Toon posts:

pc start niet op en laat de aardlek eruit slaan. HELP

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• thymon26
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 27-01 12:38
ik heb een pc gekocht (marktplaats)

toen ik de pc teste bij de vorige eigenaar ging alles prima. thuis alles aangesloten: de fans gaan draaien en de lampjes in de gpu gaan aan maar de fan van de gpu ging niet draaien, toen ik contact opnam met de vorige eigenaar vroeg hij om een paar foto's, zodra ik de pc aanzette stond het hele huis zonder stroom (aardlek).
wat moet ik doen om mijn computer te laten werken

Alle reacties

• EdwinB
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 00:23
Optie 1: PC aansluiten op een niet-geaard stopcontact (niet aanbevolen)
Optie 2: Lek vinden en oplossen als de PC verder wel prima werkt bij het testen via Optie 1

De PC was bij de vorige eigenaar dus waarschijnlijk aangesloten op een stopcontact zonder randaarde of had de stroomgroep geen aardlekschakelaar.

[Voor 31% gewijzigd door EdwinB op 25-01-2023 13:35]

• thymon26
@EdwinB de pc was aangesloten op een ongeaard stopcontact
en hoe kan ik het lek vinden?

• EdwinB
Bedoel je dat de PC bij jou aangesloten is op een ongeaard stopcontact? Of bij de vorige eigenaar?

• thymon26
bij mij

• thymon26
maar voordat de aardlek eruit sloeg starte de pc niet op

• Negakinu
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:58
De fans van veel GPUs gaan pas draaien bij belasting. Die van mij staan ook uit als ik mijn PC aanzet, en gaan pas aan zodra de temperatuur stijgt.

too old, too cold

• EdwinB
Dat je aardlek eruit klapt zonder gebruik te maken van randaarde is al helemaal raar. Dan zou de kast stroom moeten lekken naar de aarde via een andere manier of via jou (als je het metaal van de kast aanraakt als je de PC aanzet)

Weet je zeker dat het aardlek was en niet kortsluiting waardoor je zekering klapte?

[Voor 30% gewijzigd door EdwinB op 25-01-2023 13:39]

• thymon26
mijn vader zegt dat het de aardlek was.
ik heb even wat onderzoek gedaan naar aardlekschakelaars doen en na mijn onderzoek kwam ik erachter dat een aardlek het verschil meet tussen wat er ingaat en wat terug gelever word

• thymon26
en hoe kan ik het lek opsporen @EdwinB

• EdwinB
Als eerste zou je dan de voeding even los moeten testen en of het nog verschil maakt of hij in de kast zit of naast de kast ligt. Testen kan dan met een paperclip en 2 pinnen met elkaar verbinden. Uitleg hoe je dit kan doen staat wel her en der op internet bijvoorbeeld: https://help.corsair.com/...-a-PSU-Power-Supply-Unit-

ALLES UITERAARD OP JE EIGEN RISICO !!!
Heb je geen enkel idee van wat stroom is en hoe het werkt dan kun je misschien beter even iemand anders vragen om je ter plekke te helpen.

[Voor 14% gewijzigd door EdwinB op 25-01-2023 13:50]

• thymon26
bedoelt u de groene kabel met een zwarte kabel verbinden?

• EdwinB
thymon26 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:49:
bedoelt u de groene kabel met een zwarte kabel verbinden?
Kort gezegd ja. Zorg er ook wel voor dat alle voedingskabels los liggen en er niets meer aangesloten is.

Op GoT noemen we elkaar geen u trouwens ;)

[Voor 7% gewijzigd door EdwinB op 25-01-2023 13:51]

• thymon26
oke dan zal ik dat proberen
wat moet ik doen als er weer een aardlek uit slaat

• thymon26
EdwinB schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:51:
[...]

Kort gezegd ja. Zorg er ook wel voor dat alle voedingskabels los liggen en er niets meer aangesloten is.

Op GoT noemen we elkaar geen u trouwens ;)
oke :)

• thymon26
moet ik dan een andere psu proberen?

• EdwinB
Het is sowieso erg handig met testen als je nog een 2e PSU tot je beschikking hebt ja.

• thymon26
dan ga ik dat proberen, alleen de videokaart heeft te veel wattage nodig dan mijn 2e psu nodig heeft

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:30
thymon26 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:32:
thuis alles aangesloten: de fans gaan draaien en de lampjes in de gpu gaan aan maar de fan van de gpu ging niet draaien, toen ik contact opnam met de vorige eigenaar vroeg hij om een paar foto's, zodra ik de pc aanzette stond het hele huis zonder stroom (aardlek).
De aardlek ging er dus pas uit NA het aanzetten (powerknop) van de PC?
Dus niet direct na het aansluiten van het netsnoer?
Ook niet helemaal duidelijk is of de fans/leds automatisch al gaan draaien voor het aanzetten (powerknop) van de PC?

En hoe heb je de monitor aangesloten?
Displaypoort KAN soms wel eens vreemde problemen geven namelijk:
Reddit: My electricity circuit trips every time I plug in displayport but works fine with HDMI

• thymon26
The_Doman schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:24:
[...]

De aardlek ging er dus pas uit NA het aanzetten (powerknop) van de PC?
Dus niet direct na het aansluiten van het netsnoer?
Ook niet helemaal duidelijk is of de fans/leds automatisch al gaan draaien voor het aanzetten (powerknop) van de PC?

En hoe heb je de monitor aangesloten?
Displaypoort KAN soms wel eens vreemde problemen geven namelijk:
Reddit: My electricity circuit trips every time I plug in displayport but works fine with HDMI
ik gebruik hdmi en de aardlek sloeg door toen ik de aanknop op de achterkand van de psu aandeed

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:30
Controleer ook goed of er tijdens het vervoer geen onderdelen zijn losgeraakt?

• thymon26
oke zal ik nog doen

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-02 21:41
thymon26 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:40:
mijn vader zegt dat het de aardlek was.
ik heb even wat onderzoek gedaan naar aardlekschakelaars doen en na mijn onderzoek kwam ik erachter dat een aardlek het verschil meet tussen wat er ingaat en wat terug gelever word
Klopt, maar dat kan hij alleen bepalen met een randaarde....

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-02 17:25

Aganim

I have a cunning plan..

PageFault schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:46:
[...]

Klopt, maar dat kan hij alleen bepalen met een randaarde....
Een aardlekschakelaar zal het een worst wezen of er stroom weglekt via aarding, verwarmingspijp, geleidende tafelpoot, fundering van je huis of je oma. Aarding en aardlekschakelaars staan verder los van elkaar, een aardlekschakelaar functioneert ook zonder randaarde prima.

• thymon26
The_Doman schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:27:
Controleer ook goed of er tijdens het vervoer geen onderdelen zijn losgeraakt?
Het probleem is opgelost! :) Het was een ramstick die een beetje was losgeraakt tijdens het vervoer
De psu is wel kapot maar daar vinden we wel een vervangende voor! Wat zorgde voor de kortsluiting is niet bekend maar met een andere psu was er niks aan de hand

Dankjulliewel 8)7
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee