Verzwaring meterkast nodig voor laadpaal + toekomstige L/W?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:24

WhySoSerious

Be the change.

Topicstarter
Goedenavond allen!

Met een door werkgever bestelde Tesla Model Y RWD en de eis om daar een laadpaal voor te installeren (tenminste, als ik de geladen kWh's wil kunnen declareren...) ben ik e.e.a. aan het onderzoeken. Aangezien ik geen uitgebreide kennis heb over meterkasten en verschillende fasen zou ik mijn situatie en wensen graag met jullie delen, daarin lerende en de beste uitkomst te kiezen!

Allereerst, de huidige situatie. Het huis, uit 2007, beschikt over een 1 fase 40A aansluiting. Verwarmen en koken gaat op gas. Tevens 5280 wP aan PV aanwezig, welke aangesloten zijn op een SolarEdge HD4000 HD-Wave omvormer (1 fase). PV doet zo'n 5000 kWh in een regulier jaar, 3000 kWh is voor het huis, 2000 kWh voor de elektrische auto (Ioniq 2017, welke via granny opgeladen wordt. Deze gaat er echter uit met het leveren van de Tesla). Vast contract voor gas & electriciteit loopt nog tot en met oktober '24 (~22 cent per kWh). Domme meter. Zie foto's meterkast onderaan.

Nu is mijn eerste vraag; "Waar ben ik aan toe qua meterkast voor het installeren van een laadpaal?" Voor zover ik weet moeten iedere 4 groepen een eigen aardlekschakelaar hebben, en momenteel zijn er 8 in gebruik. Dient de meterkast uitgebreid / vervangen te worden om nog een aardlekschakelaar & groep voor de laadpaal te installeren?

De tweede vraag is; "Kan dit allemaal binnen de grenzen van de huidige 1 fase 40A aansluiting?" De Tesla op 1 fase laden kan op 16A met 3.7 kW, dat is natuurlijk ook het maximale van 1 groep.

Als dit niet kan zou een uitbreiding naar 3 x 25A nodig zijn. Netverzwaring á 300 euro kan door Enexis gedaan worden. 3 x 35A kost ~1000,- euro per jaar aan vaste lasten meer, iets waar ik eigenlijk absoluut niet aan wil. Maar met het oog op een L/W-warmtepomp, benodigd vermogen 6kW (gasverbruik van ~600m3 met een klein beetje reserve) zit ik te kijken naar apparaten die ervoor zorgen dat het geheel binnen die 3 x 25A kan blijven draaien (dus een vorm van Load Balancing). De derde vraag is daarmee "Op welke manier kan Load Balancing het slimste toepassen?". Op zich ben ik groot voorstander van het concept Zappi, waarmee ik puur de overbodige stroom in de auto kan pompen. Maar een laadpaal moet ook weer met de back-office kunnen praten (Smart EV). Hier zit dus nog onderzoekswerk in.

Ik wil me ook gaan voorbereiden op variabele prijzen als straks in oktober 2024 ook wij te maken gaan krijgen met een volatielere energiemarkt. De mogelijkheid hebben om dan een auto (en eventueel L/W-warmtepomp) te laden tijdens zeer goedkope nachttarieven / stroom die is opgewerkt met lage CO2-intensiteit is dan het doel. Dit heb ik echter alleen conceptueel in mijn hoofd. Ik denk dan aan Home Assistant op een Raspberry Pi die de laadpaal en/of auto verteld wanneer en hoe veel te laden. Nu zijn hier dedicated topics voor, maar Tweakers met een werkende oplossing mogen dat altijd hier melden!

Een hoop vragen, maar ik hoop Tweakers te vinden die hier wat uit kunnen maken. Ieder antwoord ben ik dankbaar voor, en ik geef gerust extra informatie waar benodigd!

_/-\o_

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2m_umZHzVRIPV8H32RWw5HNMqQQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5U2rtOJq5MyVyFaxltpbgKQu.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xV1vE8zhpk-8D2TThqc3quCNkKQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9aINwCNlblvoDHSXWIODIKET.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/F70n-utIxYT2w05jzANGP2wjhBY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/473oioZZjXEtvWBRC5RXCne7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g-W6qhJEJcDQxjYDLYX2435O_4Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fWUiOowgwD9lG0RyDKmKLWrS.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4fMQaLhXZ8-Slbj7REqYo7HpysE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XDzzXkXYQYg1Y2cuf9mAOtPE.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Gewoon op 3x25A doen, gaat prima. Dus even om laten bouwen en de loads netjes verdelen over de fasen.

Laadpaal krijgt inderdaad een eigen B16 automaat, kun je tot 11kW laden thuis. (Doe je overigens nooit)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07-06 22:32
Dat wordt gewoon omzetten naar 3x 25A, daar heb je meer dan voldoende capaciteit aan.

Een 6 kW warmtepomp is al erg royaal met maar 600 m3 gas verbruik, maar het belangrijkste in deze context is dat die 6 kW de warmte is die de pomp levert, niet de hoeveelheid elektriciteit die erin verdwijnt, dat is pak 'm beet een factor 4 lager.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 08:58
Ik zou alles op 1 fase houden, dan komt er nog 1 aardlekautomaat bij zoals die emat (maar kies wel hager of zo). Emat is leuk voor continue onder de 10A belasting maar niet op vollast.
Dan later je warmtepomp op 1 fase erbij, kost je nog eens 1 tot 3 groepen en met aardlekautomaten heb je dan nog steeds genoeg ruimte in je meterkast.
Kookgroep kan ook nog, heb je nog plek voor, maar dan is die wel vol.

Vraag dan wel om een laadpaal die een 6mA DC verklaring heeft, anders moet er nog een extra aardlek bij en heb je plek te weinig.
Tevens loadbalancing op je laadpaal.

3x25 is 75A, is wel dubbele. van wat je nu hebt, voor hetzelfde vastrecht.
Enige overweging om naar 3 fasen te gaan is, dat je nu voorspelt dat je het met die 40A niet red.
Maar dan moet je dat wel nu doen. Want dat kost je een nieuwe meterkast en gelden alle overwegingen hierboven niet meer. Als het dan later toch moet maak je dubbele kosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
WhySoSerious schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:36:
De tweede vraag is; "Kan dit allemaal binnen de grenzen van de huidige 1 fase 40A aansluiting?" De Tesla op 1 fase laden kan op 16A met 3.7 kW, dat is natuurlijk ook het maximale van 1 groep.
Ik heb ook 1x40A en laad de Tesla met 1x32A (=7 kW) op een Zappi V2 incl. loadbalancing. Natuurlijk is 3x25A met 11 kw fijner, maar kost je ook extra moeite in deze tijd met o.a. schaars leverbare slimme meters en medewerkers bij de netbeheerders.

Replace fear of the unknown with curiosity | 36 (+16 incoming) kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 10.660 Wp zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-04 13:43
Langzamer laden is beter, en moet je auto binnen hoeveel uur opgeladen zijn?

6kw warmtepomp gaat vaak om thermisch vermogen en niet aansluitvermogen (dus zo een 2kw)

En moet je een kwh meter aansluiten of geeft je lader je verbruik door?

[ Voor 18% gewijzigd door IplugNplay op 25-01-2023 21:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• amiaima
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15:08
Maximaal aansluitbaar gelijktijdig te verwachte vermogen op een enkel fase 35A / 40A voeding mag niet meer dan 8kW zijn, beetje afhankelijk van wat je netbeheerder aangeeft.

16A parallel aan de 40A invoeren en daarachter aardlekschakelaars hebben zitten van 40A/30mA is niet handig omdat de maximale stroom door de aardleks 56A kan worden waarvoor ze niet geschikt zijn, 40A is de max korstluitstroom waar tegen ze beveiligd en ontworpen zijn.

Naar een hoofdaansluiting 3x25A gaan zal ook beteken dat je over de 40A gaat voor de twee en derde, te komen, aardlekautomaat. Dus dat gaan 3 aardlek automaten worden van 63A/30mA. Daar een nieuwe hoofdschakelaar bij 3 fase 40A. Dit gaat een volle kast worden die niet voor deze warmte ontwikkeling geschikt zal zijn. Nieuwe grotere kast zal het dan oom wel worden, iets wat je moet laten doen wat uitbreiden mag jezelf maar nieuwe plaatsen niet (officieel).

Daar doe je nog het e.e.a. in voor de tesla lader en je bent volledig toekomst klaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gameboy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:56
amiaima schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:52:
16A parallel aan de 40A invoeren en daarachter aardlekschakelaars hebben zitten van 40A/30mA is niet handig omdat de maximale stroom door de aardleks 56A kan worden waarvoor ze niet geschikt zijn, 40A is de max korstluitstroom waar tegen ze beveiligd en ontworpen zijn.

Naar een hoofdaansluiting 3x25A gaan zal ook beteken dat je over de 40A gaat voor de twee en derde, te komen, aardlekautomaat. Dus dat gaan 3 aardlek automaten worden van 63A/30mA. Daar een nieuwe hoofdschakelaar bij 3 fase 40A.
Dit is niet helemaal waar ;) Het klopt dat je reguliere aardlekschakelaars zou moeten vervangen door 63A exemplaren (maar dan moet je ook de bekabeling vervangen door minimaal 10mm2), maar dat geldt *niet* voor aardlekautomaten. Die laatste schakelen ook af bij een te hoge stroom, in tegenstelling tot simpele aardlekschakelaars, die branden door in het ergste geval!

Je kunt er dus ook voor kiezen om de 40A aardlekschakelaars te vervangen door 40A aardlekautomaten, of een extra 40A automaat voor de aardlekschakelaars plaatsen. Dan hoef je namelijk niet ook de bekabeling te vervangen, die moet namelijk 10mm2 zijn bij 63A.

Ik ga zelf overigens wel mijn huidige 40A aardlekschakelaars vervangen door 63A exemplaren, en dus ook de aansluitkabels daarvan vervangen door 10mm2 (beide zijden, dus inkomend en afgaand naar de groepenautomaten erachter).

ABB heeft daar een mooi filmpje over: YouTube: Het veilig aansluiten van PV installaties op de groepenkast (start bij 11:16 , met parallelle invoer. Interessant).

[ Voor 1% gewijzigd door Gameboy op 26-01-2023 11:12 . Reden: kleine toevoeging bij gevaar aardlekschakelaars ]

6x 405 Wp Oost, 6x 405 Wp West | Zonneplan Day-Ahead | 1x Sessy

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• WhySoSerious
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 13:24

WhySoSerious

Be the change.

Topicstarter
Ik realiseerde me net dat ik jullie allemaal helemaal niet bedankt heb voor de respons, exuses. Dus bij deze, bedankt allemaal!

Opdracht tot verzwaring naar 3x25A is inmiddels gedaan en betaald, gaat over 3 a 6 maanden plaatsvinden. Meterkast zelf hebben we vervangen, alleen klein communicatiefoutje over de groep waar de laadpaal op dient te komen. Hiervoor gaan we een miniverdeler naast de meterkast ophangen, met daarin een 4p automaat waar de laadpaal 1-fase op gevoed krijgt, wat natuurlijk 3-fase wordt na de verzwaring. Laadpaal heeft overigens DC-lekdetectie.

In de tussentijd een kookgroep vrij (toekomstige inductie), en nog 2 installatieautomaten voor WP en andere eventuele uitbreiding in de toekomst.
Pagina: 1