Mauritio schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 12:51:
[...]
Zijn nu met een groot project bezig (300K totaal) waarbij we nu 4 aannemers laten offreren en ze kunnen allen direct na akkoord offerte starten. Onderhandelen kan bij alle 4. Is natuurlijk N=1 verhaal maar wij horen het van veel vrienden en kennissen die hetzelfde ervaren. Ook bij prefab bouwers merken ze dat de drukte afneemt; voorheen 12 maanden levertijd bij o.a. de Prefabriek, nu terug naar 5.
Nogmaals N=1 maar ik denk dat er zeker meer ruimte begint te komen op de markt door de hoge rente en de nog steeds wel hoge prijzen.
Ik maak er dan maar N=2 van.
Van de installateur waar ik jarenlang bij gewerkt heb, heb ik ook vernomen dat het aantal aanvragen tbv grote verbouwingen sinds de zomer van vorig jaar merkbaar aan het teruglopen is.
Niet zo gek ook
Na twee corona-jaren waarin geld werd uitgegeven aan alles in- en om het huis, verhuizen naar een droomwoning door huizenmarkt-gekte bijna onmogelijk was en geld lenen voor een grote verbouwing of aanbouw bijna gratis was, draait zich dat nu allemaal om.
- geld gaat nu naar andere doelen. Weer op vakantie, stijgende energierekening en boodschappen, dagjes uit die weer kunnen.
- de huizenmarkt gekte koelt aardig af. Mensen met woonwensen die niet meer aansluiten bij de huidige woning maken weer meer kans om met een verhuizing die woonwensen te vervullen.
- geld lenen is een stuk duurder geworden, wat een grote verbouwing minder aantrekkelijk maakt.
Het kan goed zijn dat er binnenkort weer aardig te onderhandelen is over de prijs van een grote verbouwing. Wel zullen de verschillen wat dit betreft per regio (voorlopig) groot zijn.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.