.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kalis schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:20:
[...]

waarom raad je dit geheugen aan? Dit is troep imho. Zou het niet willen aanraden als je voor een tientje meer dual rank kan kopen, met veel betere IC's. Dit is waarschijnlijk Samsung c-die single rank. Als je geheugen koopt 2x16GB koop dan niet zomaar een goedkoop setje maar verdiep je in wat je koopt.
32GB met Samsung B-dies is veel te duur nu

uitvoering: G.Skill Trident Z RGB F4-3600C16D-32GTZR
uitvoering: G.Skill Flare X F4-3200C14D-32GFX
uitvoering: Team Group T-Create Expert TTCED432G3200HC14BDC01

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• ikt
Op V&A heb ik een bijna identiek setje gevonden, dus dat zit snor.

Voor de CPU twijfel ik nog - ik neig nog steeds erg naar de 5800X voor iets meer dan €250. Als ik dieper duik in de gesuggereerde 5800X3D is die an sich wel aantrekkelijker, maar voor €339?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• SunsetSundae
Je zou eigenlijk de 5700X van +- €200 moeten gebruiken als vergelijkingspunt met de X3D, want die heeft de 5800X nagenoeg overbodig gemaakt met het huidige prijsverschil tussen de twee. In de praktijk is het gewoon een 5800X die in Eco Mode draait.

De 5800X3D is er momenteel voor €340, dus moet je je afvragen of de betere prestaties in (bepaalde) games je €140 waard zijn. Vooral omdat ik denk dat je RTX 2070 met name op 3440 x 1440 de beperkende factor gaat zijn.

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:25
Als je zeker wilt zijn dat je de hogere kloksnelheden van een Vermeer cpu echt haalt, zorg dan ook dat je koeler adequaat is. Want anders heb je 2 cores extra, maar is je systeem maar marginaal sneller omdat te snel op 95C komt.

• SunsetSundae
biomass schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:25:
Als je zeker wilt zijn dat je de hogere kloksnelheden van een Vermeer cpu echt haalt, zorg dan ook dat je koeler adequaat is. Want anders heb je 2 cores extra, maar is je systeem maar marginaal sneller omdat te snel op 95C komt.
Goed punt. Misschien des te meer reden voor een 5700X, die amper heter wordt dan een 5600. ;)

Dat is met de 5800X (op standaardinstelling) en het spul erboven inderdaad wel iets anders. De X3D is een verhaal apart, niet eens een grootverbruiker qua stroom maar die stapel cache is slecht in warmte afvoeren.

• ikt
biomass schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:25:
Volgens reviews zou de Mugen 5 genoeg moeten zijn voor de 5800X3D :)

Wordt wel warmer, maar lijkt meer te maken te hebben dat warmte-afvoer door 3D cache minder goed gaat als de normale 5800X3D.
SunsetSundae schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 17:02:

Wow, goede suggestie! De 5700X zit vlak tegen de 5800X aan, en is ~€210 - helemaal niet naar gekeken.

Tsja, dan wordt het inderdaad 5700X @ ~€210 tegen de 5800X3D @ ~€339...

Denk dat de 5700X dan toch betere prijs/prestatie is :) En de Mugen 5 zou die zeker aan kunnen.

Bedankt voor de adviezen allemaal!

• SunsetSundae
Oh, ik had die Mugen niet gezien, dat moet inderdaad ook voor de 5800X(3D) wel makkelijk genoeg zijn als je iets van airflow in je kast hebt. (y)

[Voor 4% gewijzigd door SunsetSundae op 26-01-2023 19:05]

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:25
@SunsetSundae Je was niet de enige die alleen langs de dikgedrukte kopjes las.
Een 200MHz lagere baseclock is niet zo erg als de maximale frequentie een stuk hoger ligt. Mijn laatste upgrade is al een tijdje geleden, maar die 5700X is voor mij ook wel een goede kandidaat als ik nog op AM4 wil overspringen.. Als je het aantal cores kunt krijgen dat wilt in 65W TDP is het een mooie keus @ikt
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee