Ik heb deze dongle geflashed ( geprobeerd via het booten en via het python script), maar mijn dongle wordt niet gevonden op mijn synology server (en eigenlijk ook niet op mijn windows pc). Iemand enig idee wat zou kunnen misgaan of wat ik nog kan gaan proberen ?
Vraag
Beste antwoord (via Faece op 28-01-2023 06:13)
Laatste versie ook geprobeerd?
Specifiek, deze is voor DSM 6.2 cedarview
Alle reacties
Is het flashen succesvol gelukt? Gaf hij dit ook aan?
Heb je al meerdere usb poorten geprobeerd?
Drivers handmatig installeren al geprobeerd?
Heb je al meerdere usb poorten geprobeerd?
Drivers handmatig installeren al geprobeerd?
Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!
Ik was mij ook aan het oriënteren op het updaten van mijn ConbeeII zigbee stick.
De meest betrouwbare methode zou zijn om het rechtstreeks op een PC te doen en niet op een server met scripts e.d..
De meest betrouwbare methode zou zijn om het rechtstreeks op een PC te doen en niet op een server met scripts e.d..
Soms ben ik bijna gelukkig
ja, eigenlijk leek alles gelukt te zijn, en als ik kijk bij apparaatbeheer staat er "silicon labs cp210x usb to uart bridge", dus ik zou gaan denken dat het gelukt is
eerste methode was de stick openen, de bootknop indrukken terwijl je het in de usb steekt en dan via flashsoftware update. Heb ik gedaan en leek gelukt. Maar op mijn synology zie ik niks (ttyACM0 of 1 wordt niet geactiveerd). Dus ik dacht dat het aan mijn syno lag. Maar nu heb ik een zwave stick ingestoken en daar komt ttyACM0 wel tevoorschijn.JukeboxBill schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:55:
Ik was mij ook aan het oriënteren op het updaten van mijn ConbeeII zigbee stick.
Andere methode was via een python script. Dit leek ook gelukt, maar eigenlijk hetzelfde resultaat...
Het is niet mijn syno die het probleem is, want als ik een zwave stick insteek, heb ik wel een ttyacm0Gizz schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:07:
@Faece heb je de cp210-driver geïnstalleerd op je Synology?
Github
@Faece gebruikt die z-wave stick ook de cp210-chipset voor de communicatie? Anders zegt het niet zoveel dat die stick het wel doet, als ie een compleet andere chip en drivers gebruikt 
Je moet deze driver echt los installeren. Heb je dat nog nooit gedaan op je Synology, dan ontbreekt hij gegarandeerd.
Je moet deze driver echt los installeren. Heb je dat nog nooit gedaan op je Synology, dan ontbreekt hij gegarandeerd.
[ Voor 24% gewijzigd door Gizz op 25-01-2023 21:19 ]
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Ja ik heb al heel wat drivers geinstalleerd, ook die van op de synocommunityGizz schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:18:
@Faece gebruikt die z-wave stick ook de cp210-chipset voor de communicatie? Anders zegt het niet zoveel dat die stick het wel doet, als ie een compleet andere chip en drivers gebruikt
Misschien niet direct nuttig, maar er zitten enorme verschillen tussen de ZBDongle-P en ZBDongle-E, welke heb je?
Indien je de P-versie hebt van de dongle, check of je deze driver hebtFaece schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 07:40:
[...]
Ja ik heb al heel wat drivers geinstalleerd, ook die van op de synocommunity
/lib/modules/cp210x.ko
Zie ook mijn post (jj85 in "Zigbee2mqtt - open source zigbee bridge - Deel 2") hoe je daar in Synology DSM een 'draai' aan kunt geven.
[ Voor 21% gewijzigd door jj85 op 26-01-2023 09:51 ]
de pSeptillion schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:11:
Misschien niet direct nuttig, maar er zitten enorme verschillen tussen de ZBDongle-P en ZBDongle-E, welke heb je?
Ja, ik heb hem staanjj85 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:51:
[...]
Indien je de P-versie hebt van de dongle, check of je deze driver hebt
/lib/modules/cp210x.ko
En misschien een heel vreemde vraag. Maar heb je al eens een USB verlengkabel gebruikt?
Ikzelf had namelijk issues dat mijn stick wel wilde installeren in Home Assistant, maar dat ik geen devices zag verbinden. Dit kwam door de interferentie vanaf de USB port.
Misschien dat deze interferentie zo erg is, dat hij je stick nu helemaal niet wilt starten/detecteren?
Ikzelf had namelijk issues dat mijn stick wel wilde installeren in Home Assistant, maar dat ik geen devices zag verbinden. Dit kwam door de interferentie vanaf de USB port.
Misschien dat deze interferentie zo erg is, dat hij je stick nu helemaal niet wilt starten/detecteren?
Bij stoorsignalen zou de stick wel herkend moeten worden door de PC.Wylana schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:12:
[ Voor 3% gewijzigd door The Zep Man op 26-01-2023 16:13 ]
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Heb ik nog niet gedaan. Maar ik had het al eens ergens gelezen en vond het wat nonsens, maar nu ik nog eens bevestiging heb van jou, test ik dit misschien beter ook eens...Wylana schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:12:
En misschien een heel vreemde vraag. Maar heb je al eens een USB verlengkabel gebruikt?
Dat verwacht ik ook ja, maar goed in mijn ruim 20+ jaar IT heb ik de gekste dingen meegemaakt.The Zep Man schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:13:
[...]
Bij stoorsignalen zou de stick wel herkend moeten worden door de PC.
Ik heb dagen lopen klooien en dacht eerst dat het aan mijn stick lag.Faece schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:14:
[...]
Heb ik nog niet gedaan. Maar ik had het al eens ergens gelezen en vond het wat nonsens, maar nu ik nog eens bevestiging heb van jou, test ik dit misschien beter ook eens...
Toen toch maar eens uitgesloten omdat ik niks anders meer kon bedenken en frappant....in ene werden al mijn devices gevonden.

@Faece
Overweeg ook dit.
[edit]
Ook hier wordt het e.e.a. besproken qua unbricken.
Overweeg ook dit.
[edit]
Ook hier wordt het e.e.a. besproken qua unbricken.
[ Voor 39% gewijzigd door The Zep Man op 26-01-2023 16:21 ]
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
als ik dit command uitvoer krijg ikjj85 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 08:51:
[...]
Neem aan dat je de driver ook activeert?
code:
1 sudo insmod /lib/modules/cp210x.ko
insmod: ERROR: could not insert module /lib/modules/cp210x.ko: Invalid module format
Wat als je eerst deze uitvoert:Faece schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:51:
[...]
als ik dit command uitvoer krijg ik
insmod: ERROR: could not insert module /lib/modules/cp210x.ko: Invalid module format
code:
1
| sudo insmod /lib/modules/usbserial.ko |
en vervolgens
code:
1
| sudo insmod /lib/modules/cp210x.ko |
bij het eerste commando :jj85 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:05:
[...]
Wat als je eerst deze uitvoert:
code:
1 sudo insmod /lib/modules/usbserial.ko
en vervolgens
code:
1 sudo insmod /lib/modules/cp210x.ko
insmod: ERROR: could not insert module /lib/modules/usbserial.ko: File exists
Mogelijk is de aanwezige cp210x.ko driver niet de juiste versie voor jouw systeem?
Je zult de juiste driver moeten downloaden en installeren, hangt dus af van je Synology model.
https://github.com/robert...drivers/tree/main/modules
Je zult de juiste driver moeten downloaden en installeren, hangt dus af van je Synology model.
[ Voor 3% gewijzigd door jj85 op 27-01-2023 15:47 ]
ik heb een dsm713+, draait op 6.2 en heeft linux kernel versie "cedarview", maar ik kan precies niet meer vinden waar ik die drivers gevonden hebjj85 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:47:
Mogelijk is de aanwezige cp210x.ko driver niet de juiste versie voor jouw systeem?
https://synocommunity.com/package/synokernel-usbserial is wellicht interessant
Het jammere is , dat ik 6.2 draaien heb.
Kan ik terug naar 6.1 ?
Kan ik terug naar 6.1 ?
Ik verwacht dat je gewoon de 6.1 driver kunt gebruiken in 6.2. De regel begint ook met "DSM 6.x:", dus gewoon drivers voor 6 ongeacht of het nou 6.0/6.1/6.2/6.123456 is
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
ik had die al draaien, dus dit is eigenlijk ook de oplossing nietjj85 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 16:54:
https://synocommunity.com/package/synokernel-usbserial is wellicht interessant
nu geeft sudo insmod /lib/modules/cp210x.ko geen error, en krijg ik een ttyUSB0 te zien!jj85 schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 21:45:
Het zal dus inderdaad de foute driver zijn geweest
Allen, bedankt voor jullie tijd. Ik hoop ooit iets terug te kunnen doen, maar met mijn gebrek aan kennis vrees ik hier wat voor
Nu nog zoeken hoe ik hem actief krijg in HA, want hij wordt niet automatisch herkend...
Docker.jj85 schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 18:55:
Hoe draai je HA? VM, docker of...
Het is echt al een lijdensweg geweest die sonoff dongle...
@Faece Je zult het usb-device moeten toevoegen in je docker config.
Even als voorbeeld mijn zigbee2mqtt docker compose:
Relevant zijn dan regel 9 en 10. En in mijn geval had ik ook 6, 7 en 8 nodig op mijn Synology.
Denk dat je voor HA iets soortgelijks kan toepassen.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| version: '3.8' services: zigbee2mqtt: container_name: zigbee2mqtt image: koenkk/zigbee2mqtt privileged: true volumes: - /run/udev:/run/udev:ro devices: - /dev/ttyUSB0:/dev/ttyUSB0 |
Relevant zijn dan regel 9 en 10. En in mijn geval had ik ook 6, 7 en 8 nodig op mijn Synology.
Eerst Mqtt opnieuw installeren blijkbaar want de log zegt dat hij nie kan connecteren. Maar daar heb al goede YouTube guides voor gevonden. Indien het niet lukt kom ik terug hier aankloppenjj85 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 07:00:
@Faece Je zult het usb-device moeten toevoegen in je docker config.
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 version: '3.8' services: zigbee2mqtt: container_name: zigbee2mqtt image: koenkk/zigbee2mqtt privileged: true volumes: - /run/udev:/run/udev:ro devices: - /dev/ttyUSB0:/dev/ttyUSB0
edit : mqtt en zigbee2mqtt up and running
[ Voor 3% gewijzigd door Faece op 29-01-2023 18:43 ]
Ik overweeg zigbee middels usb te koppelen aan mijn synology.
Begrijp dat dit ingewikkeld is.
Is het ook mogelijk om een sonoff zigbee bridge te koppelen aan home assistant en daarmee dus dezelfde mogelijkheden te hebben?
Is het ook mogelijk om een sonoff zigbee bridge te koppelen aan home assistant en daarmee dus dezelfde mogelijkheden te hebben?
Nee, dat is heel eenvoudig. Gewoon even de juiste driver installeren.borgoe72 schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:36:
Ik overweeg zigbee middels usb te koppelen aan mijn synology.
Ja, maar daarvoor moet je wel de firmware op de bridge vervangen door Tasmota. Mijns inziens meer werk dan een driver installeren en een usb-stick inpluggen. Ook is een usb-stickje zuiniger dan een aparte bridge.Is het ook mogelijk om een sonoff zigbee bridge te koppelen aan home assistant en daarmee dus dezelfde mogelijkheden te hebben?
[ Voor 4% gewijzigd door Gizz op 14-06-2023 13:41 ]
@borgoe72Gizz schreef op woensdag 14 juni 2023 @ 13:40:
[...]
Nee, dat is heel eenvoudig. Gewoon even de juiste driver installeren.
Als je voor HA geen docker maar VM gebruikt hoef je geen drivers te installeren. Dan werkt het allemaal out of the box.
Ik ben echt een fan van Docker, maar HA draait echt veel beter in een VM
[ Voor 6% gewijzigd door Ortep op 14-06-2023 15:05 ]
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Pagina: 1