Toon posts:

In dubio tussen AM4 en AM5 systeem

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• seez
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 26-01 22:48
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil dit jaar een i5 3570K/8GB/GF 1070 desktop vervangen met relatief zuinige mid-end systeem.
(Even voor de verduidelijking ik heb tussentijds een Ryzen 5-5600 laptop in gebruik als desktopvervanger)

Dit wil ik geleidelijk doen. De videokaart (€500-1000) wil ik op een 'gunstigere' moment vervangen. Daarnaast is de voeding en de case nog afdoende.

Dit systeem is primair bedoelt om te gamen op 3440x1440 op een 144Hz monitor (al is 120Hz ook prima).
Ik wil het enigszins energiezuinig en budget build houden, al vraagt de resolutie zeker wel om hoge mid-end/ onderkant high end kaart.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Dat is afhankelijk van of het een AM4 of AM5 build wordt.

AM4 build kost €470,42
AM5 build kost 657,85

Het verschil is op dit moment €187,43

Ik neig naar de AM5 build, puur omdat AM4 platform uitontwikkeld is. upgrade pad beperkt is
en het prijsverschil van 187 voelt klein en de performance volgens mij dik in orde zit (of valt dit erg mee?)

AM5 build:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 5 7600X Tray€ 229,-€ 229,-
1MoederbordenASUS TUF Gaming B650-PLUS€ 246,85€ 246,85
1ProcessorkoelingGelid Solutions Tranquillo Rev.5€ 29,90€ 29,90
1Geheugen internKingston Fury Beast KF552C40BBK2-16€ 77,10€ 77,10
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 75,-€ 75,-
Totaal€ 657,85

AM4 Build
1ProcessorsAMD Ryzen 5 5600 Boxed€ 149,90€ 149,90
1MoederbordenASUS ROG Strix B550-A Gaming€ 158,99€ 158,99
1ProcessorkoelingCooler Master Hyper 212 Black Edition with LGA1700€ 36,91€ 36,91
1Geheugen internKingston Fury Beast KF436C17BBK2/16€ 49,62€ 49,62
1Solid state drivesSamsung 980 1TB€ 75,-€ 75,-
Totaal€ 470,42

Wat verwacht je van ons?[i]
• [Zie ik iets over het hoofd waardoor een AM4 build toch verstandiger is.
• Kan ik de 7600X beter vervangen voor een zuinigere 7600 (de tray versie van X kost nu evenveel als de non x)
Is dit type DDR5 geheugen geschikt?
Kan ik voor dit bedrag beter een Intel build assembleren (moet wel even zuinig zijn)
Is de tranquillo koeler afdoende om de 7600x niet te laten throttlen (ik ga niet overklokken)

Beste antwoord (via seez op 25-01-2023 15:30)

• Joe28965
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 28-01 14:39
seez schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:55:
[...]

Dank voor de input. Mijn gedachtegang was initieel 2x8 en wanneer nodig uitbreiden met 2x8.
Kan mij voorstellen dat als je leest dat ik van een 3570K kom, dat ik dan niet heb geupgrade. Wat in wezen klopt, maar dat komt omdat ik een laptop als desktop vervanger gebruik. Afgelopen jaren heb ik ook meer op console Ps4/5 gegamed.
Het is de vraag of je later nog exact hetzelfde type RAM kan vinden, dat presteert wel wat beter dan 2 niet matchende setjes. Mijn i7 3770 heb ik trouwens nog minder aan geupgrade dan jij, ik heb nog een GTX980.

Dan moet je ook zelf kijken wat je jezelf ziet doen. Als je nog wel veel wil upgraden kan je (tenminste qua CPU) niet zo heel veel kanten meer op met AM4. De vraag is alleen wat jij persoonlijk ga doen. Als je de videokaart straks wil upgraden naar iets wat op dat moment alles een beetje soepel op 'high' draait en je vindt het niet erg om over de jaren langzaam de settings wat lager te zetten (wat ik dus doe) om dan vervolgens weer een hele nieuwe build te doen, dan zou ik AM4 doen.

Als je over een paar jaar een nieuwe CPU erin wil zetten, dan wordt het met AM4 moeilijk (de reden dat ik die i7 erin heb zitten, beste CPU voor die socket). Er zijn nog wel wat stappen van een Ryzen 5 5600, maar dat zal gelimiteerder zijn dan bij AM5. De vraag is natuurlijk wel of je dan ook het RAM wat je nu koopt wil meenemen, of dat je dan stiekem ook wel bij je snellere CPU sneller RAM wil.

In dat geval kan AM4 wel weer interessant zijn om die 180E apart te zetten om over een paar jaar een nieuw AM5 systeem te kopen (waarschijnlijk dalen de prijzen van AM5 ook nog wel flink) of het zelfs uitzitten tot AM6.

Keuzes, uiteindelijk kan jij die alleen maken, want het ligt er gewoon aan wat jij zelf graag met je PC doet. Wij kunnen alleen wat dingen opgooien om over na te denken.

Alle reacties

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:59
Waarom van die dure borden ? Voor de WiFi ? BT ? Kan ook met een dongle...via USB bv

B550 ; uitvoering: ASRock B550M-HDV @ €84

B650 ; uitvoering: Gigabyte B650M DS3H @ €179

• seez
Als ik voor de AM5 build ga wil ik minimaal 3 M2 slots en voor de AM4 2 stuks :)
En ja, duur vind ik ze zeker :(

Voor wifi heb ik een losse PCI-e kaartje, die moet naast een 3-4 slots GPU er ook nog inpassen (als dat niet kan neig ik naar de variant met wifi op moederbord. Dat is wel €20 euro duurder)

[Voor 69% gewijzigd door seez op 25-01-2023 10:05]

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:27

heuveltje

KoelkastFilosoof

seez schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:49:
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Ik neig naar de AM5 build, puur omdat AM4 platform uitontwikkeld is.
en het prijsverschil van 187 wel erg weinig is en de performance volgens mij dik in orde zit (of valt dit erg mee?)
Ik vind dat "uitontwikkeld" altijd zo'n vreemd argument.
Wat maakt het uit dat het uitontwikkeld is ?

Je hebt het over nu een 3570, dus je hebt minimaal iets van 8-9 jaar met die pc gedaan.
Stel dat je nu ongeveer net zo lang mee doet. Wat denk je dat over 7 jaar nog kan/wil hergebruiken van je huidige pc ?

187E is idd niet zoveel (verschilt per persoon/situatie natuurlijk). Maar het is ook bijna 40% van de kosten voor een AM4 setje. Denk je dat je er ook 40% langer mee kan doen ? Ik zou dat verschil in mij zak houden, en gewoon 2 jaar eerder updaten naar wat dan waarschijnlijk een veel sneller systeem is dan dat huidige AM5 Systeem.

[Voor 19% gewijzigd door heuveltje op 25-01-2023 11:06]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel Pentium 233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600

• WiLLoW_TieN
Ik denk dat je het juist andersom moet zien....uit AM4 zijn alle kinderziektes uit.
Alle goede combinaties vwb componenten zijn bekend. En mits op juiste tijdstip gekocht waren moederborden en processoren en geheugen best goedkoop.

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19:12
Kan ik de 7600X beter vervangen voor een zuinigere 7600 (de tray versie van X kost nu evenveel als de non x)
Het is nagenoeg dezelfde processor alleen lager geclockt, je krijgt er een koeler bij en je kan hem overclocken als je dezelfde prestaties, maar ook onzuinigheid wil.

Als je 180e een klein prijsverschil vindt is het inderdaad beter om AM5 te nemen. Vooral de moederborden zijn heel duur maar omdat je ook veel features wil is het verschil tussen AM4 en AM5 relatief klein voor deze build. Op het AM5 bord kan sowieso nog een Zen 5 3D V-cache processor, het is dus niet een marginaal upgrade path.

• WiLLoW_TieN
Bv ;

1ProcessorsAMD Ryzen 7 5700X Boxed€ 204,90€ 204,90
1MoederbordenGigabyte B550M DS3H€ 99,90€ 99,90
1Geheugen internG.Skill Aegis F4-3200C16D-16GIS€ 41,90€ 41,90
Totaal€ 346,70

• seez
heuveltje schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:34:
[...]

Ik vind dat "uitontwikkeld" altijd zo'n vreemd argument.
Wat maakt het uit dat het uitontwikkeld is ?

Je hebt het over nu een 3570, dus je hebt minimaal iets van 8-9 jaar met die pc gedaan.
Stel dat je nu ongeveer net zo lang mee doet. Wat denk je dat over 7 jaar nog kan/wil hergebruiken van je huidige pc ?

187E is idd niet zoveel (verschilt per persoon/situatie natuurlijk). Maar het is ook bijna 40% van de kosten voor een AM4 setje. Denk je dat je er ook 40% langer mee kan doen ? Ik zou dat verschil in mij zak houden, en gewoon 2 jaar eerder updaten naar wat dan waarschijnlijk een veel sneller systeem is dan dat huidige AM5 Systeem.
Goed punt. Ik upgrade de laatste tijd niet meer zo regelmatig.
Al heb ik naast desktop een Ryzen 5 5600H laptop die workload van desktop overnam.

• seez

Hoewel dit slechts 12 games zijn en op 1080p, laten ze bij hardware unboxed toch best wel een significante perfomance verschil zien tussen beide processoren. Echter zoals hier ook wordt gesteld kost de am5 platform ook naar verhouding meer.

• seez
WiLLoW_TieN schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:59:
Ik denk dat je het juist andersom moet zien....uit AM4 zijn alle kinderziektes uit.
Alle goede combinaties vwb componenten zijn bekend. En mits op juiste tijdstip gekocht waren moederborden en processoren en geheugen best goedkoop.
Ook een goed punt. Zijn er op dit moment known issues op AM5 platform? Vind stabiliteit wel belangrijk. Het moet wel gewoon werken.

• Joe28965
Gezien hoe lang je met het systeem hebt gedaan (i7 3770 hier) zou ik je wel aanraden 32GB te doen eigenlijk. 16GB was 8-10 jaar geleden ook niet perse nodig, maar is nu echt wel gangbaar.

32GB zou ik als ik jouw was daarom nemen, want over 8-10 jaar zal dat waarschijnlijk ook wel weer nodig moeten zijn.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

seez schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:43:
[...]

Ook een goed punt. Zijn er op dit moment known issues op AM5 platform? Vind stabiliteit wel belangrijk. Het moet wel gewoon werken.
Mwah, het was beetje drama @ release omdat geheugen vaak erg instabiel was, maar met de recentste bios is dat wel prima. Je hebt soms nog wel wat grapjes met de bios, maar als je hier niet vaak iets moet aanpassen is er niks aan de hand.

Als je wilt focussen of bang for the buck en niet veel wilt uitgeven is AM4 de goto, maar als je het budget hebt en upgrade mogelijkheid belangrijk vind zou ik zeker ook AM5 meenemen.
Processoren zullen niet echt veel goedkoper worden tenzij de X3D het omlaag drukt (doubtful, zeker 7600), maar A620 kan de platformkosten wat omlaag brengen en geheugen idem.

• seez
Joe28965 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:30:
Gezien hoe lang je met het systeem hebt gedaan (i7 3770 hier) zou ik je wel aanraden 32GB te doen eigenlijk. 16GB was 8-10 jaar geleden ook niet perse nodig, maar is nu echt wel gangbaar.

32GB zou ik als ik jouw was daarom nemen, want over 8-10 jaar zal dat waarschijnlijk ook wel weer nodig moeten zijn.
Dank voor de input. Mijn gedachtegang was initieel 2x8 en wanneer nodig uitbreiden met 2x8.
Kan mij voorstellen dat als je leest dat ik van een 3570K kom, dat ik dan niet heb geupgrade. Wat in wezen klopt, maar dat komt omdat ik een laptop als desktop vervanger gebruik. Afgelopen jaren heb ik ook meer op console Ps4/5 gegamed.

• SoulsOnFire
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 26-01 08:11

SoulsOnFire

My soul is on fireee...

[...]

Met 16GB zit je nu op de rand van wat goed is, 4 slots is nooit zo efficient als 2 slots.
Persoonlijk zou ik ook eerder 32GB aanraden.

IT Support | Rocket League - shooters

• seez
Dank. Daar hield ik geen rekening mee. Met efficiëntie bedoel je dat 2x16 prijs/performance beter is dan 4x8?

[Voor 81% gewijzigd door seez op 25-01-2023 14:05]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Joe28965
[...]

Het is de vraag of je later nog exact hetzelfde type RAM kan vinden, dat presteert wel wat beter dan 2 niet matchende setjes. Mijn i7 3770 heb ik trouwens nog minder aan geupgrade dan jij, ik heb nog een GTX980.

Dan moet je ook zelf kijken wat je jezelf ziet doen. Als je nog wel veel wil upgraden kan je (tenminste qua CPU) niet zo heel veel kanten meer op met AM4. De vraag is alleen wat jij persoonlijk ga doen. Als je de videokaart straks wil upgraden naar iets wat op dat moment alles een beetje soepel op 'high' draait en je vindt het niet erg om over de jaren langzaam de settings wat lager te zetten (wat ik dus doe) om dan vervolgens weer een hele nieuwe build te doen, dan zou ik AM4 doen.

Als je over een paar jaar een nieuwe CPU erin wil zetten, dan wordt het met AM4 moeilijk (de reden dat ik die i7 erin heb zitten, beste CPU voor die socket). Er zijn nog wel wat stappen van een Ryzen 5 5600, maar dat zal gelimiteerder zijn dan bij AM5. De vraag is natuurlijk wel of je dan ook het RAM wat je nu koopt wil meenemen, of dat je dan stiekem ook wel bij je snellere CPU sneller RAM wil.

In dat geval kan AM4 wel weer interessant zijn om die 180E apart te zetten om over een paar jaar een nieuw AM5 systeem te kopen (waarschijnlijk dalen de prijzen van AM5 ook nog wel flink) of het zelfs uitzitten tot AM6.

Keuzes, uiteindelijk kan jij die alleen maken, want het ligt er gewoon aan wat jij zelf graag met je PC doet. Wij kunnen alleen wat dingen opgooien om over na te denken.

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

Joe28965 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:09:
[...]
Het is wel belangrijk om dit wel juist te beschrijven.
Een CPU dicteert hoeveel FPS je max kan krijgen in games en kan vaak niet eenvoudig verhoogd en/of verlaagd worden. Het is wat het is.
De GPU is veel flexibeler. Je kan een 4080 voor 4k Ultra+RT kopen en de CPU zal dan geen bottleneck zijn, maar als je Warzone op 1440p met competitive settings wilt spelen om >200 fps te halen gaat de CPU wel een bottleneck zijn.

(Dit is ook waarom je bottleneck calculators met een korrel zout moet nemen, het is een goede indicatie, maar meer dan dat kan je er niet uithalen).

[Voor 6% gewijzigd door Thomg op 25-01-2023 14:28]

• seez
Joe28965 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:09:
[...]

Helder. Dat is ook precies de crux. Pre-2020 kon je enigszins in grove lijnen een soort upgrade pad uitstippelen. Zo heb ik het vroeger wel altijd gedaan. Nu is het echt koffiedik kijken en maakt het de keuze wat lastiger. Fijn al deze invalshoeken van mede tweakers.

Als ik dan alles en alle onzekerheden afweeg. rest de vraag, wat heb ik op dit moment echt nodig. Dan komt er (helaas) een 3e optie bij en dat is niets aanschaffen en nog even afwachten.

• seez
Thomg schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:26:
[...]

Het is wel belangrijk om dit wel juist te beschrijven.
Een CPU dicteert hoeveel FPS je max kan krijgen in games en kan vaak niet eenvoudig verhoogd en/of verlaagd worden. Het is wat het is.
De GPU is veel flexibeler. Je kan een 4080 voor 4k Ultra+RT kopen en de CPU zal dan geen bottleneck zijn, maar als je Warzone op 1440p met competitive settings wilt spelen om >200 fps te halen gaat de CPU wel een bottleneck zijn.

(Dit is ook waarom je bottleneck calculators met een korrel zout moet nemen, het is een goede indicatie, maar meer dan dat kan je er niet uithalen).
Ah ja, zou erg zonde zijn als ik een videokaart aanschaf en deze wordt gebottleneckt door de CPU
Dat zie je al in hardware unboxed screenshot vooral bij de 4090 terug, maar dat is ver buiten het budget wat ik overheb voor een videokaart.

• seez
Dank iedereen voor de input. Al deze verschillende invalshoeken geeft veel stof tot nadenken.
Voor nu heb ik een voorkeur voor AM5 platform, omdat het (vooral gevoelsmatig) een betere upgrade pad tegen een geaccepteerde meerprijs bied. Alleen ben ik wel tot de conclusie gekomen dat ik toch nog even ga afwachten en de pricewatch nauwlettend in de gaten houden. Met het risico dat het mogelijk over een tijdje toch nog duurder uitvalt.

• Guus...
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 19:12
Ik verwacht niet dat het duurder gaat uitvallen, de moederborden en DDR5 zijn inmiddels al flink aan het dalen in prijs.
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee