Toon posts:

nieuwe pc photoshop/premiere pro

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• charelare
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 27-01 23:18
Hallo allemaal,

Mijn oude pc is dringend aan vernieuwing toe, gezien ik al enige tijd de nieuwe hardware trends niet meer volg had ik graag even jullie mening gehoord :-)

De bedoeling is vooral om als fotograaf in bijberoep beelden te bewerken via Photoshop en Premiere Pro.
Ook occasioneel gamen is mooi meegenomen, al hoeft dat niet op max te zijn. Gewoon een degelijk systeem die toch eventjes mee kan.

Overklokken ga ik niet aan beginnen :-)
Als budget had ik €1.500 opgesteld.

Alvast bedankt!

Intel Core i5 13600K
MSI PRO B660M-A WIFI DDR4
Asus Radeon RX 6700 XT Dual-RX6700XT-O12G Videokaart
Scythe Mugen 5 PCGH Edition Rev. B
Corsair RM650 2021 PSU / PC voeding
Samsung 980 PRO 1TB M.2 SSD
Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x16GB 3600 Geheugenmodule
Fractal Design Meshify 2 Compact Black TG Dark Tint Midi Tower Behuizing

Alle reacties

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:49
Adobe software is verslaafd aan Nvidia. Een RTX3060 is een prima kaart hiervoor.

Het gekozen moederbord werkt niet met een 13gen cpu tenzij de webshop de bios flasht met een 12gen. Pak liever de uitvoering: MSI Pro B760M-A WiFi DDR4 of een B760 bord van Gigabyte Voor out of the box support.

De 13500 is ook een goede optie met lager verbruik en prijs, maar bijna net zo krachtig.

Maak een lijstje met Handleiding Pricewatch.

• trondheim
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-01 11:13
Vraagje dat hier wat op aansluit...

In de verschillende computershops krijg ik tegenstrijdige informatie mbt beste CPU-GPU combinatie.
Mijn vraag was naar een desktop die vlot met Adobe Premiere overweg kan, ik werk niet met 4K.

1) computershop A (€ 1150)
beweert dat ik helemaal géén GPU nodig heb, maar enkel een I7-12700 en 16GB RAM
(verder: mainboard ATX ASUS B660MA, DDR4 / Coolermaster Silencio S400)

2) computershop B (€ 1099)
beweert dat een R5-5600G in combinatie met RTX3060 (16 RAM + 12 GB grafisch geheugen) de ideale combinatie is. Ik las hier ergens dat die 5600G (geen 5600x) misschien toch niet zo'n goede keuze is.
(verder: geen info over mainboard / Lenovo IC G5)

3) computershop C (€ 1199)
stelt een I5-12400f voor met RTX 3050 (16 RAM + 8GB grafisch geheugen)
(verder: mainboard MSI Pro B660 NvMe / Coolermaster Masterbox B311L)

Wat voor mij nog onduidelijk is...
* klopt het dat Premiere de GPU gebruikt om te renderen en de CPU voor de encoding? Of heb ik me dat laten wijsmaken?
* Geforce grafische kaarten beter interageren met Adobe?

Tot slot: mogelijk wil ik AVID Protools installeren, I5 min vereiste, ik vermoed dat de R5-5600G even goed, al dan niet beter is?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 01:29

Thomg

Aww yiss

Voor casual Premiere Pro (lees: sub 4k) voldoet de igpu van een intel processor.
uitvoering: Intel Core i5-13600K Boxed

Mocht je later toch merken dat je performance lacking is kan je er altijd nog een GPU bij steken.

Premiere Pro schaalt met Nvidia en AMD beiden, ik raad aan even te kijken naar Pugetbench Premiere Pro benchmark resultaten. Als je GPU accelerated wilt ben je beter af met iets als een 3060 12GB. De 7000 series doet het weer wat beter tov concurrerende Nvidia kaarten, maar die zit in een andere prijsklasse.
Geen threads hijacken ;)
Als je ook wilt gamen en Photoshop doet zie hierboven, maar dan wil je wel kijken naar een 3060 12GB of een 3060Ti.

[Voor 5% gewijzigd door Thomg op 29-01-2023 00:58]

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee