Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spetzje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-07 23:37
Foto's
https://imgur.com/a/HIEVgfg
https://imgur.com/a/yDC46kJ
(ter info, let niet op het legplan)

Betreft huis in het midden met de 3 panelen.
Beschikbare (dak)ruimte
dak = 6.9m x 5.2m, oriëntatie op z-z-w
dakkapel = 2.0m x 3.7m
Schaduw
Heel vroeg in de ochtend valt er wat schaduw door het dakkapel maar grotendeels amper schaduw overdag op gehele dak door gelukkige oriëntatie.
Jaarverbruik
4500-5000 kwh (incl EV)
Huidige elektriciteitsaansluiting
3-fase
Budget en doel
Doel is uiteraard om zoveel mogelijk energieverbruik thuis op te vangen met zonnenergie.
De bestaande 3 panelen worden verwijderd (onderdeel van oplevering huis in 2017).
Ik begrijp dat 5000 kwh niet gaat lukken met ons dak maar alles helpt. Hoewel ik wel het maximale uit mijn dak wil halen ben ik niet bereid om bijv. 1000 EUR extra te betalen voor een marginaal betere opbrengst. Over panelen op dakkapel twijfel ik nog, ik had begrepen dat dit de installatie wat complexer maakt maar ik sta open voor suggesties.
Budget 5k tot 7k, maar voorkeur dus om niet meer te besteden dan nodig vanuit efficiëntie en kosten/baten oogpunt.
Wie gaat het project uitvoeren
Extern bedrijf/installateur.
Bijhouden van data
Standaard app is voldoende, geen behoefte aan eigen analyses.
Reeds verkregen offertes
Alle offertes zijn incl. kosten verwijderen 3 panelen.

Optie #1
9x DMEGC 405Wp (totaal 3645 Wp, opbrengst 3310kWh)
VDV constructie
GoodWe 4200 D-NS
5051 EUR
1.39 EUR / Wp

Optie #2
10 x Q Cells | Q. PEAK DUO BLK M-G11+ Mono 400 Wp (totaal 4000 Wp, opbrengst 3892 kWh)
VDV constructie
10 x Enphase IQ7+
7525 EUR
1.88 EUR / Wp

Optie #3
11 x Jinko Tiger N-type 420 Wp (zelfde opstelling als buren, totaal 4620 Wp, opbrengst 4158 kWh)
Clickfit montage
SolarEdge SE4000H
11x S440 optimizers
6850 EUR
1.48 EUR / Wp

Optie #4
11 x Jinko Tiger N-type 420 Wp (zelfde opstelling als buren, totaal 4620 Wp, opbrengst xxxx kWh)
Clickfit montage
Goodwe GW4200-NS
5850 EUR (schatting op basis van prijzen op site van installateur)
1.27 EUR / Wp

Mijn voorkeur gaat logischerwijs naar optie 3 of 4 (zelfde installateur)
De offerte voor optie #4 moet ik nog ontvangen. Opbrengst is waarschijnlijk iets lager dan de SolarEdge + optimizers maar de rest is ingevuld op basis van beschikbare info op de site.

Het enige waar ik over twijfel is wat de impact is van de schaduw van het dakkapel op een GoodWe systeem. Voor zover ik weet is er alleen sprake van wat schaduw heel vroeg in de ochtend, dus grotendeels is het dak schaduwvrij overdag. Is dit een reden om voor een SolarEdge + optimizers systeem te gaan? Of is de impact zo klein dat het geen meerprijs van 1000 EUR waard is?
En is een clickfit constructie betrouwbaar?

Zijn de andere offertes uberhaupt het overwegen waard?
Regio
Gemeente Lansingerland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spetzje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 09-07 23:37
Niemand een idee of suggestie? 😢

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12-07 15:28

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

spetzje schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 13:52:
Niemand een idee of suggestie? 😢
Bouw de voorgestelde opzet van de SE panelen even in de SE designer na. Dan kun je bij benadering zien wat de opbrengst van dat systeem gaat worden en bepalen of je het de evt. meerprijs waard vind.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B