Toon posts:

Zonnepanelen, de installatie na 3,5 jaar herzien?

Pagina: 1
Acties:

• Thinlanet
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 02-02 10:10
Op 8 augustus 2019 heb ik 12 zonnepanelen (IBC Monosol 315VL5 zonnepaneel) laten plaatsen op mijn dak (40 graden), aan de oostkant/gericht naar het oosten. Daar is een 1-fase Solis 3.6K-4G 1-fase omvormer bij geplaatst welke via de wasmachine groep aan het net terugleverd. Na een "zonnig" 2022 heb ik de 9000kwh bruto opbrengst gehaald. Als ik zo mijn buren hoor die wat later hun zonnepanelen hebben geplaatst, merk ik dat hun opbrengst een stuk hoger ligt. Dat ligt voor een deel natuurlijk aan nieuwere techniek en dus meer opbrengst, maar ook in de plaatsing.

Destijds hanteerde men een veilige marge tav de nok. Gevoelsmatig (en als ik naar de buren kijk) zou er best nog wel twee of drie panelen boven geplaatst kunnen worden. Door de aanwezigheid van een 1 fase omvormer werden microomvormers per paneel dan wel een rits panelen aan de west-kant afgeraden (zie hieronder). Dit laatste ook door de relatief hoge mate van schaduw aan de westkant.

I
De schoorsteen helemaal rechts heeft geen functie meer en kan worden vervangen door een dakpan.

Ik ben benieuwd of ik nog met enige doch beperkte inverstering kan "upgraden" naar een hogere opbrengst. en wellicht is het voer voor "lotgenoten" die na 3,5 jaar (een deel) van hun setup willen veranderen.

[Voor 3% gewijzigd door Thinlanet op 25-01-2023 16:51]

• danny.s
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 21:57
Klopt je 9000kwh wel? Met 12 panelen a 315(?)wp lijkt me dit erg veel.

Verder, ik heb samen met mij buren dezelfde panelen laten leggen, ook even veel. Toch hebben zij een hoger rendement (5-10%), ik heb last van minimale schaduw (schoorsteen). Tevens verspringt het dak een klein beetje, waardoor het mogelijk in die hoek iets warmer wordt (en warmer is lager rendement).
Wat ik wil zeggen: elk dak is anders, ook al lijkt het hetzelfde. Dus je buren zullen mogelijk een hogere opbrengst hebben door nieuwere panelen, maar mogelijk ook omstandigheden die net iets gunstiger uitvallen.

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 17:10
12 panelen van 315 op oostzuidoost (richting 110 graden, 40 graden hellingshoek) doen ca. 3200kwh op jaarbasis.

Heb je een 1 of 3 fase stroomaansluiting? In geval van 3-fase kun je op een andere fase dan de huidige een tweede omvormer aansluiten voor het tweede dakvlak.

Verder is het handig om te bedenken hoeveel panelen er ongeveer op passen en bijvoorbeeld met een tool als Sunnydesign of SolarEdge designer te simuleren wat de te verwachten opbrengst is. Dan kun je gaan afwegen of je het de investering waard vindt. De bestaande installatie uitbreiden/verplaatsen is waarschijnlijk ingewikkeld/niet rendabel.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:11

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik denk dat er bedoeld wordt dat er 9MWh opgewekt is in de afgelopen 3 jaar.

@Thinlanet
Heb je een foto van huidige set en die van de buren?
Ligt er beide evenveel Wp?

"Lotgenoten" is een zwaar woord zeg, ik heb mijn set en meterkast wel 3x veranderd, zoals velen op dit forum. Geen schande hoor.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Thinlanet
Rol-Co schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:31:

@Thinlanet

"Lotgenoten" is een zwaar woord zeg, ik heb mijn set en meterkast wel 3x veranderd, zoals velen op dit forum. Geen schande hoor.
Klopt, 9000Kwh in 3,5 jaar bedoelde ik inderdaad.
Ik zal morgen even een foto maken van de opstelling en die van de buren.

@schumacher Mijn aansluiting is 1-fase maar is wel voorbereid voor 3-fase. De doorzichtige Liander kast heeft althans 3 aansluitingen waarvan maar 1 is gevuld met een zekering/stop.

• Thinlanet

Links tot de dakkapel mijn buren, rechts vanaf dakkapel t/m verval bij mijn dak. Vooral kijkend naar de ruimte boven mijn panelen en de nok, is het dak van de buren beter benut en zou ik ik theorie daar nog twee panelen kwijt kunnen.

[Voor 6% gewijzigd door Thinlanet op 26-01-2023 10:57]

• Thinlanet
Rol-Co schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:31:

@Thinlanet

Ik had nog een oude stand te pakken, zonet nog even gecheckt. 10360Kwh in 3,5 jaar dus.

• Rol-Co

Rol-Co

Thinlanet schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:56:
[Afbeelding]

Links tot de dakkapel mijn buren, rechts vanaf dakkapel t/m verval bij mijn dak. Vooral kijkend naar de ruimte boven mijn panelen en de nok, is het dak van de buren beter benut en zou ik ik theorie daar nog twee panelen kwijt kunnen.
Aha, tja de buren hebben ook het geluk van de extra breedte van het dak doordat ze aan het eind zitten en komt wat gunstiger uit met de ramen. Maar het mag logisch zijn dat ze meer opgewekt hebben omdat er simpel al 2 panelen meer liggen die waarschijnlijk ook nog eens meer Wp zijn dat de 315Wp van jezelf.
Als je een eerlijk vergelijk wilt maken pak je de jaaropbrengst van 2022 van beide systemen en deel je door de hoeveelheid Wp,

een voorbeeld:
Mijn 3,8KWp zuid deed afgelopen jaar 4058kWh dus dat gedeeld door 3,8 is 1067 kWh/kWp
Op deze manier doe je een eerlijk vergelijk onafhankelijk van de grootte van een systeem.

Wat betreft het dak, dat kan vast iets beter al geeft die kapel wel een schaduw punt rechtsaf over de dag als ie naar het zuiden draait. Toch zou ik het dak voller leggen door wat te puzzelen met grotere Wp panelen waar ze naast de dakkapel een optimiser krijgen. Dan heb je meer opbrengst en misschien zelfs wel met behoud van de huidige omvormer.
Oude verkopen en/of op een andere plek plaatsen.

• Thinlanet
Rol-Co schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:30:
[...]

Aha, tja de buren hebben ook het geluk van de extra breedte van het dak doordat ze aan het eind zitten en komt wat gunstiger uit met de ramen. Maar het mag logisch zijn dat ze meer opgewekt hebben omdat er simpel al 2 panelen meer liggen die waarschijnlijk ook nog eens meer Wp zijn dat de 315Wp van jezelf.
Als je een eerlijk vergelijk wilt maken pak je de jaaropbrengst van 2022 van beide systemen en deel je door de hoeveelheid Wp,

een voorbeeld:
Mijn 3,8KWp zuid deed afgelopen jaar 4058kWh dus dat gedeeld door 3,8 is 1067 kWh/kWp
Op deze manier doe je een eerlijk vergelijk onafhankelijk van de grootte van een systeem.

Wat betreft het dak, dat kan vast iets beter al geeft die kapel wel een schaduw punt rechtsaf over de dag als ie naar het zuiden draait. Toch zou ik het dak voller leggen door wat te puzzelen met grotere Wp panelen waar ze naast de dakkapel een optimiser krijgen. Dan heb je meer opbrengst en misschien zelfs wel met behoud van de huidige omvormer.
Oude verkopen en/of op een andere plek plaatsen.
Gisteren even mijn buurman benadert, maar omdat hij aan de westzijde ook nog 5 panelen heeft, via 3-fase omvormer en hij de opbrengst niet per paneel (350wp) of per fase (kant) kan uitlezen wordt vergelijken lastig. Ik probeer het toch maar: Zijn opbrengst zit na 2 jaar en 2 maanden op 10600 Kwh (+65%) welke theoretisch/kort door de bocht valt te verklaren door meer panelen (17 panelen, +42% dan mij), nieuwere panelen met hogere WP (350wp, +13% dan mij). Effectief dus 42% * 113% = 47,5% hoger theoretisch rendement. De overige 5% zit dan in het verschil # zonuren oost-west en het tijdsframe van de meting. Al met al wel verklaarbaar dus.

• Rol-Co

Rol-Co

Thinlanet schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:18:
[...]

Gisteren even mijn buurman benadert, maar omdat hij aan de westzijde ook nog 5 panelen heeft, via 3-fase omvormer en hij de opbrengst niet per paneel (350wp) of per fase (kant) kan uitlezen wordt vergelijken lastig. Ik probeer het toch maar: Zijn opbrengst zit na 2 jaar en 2 maanden op 10600 Kwh (+65%) welke theoretisch/kort door de bocht valt te verklaren door meer panelen (17 panelen, +42% dan mij), nieuwere panelen met hogere WP (350wp, +13% dan mij). Effectief dus 42% * 113% = 47,5% hoger theoretisch rendement. De overige 5% zit dan in het verschil # zonuren oost-west en het tijdsframe van de meting. Al met al wel verklaarbaar dus.
Bierviltje berekening maar ik doe het ervoor, het zal ook niet veel schelen inderdaad. Veel mensen rekenen in platen of panelen, hoevaak ik niet die vraag krijg he, hoeveel platen heb jij op je dak? Dan ben ik eigenlijk al klaar in de discussie.
In dit geval is er veel meer te halen op je dak als je dat wilt en nodig hebt alleen wordt het wel uithuilen en overnieuw beginnen, geen tetris maken maar gewoon goed meten, passende panelen (zijn er in veel maten) en het dak helemaal vol tot aan de dakgoot. Dat kost tijd en moeite en waarschijnlijk een topic op tweakers maar die grijns op je gezicht in de zomer is priceless. :9
Teveel troom opwekken kan niet.

Edit:
Jij hebt 3780Wp (12x315) zijn dat er geen 10 op de foto?
Buurman heeft 5950Wp
Meer dan 2000Wp meer, vrij logisch dat ie meer opbrengst heeft toch?

[Voor 5% gewijzigd door Rol-Co op 27-01-2023 14:45]

• Thinlanet
Rol-Co schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:39:
[...]

Bierviltje berekening maar ik doe het ervoor, het zal ook niet veel schelen inderdaad. Veel mensen rekenen in platen of panelen, hoevaak ik niet die vraag krijg he, hoeveel platen heb jij op je dak? Dan ben ik eigenlijk al klaar in de discussie.
In dit geval is er veel meer te halen op je dak als je dat wilt en nodig hebt alleen wordt het wel uithuilen en overnieuw beginnen, geen tetris maken maar gewoon goed meten, passende panelen (zijn er in veel maten) en het dak helemaal vol tot aan de dakgoot. Dat kost tijd en moeite en waarschijnlijk een topic op tweakers maar die grijns op je gezicht in de zomer is priceless. :9
Teveel troom opwekken kan niet.
Haha, dat is waar. Ik ga over een maand of wat toch het dak op en ga ik even serieus meten.
Rol-Co schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 14:39:
[...]
Edit:
Jij hebt 3780Wp (12x315) zijn dat er geen 10 op de foto?
Buurman heeft 5950Wp
Meer dan 2000Wp meer, vrij logisch dat ie meer opbrengst heeft toch?
2 panelen vallen net achter de dakkapel uit het beeld.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee