Ik heb een Deskmini X300 met een AMD 5600G. En die draait Debian Testing met wat kleine aanpassingen.
Ergens eind december viel me opeens het volgende op, een minimale clockspeed van 400 Mhz. Dat was altijd 1.4 Ghz. Ik heb niets bewust veranderd, alleen updates gedraaid.
De vermogensmeter bevestigde dat het idle gebruik ca. 11 Watt geworden was. Verder functioneert alles normaal, maximale snelheden worden gewoon gehaald.
Nu, een maandje later valt me op dat de minimale clockspeed weer 1.4 Ghz is, en het idle gebruik ca 18 Watt.
Ik zou heel graag weten wat deze verandering veroorzaakt kan hebben, maar ik heb geen idee waar ik het precies zoeken moet. Het hele systeem terugrollen gaat helaas niet. Ik heb wel een kernel-versie teruggerold, maar dat maakt geen verschil. Ook de aanwezigheid van AMD-microcode maakt geen verschil.
Ik ontvang graag suggesties die bovenstaande kunnen verklaren.
Ergens eind december viel me opeens het volgende op, een minimale clockspeed van 400 Mhz. Dat was altijd 1.4 Ghz. Ik heb niets bewust veranderd, alleen updates gedraaid.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| lscpu | grep MHz lscpu | grep MHz CPU max MHz: 4464.0000 CPU min MHz: 400.0000 cpupower frequency-info analyzing CPU 0: driver: amd-pstate CPUs which run at the same hardware frequency: 0 CPUs which need to have their frequency coordinated by software: 0 maximum transition latency: 131 us hardware limits: 400 MHz - 4.46 GHz available cpufreq governors: userspace powersave ondemand conservative performance schedutil current policy: frequency should be within 400 MHz and 4.46 GHz. The governor "ondemand" may decide which speed to use |
De vermogensmeter bevestigde dat het idle gebruik ca. 11 Watt geworden was. Verder functioneert alles normaal, maximale snelheden worden gewoon gehaald.
Nu, een maandje later valt me op dat de minimale clockspeed weer 1.4 Ghz is, en het idle gebruik ca 18 Watt.
Ik zou heel graag weten wat deze verandering veroorzaakt kan hebben, maar ik heb geen idee waar ik het precies zoeken moet. Het hele systeem terugrollen gaat helaas niet. Ik heb wel een kernel-versie teruggerold, maar dat maakt geen verschil. Ook de aanwezigheid van AMD-microcode maakt geen verschil.
Ik ontvang graag suggesties die bovenstaande kunnen verklaren.