Niets is zo eerlijk verdeelt als het verstand, want iedereen denkt er namelijk genoeg van te hebben...
Vraag
Beste antwoord (via br00ky op 26-01-2023 17:01)
Als je 4 4TB schijven in RAID5 of RAID 6 (of equivalent SHR voor Synology) dan kan je met een 4 bay NAS kan je voor 700-900 euro echt wel iets vinden waar je bij het uitvallen van 1 of 2 disks niet terug moet vallen op je backups.
Alle reacties
Waarom zou je aparte partities maken? Dat heeft geen enkele meerwaarde.
SSDs gaan normaal gesproken zeer lang mee en dus geschikt voor langdurige opslag, maar zijn nog steeds voor pure opslag veel duurder dan HDDs. Voor veilige opslag zul je 2 fysieke opslaglocaties nodig hebben, geografisch van elkaar gescheiden. Oftewel: garanties heb je nooit en het hangt er dus vanaf hoe zuinig je op de data bent.
Ik zou snel adviseren om een HDD voor de pure opslag te komen een een SSD voor de games. Dan ben je veel goedkoper uit dan de SSD die je gevonden hebt.
[ Voor 13% gewijzigd door Hann1BaL op 25-01-2023 20:31 ]
Hdd is toch gewoon een algemeen term om harde schijven aan te duiden? Kan zowel een ide zijn als ssd of vergis ik mij?Hann1BaL schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:31:
Je zegt dat een HDD zoekt, maar nu wil je ineens een SSDJe bent daarin niet duidelijk.
Waarom zou je aparte partities maken? Dat heeft geen enkele meerwaarde.
SSDs gaan normaal gesproken zeer lang mee en dus geschikt voor langdurige opslag, maar zijn nog steeds voor pure opslag veel duurder dan HDDs. Voor veilige opslag zul je 2 fysieke opslaglocaties nodig hebben, geografisch van elkaar gescheiden. Oftewel: garanties heb je nooit en het hangt er dus vanaf hoe zuinig je op de data bent.
Ik zou snel adviseren om een HDD voor de pure opslag te komen een een SSD voor de games. Dan ben je veel goedkoper uit dan de SSD die je gevonden hebt.
Ik heb al een ssd en een nvme. Ik wil liever geen IDE.
Ik heb verder het geld er wel voor over, mits de gekozen type hdd mijn eisen inwilgen.
Niets is zo eerlijk verdeelt als het verstand, want iedereen denkt er namelijk genoeg van te hebben...
Foto's videos van kids/familie.jack zomer schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:33:
Definieer langdurig.
Andere docs en bestanden zoals administratie van bedrijf.
Ssd/hdd = type opslag
Ide/nvme = type interface
En: geen enkele schijf is geschikt voor langdurige opslag. Zorg dat je backups hebt!
[ Voor 33% gewijzigd door dragonhaertt op 25-01-2023 22:22 ]
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Als je 4 4TB schijven in RAID5 of RAID 6 (of equivalent SHR voor Synology) dan kan je met een 4 bay NAS kan je voor 700-900 euro echt wel iets vinden waar je bij het uitvallen van 1 of 2 disks niet terug moet vallen op je backups.
Toch even opnieuw beginnen….IDE is wel heel ouderwets en is een type aansluiting. De mooie grijze brede kabels met paars randje. Wie kent ze niet. Dat is daarna vervangen door SATA (ipv Pata)Yustme schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 22:17:
[...]
Hdd is toch gewoon een algemeen term om harde schijven aan te duiden? Kan zowel een ide zijn als ssd of vergis ik mij?
Ik heb al een ssd en een nvme. Ik wil liever geen IDE.
Ik heb verder het geld er wel voor over, mits de gekozen type hdd mijn eisen inwilgen.
En SATA is weer opgevolgd door nvme
Dan heb je harde schijven en konden vroeger via IDE worden aangesloten en nu via SATA
En dan heb je solid state disks ook wel ssds die eerst alleen via SATA aangesloten konden worden.
Toen kwam er een m2 slot voor SATA ssds en later ook nvme in dat m2 slot wat nog steeds ssds zijn.
Je haalt zoveel betekenissen door elkaar.
HDD = Hard disk drive —> Disk = schijf = platter. Een draaiende schijf waar data op staat
SSD = Solid State drive —-> chips met dataopslag.
Beide voor opslag, maar een SSD is dus geen HDD. Het is een beetje auto vs traktor vs motor. Je kunt er van A naar B mee rijden, maar dat maakt het nog niet hetzelfde.
[ Voor 14% gewijzigd door Hann1BaL op 26-01-2023 10:33 ]
Ik wil geen extern opslag of een raid aanleggen. Stuk gaan ze allemaal op den duur, if vroeg of laat. I know, I know, niks aan te doen. Want immers niemand kan in de toekomst kijken.
Feit blijft wel dat ik nog steeds opzoek ben naar de beste 8TB opslag en het liefst een SSD wil hebben hiervoor.
Los van alle misverstanden qua termen, wat heet hoe en noem het maar op.
Welke zouden jullie mij concreet adviseren? Als het kan met een linkje.
Al overwogen om simpelweg een SSD en een HDD te kopen? De een voor games / actief gebruik, de ander exclusief voor opslag welke je niet vaak aanspreekt.
Om bovenstaande verhalen even kort samen te vatten tot iets wat relevant is:
HDD > Traag(er), maar doorgaans robuuster over lange termijn
SSD > Snel, maar heeft een (veel) beperktere levensduur
Ik wil je overigens toch wel sterk aanraden om even goed na te denken over wat je nu wil. Als je graag lang met je bestanden wil kunnen doen moet je toch echt beginnen te denken aan een back-up strategie. En dan kom je er niet omheen om externe opslag te gaan gebruiken. Dat hoeft niet perse een USB schijfje te zijn, maar kan bijvoorbeeld ook aan je netwerk en/of het internet hangen.
[ Voor 60% gewijzigd door D4NG3R op 26-01-2023 14:48 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Een HDD robuuster? Met lees en schrijf cycles van huidige SSDs zijn ze niet kapot te krijgen. Daarbij ook nog eens het feit dat de gespecificeerde levensduur doorgaans nog erg voorzichtig is. Mijn allereerste SSD, de Intel X25-M 80GB was duur maar heeft uiteindelijk nog lang dienst gedaan in een low budget laptop. Ding had lang niet zoveel lees- en schrijfcycles als de huidige SSDs, maar gewoon niet stuk te krijgen.D4NG3R schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 14:42:
Je eisen zijn nogal tegenstrijdig, long-term storage (daaronder versta ik meerdere jaren) en een actief gebruikte HDD/SSD gaan niet samen.
Al overwogen om simpelweg een SSD en een HDD te kopen? De een voor games / actief gebruik, de ander exclusief voor opslag welke je niet vaak aanspreekt.
Om bovenstaande verhalen even kort samen te vatten tot iets wat relevant is:
HDD > Traag(er), maar doorgaans robuuster over lange termijn
SSD > Snel, maar heeft een (veel) beperktere levensduur
Ik wil je overigens toch wel sterk aanraden om even goed na te denken over wat je nu wil. Als je graag lang met je bestanden wil kunnen doen moet je toch echt beginnen te denken aan een back-up strategie. En dan kom je er niet omheen om externe opslag te gaan gebruiken. Dat hoeft niet perse een USB schijfje te zijn, maar kan bijvoorbeeld ook aan je netwerk en/of het internet hangen.
Alleen vind ik je tip van 2 losse te kopen veel het beste idee, kijkend naar de kosten en prijs per GB.
TS, als je per se een 8TB SSD wilt: Die in je linkje is prima en gaat voldoen. Alleen zou ik mijn 650 euro anders uitgeven. En een HDD kopen voor pure opslag en een SSD om op te werken voor de helft van je budget.
Ook met de robuustheid van moderne SSD's blijven HDD's betrouwbaarder voor cold storage, zeker als het fysieke cold storage is waarbij de schijven afgekoppeld worden. Flashgeheugen is aanzienlijk gevoeliger voor temperatuursverschillen en degradeerd vrij vlot als de cellen niet regelmatig van stroom worden voorzien. Vooral QLC is hier uiterst gevoelig voor.Hann1BaL schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:37:
[...]
Een HDD robuuster? Met lees en schrijf cycles van huidige SSDs zijn ze niet kapot te krijgen. Daarbij ook nog eens het feit dat de gespecificeerde levensduur doorgaans nog erg voorzichtig is. Mijn allereerste SSD, de Intel X25-M 80GB was duur maar heeft uiteindelijk nog lang dienst gedaan in een low budget laptop. Ding had lang niet zoveel lees- en schrijfcycles als de huidige SSDs, maar gewoon niet stuk te krijgen.
Alleen vind ik je tip van 2 losse te kopen veel het beste idee, kijkend naar de kosten en prijs per GB.
TS, als je per se een 8TB SSD wilt: Die in je linkje is prima en gaat voldoen. Alleen zou ik mijn 650 euro anders uitgeven. En een HDD kopen voor pure opslag en een SSD om op te werken voor de helft van je budget.
Als er weinig random reads/writes voorkomen is het een ander verhaal; SSD's komen dan beter uit de verf voor storage.
Vandaar ook de vraag of de TS goed in kaart heeft wat hij/zij nou eigenlijk wil. Voor- en nadelen tegen elkaar afwegen, rekening houden met de prijs etc.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Ik heb al 2 schijven er in zitten. 1 NVMe schijf waarop ik werk, dus windows er op etc. En nog een oude SSD uit mijn vorige kast van ong 2.3 TB.Hann1BaL schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 10:37:
[...]
Een HDD robuuster? Met lees en schrijf cycles van huidige SSDs zijn ze niet kapot te krijgen. Daarbij ook nog eens het feit dat de gespecificeerde levensduur doorgaans nog erg voorzichtig is. Mijn allereerste SSD, de Intel X25-M 80GB was duur maar heeft uiteindelijk nog lang dienst gedaan in een low budget laptop. Ding had lang niet zoveel lees- en schrijfcycles als de huidige SSDs, maar gewoon niet stuk te krijgen.
In totaal maar 3.3 TB tot mijn beschikking. Dus vandaar ik opzoek ben naar nog 1 die veel opslag heeft en het liefst een SSD.
En je met een SSD van 4 TB niet al klaar voorlopig? Dan houd je voorlopig wat geld in je zak zitten. En over een aantal jaar zijn ze weer goedkoper.Yustme schreef op zondag 29 januari 2023 @ 15:30:
[...]
Ik heb al 2 schijven er in zitten. 1 NVMe schijf waarop ik werk, dus windows er op etc. En nog een oude SSD uit mijn vorige kast van ong 2.3 TB.
In totaal maar 3.3 TB tot mijn beschikking. Dus vandaar ik opzoek ben naar nog 1 die veel opslag heeft en het liefst een SSD.
Kast bied nog plek voor maar 1 extra ssd vandaar...Hann1BaL schreef op zondag 29 januari 2023 @ 16:43:
[...]
En je met een SSD van 4 TB niet al klaar voorlopig? Dan houd je voorlopig wat geld in je zak zitten. En over een aantal jaar zijn ze weer goedkoper.