Vraag

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 15:43
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Eigenlijk alleen gamen. Browsen en mail checken ed. zijn niet zo interessant voor de vraagstelling

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ongeveer €750,- vind ik een mooi bedrag.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik wil alleen m'n cpu (incl. koeler), mobo en geheugen vervangen. Ik heb een prima videokaart (3060TI) en een M2 SSD die ik over ga zetten. Kast en voeding zijn ook nog prima.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een relatief laag energieverbruik vind ik wenselijk.
Ik wil graag dat ik in de toekomst nog een nieuwe cpu kan plaatsen om m'n systeem weer redelijk up-to-date te maken. Het AM5 platform is net nieuw en het vorige platvorm van AMD is ook lang ondersteund geweest. Daarom mijn keuze om voor AM5 te kiezen.
Ik geef verder niks om RGD ed. poespas.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?
- Zit er nog een verschil tussen de tray en de boxed versie van de cpu (behalve de verpakking)?
- Ik heb dit moederbord gekozen omdat het niet te duur is, maar het lijkt me wel toekomst bestendig. Een PCI 5.0 AM2 slot bijvoorbeeld en een goede audiocodec.
- Ondersteund dit moederbord 5.1 geluid over de analoge poorten voor m'n Logitech Z906 speakerset?
- Deze koeler lijkt me voldoende om de 7600x te koelen?
- Qua geheugen heb ik gelezen dat 6000 MT/s goed past bij de Ryzen 7 serie cpu's. Dit setje ondersteund AMD EXPO en is relatief voordelig. Is dit een goede keuze? Ook als ik in de toekomst de cpu wissel voor een sneller exemplaar, over is er een betere keuze?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X Tray€ 229,-€ 229,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS€ 246,85€ 246,85
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 29,90€ 29,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF560C36BBEK2-32€ 162,30€ 162,30
Totaal€ 668,05

Alle reacties

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06:55
uitvoering: Seasonic M12II Evo 520W heb je als voeding volgens je inventaris? Die is niet zo prima hoor! Door het verouderde interne design is die unit niet geschikt voor recente hardware en de beveiligingen zijn slecht geïmplementeerd of zelfs afwezig (OCP en OTP).

Voor de stabiliteit zou ik overigens eerder Intel 13e gen kiezen dan de eerste cpu van AMD op DDR5 echter is je upgrade pad dan beperkt tot de huidige generatie Intel cpu's.

• gabberjoost
Uszka schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:33:
uitvoering: Seasonic M12II Evo 520W heb je als voeding volgens je inventaris? Die is niet zo prima hoor! Door het verouderde interne design is die unit niet geschikt voor recente hardware en de beveiligingen zijn slecht geïmplementeerd of zelfs afwezig (OCP en OTP).
Hmm, dat wist ik niet. Dacht dat Seasonic altijd prima voedingen waren. Zal er naar kijken.
Voor de stabiliteit zou ik overigens eerder Intel 13e gen kiezen dan de eerste cpu van AMD op DDR5 echter is je upgrade pad dan beperkt tot de huidige generatie Intel cpu's.
Het upgradepad en het stroomverbruik is juist de reden dat ik voor de Ryzen 7 serie aan het kijken ben. Ben van plan om de cpu in Eco modus te laten draaien. Dat maakt haast geen verschil bij gamen. Een 7600 non-x is bijna net zo duur, dus dat lijkt me nutteloos om die aan te schaffen...

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 07-02 17:09
Het lijkt me juist nutteloos om extra uit te geven voor een CPU die bijna dezelfde prestaties levert. De 7600 non X is eigenlijk de 7600X in eco mode. Dus zou de goedkoopste van de 2 nemen.

Voor de memory is het voor de upgrades lastig te zeggen of de ideale RAM hetzelfde zal blijven. Als je uiteindelijk naar een X3D model gaat maakt de RAM snelheid een stuk minder uit. Dus wat dat betreft is het te verwachten dat je er lang mee kan doen.

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:27
Boxed vs. Tray (OEM) Processor – What’s the difference?
Bij gelijke prijs dus altijd voor boxed gaan. Mocht de tray versie goedkoper zijn moet je voor jezelf afwegen of het prijsverschil het mogelijke gedoe met garantie waard is.

[Voor 4% gewijzigd door Boris1986 op 26-01-2023 10:54]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Boris1986 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:53:
Bij gelijke prijs dus altijd voor boxed gaan. Mocht de tray versie goedkoper zijn moet je voor jezelf afwegen of het prijsverschil het mogelijke gedoe met garantie waard is.
In Nederland heb je altijd wettelijke garantie als consument !

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Boris1986
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 07:27
Hackus schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:55:
[...]

In Nederland heb je altijd wettelijke garantie als consument !
Recht hebben en recht krijgen (zonder veel gedoe) is helaas soms toch een ander verhaal...

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Boris1986 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:58:
[...]

Recht hebben en recht krijgen (zonder veel gedoe) is helaas soms toch een ander verhaal...
Zo heb je volgens jou altijd pech als er een defect is buiten fabrieks - eo verkopersgarantie.
Gelukkig is er een beschermende wet in Nederland. ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• gabberjoost
Boris1986 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 10:53:
Thanx, goede link met uitleg.
Qua garantie maak ik me niet zo druk. Als een cpu werkt na het inbouwen, zal hij de komende jaren wel blijven werken. Ik hoor nooit dat een cpu na een aantal maanden/jaren zomaar vanzelf kapot gaat...

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

gabberjoost schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:19:
[...]

Thanx, goede link met uitleg.
Qua garantie maak ik me niet zo druk. Als een cpu werkt na het inbouwen, zal hij de komende jaren wel blijven werken. Ik hoor nooit dat een cpu na een aantal maanden/jaren zomaar vanzelf kapot gaat...
Veel CPU' s (sowieso alle K-versies) komen zonder koeler. qua garantie zit in je NL en BE beter dan elders
Ryzen 7000 X ook geen koeler.

• Jokuh
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:23
Als je het energieverbruik laag wil houden, zou je de 7600 non X variant kunnen overwegen. Je levert bijna geen performance in, voor een stuk lagere TDP. (en dus ook makkelijker koelbaar)

EDIT: En ik zie nu pas dat je dit al overwogen hebt. Excuses.

[Voor 14% gewijzigd door Jokuh op 26-01-2023 17:00]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee