Asus AX58U als Range Extender > haperende verbinding

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
Hi Folks,

Als eerste mijn excuses als ik kromme zinnen schrijf. Ik ben een aantal jaar geleden geemigreerd, en mijn Nederlands begint een beetje af te kalven.

Ik heb een Asus AX58U router welke ik ingesteld heb als range extender. Deze router heeft ook een 'eigen' wifi netwerk (onder een andere naam als het netwerk waar ik op 'meelift') en een paar computers zijn bedraad verbonden met deze router.

Laat ik eerst wat context geven; ik woon in een 'basement suite' (Ik mag het engelse woord gebruiken, want ik woon in Canada); en mag van het internet van mijn huisbaas gebruik maken. Helaas is het niet mogelijk om een kabeltje te trekken. Daarom gebruik ik een modem; de Asus AX58U die ik als range extender geconfigureerd heb. De vloeren zijn van hout, mijn modem/range extender staat min of meer vlak onder de modem/router van mijn huisbaas. De netwerksterkte is maximaal op de plek waar mijn apparaat staat.

Om mijn printer etc. gescheiden te houden van mijn huisbaas, wil ik mijn eigen Wifi netwerk draaien; en ik wil ook graag mijn desktops via een kabel verbinden, omdat ik geen wifi kaart in de desktop pc's heb zitten.

Nu doet de Asus router dit allemaal. Het ging ongeveer een jaartje goed, maar daarna kreeg ik af en toe dat de verbinding wegviel. Meestal hielp een reboot, dus heb ik ingesteld dat de router 3x per week om 3 uur 's nachts opnieuw opstart; later dit uigebreid naar elke nacht. Inmiddels heb ik 2 a 3 x per week dat mijn internet het niet doet, en ik de router 2 of 3 keer moet herstarten voordat het weer werkt.

Ik denk zelf dat ik wat teveel van mijn apparaat vraag. Een jaar of 2 geleden heb ik mijn oude router vervangen (een Asus RT-N66U) om dezelfde reden. Daarna heb ik de router in onze kerk neergezet, waar deze sinds die tijd probleemloos en betrouwbaar als accesspoint dienstdoet (input via ethernet).

Wat is een goede stap om mijn netwerk wat betrouwbaarder te maken? Ik dacht zelf aan een apparaat gebruiken dat enkel verbinding maakt (via wifi) met het hostnetwerk (Is dat een client bridge?) en vervolgens daar via kabel mijn Asus router op aansluiten zodat die puur als accespoint dienst hoeft te doen; en dus niet zorg hoeft te dragen voor het 'range extenden'. Kan ik daar gewoon een andere modem voor gebruiken, of is er specifieke apparatuur verkrijgbaar (voor redelijke prijs) die dat veel betrouwbaarder doet?

[ Voor 3% gewijzigd door Niekleair op 25-01-2023 02:49 ]

[img]error.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:49
Wat je nu hebt is in ieder geval geen apart netwerk want je gebruikt gewoon hetzelfde netwerk als je bovenburen, hooguit met een ander ssid voor de wifi.
Je hebt een router nodig die een eigen netwerk maakt.

Wat je zou moeten doen is een wireless bridge maken met een ander device en het wireless netwerk van je bovenburen.
Daarna een netwerkkabel vanaf die wireless bridge in de wanpoort van een router stoppen.
Nu hebt je achter die router (dus de lan poorten en de wifi van die router) een eigen netwerk.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekleair
Kan ik een gewoon een degelijke router gebruiken als bridge, of kan ik beter een specifieke bridge aanschaffen? (zijn die er als enkel ontvanger, ik vind vooral sets)

[img]error.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Je kunt de meeste routers ook wel als wireless bridge schakelen.
Maar je kunt een router niet als beiden gelijktijdig instellen, dus je blijft twee devices nodig hebben.
Een wireless bridge en een router.

Wat voor wifi band krijg je boven buurman, 2.4Ghz of 5 Ghz?

[ Voor 34% gewijzigd door Ben(V) op 26-01-2023 13:14 ]

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niekleair
De huisbaas/bovenbuurman heeft zowel 2.4Ghz als 5Ghz.

Ik heb een netgear R6850 aangeschaft. Die was in de aanbieding bij een lokale electronicaboer. Vervolgens heb ik er openWRT op gezet en met behulp van een internet handleiding dit apparaat als wifi bridge ingestelt.

Mijn Asus AX58U draait nu als wireless accesspoint. Kijken of dit de stabiliteit ten goede komt.

[img]error.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Nee nu zit je nog steeds op hetzelfde netwerk als je buurman.

Zoals ik al zei maakt je een verbinding met het netwerk van je buurman met een wireless bridge (nu dus die R6850) en de uitgang van die wireless bridge stop je in de wanpoort van een router (die AX58U) die dan wel als router moet werken en niet als access point.

De wifi van die router geeft je dan een andere naam en een ander kanaal dan de wifi van de wireless bridge, dan heb je geen conflicten meer met de wifi van je buurman.

[ Voor 20% gewijzigd door Ben(V) op 28-01-2023 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekleair
Dat is inderdaad de volgende stap die ik wil nemen; maar in eerste instantie wil ik kijken of er met deze opstelling minder storingen optreden.

Als ik de AX58U als router gebruik, moet dan moet ik waarschijnlijk een range ip adressen uitzonderen in de modem/router van mijn huisbaas en diezelfde range toewijzen aan mijn router?

In ieder geval lijkt het nu betrouwbaarder te werken; de komende tijd ga ik me wat meer inlezen in het configureren van netwerken met meerdere routers/dchp servers.

[img]error.jpg[/img]

Pagina: 1