Toon posts:

Verzwaren elektrische aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• 1234567y
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11:12
Ik wil mijn aansluiting laten verzwaren van 1 fase naar een 3 fase aansluiting.

Nu heb ik reeds naast mijn bestaande groepenkast een uitbereiding geplaatst met daarin een 4 polige hoofdschakelaar. Echter wil ik aan de bestaande groepenkast nog niet te veel doen aangezien ik daar niet spanningsloos kan werken (geen hoofdschakelaar enz, dan moet de zegel verbroken worden om bij de hoofdzekering te komen).

Ik neem aan dat ik de netbeheerder kan verzoeken de verzwaring uit te voeren, aansluiten tot en met de hoofdschakelaar. Waarna ikzelf het daarna verder uitbedraad binnen de groepenkasten. Vanaf dat moment heb ik immers wel een hoofdschakelaar.

Op die manier hoef ik nu de zegel niet te laten verbreken om de boel spanningsloos te maken om dingen voor te bereiden op de 3F aansluiting.

Benieuwd of andere dit ook wel eens op die manier hebben gerealiseerd?

Alle reacties

• Purzelbaum
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 13:13
Je aanname is correct, via mijn aansluiting een verzwaring aanvragen en de netbeheerder stuurt iemand om eea netjes aan te sluiten.
Althans zo ging het bij mij.

• BThomas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Is je uitbreiding van de groepenkast nu al aangesloten dan?

Je hebt inderdaad de netbeheerder nodig om je aansluiting te verzwaren. DIt kan hem dan ook gelijk op de vierpolige aansluiting zetten, of je moet automaten krijgen. Dan heb je zelf de mogelijkheid om de fases af te schakelen voor de hoofdautomaat.

• 1234567y
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 11:12
BThomas schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:00:
Is je uitbreiding van de groepenkast nu al aangesloten dan?

Je hebt inderdaad de netbeheerder nodig om je aansluiting te verzwaren. DIt kan hem dan ook gelijk op de vierpolige aansluiting zetten, of je moet automaten krijgen. Dan heb je zelf de mogelijkheid om de fases af te schakelen voor de hoofdautomaat.
Nee er hangt nog niets aan de uitbereiding, dat komt pas later.

Ja, als ik straks toegang heb tot de hoofdautomaten dan zou dat mooi zijn, maar met hoofdschakelaar is het ook prima.

Stappen zijn eigenlijk als volgt :

1) Ik plaats direct tegen de huidige groepenkast een nieuwe kast met hoofdschakelaar. (Uitgevoerd)
2) Netbeheerder voert de verzwaring uit, en sluit aan op de nieuwe hoofdschakelaar. Ze mogen het dus zo achterlaten van mij, ookal heb ik dan nog geen spanning op mijn eindgroepen.
3) vanaf nu kan ik werken in de oude (en nieuwe) groepenkast aangezien ik deze bijna volledig spanningsloos kan maken.
4) misschien vervang ik heel de oude groepenkast zodat deze netjes hetzelfde is als de nieuwe. Maar dat heeft geen prio

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:25

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Dit topic gaat naar DEI :)

Tweakers Discord

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:59
Zolang je maar zorgt dat de nieuwe hoofdschakelaar in de kast direct boven het meterbord zit, hoeft daar inderdaad nog niets aan te hangen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• BThomas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
1234567y schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 19:16:
[...]

Nee er hangt nog niets aan de uitbereiding, dat komt pas later.

Ja, als ik straks toegang heb tot de hoofdautomaten dan zou dat mooi zijn, maar met hoofdschakelaar is het ook prima.

Stappen zijn eigenlijk als volgt :

1) Ik plaats direct tegen de huidige groepenkast een nieuwe kast met hoofdschakelaar. (Uitgevoerd)
2) Netbeheerder voert de verzwaring uit, en sluit aan op de nieuwe hoofdschakelaar. Ze mogen het dus zo achterlaten van mij, ookal heb ik dan nog geen spanning op mijn eindgroepen.
3) vanaf nu kan ik werken in de oude (en nieuwe) groepenkast aangezien ik deze bijna volledig spanningsloos kan maken.
4) misschien vervang ik heel de oude groepenkast zodat deze netjes hetzelfde is als de nieuwe. Maar dat heeft geen prio
Maar daarmee komt de hoofdschakelaar niet direct boven het meterbord te hangen. Weet niet of ze dit erg vinden...

Mijn advies om het gelijk goed te doen en de bestaande groepenkast ook netjes te maken. Dit maakt de indeling van de je groepen etc (max 4 per aardlek) ook een stuk makkelijker.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:54
De aanvraag voor verzwaren staat los van aanpassen naar automaten. Dat ook aanpassen is nog eens 300+

Helaas...

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:17
Wat misschien een simpeler oplossing is om een nieuwe meterkast te bestellen en een electriciën met zegelrecht vragen om die te plaatsen. Die is dan al 3 fase voorbereid.

Vervolgens vraag je de verzwaring aan en vraag je aan de monteur om de brug te verwijderen zodat je op 3 fases draait.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee