Toon posts:

4k resolutie halen bij 60hz mini pc

Pagina: 1
Acties:

• ivosnivo
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 27-01 15:30
Hallo,

Ik had een mini pc met een i5 4460s chip en zou hiermee 60hz moeten kunnen halen bij 4k op mijn 120 hz tv. Dit lukte nooit, ik kon alleen 30hz selecteren onder windows 10. Of 2k bij 120hz.
Volgens de chip moest dit kunnen maar het lukte niet.
Ik heb daarom op mijn gamepc getest of het aan het displayport verloopje lag, maar dat was niet zo want op die pc kon ik wel 4k bij 60hz halen.
Nu heb ik een andere mini pc gekocht met een i5 7200t chip en windows 11. Maar hierbij heb ik hetzelfde probleem. Weet iemand waar het aan kan liggen?

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:33
i5-4460s doet maximaal DP1.2 en dan heb je van DP naar HDMI een actieve adapter nodig voor 4K60. Zelfde geldt voor een i5-7200T (nooit van dat type gehoord overigens want 7e gen i5 begint met een 7400T) welke overigens officieel niet wordt ondersteunt door Windows 11.

• ivosnivo
Uszka schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:37:
i5-4460s doet maximaal DP1.2 en dan heb je van DP naar HDMI een actieve adapter nodig voor 4K60. Zelfde geldt voor een i5-7200T (nooit van dat type gehoord overigens want 7e gen i5 begint met een 7400T) welke overigens officieel niet wordt ondersteunt door Windows 11.
Excuses ik bedoel een 7500t, Het verloopje is idd 4k 60 anders zou ik die resolutie ook niet kunnen halen met mijn gamepc met hetzelfde verloopje.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:33
ivosnivo schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:48:
Het verloopje is idd 4k 60 anders zou ik die resolutie ook niet kunnen halen met mijn gamepc met hetzelfde verloopje.
Is het verloopje een actieve of passieve adapter want dat is nogal van belang als je 4K60 vanuit een DP1.2 uitgang op je pc naar HDMI2.0 wil krijgen. Passief doet namelijk maar 4K30.

• ivosnivo
Uszka schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:52:
[...]

Is het verloopje een actieve of passieve adapter want dat is nogal van belang als je 4K60 vanuit een DP1.2 uitgang op je pc naar HDMI2.0 wil krijgen. Passief doet namelijk maar 4K30.
Bedankt, nooit geweten dat daar verschil in zat. Wat een gekloot zijn die displayport aansluitingen. Ik snap niet waarom ze dat gebruiken en niet gewoon een hdmi aansluiting maken.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:55

nelizmastr

Goed wies kapot

ivosnivo schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:13:
[...]

Bedankt, nooit geweten dat daar verschil in zat. Wat een gekloot zijn die displayport aansluitingen. Ik snap niet waarom ze dat gebruiken en niet gewoon een hdmi aansluiting maken.
Omdat ze voor hdmi moeten betalen. Daar zitten royalties op die betaald moeten worden. En HDMI 2.0 is pas een relatief recente uitvinding en niet beschikbaar op Intel graphics zonder Xe architectuur, dus daar heb je weinig aan zonder een videokaart toe te voegen.

I reject your reality and substitute my own

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:14
ivosnivo schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:13:
[...]

Je ziet het verkeerd. HDMI is juist ruk. Displayport kan grotendeels gewoon passief een HDMI-signaal uitsturen en lag altijd jaren voor met hogere resoluties. Displayport kan vele malen meer resoluties aan dan HDMI. (De PS5 ondersteunt bijvoorbeeld wel 2560x1440, maar weer niet met variabele refreshrate, want ja, bij HDMI kan dat alleen op Full-HD en UHD.)

Je kunt met Displayport 1.2 een 4K-monitor volledig aansturen op 60Hz en met HDR. Dat kan met HDMI 2.0 uit 2013 niet en pas in 2017 kwam HDMI 2.1 die dat eindelijk kan.

Voor monitoren is Displayport dus veel beter en veelzijdiger dan HDMI. Voor tv’s gelden vele nadelen van HDMI niet (tv’s hebben nauwelijks andere resoluties dan Full-HD of UHD en werken standaard met flut-kleurinformatie) en is het de standaard. De voordelen die het boven Displayport biedt, zijn vooral specifiek op tv’s en audio-sets gericht, zoals audio-return channel en CEC (vanaf 1 apparaat een signaal naar een ander sturen om die aan te zetten).
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee