Toon posts:

Verwarmingbehoefte uitleg

Pagina: 1
Acties:

• TKroon
  • Registratie: December 2006
  • Niet online
Onder het smarthome nieuwsbericht heb ik een reactie geschreven, en tweaker @Drallas wilde graag meer weten over hoe ik de verwarmingsbehoefte van mijn thermostaat heb geregeld. Dit zou aardig wat tekst zijn onder het nieuwsartikel, dus heb ik een topic aangemaakt.

Achtergrond:
De Madoka-thermostaat van mijn Daikin warmtepomp vond ik ver onvoldoende werken. De temperatuurmeting schommelde alle kanten op, ondanks dat deze minstens 5 meter van elke raam/deur verwijderd hangt. Als ik een pakketje aannam bij de voordeur registreerde de thermostaat zomaar 1-2 graden temperatuurverschil. En natuurlijk springt de verwarming dan aan. Andersom ook: zodra er een straaltje zonlicht binnenkwam ging hij uit. Niet acceptabel, en dat kan een tweaker natuurlijk beter.

Zo heb ik een ESP gekocht om aan de Daikin aan te sluiten. Zo kon ik alle informatie uitlezen die ik wilde. Tevens heb ik een relais geïnstalleerd waarmee ik de verwarming lokaal via MQTT aan/uit kan zetten. Om de temperatuur constant te krijgen heb ik een berekening gemaakt van complexere gemiddelden en maximale temperatuurwisselingen per uur. Ook gebruik ik een tweede thermometer om het nog beter te meten. De tweede meter ijlt weer na, dus dat vult elkaar prima aan.

In Homey knoop ik alles aan elkaar. Ik heb een thermostaatinstelling, en ik heb een drempel waarbij de verwarming uit mag. Die drempel is dynamisch afhankelijk van de vloertemperatuur en een verhoging als het koud wordt. Zo zal de warmtepomp eerder aangaan om de temperatuur al iets te laten stijgen, om zodoende op lager vermogen efficiënter het huis warm te kunnen houden. Het is een nieuwbouwhuis uit 2019, met overal vloerverwarming. De thermostaatinstelling is altijd gelijk: 21. Ik heb geen zoneregeling, maar met de thermostaatkranen op de verdeler heb ik de juiste afstelling gevonden voor het hele huis. De enige variabele is als het een keer oostenwind is. Dan merk ik dat de slaapkamer op het oosten wat kouder is, en de kamers op het westen iets warmer.

Om in te zoomen op het stukje verwarmingsbehoefte. Deze wil ik berekenen wanneer de verwarming aan moet. Een simpele aan/uit-thermostaat zal als de hysterese overschreden wordt aan-/uitschakelen. Maar dat vind ik niet voldoende. Als de hysterese 0,2 zou zijn, zou de verwarming pas bij 20,8 aanspringen. Maar als het vriest buiten is dat natuurlijk te laat. Dan is de vloer nog koud en koelt het te ver af. Ik wil dan dat hij eerder aanspringt. Andersom ook. Als het buiten 15 graden is mag het best 20,6 zijn, want het wordt straks toch warm.

Deze wensen heb ik omgezet in formules: Factor Tbinnen, Tbuiten en Tvloer.

Ik kwam erop uit dat boven de 100 de verwarming aan moet. Tussen 17:00 en 02:00 gaat hij pas boven de 250 aan. Andersom ook: de verwarmingsbehoefte moet lager zijn dan 120 en de temperatuur moet boven de drempel zijn die ik hierboven benoemd heb. Om te snel aan/uit te voorkomen zit er nog een minimumtijd ingebouwd dat de verwarming aan of uit moet blijven.

De formules:

Ik werk veel met kwadraten om zo de exponentiële noodzaak van de verwarming kwijt te kunnen. Als het buiten 20 graden onder de thermostaatinstelling is, is dat meer dan 4x zo erg als dat het 5 graden onder de thermostaatinstelling is. Er zitten nog een paar tussencondities in om die stijging nog sterker te laten verlopen naarmate het verschil toeneemt. Andersom is het ook waar. Als de binnentemperatuur te hoog wordt zal de factor Tbinnen kleiner worden dan 1. Dus dan moet het wel heel koud zijn buiten dat de verwarming toch aangaat of aanblijft.
Zo heb ik alles in live grafieken gegoten in InfluxDB, een tijdje gemonitord, bijgeschaafd en tot de juiste waardes gekomen :) Tot slot alles x3 gedaan om op een mooie waarde uit te komen.

Hopelijk is het een klein beetje duidelijk!

Daikin Altherma 3 LT 8 kW + 14,2 kWp PV

• GMJansen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-01 09:56
Nice!
Zou ik om wel willen😁
Alleen jammer dat het altijd veel werk kost.
Nu is dit alleen voor je verwarming.

Hetzelfde verhaal start weer als je intelligent stroom wilt gebruiken (als de stroom goedkoop is bij variabele energie contracten, of overdag als de zon schijnt als je zonnepanelen hebt).
Of als je accu's hebt weer anders.

Enz.
Gaaf, maar wel veel werk en tweaking.
Niet perse verkeerd hoor, al merk ik wel dat als ik er een half jaar niet meer naar gekeken heb, je alweer moet nadenken waarom en hoe ik het alweer gemaakt had...

• TKroon
  • Niet online
Dat klopt inderdaad, maar een hobby mag tijd kosten! Aan de andere kant: het is eenmalig. Als het werkt, dan werkt het en hoef je er niet meer naar om te kijken. En het fijne aan advanced flows zijn dat je het overzichtelijk hebt en er notities bij kunt plaatsen. Voorheen had ik bijvoorbeeld mijn verlichting van het kookeiland in 78 normale flows gemaakt. Met alle variabelen, verschillende scenes was dat behoorlijk onoverzichtelijk. Nu is het wél duidelijk (op groot scherm ;) ) en kan ik eenvoudig iets tweaken indien gewenst.

De verwarming brengt overigens naast efficiëntie ook comfort. Het kijkt vooruit en anticipeert op temperaturen in de toekomst. Dus naast hobby voegt het ook daadwerkelijk wat toe.

• mailis
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-01 10:18
Bedankt voor je meer uitgebreide toelichting!! Helaas voor mij geen antwoord op hoe je zoneregeling hebt opgelost om goed aan te sturen ;)

Zelf heb ik al eens de oplossingen van Tink, Tado, etc. doorgenomen, maar zie meer gericht op conventionele verwarmingen slim maken. Zelf heb ik een nieuwbouwhuis met meerdere zones, maar de aansturing is analoog. Enkel Honeywell lijkt een soort smart-zoneregelaar te hebben, maar het systeem is vrij duur en naar mijn mening ook aardig verouderd. Wel zijn er diverse losse systemen te vinden die je weer kunt integreren in Fibaro en waarschijnlijk ook Home Assistent of Homey, maar ik kan nog niet veel ervaringen hiermee vinden. We zoeken verder!

• TKroon
  • Niet online
mailis schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 09:27:
Bedankt voor je meer uitgebreide toelichting!! Helaas voor mij geen antwoord op hoe je zoneregeling hebt opgelost om goed aan te sturen ;)

Zelf heb ik al eens de oplossingen van Tink, Tado, etc. doorgenomen, maar zie meer gericht op conventionele verwarmingen slim maken. Zelf heb ik een nieuwbouwhuis met meerdere zones, maar de aansturing is analoog. Enkel Honeywell lijkt een soort smart-zoneregelaar te hebben, maar het systeem is vrij duur en naar mijn mening ook aardig verouderd. Wel zijn er diverse losse systemen te vinden die je weer kunt integreren in Fibaro en waarschijnlijk ook Home Assistent of Homey, maar ik kan nog niet veel ervaringen hiermee vinden. We zoeken verder!
Ik heb wel gekeken naar Plugwise, vooral vanwege hun lokale connectie. Dus ook over 20 jaar werkt het nog mocht Plugwise niet meer bestaan. Maar ik vond het de prijs niet waard omdat het voor ons met één zone ook prima is in huis :)

• Delblanco
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-01 14:03
Bedankt voor het delen!

Mijn goede voornemen is om dit jaar onze verwarming slim te maken met die nieuwe Homey Pro. Onze vloerverwarming wordt erg inefficient bij vrieskou + zonnige dagen. Ons huis heeft veel ramen op het zuiden waardoor de zon het huis flink kan opwarmen overdag. Gevolg dat de vloerverwarming totaal stilvalt en pas aanslaat als de vloer helemaal is afgekoeld. Opwarmen kost dan weer veel tijd en energie om de volgende dag de cyclus te herhalen.

De kwadratische berekening vind ik een mooie oplossing die ik zeker ga meenemen!

• TKroon
  • Niet online
Wellicht wordt het te warm binnen als je de verwarming dan wel 24/7 aan laat, maar misschien kun je hem 2-3 uur voor zonsondergang weer aanzetten om het temperatuurveschil op te vangen (of eerder/later afhankelijk van de binnentemperatuur).

Ik verwacht de nieuwe Homey ook binnen enkele weken!

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee