Toon posts:

Advies legplan 25 panelen zuid

Pagina: 1
Acties:

• ipoffice
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-02 18:49
Graag jullie deskundige blik over onderstaande plan

Gaat om de volgende installatie:
Goodwe GW10KT-DT
25x JINKO 415 WP N-TYPE
Dakvlak op zuid, helling 54 graden

Zoals te zien op de foto (van eind van de middag) heeft de onderste rij panelen schaduw bij laagstaande zon van de woning er naast.
Mijn plan is om met de bovenste twee rijen één string van 17 panelen te vormen en de onderste rij één string van 8 panelen.
Bij alle 25 panelen op één MPPT loop ik tegen de max van het spanningsbereik aan en door het op deze manier te verdelen is er naar mijn idee het minste nadeel van de schaduw van de naastgelegen woning.

Graag verneem ik of mijn denkwijze klopt of dat er een beter plan is

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:54
De GoodWe start met 180V. Kan tracken terug naar 160V

De jinko doet maar 30V in goed licht

Ofwel in de situatie op de foto is de string te kort om 8 diodes in bypass te krijgen, dus kakt de hele string in.

Sluit het 12 om 13 aan en je hebt dat probleem niet.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• ipoffice
Ronald schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:38:
De GoodWe start met 180V. Kan tracken terug naar 160V

De jinko doet maar 30V in goed licht

Ofwel in de situatie op de foto is de string te kort om 8 diodes in bypass te krijgen, dus kakt de hele string in.

Sluit het 12 om 13 aan en je hebt dat probleem niet.
Als ik het goed begrijp is die opstart spanning per MPPT; ook al is de string op de andere MPPT volledig in het licht en wekt de omvormer op, de andere zal niet meedoen als er te veel (delen van) zonnepanelen in de schaduw zitten?

En kan ik de 12/13 verdeling dan het best verticaal toepassen; 13 links en 12 rechts zodat de schaduwpanelen verdeeld worden. Of is alles op één string nog het overwegen waard?

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 12:00
Klopt, beide moeten de startspanning halen (en idealiter ook binnen MPPT bereik blijven: tussen 180 en 850 volt volgens de datasheet).

• Ronald
Alles op 1 string moet je even zorgvuldig door rekenen, gebruik sunny design. De maximale Voc moet lager blijven dan waar de omvormer tegen kan. Staat in datasheet.
Max Vmpp zal wel onder de 850 blijven.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• ipoffice
Ronald schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 21:15:
Alles op 1 string moet je even zorgvuldig door rekenen, gebruik sunny design. De maximale Voc moet lager blijven dan waar de omvormer tegen kan. Staat in datasheet.
Max Vmpp zal wel onder de 850 blijven.
Voc is 38V x 25 is totaal 950, net onder de max van 1000 van de omvormer. Maar volgensmij moet er een marge van 10% worden aangehouden?

Dan is wellicht verdelen over twee verstandiger, verdeel ik ze het best zoals hiervoor voorgesteld in twee verticale vlakken?

• Ronald
Dan is 1 string niet mogelijk. String verdeling links rechts lijkt me vrij logisch.

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee