Airco of vloerverwarming voor appartement rond 1974

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Atreides
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-09-2024
Hi allemaal,

Ik woon in een appartement van 1974 op de bovenste etage (120m2) onder een platte dak. Mijn kozijnen zijn in de laatste 10 jaar vervangen en heb overal dubbel beglazing. Ik kan geen zonnepanelen krijgen (VVE zal daaraan niet meewerken) en mijn dak van buiten isoleren zal ook niet kunnen.

Ik ga dit jaar verbouwen en vroeg mij af wat in mijn geval het beste is qua verwarmen. Ik zit nu op blok verwarming dat best duur is. Ik wil graag of een airco of vloerverwarming aanschaffen maar heb geen ervaring van hoe goed dat werkt. Ik wil sowieso airco voor de paar dagen dat het warm word, maar zie dat sommige hun airco als hoofd bron voor verwarming gebruiken.

Ik zal mijn blok verwarming natuurlijk als back up hebben mocht het nodig zijn. En kan kiezen uit :

A: Goedkopere airco voor verkoeling en vloerverwarming
B: Duurdere airco voor verwarming met een scop van 5.5 (Daikin Ururu Sarara FTXZ50N/RXZN voor de woon/eetkamer)
C: Blokverwarming is toch het beste en mijn appartement is niet geschikt voor alternatieve verwarming

Hebben jullie nog andere tips of waar ik moet opletten bij vloerverwarming / airco verwarming en hoeveel het in praktijk kost, en welk type vloer jullie aanraden?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14:21

ericplan

5180 Wp PV

Zomaar wat vragen:
-Kan die blokverwarming niet aangesloten worden op een nieuwe vloerverwarming?
-Kan en mag je van de VvE een buitenunit voor een airco plaatsen?
-Mag je de blokverwarming afsluiten, of blijf je gewoon betalen (omslagstelsel bij de VvE)

[ Voor 21% gewijzigd door ericplan op 25-01-2023 11:29 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Atreides
ericplan schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:28:
Zomaar wat vragen:
-Kan die blokverwarming niet aangesloten worden op een nieuwe vloerverwarming?
-Kan en mag je van de VvE een buitenunit voor een airco plaatsen?
-Mag je de blokverwarming afsluiten, of blijf je gewoon betalen (omslagstelsel bij de VvE)
Ik heb voor mijn blokverwarming apparaatjes op de radiator die het gebruik meten, dus weet niet hoe dat zou moeten met vloerverwarming of wat er precies mogelijk is hierin.

Van de VVE kan ik een buiten unit plaatsen!

De blokverwarming blijf ik gewoon betalen, maar de "gebruikskosten" bespaar ik dan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-06 20:40
Hier een VVE ervaringsdeskundige. Het onderstaande komt misschien wat over negatief over, maar je benaderd de VVE situatie te veel als een individueel plan.

Betreft de blokverwarming, je zegt dat deze duur is, maar komt dat door de prijsstelling, of het gebrek aan isolatie. Want als je zelf anders gaat verwarmen vliegt de warmte niet meer of minder hard weg.
Hou er ook rekening mee dat je via de VVE wel mee blijft betalen aan de gemeenschappelijke kosten van de blokverwarming. Daar ben je vanuit je breukdeel uit de AvS gewoon eigenaar van. En betaal je dus ook voor.

Verandering in een VVE doe je niet alleen. Met dat uitgangspunt is het antwoord vaak nee. Zoals je zelf al aangeeft krijg je waarschijnlijk geen toestemming om zelf zonnepanelen op 't dak te (laten) leggen. Wat je wel kan doen is de VVE leden enthousiast maken om als VVE zonnepanelen aan te schaffen en de opbrengst eerlijk te verdelen onder de leden.

Hetzelfde geldt voor verwarming. Zelf een aircounit ophangen stuit op bezwaren. In een kleine VVE lukt dat misschien nog wel, maar een grote VVE met een tiental of meer appartementen krijg je moeilijker een meerderheid voor individuele plannen. Met de VVE een toekomstplan op te stellen waarin verschillende opties voor verwarmen onderzocht worden is veel werk, maar heeft meer kans van slagen.

Optie A, hoe ga je je vloerverwarming opwarmen? Een ketel heeft een afvoer nodig en daar staat je weer met je individuele wensen die afwijken van wat normaal is (blokverwarming). Een warmtewisselaar op de blokverwarming zou ook kunnen, maar dan zit je nog steeds op hetzelfde verbruik, dus min of meer dezelfde kosten. Vloerverwarming veranderd niks aan de warmte behoefte of zuinigheid.
Daarbij komt de beperking dat je niet zomaar in (dek-)vloeren kan/mag freezen (is van de VVE). Je zult dus een extra deklaag moeten aanleggen of droogbouw.

Optie B, zoals gezegd, waar plaats je de buitenunit? Op 't dak is min of meer zelfde vraagstuk als zonnepanelen. Aan de gevel? idem. En ook op balkon is vragen om problemen. Die units zijn gewoon niet stil en de buurman zonder airco wil wel met 't raam open kunnen slapen. Maar dat hangt natuurlijk ook een beetje samen met de bouw van jullie appartementencomplex.

Aah, in de tussentijd bruikbare informatie toegevoegd.
Paul Atreides schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:31:
[...]
Ik heb voor mijn blokverwarming apparaatjes op de radiator die het gebruik meten, dus weet niet hoe dat zou moeten met vloerverwarming of wat er precies mogelijk is hierin.
Waarschijnlijk de Techem meters. Dat wordt lastig om daar vloerverwarming op aan te sluiten. De techem warmtemeters op radiatoren worden ingesteld op de capaciteit van de radiator. Je vloerverwarming is een hele grote radiator en zal dus heel hard oplopen. Even los van het dillema waar plaats je de Techem meter op een vloerverwarming.
Wel heeft techem flowmeters. Deze meten nauwkeurig het volume van het water wat de woning in komt en de delta van de temperatuur die er in gaat en er uit komt.
V(olume) x D(elta) = een exacte energie waarde die in Gj of Watt is uit te drukken. Maar dan moeten wel alle appartementen van dezelfde meetmethode voorzien worden.
Van de VVE kan ik een buiten unit plaatsen!
Dat is uitzonderlijk. Herhaal toch even de valkuil van geluidsproductie/overlast.
De blokverwarming blijf ik gewoon betalen, maar de "gebruikskosten" bespaar ik dan.
Zoals gezegd, betaal je dan dubbele kosten. Daarmee gaat 't rendement van je eigen verwarming dus feitelijk omlaag.

[ Voor 23% gewijzigd door PROnline op 25-01-2023 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
Je zegt dat de blokverwarming duur is. Hebben jullie al gekeken waar dat 'm in zit? Ik ken vanuit de praktijk al een aantal punten die blokverwarming beter betaalbaar maken.
Oude ketels met laag rendement?
Veel ongeisoleerde aanvoerleidingen? Oftewel verliesen in de aanvoer
En BJ1974, hoe is het gebouw geïsoleerd? HR++ glas, gevelisolatie, dakisolatie?

Isolatie is key. Zonder isolatie moet er gewoon heel veel warmte in. Dan is de blokverwarming niet duur, je verbuik is gewoon heel hoog.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
ooh, als laatste, vergeet niet de subsidie voor blokverwarming aan te vragen!

https://www.eigenhuis.nl/...e-s-met-blokaansluiting#/
Eigenaren waarvan het appartement via de VvE is aangesloten op blokgas of blokwarmte, kunnen rekenen op 786,45 euro voor het eerste half jaar van 2023. Voor appartementen die zijn aangesloten op blokelektriciteit geldt een bedrag van 351,13 euro. Voor de tweede helft van dit jaar zullen de subsidiebedragen, afhankelijk van de ontwikkelingen op de energiemarkt, nog worden vastgesteld. Wel zijn er voor de tweede helft van dit jaar al minimumbedragen vastgesteld van 276,76 euro (blokgas/blokwarmte) en 183,92 euro (blokelektriciteit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Waarschijnlijk is er nu, vanwege de energieprijzen wel een meerderheid binnen de VvE te vinden om de blokverwarming te moderniseren en beter te bemeteren.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Atreides
ericplan schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:38:
Waarschijnlijk is er nu, vanwege de energieprijzen wel een meerderheid binnen de VvE te vinden om de blokverwarming te moderniseren en beter te bemeteren.
Dit is wel een goed punt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Atreides
PROnline schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:18:
Je zegt dat de blokverwarming duur is. Hebben jullie al gekeken waar dat 'm in zit? Ik ken vanuit de praktijk al een aantal punten die blokverwarming beter betaalbaar maken.
Oude ketels met laag rendement?
Veel ongeisoleerde aanvoerleidingen? Oftewel verliesen in de aanvoer
En BJ1974, hoe is het gebouw geïsoleerd? HR++ glas, gevelisolatie, dakisolatie?

Isolatie is key. Zonder isolatie moet er gewoon heel veel warmte in. Dan is de blokverwarming niet duur, je verbuik is gewoon heel hoog.
Goede punten veel stof om over na te denken maar dus eigenlijk is vloer verwarming niet geschikt in mijn geval? Bedankt dat je de tijd hebt genomen om zo uitgebreid te antwoorden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
Op zich is vloerverwarming een zeer conformabele manier van verwarmen. Het is m.i. helaas niet compatible met de radiatormeters die jullie net als mijn VVE gebruiken om te bemeteren. Als je ruimte hebt voor flowmeters op de aan en afvoerbuizen en je techemcontract is bijna ten einde (vaak 10j.) dan kan je natuurlijk voorleggen aan de ALV om voor flowmeters te gaan. Dit is nauwkeuriger en zorgt ervoor dat iederen volledig zelf kan kiezen voor verschillende radiatoren of bijvoorbeeld vloerverwarming.

Maar het veranderd dus niks aan de energiezuinigheid van je woning. De eerste winst zit 'm zoals gezegd niet in het verwarmen, maar het tegen gaan van warmteverlies aan alle kanten van het gebouw.

Als je nog vragen hebt, tag me ([ @ PROnline] )maar in je reply, dan zie ik de notificatie wel voorbij komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Atreides
Wat zou in jou ervaring qua ketel en en isolatie de kosten voor de vve per woning @PROnline (48 woningen in het gebouw)? Heb je toevallig een site waar ik dat kan opzoeken? (waarschijnlijk niet maar je weet het nooit :D )

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

@Paul Atreides Je kan in het Meerjaren Onderhoudsplan (MJOP) van jullie VvE kijken. Daar moet jullie blokverwarming wel in genoemd worden en ook wanneer die vervangen is of gaat worden.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Een beetje VvE heeft ook een technische commissie. Vraag eens na wat ze doen aan duurzaamheid. Misschien hebben ze een vacature. Want de VvE, dat ben je zelf.

A'dam PVOutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 15:07
ericplan schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:38:
Hoe ga je blokverwarming moderniseren dan? En die Techem metertjes op de radiatoren zitten er waarschijnlijk omdat de leidingen van TS doorlopen naar de onderburen, er is geen centraal punt per appartement waar de warme leiding binnenkomt/naar buiten gaat, want dan zou je daar een meter op kunnen zetten.
Ik zou daarom eerder kijken naar isolatiemogelijkheden en het hele appartement nalopen op gaten en kieren en daar waar nodig die afdichten met (goede) tochtstrips. Vaak zijn de bestaande tochtstrips al tientallen jaren oud en derhalve dichtgeschilderd of gewoon versleten. Kijk ook onder vensterbanken (kieren naar buiten) en de brievenbus/voordeur. Misschien zitten er ook nog wel oude ventilatiekanalen (van een keuken/badgeiser), stop die ook maar dicht. Wat ik eigenlijk bedoel is dat je zoveel mogelijk moet voorkomen dat opgewarmde lucht via allerlei omwegen naar buiten verdwijnt. Koop een vochtmeter en ga pas uitgebreid ventileren wanneer die meter boven de 60% uitkomt. Dagelijks een 20 minuten een raampje openzetten is (in principe) sowieso voldoende. En stel bij de VVE voor dat het dak eens een keer goed geïsoleerd wordt (vanaf de buitenkant; in combinatie met een groen dak (sedum of zo) is dat warm in de winter en koel in de zomer).

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PROnline
Paul Atreides schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:38:
Wat zou in jou ervaring qua ketel en en isolatie de kosten voor de vve per woning @PROnline (48 woningen in het gebouw)? Heb je toevallig een site waar ik dat kan opzoeken? (waarschijnlijk niet maar je weet het nooit :D )
Isolatie is bij ons al in 1985 gedaan. Het is betonbouw dus we hebben geen spouwmuur. Dus bij ons is het gebouw van buitenaf geïsoleerd/ingepakt. We willen nu kijken of er betere materialen voldoende hoger rendement bieden om het te vernieuwen. Maar dat staat nog in de kinderschoenen. De isolatie die er op zit maakt een groot verschil. Een identieke flat in de buurt heeft alleen de woonkamerkant ingepakt en die stoken 20% meer per jaar.
Natuurlijk heeft iedereen een ander stookgedrag, maar met 120 woningen per VVE zou je denken dat 't wel normaliseerd en dat individueel gedraag weg valt in het gemiddelde.

Voor gevelisolatie, reken op 100 tot 150 euro/m2.
HR++ glas zit ook in die prijsrange.
door 2x lengte x hoogte + 2x breedte x hoogte heb je in hooflijnen het totale m2 uitgaande van een recht gebouw. Vermenigvuldig dat met de prijs/m2 en je weet over welke bedragen je praat.

HR++ glas krijg je 46 euro m2 subsidie.
Gevelisolatie kan ik niet zo snel terug vinden of daar nog subsidie op zit, maar ik dacht van wel.

De ketels zijn een paar jaar terug vernieuwd. De nieuwe ketels kwam vanwege de schaalgrotevoordeel op minder dan 1000 euro per woning. Daar laat je geen nieuwe CV voor plaatsen in de eigen woning. Ook gingen we van VR naar HR.
Pagina: 1