Toon posts:

[PV] Nieuwe Growatt installatie, advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• BanRay
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 06-02 16:12
Ik heb sinds afgelopen zaterdag 19 zonnepanelen à 425 Wp (8075 Wp totaal) aangesloten op een 3-fase omvormer Growatt MOD 7000 TL3-X.

Ik heb 2 strings: eentje van 13 panelen, allemaal oriëntatie WZW, 10 landscape, 3 portrait. De andere string bestaat uit 6 panelen, allemaal oriëntatie ZZO, 2 landscape, 4 portrait. Opstellingshoek: landscape 13 graden, portrait 10 graden.

Maakt het voor een omvormer uit hoeveel panelen er per string aangesloten zijn?

Mijn opbrengst was zowel zondag 22-1 als maandag 23-1 een schamele 0,7 kWh. Dinsdag 24-1 was het 0,8 kWh. Dat komt neer op 0,1 kWh/kWp. Ook al was het grijs en grauw in Eindhoven, dit zijn toch wel matige cijfers, nietwaar? Het is nog maar 3 dagen, maar wat ik begrijp hebben anderen met minder panelen een beter resultaat.

De Growatt ShinePhone app (en site) geeft niet de opbrengst per string weer, alleen het totaal. Weet iemand of dat wel te achterhalen valt per string?

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Prestaties in Eindhoven die dagen waren gewoon knudde. Zie hier een willekeurig systeem in de buurt : https://pvoutput.org/list.jsp?sid=36044

[Voor 4% gewijzigd door Ronald op 24-01-2023 22:20]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• BanRay
Knudde kwadraat, ik heb geen straaltje zon gezien.

De stringconfiguratie (6 om 13) kan gewoon? Ik heb string 1 en string 2 simpelweg in de omvormer geklikt, verder niks. Moet er nog iets ingeregeld/geconfigureerd worden op de omvormer?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Als je hem naar pvoutput kan krijgen dan kan je vergelijken met een dak in de buurt.

klump4u in "Growatt Omvormer uitlezen via proxy of Python script"
Helaas is dat lastiger dan met andere merk omvormers

Edit:
Loggen met modbus (RS485) is ook mogelijk met esphome
https://esphome.io/components/sensor/growatt_solar.html

[Voor 15% gewijzigd door AUijtdehaag op 25-01-2023 09:52]

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

14400Wp Zuid-Limburg

Ik heb 2 Growatt MOD 7000 TL3-X draaien hier, op een 2 x 8 panelen van 450wp en op de andere 10 en 6 panelen van 450 wp, beiden draaien prima, je moet kijken naar het naar het Vmp voltage van je panelen, dat moet binnen de specs van de omvormer vallen. Zoals hierboven al geschreven wil je de strings apart uitlezen dan moet je zelf iets knutselen met een raspberry pi.
Ik doe het zo: https://gathering.tweaker...message/73688304#73688304

En hier het systeem met 10 en 6 panelen op 1 omvormer.https://pvoutput.org/list.jsp?id=13232&sid=42888

[Voor 11% gewijzigd door klump4u op 25-01-2023 10:16]

14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.

• kleinelievewolff
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-02 15:37
Hier ook een Growatt omvormer (ander type) en ik kan de strings uitlezen op de volgende wijze in de Shinephone app:

Klik op omvormer (blauw omcirkeld als hij actief is)>klik nog een keer op veld met omvormer>klik linksboven op "Alle parameters" >>> Je ziet dan al bij "Belangrijke gegevens PV1 PV2 PV3 staan met V/A/W, wil je meer zien:

klik op de pijltjes onder "Andere gegevens">>> Je ziet hier meer details en ook de dagopbrengst per string en de totaalopbrengst per string.

• BanRay
Ik heb een PVOutput account aangemaakt. Ik heb op mijn NAS in Docker MQTT draaien en nu ook Grott. In Grott heb ik de volgende environment variables toegevoegd:

gnomqtt=True
gpvoutput=True
gpvapikey=APIKEY
gpvsystemid=SYSTEMID

De laatste 2 komen uit mijn PVOutput account.

Moet ik nu https://github.com/johanm...et-server-ip-via-dialogue volgen? En dan op server.growatt.com alleen de Data Logger Setting "Set Ip(Caution Ip Transfer With)" invullen met IP van Grott (dus IP van NAS met poort van Grott)?

Hoe komen de gegevens dan alsnog bij Growatt server? Grott heeft toch niet mijn Growatt account settings?

#KlokKlepel

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je kan het beste iemand taggen als je een specifieke vraag wilt stellen zoals
@klump4u ;)

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK

• BanRay
@klump4u @kleinelievewolff Bedankt voor de tip vwb uitlezen van de 2 strings in ShinePhone!

Als ik dat doe, zie ik het volgende:

Ik weet niet hoe ik die nullen bij PV1 moet interpreteren. Is er iets niet goed?

• Ronald
  • Nu online
Correct geïnterpreteerd.

De omvormer start een string zodra deze 200V maakt. Daar heb je met recente panelen 8, misschien 7 voor nodig.

Ook je 2e string ziet er raar uit. 255/13 is maar 19 volt. Achterin de 20 per paneel is wat te verwachten is.

Weet je welke panelen je exact hebt? Offerte of selfie stick onder paneel steken, er zit een sticker op.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x350Wp Zuid 10°; Totaal 7000Wp.

• BanRay
Ronald schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:33:
Correct geïnterpreteerd.

De omvormer start een string zodra deze 200V maakt. Daar heb je met recente panelen 8, misschien 7 voor nodig.

Ook je 2e string ziet er raar uit. 255/13 is maar 19 volt. Achterin de 20 per paneel is wat te verwachten is.

Weet je welke panelen je exact hebt? Offerte of selfie stick onder paneel steken, er zit een sticker op.
Bedoel je met "correct geïnterpreteerd" dat er iets mis is? :-( . Mijn 2 strings hebben een verschillende oriëntatie, staan "haaks" op elkaar. Dus mijn string van 6 kan ik niet zomaar uitbreiden met 2 panelen (liggen ook op verschillende daken). Er zijn toch ook mensen die 4 of 5 of 6 panelen op hun dak hebben liggen? Dan werkt de omvormer toch ook gewoon? Mis ik nu iets?

Ik heb deze panelen: https://www.stralendgroen...rina-solar-vertex-s-425wp

• Ronald
  • Nu online
Okay die panelen geven vrij knappe spanning. In goed licht 50V onbelast en vollast 40V

Bij weinig licht iets minder, bij warmte iets minder.

De 140V van string 1 lijkt daarmee op 3 panelen (onbelast)

De 255V van string 2 op 7 (belast)

Hoe zit dit in hemelsnaam aangesloten :?

Standaard Portrait en landscape legsysteem verschilt 3 graden… ook dat is een klein suboptimaal gegeven binnen 1 string.

[Voor 18% gewijzigd door Ronald op 25-01-2023 16:00]

• klump4u
  • Niet online

klump4u

14400Wp Zuid-Limburg

BanRay schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:27:
@klump4u @kleinelievewolff Bedankt voor de tip vwb uitlezen van de 2 strings in ShinePhone!

Als ik dat doe, zie ik het volgende:
[Afbeelding]

Ik weet niet hoe ik die nullen bij PV1 moet interpreteren. Is er iets niet goed?
Nog (een gedeelte) sneeuw erop liggen?
Ik ken Grott niet, ik log rechtstreeks vanuit de omvormer via een raspberry pi naar pvoutput.
En op zo'n dag als vandaag is het moeilijk vergelijken.

[Voor 4% gewijzigd door klump4u op 25-01-2023 16:51]

• BanRay
Panelen zijn afgelopen zaterdag gelegd. Dat was dus nadat de sneeuw is gevallen. Dus dat is het probleem niet. Was dat maar het geval...

• klump4u
  • Niet online

klump4u

14400Wp Zuid-Limburg

BanRay schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:52:
Panelen zijn afgelopen zaterdag gelegd. Dat was dus nadat de sneeuw is gevallen. Dus dat is het probleem niet. Was dat maar het geval...
Even wachten op beter weer met zonlicht, dat grauwe weer van nu help niet bij beoordelen of het werkt of niet.
Die string van 6 panelen bij mij doet ook niet veel op zo'n dag als vandaag.

[Voor 9% gewijzigd door klump4u op 25-01-2023 16:59]

• Ronald
  • Nu online
@BanRay door een installateur?

• BanRay
@Ronald Niet door een officiële installateur, maar door een collega die het (tegen betaling) heeft gedaan. Het stekkeren ging wel een beetje chaotisch. Vooral de string met 13 panelen. Ik citeer hem: "Misschien wel een fout bij de bovenste lus die ik erg ingewikkeld vond".

Dit was zijn bijbehorende schets die ik nog had bewaard:

Ik zou eens op het dak moeten klimmen om te kijken waar in werkelijkheid nummer 11 mee is verbonden. Het lijkt nu geen lus met 13 panelen, maar dat zal toch niet?! Ook dit zal ik eens op het dak bekijken...

Hoe zou jij de lus maken?

• Ronald
  • Nu online
Ik kan niet zoveel met dat diagram. Maar het maakt ook niet uit wat de volgorde is. Is er gelet op inductielussen?

De panelen stekker je aan elkaar. Aan het eind koppel je een lang stuk solar kabel en legt het retour langs de gehele set paneel kabels. Dat is niet overdreven. Iets met bliksem en radio gevoeligheid.

Je zal het dak op moeten en zorgvuldig nagaan hoe het daadwerkelijk ligt.

Wat je in eerste instantie kan doen is overdag de omvormer uitschakelen en netstroom loos maken. Na een paar minuten is het veilig de solar kabel los te maken van de omvormer. Meet hoeveel spanning er over de string staat (let op er staat dus spanning op de kernen in de stekkers) dit moet paneel aantal * Voc zijn. Voc varieert wat met licht en temperatuur, maar niet mega veel. Staat in grafiek in datasheet.

• Roman en Saga
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 26-01 09:34
Dag Ronald,

Eerder schreef je Okay die panelen geven vrij knappe spanning. In goed licht 50V onbelast en vollast 40V"". Bedoel je daarmee dat panelen in licht zoals deze week ongeveer 40 of 50 volt per paneel zouden moeten leveren?

En die ene lus van 6 weet ik wel zeker dat die goed is aangesloten. Die grotere lus van 13 zou een fout kunnen hebben waardoor panelen niet zijn gekoppeld aan de lus maar zelfs dat betwijfel ik.

De verwacht opbrengsten van ongeveer 0.3 of 0.4 KwH per dag per paneel had ik op basis van vergelijkbare panelen die dat nu ongeveer opbrengen. Het zijn trouwens Trinia Solar 425 KwH per paneel.

Ben benieuwd naar je antwoord.

Groet

• Ronald
  • Nu online
Pak de datasheet er eens bij. Bekijk de grafieken met spanning een maximale stroom bij zekere licht inval.

In de zomer haal je maximaal 1000W/m2 nu bij lange na niet. Zeker de afgelopen dagen zal het ruim onder de 100 zijn geweest

• Roman en Saga
Wat panelen nu opwekken kan op goede zomerse dagen wel 10 of 20 x zoveel zijn. Bedoel je dat? Oftewel gewoon even wachten op betere zon en dan eens kijken hoe de panelen presteren?

Ik blijf het gevoel houden dat de panelen onderpresteren en dat ligt vrijwel zeker niet aan verkeerd aansluiten (hoop ik . . .) of de stand ten opzichte van de zon. Die 13 staan op het zuid oosten en die 6 op het zuid westen en dat is echt niet verkeerd . . .

• Roman en Saga
@Ronald

We/ik heb gesproken met de leverancier en die zegt ook dat 1 paneel ongeveer 40 volt opwekt. Dan zou de string met 6 panelen PV2 zijn aangezien die op 255 volt komt.

Als dat zo is dan heb ik een fout gemaakt met de grote string van 13 en heb ik daar op de 1 of andere manier maar 3 of 4 panelen op aangesloten. Dat gaan we nu op het dak na.

Voor de omvormer van 7000 KwH geldt een starvoltage per string van 200 volt en met 6 panelen op de kleine string moet dat dus geen probleem zijn.

We gaan die grote string van 13 na die waarschijnlijk verkeerd "gelust" is. Hopelijk is dat de oorzaak

• BanRay
De opbrengst gisteren was 0,6 kWh (met 8kWp). Een vriend van mij met 4,3kWp op het dak 3 km hier vandaan had in totaal 0,7 kWh opbrengst. Dus er zit waarschijnlijk iets niet lekker.

Ik ga vandaag of morgen het dak op om te kijken hoe de lus van 13 panelen in elkaar steekt.

Tot zover bedankt allemaal _/-\o_

• BanRay
@Ronald Ik ben het dak opgeklommen en zo is de string van 13 gestekkerd:

Het lijkt een correcte lus. Toch produceert de lus geen output zie ik in ShinePhone. Zie jij, of iemand anders, iets raars?

Ik wissel vanochtend op de omvormer string 1 en string 2 om. Dan sluit ik uit dat de omvormer het probleem is.

• Ronald
  • Nu online
Dat is getekend als inductie lus. Dat is niet goed,maar geen verklaring voor de lage spanning.

• AUijtdehaag
  • Niet online
Heeft je collega geen nieuwe stekkers aan sommige panelen zelf gemaakt en daarbij + en - per ongeluk verdraaid?
Dan krijg je een negatieve spanning

PV1 is de lus van 13 ?

[Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-01-2023 08:00]

• BanRay
@AUijtdehaag PV1 is inderdaad de string met 13 panelen. Beter gezegd, was. Ik heb vanochtend in de meterkast PV1 en PV2 omgewisseld, om uit te sluiten dat omvormer het probleem is.

Resultaat is nu:

Dus wederom geeft de string van 13 geen output :-(

Er is iets mis met die string. Hoe is een negatieve spanning te testen? Multimeter?

• Ronald
  • Nu online
De 263V komt ruwweg overeen met de situatie dat 3 panelen verkeerd om in de string zitten.

+ aan - enzo

Ik zou eerst kijken of 11-13 verkeerd zit

Mogelijk is er iets vergelijkbaars fout in de string van 6 - dat zit met grote marge op 2 panelen omgedraaid in string.

[Voor 29% gewijzigd door Ronald op 27-01-2023 11:42]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Je kan ook naar de aansluiting van de kastjes aan de onderkant kijken als je er makkelijk bij kan

Plus en min draden van de kastjes zitten altijd op dezelfde plaats.

Ik vermoed zoiets of misschien wel een slecht gemaakte mc4 stekker, omdat je spanning van PV2 weer anders is nu.
Dan kakt de spanning ook in en geen stroom.

Met een pvstick heb je geen mc4 tang nodig (naar het schijnt)
https://www.elektramat.nl...ale-connector-1422030000/

Ik heb ooit iemand geholpen die dacht dat het zo moest
Die installatie deed ook weinig en ik trok de draden zo uit de stekker :X

[Voor 41% gewijzigd door AUijtdehaag op 27-01-2023 12:02]

• redbullwaning
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Als je op het schermpje kijkt bij pvv2.
Loopt deze dan langzaam op tot ong 200V en zakt dan ineens terug naar bijna 0 en loopt dan weer langzaam op of blijft die stabiel?

[Voor 9% gewijzigd door redbullwaning op 27-01-2023 15:52]

PVoutput Panasonic5kw (WH-MDC05H3E5) + PV output 5.130kW Array Tilt 3.0° /// SWW Atlantic Explorer v4 270L \\\4.020 kWP West

• BanRay
redbullwaning schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 15:44:
Als je op het schermpje kijkt bij pvv2.
Loopt deze dan langzaam op tot ong 200V en zakt dan ineens terug naar bijna 0 en loopt dan weer langzaam op of blijft die stabiel?
Dat schermpje in ShinePhone wat PV1 en PV2 toont is volgens mij niet dynamisch, maar de waarde op dat moment. Volgens logt de Data Logger sowieso niet real time.

Ik zal morgen een periode wat vaker achter elkaar de waardes bekijken.

• redbullwaning
  • Nu online
BanRay schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 18:08:
[...]

Dat schermpje in ShinePhone wat PV1 en PV2 toont is volgens mij niet dynamisch, maar de waarde op dat moment. Volgens logt de Data Logger sowieso niet real time.

Ik zal morgen een periode wat vaker achter elkaar de waardes bekijken.
Ik bedoel het schermpje van de omvormer zelf.
Als daar het voltage steeds langzaam oploopt tot ong. de opstart spanning en dan inzakt tot ong. 0 dan zit er niks aan gesloten op die ingang. (Stekker los bijv.)

Is via de app haast niet te zien te grote tijdsinterval

PVoutput Panasonic5kw (WH-MDC05H3E5) + PV output 5.130kW Array Tilt 3.0° /// SWW Atlantic Explorer v4 270L \\\4.020 kWP West

• BanRay
redbullwaning schreef op vrijdag 27 januari 2023 @ 18:23:
[...]

Ik bedoel het schermpje van de omvormer zelf.
Als daar het voltage steeds langzaam oploopt tot ong. de opstart spanning en dan inzakt tot ong. 0 dan zit er niks aan gesloten op die ingang. (Stekker los bijv.)

Is via de app haast niet te zien te grote tijdsinterval
Op de omvormer zie ik inderdaad dat PV2 in kleine stapjes oploopt tot rond de 170V en dan in grote stappen terug naar 0. Daarna herhaalt dit patroon zich...

Is er een snelle, slimme manier om een mogelijke losse stekker te detecteren? Of is dat domweg alle panelen langsgaan en "trekken" aan elke stekker?

• redbullwaning
  • Nu online
BanRay schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:17:
[...]

Op de omvormer zie ik inderdaad dat PV2 in kleine stapjes oploopt tot rond de 170V en dan in grote stappen terug naar 0. Daarna herhaalt dit patroon zich...

Is er een snelle, slimme manier om een mogelijke losse stekker te detecteren? Of is dat domweg alle panelen langsgaan en "trekken" aan elke stekker?
Ja kijk nu is de mppt niks aan het doen.
Ik denk als je nu meet met een multimeter je 0V meet.

wanneer plus en min verkeert zitten was de waarde stabiel en heel laag gebleven.

Ik denk dat er op dak een stekker los zit of niet goed gemonteerd is.

• BanRay
redbullwaning schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:28:
[...]

Ja kijk nu is de mppt niks aan het doen.
Ik denk als je nu meet met een multimeter je 0V meet.

wanneer plus en min verkeert zitten was de waarde stabiel en heel laag gebleven.

Ik denk dat er op dak een stekker los zit of niet goed gemonteerd is.

• redbullwaning
  • Nu online
BanRay schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 10:30:
[...]

Denk dat het helaas de enige manier is.
Ik zow beginnen met de zelfgemaakte stekkerverbindingen.

• BanRay
Zojuist de zelfgemaakte stekkers geïnspecteerd. Daar was niks mis mee. Toen per paneel gekeken naar de onderlinge verbindingen. En hoe gênant... Twee panelen waren onderling niet verbonden |:( |:( |:(

Verbonden en voila:

• AUijtdehaag
  • Niet online
Mocht je met een esp32 (mh-et-live) en modbus (max3485 bordje) aan de gang willen gaan met esphome en home assistant, hier is de code.
Zojuist afgerond voor iemand met een 3-fase 9 kW growatt
Via de growatt multi stekker kontakt 3 en 4 = RS485 A en B
Modbus registers PDF
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
substitutions:
  device: growatt

esphome:
  name: ${device}
  comment: growatt inverter

esp32:
  board: mhetesp32minikit
  framework:
    type: arduino

logger:
  logs:
    modbus_controller.sensor: WARN
    modbus_controller.output: WARN
    modbus.number: WARN
    esp32.preferences: WARN
    sensor: WARN
    text_sensor: WARN
    number: WARN

# Enable Home Assistant API
api:
  reboot_timeout: 0s

ota:
#  password: !secret ota_password

wifi:
  ssid: !secret wifi_ssid
  password: !secret wifi_password

# Enable fallback hotspot (captive portal) in case wifi connection fails
  ap:
    ssid: "Growatt"
    password: "configesp"

captive_portal:

web_server:
  port: 80

### modbus ###
uart:
  id: mod_bus
  tx_pin: 23 
  rx_pin: 19 
  baud_rate: 9600
  parity: none
  stop_bits: 1

modbus:
  - send_wait_time: 1000ms

modbus_controller:
  - id: ${device}
    address: 0x1
    update_interval: 10s

sensor:
  - platform: modbus_controller
    modbus_controller_id: ${device}
    id: pv1voltage
    name: ${device} pv1 voltage
    address: 3
    unit_of_measurement: V
    device_class: voltage
    icon: mdi:flash
    register_type: read
    value_type: U_WORD
    accuracy_decimals: 0
    filters:
      - multiply: 0.1

id: pv1current
    name: ${device} pv1 current
    address: 4
    unit_of_measurement: A
    device_class: current
    accuracy_decimals: 1
    filters:

id: pv1power
    name: ${device} pv1 power
    address: 5
    unit_of_measurement: W
    device_class: power
    value_type: U_DWORD
    filters:

id: pv2voltage
    name: ${device} pv2 voltage
    address: 7
    filters:

id: pv2current
    name: ${device} pv2 current
    address: 8
    unit_of_measurement: A
    device_class: current
    filters:

id: pv2power
    name: ${device} pv2 power
    address: 9
    filters:

id: acfrequency
    name: ${device} Ac Frequency
    address: 37
    unit_of_measurement: Hz
    filters:
    - multiply: 0.01

name: ${device} Ac Voltage L1
    id: acvoltagel1
    address: 38
    filters:

name: ${device} Ac Voltage L2
    id: acvoltagel2
    address: 42
    filters:

name: ${device} Ac Voltage L3
    id: acvoltagel3
    address: 46
    filters:

name: ${device} Ac Power
    id: acpower
    address: 35
    filters:

name: ${device} EnergyToday
    id: energytoday
    address: 53
    unit_of_measurement: kWh
    device_class: energy
    filters:

name: ${device} EnergyTotal
    id: energytotal
    address: 55
    unit_of_measurement: kWh
    state_class: total_increasing
    device_class: energy
    filters:

name: ${device} Temperature
    id: temperature
    address: 93
    unit_of_measurement: "°C"
    device_class: temperature
    icon: mdi:thermometer
    filters:

# WiFi Signal sensor.
  - platform: wifi_signal
    name: ${device} WiFi Signaal
    update_interval: 60s

# uptime sensor
  - platform: uptime
    name: ${device} Sensor sec
    id: growatt_uptime_sensor
    update_interval: 60s
    disabled_by_default: true
    on_raw_value:
      then:
        - text_sensor.template.publish:
            id: growatt_uptime_human
            state: !lambda |-
              int seconds = round(id(growatt_uptime_sensor).raw_state);
              int days = seconds / (24 * 3600);
              seconds = seconds % (24 * 3600);
              int hours = seconds / 3600;
              seconds = seconds % 3600;
              int minutes = seconds /  60;
              seconds = seconds % 60;
              return (
                (days ? to_string(days) + "d " : "") +
                (hours ? to_string(hours) + "h " : "") +
                (minutes ? to_string(minutes) + "m " : "")
              ).c_str();

text_sensor:
    id: status
    name: ${device} Status
    icon: mdi:home-heart
    address: 0x00
    bitmask: 0
    raw_encode: HEXBYTES
    lambda: |-
      uint16_t value = modbus_controller::word_from_hex_str(x, 0);
      switch (value) {
        case 0: return std::string("Waiting");
        case 1: return std::string("Normal");
        case 2: return std::string("Fault");
        default: return std::to_string(value);
      }
      return x;

# Expose ESPHome version as sensor.
  - platform: version
    name: ${device} Versie
    hide_timestamp: true

# Expose WiFi information as sensors.
  - platform: wifi_info
    ip_address:
      name: ${device} IP
    ssid:
      name: ${device} SSID
    bssid:
      name: ${device} BSSID

# Expose human uptime information as sensor.
  - platform: template
    name: ${device} Uptime
    id: growatt_uptime_human
    icon: mdi:clock-start

:*)

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:43
Mooi printje, Zelf gemaakt? Kun je wat meer details geven. Ik heb nu eindelijk de code werkend en moet nu aan de cosmetica beginnen. (AKA geen loshangende printjes in de lucht.)

Cedo Nulli

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee