Toon posts:

Vervanging GTX 1080 ~€500-€700

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• 1shot1kill
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 05-02 01:34
Ik zoek een?

Nieuwe GPU ter vervanging van mijn GTX 1080 die ik in 2017 heb aangeschaft. Dit was ik ruim 2,5 jaar geleden al van plan, toen besloten eerst te wachten op de 3000 series van Nvidia waarna de beschikbaarheidsproblemen en de stijgende prijzen roet in het eten gooiden. Ik heb uiteindelijk eerst maar andere onderdelen vervangen met het budget dat ik toen had. Nu de prijzen van GPU's weer "iets normaler" zijn wil ik nu toch eindelijk een kaart aanschaffen waarbij ik weer wat settings omhoog kan gooien en nog speelbare frames blijf houden op 1440p.

De volgende games zijn relevant: Escape From Tarkov, Satisfactory, Red Dead Redemption 2, Hitman 3, Ready or Not. Ik speel vooral Tarkov maar ik lees dat daar de CPU het meeste invloed op de performance heeft dus ik verwacht geen wonderen met een nieuwe GPU. Het heeft wel DLSS en FSR ondersteuning.

Wat is je budget?

€500 tot €700

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?

Mijn voorkeur heeft al die tijd dat ik aan het wachten was op normalere prijzen bij Nvidia gelegen, doordat ze betere drivers hebben en ik graag een kaart met goede ray tracing zou willen hebben. Ik zat daarom toen ik enkele weken geleden rond ging kijken naar een nieuwe kaart mij vooral te richten op de 3060 Ti & 3070 Ti. De 3060 Ti zou dan een tussenstap zijn naar een betere GPU over enkele jaren en ik twijfel erg of ik daarmee niet een te kleine stap vooruit maak. Bij de 3070 Ti ben ik erachter gekomen dat ik dan beter een gewone 3070 kan aanschaffen aangezien je voor de meerprijs van een 3070 Ti te weinig extra performance krijgt.

Ik heb mij echter niet blind gestaard op Nvidia en ook naar AMD gekeken, waar de kaarten over het algemeen betere performance hebben als er geen ray tracing wordt gebruikt wat natuurlijk in het gros van de games het geval zal zijn en ik mij misschien teveel bezig hou met ray tracing. De reputatie van de drivers blijft voor mij wel een ding. De RX 6750 XT lijkt mij bij het AMD kamp de beste optie met mij budget.

Verder hebben door persoonlijke ervaring MSI en ASUS de voorkeur alhoewel ik ook veel goede dingen lees over Gigabyte maar ik heb daar zelf geen ervaring mee.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?

Hieronder enkele punten andere punten over wat ik zoek en de relevante onderdelen van mijn PC.
  • Ik heb een zwart/wit build dus een kaart die zwart, wit of beide is heeft wel de voorkeur over een kaart met andere kleuren maar is geen dealbreaker als daardoor de performance hoger ligt.
  • Gezien de sleeved PSU kabels die ik nu bezit wil ik ook het liefst een kaart met maximaal 2× 8 pin connectors aangezien ik maar 2 sleeved PCIe 6+2 kabels heb.
  • Het liefst een kaart die smaller is dan mijn huidige kaart (140mm) aangezien ik in mijn huidige behuizing deze kaart met 180 graden PCIe adapters heb aangesloten omdat de kabels anders mijn zijpaneel naar buiten duwen, een paar millimeter minder breed zou dit probleem al oplossen.
  • Ook zou een kaart die wat minder energie verbruikt een voorkeur hebben gezien de huidige situatie op de energiemarkt alhoewel dit een minder belangrijk punt is.
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 5800X Boxed€ 245,15€ 245,15
1MoederbordenMSI MPG B550 Gaming Plus€ 165,-€ 165,-
1VideokaartenMSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G€ 0,-€ 0,-
1BehuizingenLian Li PC-O11 Dynamic (Wit)€ 149,90€ 149,90
1MonitorenAsus TUF Gaming VG27AQ Zwart€ 332,20€ 332,20
1MonitorenDell UltraSharp U2515H Zilver, Zwart€ 0,-€ 0,-
1BesturingssystemenMicrosoft Windows 11 Pro (NL)€ 149,-€ 149,-
1WaterkoelingCorsair Hydro H100i RGB PLATINUM SE€ 0,-€ 0,-
1Geheugen internCorsair Vengeance RGB Pro SL CMH32GX4M2D3600C18W€ 114,48€ 114,48
1VoedingenCorsair RM850x (2021) Zwart€ 169,90€ 169,90

Zelf heb ik naar de volgende kaarten zitten kijken maar hoor graag of er beter opties zijn met meer performance met mijn budget.

Nvidia:
uitvoering: ASUS Dual GeForce RTX 3070 V2 OC Edition met LHR
uitvoering: Gigabyte GeForce RTX 3070 Gaming OC 8G (rev. 2.0, LHR)
AMD:
uitvoering: ASUS Dual Radeon RX 6750 XT OC Edition
uitvoering: MSI Radeon RX 6750 XT Gaming X Trio
uitvoering: MSI Radeon RX 6750 XT MECH 2X 12G OC

Ik ben ook bereid heel iets boven budget te gaan als de performance daarmee flink omhoog gaat maar ik wil wel gewoon een nieuwe kaart met garantie en bijvoorbeeld geen 2e hands 3080 o.i.d.

Beste antwoord (via 1shot1kill op 03-02-2023 00:25)

• SunsetSundae
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 14:43
De 6750 XT is een wat loze refresh, beetje vergelijkbaar met de 3070 Ti. Teveel extra stroomverbruik voor weinig extra prestaties, en buiten een enkeling als de MSI Mech om hebben ze ook een prijs die teveel in de buurt komt van de 6800.

Die verbruikt nog iets minder energie ook (in games gemiddeld rond de 200 tot 220 W), dus zo'n Gaming X Trio van ruim €500 zou ik dan sowieso al laten liggen, en doorgaan naar een goedkoop model 6800.

uitvoering: Powercolor Fighter AMD Radeon RX 6800 16GB GDDR6
uitvoering: XFX Speedster SWFT 319 AMD Radeon RX 6800

Allebei erg zwart. ;)

Helaas zijn de topdeals van eind vorig jaar weg (Asus TUF Gaming 6800 voor €575, uiteindelijk zelfs heel even een Powercolor Red Dragon 6800 XT voor €600), maar met een 6800 Fighter kom je er verder ook wel. Ziet er wat simpel uit en is ook vrij basic opgebouwd, maar doet het zeker voor een instapper volgens mij prima.

De VRM wordt in deze review wat warm (wat met een andere fancurve blijkbaar ook werd opgelost in die 40 dB normalized benchmark), maar verder merk je eigenlijk nergens aan dat het een budgetmodel is. En dat is toch lang niet altijd vanzelfsprekend.

Ik begrijp trouwens dat de variant met twee fans (6700 XT Fighter bijvoorbeeld) standaard een overdreven aggressieve fancurve heeft en dus wat herrie maakt, maar daar lijkt deze geen last van te hebben.

Sowieso zou de breedte met 120 mm geen probleem moeten zijn (net als de 130 van de XFX, maar let daar wel even op met de lengte want die is best flink). Beiden zijn ook 2x 8-pins.

Met een 3070 is verder ook weinig mis, het is net waar je persoonlijk de voorkeur aan geeft. Ik heb zelf liever wat meer ruwe prestaties en 16GB aan VRAM (want 8 is gewoon krap aan het worden). Maar hey, snellere Raytracing en de geruststelling van de doorgaans stabielere drivers zonder langlopend raar gedoe (zoals die eeuwige multi-monitor bug waarbij je VRAM niet terugclockt als je geen custom resolutie instelt), NVENC hebben... ik snap die keuze ook gewoon.

Niet voor een partij extra geld, maar ze zitten nu rond 6800-niveau dus dat is prima te verantwoorden.

En inderdaad, je kunt ook nog een poosje wachten op de wat mindere goden van de nieuwe generatie. Maar de vraag is wel wat je dan krijgt en voor welke prijs, in deze zieke markt. De 4060 Ti kun je om te beginnen haast nu al afschrijven, want die lijkt een beetje op niveau 3070 te gaan blijven hangen en de eerste prijsindicatie gaat alweer richting de $500, wat minimaal €500 zou betekenen. Nikszeggende kutkaart dus, als het klopt en daar zie ik Nvidia helaas momenteel best voor aan. Vrij zuinig, dat dan weer wel.

Maar hey, je krijgt DLSS 3.0 voor extra 'frames' dus we gaan vooruit. (y)

[Voor 15% gewijzigd door SunsetSundae op 26-01-2023 00:06]

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16:43
1shot1kill schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:18:
Ik zoek een?
Nu de prijzen van GPU's weer "iets normaler" zijn wil ik nu toch eindelijk een kaart aanschaffen waarbij ik weer wat settings omhoog kan gooien en nog speelbare frames blijf houden op 1440p.
Vind je ze nu echt normaal? De vorige generatie mid-range is eigenlijk al weer duurder geworden / op zijn retour en van de next gen kaarten zijn alleen de high-end kaarten verkrijgbaar.

Ik zou nu nog even wachten op de RTX 4060 Ti / 4070 of RX 7700 XT. Dat zal niet lang meer duren.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• SunsetSundae
De 6750 XT is een wat loze refresh, beetje vergelijkbaar met de 3070 Ti. Teveel extra stroomverbruik voor weinig extra prestaties, en buiten een enkeling als de MSI Mech om hebben ze ook een prijs die teveel in de buurt komt van de 6800.

Die verbruikt nog iets minder energie ook (in games gemiddeld rond de 200 tot 220 W), dus zo'n Gaming X Trio van ruim €500 zou ik dan sowieso al laten liggen, en doorgaan naar een goedkoop model 6800.

uitvoering: Powercolor Fighter AMD Radeon RX 6800 16GB GDDR6
uitvoering: XFX Speedster SWFT 319 AMD Radeon RX 6800

Allebei erg zwart. ;)

Helaas zijn de topdeals van eind vorig jaar weg (Asus TUF Gaming 6800 voor €575, uiteindelijk zelfs heel even een Powercolor Red Dragon 6800 XT voor €600), maar met een 6800 Fighter kom je er verder ook wel. Ziet er wat simpel uit en is ook vrij basic opgebouwd, maar doet het zeker voor een instapper volgens mij prima.

De VRM wordt in deze review wat warm (wat met een andere fancurve blijkbaar ook werd opgelost in die 40 dB normalized benchmark), maar verder merk je eigenlijk nergens aan dat het een budgetmodel is. En dat is toch lang niet altijd vanzelfsprekend.

Ik begrijp trouwens dat de variant met twee fans (6700 XT Fighter bijvoorbeeld) standaard een overdreven aggressieve fancurve heeft en dus wat herrie maakt, maar daar lijkt deze geen last van te hebben.

Sowieso zou de breedte met 120 mm geen probleem moeten zijn (net als de 130 van de XFX, maar let daar wel even op met de lengte want die is best flink). Beiden zijn ook 2x 8-pins.

Met een 3070 is verder ook weinig mis, het is net waar je persoonlijk de voorkeur aan geeft. Ik heb zelf liever wat meer ruwe prestaties en 16GB aan VRAM (want 8 is gewoon krap aan het worden). Maar hey, snellere Raytracing en de geruststelling van de doorgaans stabielere drivers zonder langlopend raar gedoe (zoals die eeuwige multi-monitor bug waarbij je VRAM niet terugclockt als je geen custom resolutie instelt), NVENC hebben... ik snap die keuze ook gewoon.

Niet voor een partij extra geld, maar ze zitten nu rond 6800-niveau dus dat is prima te verantwoorden.

En inderdaad, je kunt ook nog een poosje wachten op de wat mindere goden van de nieuwe generatie. Maar de vraag is wel wat je dan krijgt en voor welke prijs, in deze zieke markt. De 4060 Ti kun je om te beginnen haast nu al afschrijven, want die lijkt een beetje op niveau 3070 te gaan blijven hangen en de eerste prijsindicatie gaat alweer richting de $500, wat minimaal €500 zou betekenen. Nikszeggende kutkaart dus, als het klopt en daar zie ik Nvidia helaas momenteel best voor aan. Vrij zuinig, dat dan weer wel.

Maar hey, je krijgt DLSS 3.0 voor extra 'frames' dus we gaan vooruit. (y)

[Voor 15% gewijzigd door SunsetSundae op 26-01-2023 00:06]

• 1shot1kill
Djarune schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 20:01:
[...]

Vind je ze nu echt normaal? De vorige generatie mid-range is eigenlijk al weer duurder geworden / op zijn retour en van de next gen kaarten zijn alleen de high-end kaarten verkrijgbaar.

Ik zou nu nog even wachten op de RTX 4060 Ti / 4070 of RX 7700 XT. Dat zal niet lang meer duren.
Die aanhalingstekens staan er voor een reden. ;) Ik vond mijn GTX 1080 ruim een jaar na release al heel erg duur en die was rond de €600 wat al 30% meer was dan ik in de 17 jaar daarvoor heb uitgegeven aan een enkele kaart.

Zal het 't echt waar zijn te wachten op de 4070? Nvidia kennende gaan ze bij de prijzen daarvan proberen het maximale eruit te halen, ik verwacht haast boven mijn budget en de vorige keer waar ik overal las om te wachten op de nieuwe kaarten heeft mij al bijna 3 jaar langer bij mijn huidige GPU gehouden die ondertussen toch echt wel aan vervanging toe is gezien het aantal games dat ik links heb laten liggen tot ik een nieuwe GPU heb.
SunsetSundae schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 23:20:

De 6800 heb ik mij nog niet in verdiept, ik ga daar eens naar kijken, bedankt!

• SunsetSundae
1shot1kill schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 21:53:
[...]

De 6800 heb ik mij nog niet in verdiept, ik ga daar eens naar kijken, bedankt!
Np ;)

Vind dit altijd wel een bruikbare directe vergelijking:

Wat daarin ook opvalt is wat een beest de 6800 XT is naast z'n kleinere broertje. Price-performance van dat ding blijft het beste. Maar goed, je betaalt uiteindelijk wel weer wat meer, en het verbruik zit bijna zonder uitzondering 50W hoger. Toch een interessant stukje perspectief.

• 1shot1kill
Ik kwam afgelopen weekend tijdens het zoeken ook de onderstaande Powercolor Red Dragon 6800 XT tegen voor veel minder dan de overige 6800 XT's, ik heb ook gelezen dat de Red Devils betere kaarten zijn maar toch lijkt het nog een goede deal, wat is hier het addertje onder het gras want in de reviews die ik kan vinden lijkt het toch een prima kaart?

uitvoering: Powercolor Red Dragon AMD Radeon RX 6800 XT 16GB GDDR6

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

1shot1kill schreef op maandag 30 januari 2023 @ 21:42:
Ik kwam afgelopen weekend tijdens het zoeken ook de onderstaande Powercolor Red Dragon 6800 XT tegen voor veel minder dan de overige 6800 XT's, ik heb ook gelezen dat de Red Devils betere kaarten zijn maar toch lijkt het nog een goede deal, wat is hier het addertje onder het gras want in de reviews die ik kan vinden lijkt het toch een prima kaart?

uitvoering: Powercolor Red Dragon AMD Radeon RX 6800 XT 16GB GDDR6
Er is geen addertje behalve dat je ze ook kon krijgen voor 600 euro een tijdje terug.

Als er een addertje is...
AMD en Nvidia komen wel soon(ish) met nieuwe kaarten die in deze performance klasse gaan zitten. Nvidia wat meer binnenkort dan AMD.

• SunsetSundae
Ik kom om de een of andere reden relatief veel klachten over nare coilwhine tegen bij die versie (alle sterkere 6x00 kaarten hebben in principe een wat verhoogd risico op coilwhine, maar hier vind ik het wel opvallen).

Maar op papier is het een koeler die een treetje hoger in het modellengamma staat dan de Fighter (die meen ik als 6800 XT niet bestaat), en onder de Hellhound en Red Devil, met twee extra heatpipes en ook koper i.p.v. aluminium voor het contact met VRAM en VRM. De PCB van de Red Dragon heeft daarnaast een extra power phase voor de GPU en eentje meer voor het geheugen, en ze zijn 70a i.p.v. 50.

Voor die wijsheid baseer ik me even op de gewone 6800 Red Dragon, maar ik neem aan dat de XT eerder steviger dan minder sterk uitgevoerd is. Ook als hij identiek is zou het best voldoende moeten zijn. Die kaart was trouwens opmerkelijk energiezuinig hier.

Oh, en wat die coilwhine betreft: gelukkig kun je een nieuwe kaart altijd retourneren als je daarmee pech hebt, en het kan natuurlijk net zo goed meezitten. Dus je kunt een poging wagen. Probeer ook eerst even de 'Silent' bios mocht je toch wat horen, er zitten als het goed is een paar switches op de kaart zelf waaronder dat profiel. In een anekdotisch geval hielp die iemand uit de brand.

[Voor 30% gewijzigd door SunsetSundae op 31-01-2023 03:43]

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14:48
Thomg schreef op maandag 30 januari 2023 @ 23:52:
[...]

Er is geen addertje behalve dat je ze ook kon krijgen voor 600 euro een tijdje terug.

Als er een addertje is...
AMD en Nvidia komen wel soon(ish) met nieuwe kaarten die in deze performance klasse gaan zitten. Nvidia wat meer binnenkort dan AMD.
Ik heb niet de illusie dat ze goedkoper gaan zijn dan de uitgaande kaarten. De hele opzet van Nvidia en AMD is namelijk dat oude stock wordt verkocht voordat de nieuwe kaarten komen, waarmee ze dus effectief de laatste concurrentie, de oudere generatie, buitenspel zetten. Met elkaar concurreren doen ze immers niet.

Als er straks geen 6800 / 6800 XT meer te krijgen is, komt ook AMD er gewoon weg met 7600XT voor 500/600 Euro in de markt te zetten, zelfs wanneer deze qua prestaties niks meer brengt dan de 6800 serie. Als ze hun 7900 / 4070Ti+ willen blijven verkopen tegen de huidige prijzen, is het commerciëel kannibalisme er een prijspakker onder te positioneren.

Het enige voordeel is dat je er langer support op zult krijgen, de 30xx en 6000 serie gaan immers al twee jaar mee. En mogelijk is het verbruik wat gunstiger, zeker in vergelijk met de 6700 XT.

Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar als je nu iets ziet wat je qua prijs-performance aanspreekt, zou ik toeslaan. Kijk vooral even naar de game deals. AMD heeft nog tot 4 februari een deal lopen met Dead Island 2 en Calisto Protocol. Wat er daarna komt is de vraag. Als je deze twee games wilt hebben, kan je er je voordeel mee doen :)

• 1shot1kill
Ik heb de knoop eindelijk doorgehakt en het is uitvoering: ASUS TUF Gaming RX 6800 XT OC geworden, kost iets meer dan de Red Dragon en is groter dan mijn huidige kaart ipv kleiner maar door de positie van de PCIe connectors verwacht ik dat ik zonder problemen mijn kabels kan aansluiten. Door mijn goede ervaringen met Asus in het verleden en de beter bouwkwaliteit van de kaart leek dit mij een betere optie dan de Red Dragon. Echt zuinig is ie natuurlijk niet maar we krijgen binnenkort zonnepanelen om dit te compenseren. 8)7

Bedankt voor het meedenken iedereen!

• SunsetSundae
Beetje proberen te undervolten kan natuurlijk ook altijd nog. ;)

Hopelijk bevalt ie!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee