Toon posts:

Shelly 1 plus hulpvraag type 'edge'

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Yongshi
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 30-01 15:23
Hey Allemaal,

Veel ervaring met het gebruik van de eerste generatie Shelly 1 en Shelly 2.5 in mijn smarthome met HA. Nu heb ik laatst een paar Shelly 1 Plus gekocht en aan het installeren geraakt. Bij de ingebruikname viel me al meteen iets op.

Waar met de originele shelly 1 je keuze had uit 6 device types (toggle, reverse inputs, edge, momentary, detached en activation. Echter bij de Shelly 1 plus had ik 2 keuzes, toggle en button en met de laatste firmware update heb ik al helemaal geen setting meer om device type in te stellen.

Bij mij Shelly 1's stonden ze altijd op 'edge' zodat de fysieke wandschakelaar altijd werkt switched ongeacht of de lamp momenteel aan staat of niet. Echter kan ik de 1 plus dus niet meer zo instellen voor zover ik kan zien (wat de WAF nogal beinvloed hier). Zit momenteel te overwegen om toch hem er weer uit te slopen en een oude erin te zetten puur voor dit stukje functionaliteit, terwijl ik zou zeggen dat het gewoon mogelijk moet zijn.

Weet iemand hier meer over?

Alvast dank,

Beste antwoord (via Yongshi op 27-01-2023 11:12)

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:28

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Yongshi Ah, I stand corrected. Onlogische naam van Shelly in vergelijking met veel andere producten :P

Ik zie hier dat het bij de plus nu flip heet in plaats van edge.

[Voor 3% gewijzigd door Gizz op 25-01-2023 21:58]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Alle reacties

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Yongshi wat jij wilt heet toch gewoon toggle? Staat de lamp uit, dan zet je hem aan met de schakelaar. Staat hij al aan, dan zet je hem uit met de schakelaar.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Yongshi
Gizz schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:31:
@Yongshi wat jij wilt heet toch gewoon toggle? Staat de lamp uit, dan zet je hem aan met de schakelaar. Staat hij al aan, dan zet je hem uit met de schakelaar.
Nee, het is wezenlijk verschillend.
Met Toggle is voor de shelly de stand zelf belangrijk, 'stroom op switch = on'. Als ik de lamp met de wandschakelaar aanzet gaat de lamp aan zoals hij zou moeten. Als ik hem dan met HA uit zet staat er nog steeds stroom op de wandschakelaar. Als ik dan hem weer via de wandschakelaar weer aan wilt zetten gaat de shelly niet aan, immers de shelly ziet dat de wandschakelaar juist stroom weggaat en ziet hij dat als de 'off' stand en doet hij niets. Pas als ik de wandschakelaar dan weer aan zet ziet hij dit als een legitieme actie en doet hij de lamp aan.

Daarom had de Shelly 1 de stand 'edge', dit negeerde welke stand de wandschakelaar stond maar registreert enkel of hij veranderd, oftewel 'on -> off' = 'off -> on'. Dit betekend dat het niet uitmaakt of ik de lamp met HA uitzet nadat ik hem met de wandschakelaar aan had gezet, immers de stand zelf is niet belangrijk en doet hij prima de lamp weer aan ook al ziet hij 'on -> off'

Hoop dat dit het duidelijk maakt

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@Yongshi Ah, I stand corrected. Onlogische naam van Shelly in vergelijking met veel andere producten :P

[Voor 3% gewijzigd door Gizz op 25-01-2023 21:58]

• Yongshi
Gizz schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:57:

Je hebt in ieder geval een mooie pagina opgetoverd voor mij. Je zou het niet denken maar heb toch wel even gegoogled en was deze nog niet tegengekomen. Hierdoor weet ik in ieder geval dat het mogelijk is en waar ik ongeveer moet zijn.

Ik moest echter nog een laag dieper, die settings zitten helemaal niet onder een enkele 'channel' settings pagina. Blijkbaar moet je op input klikken om daar aan te kunnen geven wat voor input type het is (button of switch). Hiernaast kun je in de balk klikken om output settings te krijgen, waar ook de web interface button is. Hier vind je, met veel irritante submenus, uiteindelijk de daadwerkelijke channel settings en kan ik dus ook kiezen tussen toggle en flip.

Dat we van een overzichte lijst gaan met allemaal settings verborgen achter 'intuitieve interface' is mij een raadsel en maakt het juist veel ingewikkelder. Hopelijk maakt deze thread dit voor anderen ook duidelijker.

In ieder geval bedankt @Gizz om me verder te helpen _/-\o_

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee