Toon posts:

Over/onder-bemeten Omvormer icm Sunny Design

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TvE
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:51
Momenteel ben ik als eerste stap bezig om een PV-installatie voor op het dak van mijn / mijn vaders bedrijfspand op te stellen. Later wil ik dit ook voor mijn eigen woonhuis doen, maar gezien het dak waar het nu om gaat strak op zuid staat en een hoek van 33gr heeft zonder significante schaduws leek me dit wel een makkelijk begin. :P

Zo gaat het er uit zien:

Gekozen is om 19x de LONGI LR5-54HPH-415 (415Wp/stk) neer te leggen wegens de Wp/prijs verhouding en beschikbaarheid.
Dat er niet meer op het dak wordt gelegd is wegens het beschikbare budget.

Waar ik nu tegen aan loop is dat ik niet zeker ben wat een omvormer ik moet kiezen. De panelen zijn gekozen via een website waar je doe-het-zelf-paketten kan samenstellen.
Zij adviseren icm. deze keus aan panelen de GoodWe GW8K-DT G2.

Deze kan dus 8000 watt aan, hetgeen de panelen ook ongeveer opleveren.
Nu lees ik alleen veel over het onderbemeten van de omvormer om sneller de omvormer in te laten schakelen.
Volgens dat idee zou ik eerder een 6000 watt omvormer moeten neerzetten als ik 't goed begrijp.

Maar als ik 't aan Sunny Design vraag dan wordt ook daar een 8000 watt omvormer ge-adviseerd. Zij menen ook dat ik een gemiddeldce jaaropbrengst van 8kWh moet halen met mijn opstellling.

Is SunnyDesign hier betrouwbaar in? Of rekenen hun ook niet met de mindere zoninstraling die we hier in Nederland hebben en geven daardoor een te hoge jaaropbrengst weer?

Daarnaast heeft SunnyDesign bij de project-planning in de geavanceerde instellingen de instelling "schaalfactor van de straling". Deze staat (lijkt) standaard op 100%.
Zou ik deze zelf op 80% moeten zetten voor een correcte berekening? Of staat deze 'out-of-the-box' gewoon correct en is hier helemaal niet voor bedoelt?

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:36
Sneller inschakelen is én onzin én niet van belang.

Bij zonsopgang is het als plukken van een kale kip.

Sunny out of the box is prima.
Je kunt zelf zien hoeveel minder opbrengst je met de 6kW zou krijgen.

Let op dat je bij een niet sma omvormer zelf de best en worst case string spanning moet matchen met de datasheet

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• TvE
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:51
Als ik in SunnyDesign een 6kW selecteer dan valt de opbrengst net iets lager uit.

Maar aangezien je overal en nergens over het 'aftoppen' leest begon ik dus te twijfelen of SunnyDesign wel correct rekent.

Maar dat 'aftoppen' is dus onzin of alleen voor specifieke situaties van toepassing?

Dat ik even goed in de spec-sheets van de omvormers moet duiken om zeker te weten dat gelijk zijn aan die van SMA had ik al bedacht. Dat gaat goed komen. ;)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:36
Aftoppen is geen doel. Het is een factor in kosten optimalisatie. Zwaardere omvormer kost meer en levert maar zo en zoveel extra kWh op.

Bij SMA komt er nog bij dat zwaardere omvormer vaak ook hogere eisen stellen aan string lengte (speelt minder bij GoodWe en growatt)

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:22

Señor Sjon

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Magnificent bastard

Veel fabrikanten hebben tegenwoordig omvormers die door het bereik heen (dus 1-6kW en 4-15kW bv) op hetzelfde moment starten. Kwestie van de specs even bekijken. Strak op zuid en 33 graden is zo'n beetje piek-zomer qua mogelijkheid en zal dan dus ook veel produceren. Zelf kom ik geregeld boven het max vermogen van de panelen uit. Hier bv 10,92 kW, pieken tot over de 12 kW gezien. De 12 kW omvormer heb ik ingesteld op max 11,4 kW om mijn groepen te sparen. :P

[Voor 48% gewijzigd door Señor Sjon op 26-01-2023 16:17]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee