Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leasebeth
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 26-02-2024
Hoi!

Ik ben aangenomen voor een nieuwe job, van uit de reguliere zorg naar een bedrijf wat meer commercieel in de zorg werkt , een franchise. .Dit bedrijf is vrij nieuw en nog startend, mijn oude baan is veilig vertrouwd ziekenhuiswerk maar ook saai. Dus ik heb er veel zin in om bij dit nieuwe bedrijf te starten.

+: Goede sfeer, eigen regie, kleinschalig, relaxed. -: rommelig. Ik ben dus al aangenomen na 2 gesprekken, heb al 1 dag meegedraaid in mijn eigen tijd voor de goodwill. Maar nu komt het. Eerst willen ze opeens de werktijden veranderen die voor mij niet uitkomen maar na aangeven mag ik toch de oude tijden aanhouden. Dan vragen ze mij in ieder geval 1 keer per week mee te draaien een dag, onbetaald in eigen tijd tot dat ik officieel kan beginnen, vermoedelijk omdat ze mij dan meteen in kunnen zetten met openen.

Vakantiedagen die mee moeten naar nieuwe baan doorgegeven, loonstrook gemaild, alleen vage mondelinge toezegging terug met ongeveer hetzelfde salaris en intussen al een week aan het wachten tot mijn verrassingscontract in de bus valt. En ze vragen wel 2 keer per week wanneer ik kan beginnen na mijn opzegtermijn. Nu ben ik gekke Henkie niet maar het is toch normaal dat je eerst een contract tekent voor je je oude baan opzegt? Iemand bekend met dit gerommel? Ik krijg er veel minder zin in zo terwijl ik juist zo positief was om daar te beginnen. Bedankt voor het lezen. :/

Beste antwoord (via leasebeth op 25-01-2023 12:14)

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 12:38

thunder8

Het gedonder begint weer.

leasebeth schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:35:
[...]

Oy, dat zou ook goed kunnen natuurlijk...de werkgever komt wel uit een zakelijk milieu ja niet uit de zorg....klinkt steeds minder prettig dit. er werkt al wel een dame daar 4 jaar voor ze maar die is zo amicaal met de werkgever dat t lijkt alsof die elke avond samen...borrelen zeg maar. Ik word hier heel wat wijzer, dank
Het is niet gezegd dat het zo slecht is/wordt, maar het is wel van belang om puur naar je eigen te kijken. Niemand gaat voor je opkomen, behalve jij. Veel beloven en weinig geven, doet een gek in vreugde leven. Er zijn veel cowboys in de zorg gestapt en het aantal bedrijven dat daar na een paar jaar failliet gaan, zijn talrijk. Soms door onkunde, maar soms ook gewoon om heel veel geld in weinig tijd aan de zorg te onttrekken en dan als het heet onder de voeten wordt, laten ze het bedrijf failliet gaan.

Misschien is het de juiste stap, maar laat niet over je heen lopen, puur op superleuk en mondelinge beloften. Dus als je de overstap gaat maken, zorg ervoor dat je alles goed op papier hebt staan. Dan heb je tenminste ergens om op terug te vallen, als het niet zo superleuk blijkt te zijn over een paar maanden. En hou ook in de gaten of je pensioenpremie netjes wordt afgedragen of zorg hier zelf voor. Zal ook niet het eerste bedrijf zijn dat maandenlang de premie niet afdraagt, maar jij wel betaalt ervoor.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielsvr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-05 13:55
Hier gewoon vasthouden aan hoe het hoort, een arbeidscontract getekend met beide partijen en een afgesproken startdatum. De startdatum mag niet in het verleden liggen en zeker niet onbetaald bijdraaien. Arbeidscontracten en arbeidsrechten zijn belangrijk. Je bent ook niet verzekerd als je zonder contract onbetaald werk doet (en zij ook niet!)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als het aannemen van mensen al zo rommelig gaat dan ga ik er vanuit dat de rest ook rommelig gaat. En is het wel waar wat ze zeggen over de baan, of is die dan straks toch niet zoals besproken.

Volgens mij is er overal vraag in de zorg, ik zou lekker een ander bedrijf zoeken.

En gratis diensten draaien voor goodwill zou ik echt niet doen, dat bedrijf krijgt er toch ook gewoon voor betaald.

[ Voor 17% gewijzigd door Ernemmer op 25-01-2023 09:38 ]

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08:45
[verwijderd]

[ Voor 120% gewijzigd door Mar.tin op 07-02-2023 15:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leasebeth
Ja precies! Dank! Ik voel inderdaad dat ik het zakelijke deel strak moet houden, verder zijn het echt hele leuke mensen. Maar er is een verschil tussen rommelig en nieuw waar je mee kan helpen opbouwen en dat er naar mijn idee maar wat aangerommeld wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Als het opstellen van het contract de bottleneck is, dan maak je er toch zelf een? Net zo rechtsgeldig. Zeker als je daar de afspraken in zet die jullie hebben gemaakt. Zo lang beide partijen tekenen maakt het geen bal uit wie de tekst heeft opgesteld.

Niet gaan werken zonder contract in ieder geval!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leasebeth
Hahahha ook een idee. Ik weet alleen nog steeds niet welk salaris ze nou aanbieden. Ze noemden een bedrag maar dat scheelt niets met mijn huidige salaris en ik kreeg de toevoeging: " maar per extra onderzoek krijg je een klein bedrag extra dus dat kan lekker aantikken." Dat is heel fijn maar de basis moet gewoon goed zitten.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Panini
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08-06 21:39
leasebeth schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:46:
Ja precies! Dank! Ik voel inderdaad dat ik het zakelijke deel strak moet houden, verder zijn het echt hele leuke mensen. Maar er is een verschil tussen rommelig en nieuw waar je mee kan helpen opbouwen en dat er naar mijn idee maar wat aangerommeld wordt.
Gaan er voor jou geen alarmbellen rinkelen dat ze jou onbetaald mee willen laten werken? En dan minimaal 1 keer per week een dag voor X periode? Klinkt mij alsof ze gewoon willen profiteren van gratis arbeid.

[ Voor 5% gewijzigd door Panini op 25-01-2023 09:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Zonder contract ben je niet verzekerd bij een arbeidsongeval, dus ik zou daar geen dag gaan werken zonder dat er een contract getekend is. Daarnaast, in je vrije tijd een dag gaan meelopen? ja doei, dat heet gratis werk doen. Nope. Ze mogen echt lekker gaan betalen voor elk uurtje dat je daar rondloopt. Zonder dat, jammer van de kans maar klinkt niet alsof dit bedrijf een erg lang leven heeft.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 13:35
dit klinkt als een snelle jongen die in de zorg even wil cashen.
onbetaald (in)werken mag niet volgens de wet, als hier al moeilijk over gedaan wordt en je salaris onduidelijk is met een vooruitzicht van een soort stukloon per werkeenheid, dan moet je je toch afvragen of dit het juiste bedrijf is

wegwezen bij dit soort bedrijven.

[ Voor 55% gewijzigd door peter-rm op 25-01-2023 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leasebeth
Panini schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:53:
[...]

Gaan er voor jou geen alarmbellen rinkelen dat ze jou onbetaald mee willen laten werken? En dan minimaal 1 keer per week een dag voor X periode? Klinkt mij alsof ze gewoon willen profiteren van gratis arbeid.
Ja zeker wel! kijk, ze zijn verder echt superleuk en het is een megaklein team dus ik wil best iets even investeren. Maar zo voelt het scheef. Daarnaast nog elke dag mn neuspiercing uit moeten doen ( hoeft bij huidige werk niet) en mocht ik roken dan mag dat niet, dan is mn goodwill wel geslonken ja.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

leasebeth schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:30:
Dan vragen ze mij in ieder geval 1 keer per week mee te draaien een dag, onbetaald in eigen tijd tot dat ik officieel kan beginnen, vermoedelijk omdat ze mij dan meteen in kunnen zetten met openen.
Mag dat überhaupt? Nog even los van arbeidsrecht en er voor betaald krijgen: AVG (bijzondere persoonsgegevens), aansprakelijkheid als er wat fout gaat met de client (of jou), etc.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leasebeth
F_J_K schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:08:
[...]

Mag dat überhaupt? Nog even los van arbeidsrecht en er voor betaald krijgen: AVG (bijzondere persoonsgegevens), aansprakelijkheid als er wat fout gaat met de client (of jou), etc.
Ik heb zoiezo beroepsgeheim en ben zelf heel strikt daar in, maar ja inderdaad. Ik werk niet zelfstandig daar, kijk vooral mee zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leasebeth
peter-rm schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:03:
dit klinkt als een snelle jongen die in de zorg even wil cashen.
onbetaald (in)werken mag niet volgens de wet, als hier al moeilijk over gedaan wordt en je salaris onduidelijk is met een vooruitzicht van een soort stukloon per werkeenheid, dan moet je je toch afvragen of dit het juiste bedrijf is

wegwezen bij dit soort bedrijven.
Dankje. Daar begint t wel op te lijken ja, beetje funky commercieel zeg maar. Basissalaris wat nu dus onduidelijk is wordt vastgelegd en dan evt wat extra's per maand ivm extra onderzoeken, maar dat is dus variabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wild Chocolate
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online
Als je ermee doorgaat, let dan dus vooral ook op dat dat "wat extra per onderzoek" ook concreet vastgelegd wordt. Als in €xx,yy per onderzoek. Sowieso zou ik alleen een dergelijke constructie accepteren als je zelf invloed hebt op het aantal onderzoeken dat je uitvoert. Dus als je zelf je cliënten moet werven, bijvoorbeeld.

iRacing Profiel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glenfiddich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:34
Arbeidsvoorwaarden horen op papier te staan. Vage mondelinge toezeggingen over extra bedragen die "kunnen aantikken" zetten ze maar op papier in je arbeidsovereenkomst (per extra onderzoek bedrag X, en wat is extra?), en als ze dat niet willen dan kan je er vergif op innemen dat jij straks veel van die extra onderzoeken gaat doen en de werkgever dat ineens niet als extra gaat zien maar als gewoon je werk.

Als jij niet weet wat ze precies aanbieden, en het staat niet op papier, dan is dat een recept voor ellende als je je huidige baan op gaat zeggen en daar aan de slag gaat.

Inwerken in je eigen tijd? Niet doen.

Ik zou je overstap eens heel goed heroverwegen.
leasebeth schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:52:
Hahahha ook een idee. Ik weet alleen nog steeds niet welk salaris ze nou aanbieden. Ze noemden een bedrag maar dat scheelt niets met mijn huidige salaris en ik kreeg de toevoeging: " maar per extra onderzoek krijg je een klein bedrag extra dus dat kan lekker aantikken." Dat is heel fijn maar de basis moet gewoon goed zitten.
leasebeth schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:30:
Hoi!

Ik ben aangenomen voor een nieuwe job, van uit de reguliere zorg naar een bedrijf wat meer commercieel in de zorg werkt , een franchise. .Dit bedrijf is vrij nieuw en nog startend, mijn oude baan is veilig vertrouwd ziekenhuiswerk maar ook saai. Dus ik heb er veel zin in om bij dit nieuwe bedrijf te starten.

+: Goede sfeer, eigen regie, kleinschalig, relaxed. -: rommelig. Ik ben dus al aangenomen na 2 gesprekken, heb al 1 dag meegedraaid in mijn eigen tijd voor de goodwill. Maar nu komt het. Eerst willen ze opeens de werktijden veranderen die voor mij niet uitkomen maar na aangeven mag ik toch de oude tijden aanhouden. Dan vragen ze mij in ieder geval 1 keer per week mee te draaien een dag, onbetaald in eigen tijd tot dat ik officieel kan beginnen, vermoedelijk omdat ze mij dan meteen in kunnen zetten met openen.

Vakantiedagen die mee moeten naar nieuwe baan doorgegeven, loonstrook gemaild, alleen vage mondelinge toezegging terug met ongeveer hetzelfde salaris en intussen al een week aan het wachten tot mijn verrassingscontract in de bus valt. En ze vragen wel 2 keer per week wanneer ik kan beginnen na mijn opzegtermijn. Nu ben ik gekke Henkie niet maar het is toch normaal dat je eerst een contract tekent voor je je oude baan opzegt? Iemand bekend met dit gerommel? Ik krijg er veel minder zin in zo terwijl ik juist zo positief was om daar te beginnen. Bedankt voor het lezen. :/

Catch a smile out there!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

leasebeth schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:04:
[...]

Ja zeker wel! kijk, ze zijn verder echt superleuk en het is een megaklein team dus ik wil best iets even investeren. Maar zo voelt het scheef. Daarnaast nog elke dag mn neuspiercing uit moeten doen ( hoeft bij huidige werk niet) en mocht ik roken dan mag dat niet, dan is mn goodwill wel geslonken ja.
Superleuk is mogelijk gewoon een verkooppraatje/stukje marketing naar potentiële nieuwe werknemers. Zonder jullie, hebben zij geen bedrijf. Daarnaast kan een megaklein team ook lastig zijn als collega's wegvallen door ziekte of vertrek. Sowieso horen je uren gewoon betaald te worden, investeren doe je alleen als je partner wordt, niet werknemer.

Als je hier gaat werken, zorg ervoor dat je arbeidscontract goed aansluit, zeker qua betalingen. Dus ook beschreven wat het bedrag per onderzoek is, wat een onderzoek behelst en wat de gemiddelde tijdsduur is per onderzoek. Als ze hier vaag over blijven, lijkt het mij ook meer een gevalletje van snel cashen in de zorg, na 2 jaar het bedrijf laten klappen en de werknemers zitten met lege handen. (om nog maar te zwijgen over de cliënten/patiënten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03:25
Glenfiddich schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:17:
Arbeidsvoorwaarden horen op papier te staan.
Voor zover ik weet is een arbeidsovereenkomst vormvrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leasebeth
thunder8 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:26:
[...]

Superleuk is mogelijk gewoon een verkooppraatje/stukje marketing naar potentiële nieuwe werknemers. Zonder jullie, hebben zij geen bedrijf. Daarnaast kan een megaklein team ook lastig zijn als collega's wegvallen door ziekte of vertrek. Sowieso horen je uren gewoon betaald te worden, investeren doe je alleen als je partner wordt, niet werknemer.

Als je hier gaat werken, zorg ervoor dat je arbeidscontract goed aansluit, zeker qua betalingen. Dus ook beschreven wat het bedrag per onderzoek is, wat een onderzoek behelst en wat de gemiddelde tijdsduur is per onderzoek. Als ze hier vaag over blijven, lijkt het mij ook meer een gevalletje van snel cashen in de zorg, na 2 jaar het bedrijf laten klappen en de werknemers zitten met lege handen. (om nog maar te zwijgen over de cliënten/patiënten)
Oy, dat zou ook goed kunnen natuurlijk...de werkgever komt wel uit een zakelijk milieu ja niet uit de zorg....klinkt steeds minder prettig dit. er werkt al wel een dame daar 4 jaar voor ze maar die is zo amicaal met de werkgever dat t lijkt alsof die elke avond samen...borrelen zeg maar. Ik word hier heel wat wijzer, dank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

offtopic:
En mensen zich maar afvragen waarom de zorg steeds duurder wordt.

Wat voegt die superleuke, enorm aardige maar licht rommelige werkgever van jou, die afspraken al aanpast nog voordat ze op papier staan, en jou netto dus een slechtere werkomgeving biedt dan je voorheen had, toe aan dit hele proces?

"Extra geld per onderzoek"? Dus als jij een cliënt pusht om iets te laten onderzoeken, merk jij dat op je loonstrook? Klinkt lekker hoor! d:)b

*knip* ontopic blijven aub

[ Voor 4% gewijzigd door ZieMaar! op 26-01-2023 07:50 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ionicawa
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-06 00:20
Als zij enthousiast zijn over jou, dan is het fijn dat ze dit mondeling kenbaar maken, maar los van dat het goed voelt heb je er eigenlijk niks aan. Die enthousiasme moet zich ook vertalen tot acties, en die blijven (nu) uit.

Een aantal dingen die je benoemt voelen als "lokkertjes", het is "super leuk" (dat lijkt mij het minimale dat je mag verwachten), basis salaris is misschien niet meer dan je nu al kreeg MAAR hypothetische onderzoeken (waarvan je niet weet hoe vaak je die kan doen en wat dan de exacte vergoeding is) kunnen flink aantikken hoor!

Zorg dat je goede afspraken op papier krijgt. Houdt je poot stijf. Als ze je dan een "zuurpruim" oid vinden, dan weet je dat het geen degelijke partij is, want enig goed functionerend bedrijf begrijpt dit en zorgt dat dit goed komt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glenfiddich
wheel schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:31:
[...]

Leuk in theorie. Succes met het bewijzen van je mondeling toegezegde arbeidsvoorwaarden. ;)

Zorg gewoon dat het op papier staat.

Overigens is de vormvrijheid van de arbeidsovereenkomst niet helemaal vrijblijvend, de werkgever hoort namelijk tenminste een aantal dingen schriftelijk (of elektronisch) op te geven, waaronder: "het loon, met inbegrip van het aanvangsbedrag, de afzonderlijke bestanddelen ervan, de wijze en frequentie van uitbetaling en indien het loon afhankelijk is van de uitkomsten van de te verrichten arbeid, de per dag of per week aan te bieden hoeveelheid arbeid, de prijs per stuk en de tijd die redelijkerwijs met de uitvoering is gemoeid;"

Zie art. 7:655 BW.

[ Voor 48% gewijzigd door Glenfiddich op 25-01-2023 11:56 ]

Catch a smile out there!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:55

Qwerty-273

Meukposter

wheel schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:31:
Ja en nee, vanwege de belangrijkheid van een arbeidsovereenkomst moeten er wel (max binnen 1 maand na indiensttreding) een aantal dingen schriftelijk worden vastgelegd: https://www.rijksoverheid...n-een-arbeidsovereenkomst

Over het meedraaien in je eigen tijd, dat kan natuurlijk eigenlijk niet. We kennen in NL nog steeds zo iets als een minimumloon. Daar heb je recht op en is een verplichting richting je werkgever. Je hebt natuurlijk ook vrijwilligerswerk maar daar zitten ook behoorlijk wat dingen aan voordat je kan claimen dat je dat voor die werkgever aan het uitvoeren bent.

Nu weet ik dat de zorg een sector apart is op bepaalde dingen, en het meedraaien in eigen tijd hier en daar wordt gezien als een noodzakelijke investering om je ergens binnen te krijgen. Maar dat klopt natuurlijk niet. Het is wel de vraag hoe hard je dat wilt spelen, en hoe graag je de potentiële nieuwe werkgever tegemoet wilt komen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +4 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

leasebeth schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:35:
[...]

Het is niet gezegd dat het zo slecht is/wordt, maar het is wel van belang om puur naar je eigen te kijken. Niemand gaat voor je opkomen, behalve jij. Veel beloven en weinig geven, doet een gek in vreugde leven. Er zijn veel cowboys in de zorg gestapt en het aantal bedrijven dat daar na een paar jaar failliet gaan, zijn talrijk. Soms door onkunde, maar soms ook gewoon om heel veel geld in weinig tijd aan de zorg te onttrekken en dan als het heet onder de voeten wordt, laten ze het bedrijf failliet gaan.

Misschien is het de juiste stap, maar laat niet over je heen lopen, puur op superleuk en mondelinge beloften. Dus als je de overstap gaat maken, zorg ervoor dat je alles goed op papier hebt staan. Dan heb je tenminste ergens om op terug te vallen, als het niet zo superleuk blijkt te zijn over een paar maanden. En hou ook in de gaten of je pensioenpremie netjes wordt afgedragen of zorg hier zelf voor. Zal ook niet het eerste bedrijf zijn dat maandenlang de premie niet afdraagt, maar jij wel betaalt ervoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wheel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03:25
Glenfiddich schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:46:
[...]

Leuk in theorie. Succes met het bewijzen van je mondeling toegezegde arbeidsvoorwaarden. ;)

Zorg gewoon dat het op papier staat.

Overigens is de vormvrijheid van de arbeidsovereenkomst niet helemaal vrijblijvend, de werkgever hoort namelijk tenminste een aantal dingen schriftelijk (of elektronisch) op te geven, waaronder: "het loon, met inbegrip van het aanvangsbedrag, de afzonderlijke bestanddelen ervan, de wijze en frequentie van uitbetaling en indien het loon afhankelijk is van de uitkomsten van de te verrichten arbeid, de per dag of per week aan te bieden hoeveelheid arbeid, de prijs per stuk en de tijd die redelijkerwijs met de uitvoering is gemoeid;"

Zie art. 7:655 BW.
Bewijzen is lastiger (zo niet onmogelijk), maar ik reageerde specifiek op 'horen'. Dat zijn verplichtingen van de werkgever, maar als 'ie daar niet aan voldoet, kan er toch nog steeds een arbeidsovereenkomst zijn?
Qwerty-273 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:01:
[...]

Ja en nee, vanwege de belangrijkheid van een arbeidsovereenkomst moeten er wel (max binnen 1 maand na indiensttreding) een aantal dingen schriftelijk worden vastgelegd: https://www.rijksoverheid...n-een-arbeidsovereenkomst

Over het meedraaien in je eigen tijd, dat kan natuurlijk eigenlijk niet. We kennen in NL nog steeds zo iets als een minimumloon. Daar heb je recht op en is een verplichting richting je werkgever. Je hebt natuurlijk ook vrijwilligerswerk maar daar zitten ook behoorlijk wat dingen aan voordat je kan claimen dat je dat voor die werkgever aan het uitvoeren bent.

Nu weet ik dat de zorg een sector apart is op bepaalde dingen, en het meedraaien in eigen tijd hier en daar wordt gezien als een noodzakelijke investering om je ergens binnen te krijgen. Maar dat klopt natuurlijk niet. Het is wel de vraag hoe hard je dat wilt spelen, en hoe graag je de potentiële nieuwe werkgever tegemoet wilt komen.
Ja, na indiensttreding (en dus aanvang van de arbeidsovereenkomst, die is dan al ontstaan).

[ Voor 39% gewijzigd door wheel op 25-01-2023 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leasebeth
CodeCaster schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:38:
offtopic:
En mensen zich maar afvragen waarom de zorg steeds duurder wordt.

Wat voegt die superleuke, enorm aardige maar licht rommelige werkgever van jou, die afspraken al aanpast nog voordat ze op papier staan, en jou netto dus een slechtere werkomgeving biedt dan je voorheen had, toe aan dit hele proces?

"Extra geld per onderzoek"? Dus als jij een cliënt pusht om iets te laten onderzoeken, merk jij dat op je loonstrook? Klinkt lekker hoor! d:)b
offtopic:
Haha nou an sich zonder al dit gesodemieter: meer regie, eigen spreekuuur en meer patientencontact wat ik nu niet heb omdat 'de zorg'echt geen idee heeft hoe met zijn personeel om te gaan en ik nu dus voornamelijk achter een computer zit. Pushen hoeft gelukkig niet want daar doe ik echt niet aan mee.

[ Voor 0% gewijzigd door ZieMaar! op 26-01-2023 07:50 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Glenfiddich
wheel schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:05:
[...]

Bewijzen is lastiger (zo niet onmogelijk), maar ik reageerde specifiek op 'horen'. Dat zijn verplichtingen van de werkgever, maar als 'ie daar niet aan voldoet, kan er toch nog steeds een arbeidsovereenkomst zijn?

[...]

Ja, na indiensttreding (en dus aanvang van de arbeidsovereenkomst, die is dan al ontstaan).
Ik zal op mijn woorden letten, want kennelijk zitten we hier in de rechtbank ;)

Ik zei horen, omdat dat gewoon gebruikelijk is bij arbeidsovereenkomsten voor langere tijd. Een mondelinge arbeidsovereenkomst is misschien leuk voor een dagje invallen bij de snackbar ofzo, maar arbeidsovereenkomsten voor werk waar je voor je levensonderhoud van afhankelijk bent wil je gewoon op papier. Zo hoort dat, durf ik wel te stellen. Dat is wat ik bedoelde.

Maar nee, strikt genomen is het niet vereist en "hoeft" de werkgever de kernbedingen van de arbeidsovereenkomst slechts schriftelijk te bevestigen binnen een week na aanvang van de werkzaamheden. Maar een werkgever die met dat minimale volstaat en de boel niet vooraf in een schriftelijke arbeidsovereenkomst opneemt is in mijn optiek onbetamelijk bezig richting zijn werknemers.

Catch a smile out there!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leasebeth
Qwerty-273 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:01:
[...]

Samen met de rest van mijn verhaal denk ik dat het een stomme zet zou zijn met deze mensen in zee te gaan..... :X

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:34

Barrycade

Through the...

leasebeth schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:10:
[...]

Haha nou an sich zonder al dit gesodemieter: meer regie, eigen spreekuuur en meer patientencontact wat ik nu niet heb omdat 'de zorg'echt geen idee heeft hoe met zijn personeel om te gaan en ik nu dus voornamelijk achter een computer zit. Pushen hoeft gelukkig niet want daar doe ik echt niet aan mee.
Nou no-offence, maar je komt wat naïef over in dit proces.
Je hoeft ook niet gratis mee te lopen toch? Toch doe je het. Ook ben je denk ik "aangenomen" met neuspiercing maar die moet nu al uit ( wat twijfelachtig is als ze dat achteraf melden).

En je kan "leuk verdienen" met die extra onderzoeken. Dat zou ik even uitdiepen wat ze daarmee bedoelen. Want denk dat zij "leuk verdienen" aan die onderzoeken dus denk dat jij binnen de kortste keren met die "leuke" mensen een gesprekje hebt als je niet je "score" haalt.

En dan hebben we nog niet over werken tijdens uren dat je niet wilde werken maar voordat je een krabbel hebt gezet al aan gezaagd wordt.

Maar voor de rest geen rode vlaggen ofzo 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• leasebeth
Barrycade schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:16:
[...]

Nou no-offence, maar je komt wat naïef over in dit proces.
Je hoeft ook niet gratis mee te lopen toch? Toch doe je het. Ook ben je denk ik "aangenomen" met neuspiercing maar die moet nu al uit ( wat twijfelachtig is als ze dat achteraf melden).

En je kan "leuk verdienen" met die extra onderzoeken. Dat zou ik even uitdiepen wat ze daarmee bedoelen. Want denk dat zij "leuk verdienen" aan die onderzoeken dus denk dat jij binnen de kortste keren met die "leuke" mensen een gesprekje hebt als je niet je "score" haalt.

En dan hebben we nog niet over werken tijdens uren dat je niet wilde werken maar voordat je een krabbel hebt gezet al aan gezaagd wordt.

Maar voor de rest geen rode vlaggen ofzo 8)7
:*) hartstikke naief hahahah. Heb dit nog nooit aan de hand gehad en wil niet graag iemand wantrouwen maar had bij deze ff extra hulp nodig omdat t zo dubbel voelt. Bedragen staan wel keurig gemeld in contract e.d, geen quota vooralsnog. meja.je mag me zeker naief noemen hahaha

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leasebeth
Ionicawa schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:42:
Als zij enthousiast zijn over jou, dan is het fijn dat ze dit mondeling kenbaar maken, maar los van dat het goed voelt heb je er eigenlijk niks aan. Die enthousiasme moet zich ook vertalen tot acties, en die blijven (nu) uit.

Een aantal dingen die je benoemt voelen als "lokkertjes", het is "super leuk" (dat lijkt mij het minimale dat je mag verwachten), basis salaris is misschien niet meer dan je nu al kreeg MAAR hypothetische onderzoeken (waarvan je niet weet hoe vaak je die kan doen en wat dan de exacte vergoeding is) kunnen flink aantikken hoor!

Zorg dat je goede afspraken op papier krijgt. Houdt je poot stijf. Als ze je dan een "zuurpruim" oid vinden, dan weet je dat het geen degelijke partij is, want enig goed functionerend bedrijf begrijpt dit en zorgt dat dit goed komt.
ja ik lees dus nu bruto-salaris per uur is hetzelfde als waar ik nu werk. 23 vakantiedagen ( ik werk 24 uur). Geen 13e maand ( huidige werkgever wel). Dus wil ik enigszins op hetzelfde uitkomen dan moet ik 6 extra onderzoeken per werkdag voorelkaar krijgen. Dat voelt toch anders als dat je t complete pakket hebt en dan wat extr krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:34

Barrycade

Through the...

Dan ga je er toch gewoon op achteruit? Je gaat dus grofweg 10% minder verdienen en om dat weer op je oude niveau te krijgen moet je mensen (onnodig) extra onderzoeken aansmeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leasebeth
Ja. hahaha inderdaad. Ik ga vragen of deze info klopt en als ik idd geen 13e maand heb doe ik t al helemaal niet. Zat al aan de - ik doe t niet - kant maar nu helemaal. Dank

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
leasebeth schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:41:
Ja. hahaha inderdaad. Ik ga vragen of deze info klopt en als ik idd geen 13e maand heb doe ik t al helemaal niet. Zat al aan de - ik doe t niet - kant maar nu helemaal. Dank
Verstandige keuze!

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-06 19:01

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Met de tekorten in de zorg lijkt het mij niet lastig om aan andere baan te komen. Commercieel, tja, voor wie? Ze betalen jou kennelijk nog niet eens het publieke salaris, dus het lijkt met name financieel aantrekkelijk voor hén :) En dan is er nog de vraag of het wel ethisch is om jou een prikkel te geven extra onderzoeken te laten doen. Wie betaalt dat? De klant, de zorgverzekeraar of de schatkist (uit premies en belastingen die wij samen ophoesten). Wegwezen daar, sjofele bende :w

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Dit soort werkgevers zijn toch wel fijn: van verre zie je al dat je aan het eind aan het kortste eind trekt. Lekker verder zoeken zou ik zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterM007
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-06 10:41
Ik lees alleen maar rode vlaggen in je verhaal. Zou ver weg blijven van deze werkgever.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• leasebeth
Dank allemaal! Baan afgeketst inderdaad. 🙂
Pagina: 1