Toon posts:

Zoeken naar een goede fiets voor woon-werkverkeer

Pagina: 1
Acties:

• jee_r
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 21:05
Ik ben op zoek naar een goede fiets voor woon- werkverkeer.

Ik heb nu de Trek fietsen gezien en zijn volgens mij wel prima... ik weet wel niet goed wanneer je welke fiets het beste zou kiezen:
FX 3 disc equipped, Verve 3 equipped, Dual sport 3 equipped, District 3 equipped...,

Wanneer koop je welke fiets? Wat zijn de juiste verschillen?

Wanneer een fiets kopen met een riemoverbrenging?

Andere merken die nog beter zijn? Prijs/kwaliteit?

Iemand raad?

Verder nog andere merken gezien maar is wel moeilijk om te kiezen.
Merk:
Stevens is onduidelijk om te zoeken...
Koga maar is duurder
Cube TRAVEL EXC,KATHMANDU EXC, NATURE EXC ALLROAD, TRAVEL PRO, KATHMANDU PRO, TOURING EXC,
Canyon

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:07
Ik denk dat het handiger is om met je gebruik en wensen te beginnen, omdat de fietsen die je allemaal opsomt uiteenlopen qua gebruik. Er is genoeg keuze, maar je moet wel uitzoeken wat je bij je past, anders ga je 'm toch minder gebruiken.

Zou je volgende vragen kunnen beantwoorden om je verder te kunnen helpen.
- Hoe ver is je woon-werk verkeer?
- Hoe ga je op de fiets zitten. Gewone/nette kleding of sportkleding (douchen/omkleden op het werk)?
- Wat voor houding wil je op de fiets? Rechtop of verder naar voren buigen voor sportieve zit?
- Ga je de fiets ook voor andere ritjes gebruiken?
- Ga je door weer en wind of is het vooral op de mooie dagen?
- Hoeveel onderhoud wil je zelf doen?
- Fietstassen/bagagedrager?
- Wat is je budget?

Dan kunnen we je hopelijk beter helpen, want nu is de vraag nog te breed om je goed te kunnen helpen.

Om één vraag te beantwoorden.
- Riemaandrijving kies je voor een onderhoudsvrije oplossing die lekker soepel en rustig loopt. Komt wel met naafversnellingen.

• jee_r
Dag
Het is voor woon- werkverkeer in alle weeromstandigheden en ook voor uitstapjes.
Dus moet met sportkledij en ook gewone kledij kunnen.
Liefst een sportieve zit met bagagedrager.
De fiets onderhouden is normaal wel gedeeltelijk zelf te doen.
Prijs tussen 1000 en 1500 euro

• VERNederlander
Op basis van het in alle weersomstandigheden en kledij zou ik zeggen, kijk naar een mooie fiets met riemaandrijving.
- Een fiets met open ketting(kast) zal de nodige smeerbeurten moeten krijgen bij regelmatig gebruik en open ketting heb je kans dat je je broek er langs haalt.
- Fiets met dichte kettingkast zal vaak wat zwaarder zijn en in komt in duurdere segment minder voor.

Wat betreft goed merk, in dit segment ben ik kwalitatief geen slechte fietsen tegengekomen. Het verschil tussen merken gaat meer op meer op esthetiek en handigheidjes zitten, de fietsen zijn wel goed. Daarnaast zijn onderdelen over het algemeen dezelfde merken, enkel het niveau van onderdeel verschilt. Een duurder merk resulteert nog wel eens in een goedkoper onderdeel.
- Ga voor minimaal Nexus 8 naaf (geen Nexus 7, deze is minder efficient en zal dus zwaarder trappen). Alfine is een stap hoger.
- Het kan leuk zijn om de banden te (laten) vervangen voor variant met lage rolweerstand om nog makkelijker te fietsen.

Qua zit weet ik het niet allemaal, wel een aantal suggesties waar je naar kunt kijken.
- Sensa Cintura (heb ik zelf, tevreden ;) )
- Batavus Dinsdag Exclusive Plus (wel deze specifiek, bij andere versies krijg je Nexus 7 die je niet wilt). (Trainingsmaatje ervaring mee, tevreden, wel iets zwaar t.o.v. andere merken)
- Trek District 3 Equipped (vriend van me heeft deze, ook tevreden over)
- Cube Travel Exc

Canyon commuter 7 heeft mijn broer, deze heeft een extreem sportieve zit. Zowel mijn broer als ik vinden deze onprettig, omdat even comfortabel een stukje fietsen of even rustig naar de stad er niet inzit op deze fiets. Wordt ook over een tijdje ingeruild.

• jee_r
Ja maar de fietsen met ketting zijn denk ik meer sportieve fietsen.
Denk dat ik dat eerder wil...
Iemand raad?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:43
jee_r schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:56:
Iemand raad?
Waarom denk je dat fietsen met ketting sportiever zijn?

The devil is in the details.

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Op wat voor een fiets rijd je nu? Wat bevalt en wat wil je anders?

Nog een merk om aan het rijtje woon-werkfietsen toe te voegen:
- Velo de Ville
Bij dit merk kies je een model en uitvoering, waarna je los kan met de optielijst. 't Zijn wel zware fietsen en -als je de 50 mm brede banden kiest- meer gericht op comfort. Voor de snelheid maakt dat niet uit, het voelt alleen niet wendbaar aan.

[Voor 137% gewijzigd door TBTL op 25-01-2023 19:36]

• jee_r
Nu een stadsfiets Alba scivolo.
Nexus versnellingen
8 jaar oud

Welke merken zijn prijs/kwaliteit de beste?
Kan je dit ergens nagaan want de onderdelen die ze er op plaatsen zijn vaak hetzelfde.

• VERNederlander
jee_r schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 18:56:
Iemand raad?
Ik ga er nog even op in, daarna hou ik op. Je kunt denken dat fietsen met ketting per definitie sportiever zijn, maar andere factoren zijn daar meer bepalend in.
- Zithouding - hoe verder je naar voren gebogen zit, hoe sportiever een fiets aanvoelt. Dit kan zowel met ketting als tandriem fietsen, het is maar welk model je kiest.
- Gewicht - Ja, fietsen met ketting/derailleurversnellingen kunnen ze iets lichter construeren, doordat een naaf vaak wat zwaarder is. Dit verschil is ongeveer 1kg. Echter zal een lichte tandriem fiets je al 3kg t.o.v. je huidige fiets gaan schelen, een kettingfiets dus circa 4kg.
- Banden - Het maakt echt verschil welke band je erop legt. Een band met lage rolweerstand maakt je fiets direct een stuk responsiever. https://www.bicyclerollingresistance.com/tour-reviews (Ik heb de Continental Contact Urban er op laten leggen, lager gewicht, goede grip in slechte omstandigheden). En zoals @TBTL zegt, breedte maakt niet uit voor rolweerstand. Heb ze in 40mm genomen terwijl de fiets standaard met 37mm kwam.

De keuze voor tandriem of ketting/derailleur komt voort uit andere overwegingen dan sportiviteit. Ter voorbeeld, een vriendin die op hoog niveau gewielrend heeft zou dan als normale woon/werk fiets (10-15km enkele reis) echt niet bij een fiets met tandriem uitgekomen zijn.

Alle eerder genoemde merken door mij hebben ook prima derailleurfietsen in het assortiment. Qua afmontage geldt dat het eigenlijk allemaal Shimano gaat zijn waarbij Deore XT > Deore > Alivio > Acera. Binnen het merk gewoon af te lezen aan de prijs, hoe duurder de fiets, hoe hoger afgemonteerd.

Verder zou ik ook eens gaan testen bij een fietsenwinkel die wat verschillende modellen heeft staan, of naar meerdere zaken gaan om wat te proberen. Enkel vanaf scherm kopen is niet handig, je wilt een fiets een keer gevoeld hebben.

[Voor 3% gewijzigd door VERNederlander op 25-01-2023 22:56]

• jee_r
Gaan deze fietsen echt vlotter rijden dan een stadsfiets of wanneer kies je zo eentje met elektrische ondersteuning?

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21:13

bonzz.netninja

Niente baffi

Ik heb een batavus dinsdag en ben niet tevreden. Dus niet echt een tip, maar wel een waarschuwing. Ondanks de looks fietst dat helemaal niet zo licht en lekker als het doet vermoeden. (en ja ik heb er naar laten kijken door verschillende mensen).

Ik zou toch ook eerder ketting nu nemen dan riem vind ik na een paar jaar riem op de fiets. Ondanks alle mooie praatjes zijn kettingen eigenlijk top. Weinig weerstand, makkelijk te onderhouden.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Lees mijn maandelijke nieuwsbrief! | https://www.dedigitaletuin.nl

• jee_r
Ja er zijn veel verschillende ervaringen precies...
Iemand die kan zeggen dat de fietsen heeeel goed rijden zodat je niet elektrisch moet fietsen?

• TBTL
  • Niet online
bonzz.netninja schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:56:
Ik heb een batavus dinsdag en ben niet tevreden. Dus niet echt een tip, maar wel een waarschuwing. Ondanks de looks fietst dat helemaal niet zo licht en lekker als het doet vermoeden. (en ja ik heb er naar laten kijken door verschillende mensen).
Dat valt te verklaren. :) De gewone uitvoering heeft zo te zien een Nexus-7-naaf. Die loopt inderdaad niet zo licht. Met het budget van de TS ligt een Alfine-8 binnen bereik en die heeft een stuk minder weerstand. Een Nexus-8 is overigens niet hetzelfde. Van versnellingsnaven kan je testjes vinden op internet.

Als je een lichtlopende naaf kiest of een derailleur, je banden goed oppompt en je remmen niet aanlopen (rollerbrakes... ), wordt de weerstand die overblijft voornamelijk bepaald door je zithouding. Hoe sportiever je zit, hoe minder luchtweerstand.

[Voor 30% gewijzigd door TBTL op 29-01-2023 15:02]

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

TBTL schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 16:54:
[...]

Dat valt te verklaren. :) De gewone uitvoering heeft zo te zien een Nexus-7-naaf. Die loopt inderdaad niet zo licht. Met het budget van de TS ligt een Alfine-8 binnen bereik en die heeft een stuk minder weerstand. Een Nexus-8 is overigens niet hetzelfde, de Alfine-8 heeft betere lagers. Van versnellingsnaven kan je testjes vinden op internet.

Als je een lichtlopende naaf kiest of een derailleur, je banden goed oppompt en je remmen niet aanlopen (rollerbrakes... ), wordt de weerstand die overblijft voornamelijk bepaald door je zithouding. Hoe sportiever je zit, hoe minder luchtweerstand.
Ik heb de nexus 8 naaf, de banden zitten goed vol, de schijfremmen lopen vrij en stel ik regelmatig. Die hele batavus dinsdag blijft gewoon niet soepel fietsen. Ik kom helemaal kapot aan het op het werk terwijl ik toch ook bijna iedere week op de racefiets zit.

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Lees mijn maandelijke nieuwsbrief! | https://www.dedigitaletuin.nl

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:43
bonzz.netninja schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 16:56:

Ik zou toch ook eerder ketting nu nemen dan riem vind ik na een paar jaar riem op de fiets. Ondanks alle mooie praatjes zijn kettingen eigenlijk top. Weinig weerstand, makkelijk te onderhouden.
Toch misschien een zondagmodelletje, want ik heb zo'n anderhalf jaar de Batavus Dinsdag E-go, en ik ben heel tevreden :) Ik heb geen geweldig uithoudingsvermogen, en fietste voorheen weinig, maar met deze fiets kan ik heel lekker fietsen.

Na posten realiseerde ik me pas dat je het over de non-elektrische versie had :P

[Voor 5% gewijzigd door Hahn op 28-01-2023 21:27]

The devil is in the details.

• kadooosh
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21:31
bonzz.netninja schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 21:15:
[...]

Ik heb de nexus 8 naaf, de banden zitten goed vol, de schijfremmen lopen vrij en stel ik regelmatig. Die hele batavus dinsdag blijft gewoon niet soepel fietsen. Ik kom helemaal kapot aan het op het werk terwijl ik toch ook bijna iedere week op de racefiets zit.
Ik had ook een fiets met nexus 8 (azor) maar vond deze ook veelste zwaar. Oke iets lichter dan Nexus 7 maar nog steeds te zwaar. Een nexus 3 is nog te doen maar voor mij geen versnellingnaven meer. Ben ook wielrenner dus geen zwakkeling 😅

• jee_r
Dus de meeste naafversnellingen trappen zwaarder?

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zou een Santos aanraden. Heel degelijke (Nederlandse) fietsen, neem een riemaandrijving, want dat scheelt zoveel onderhoud en frustratie met dagelijks gebruik. En focus je niet teveel op iets meer weerstand met een naafversnelling of een andere band, dat ga je allemaal echt niet merken onderweg naar je werk. En uiteraard is de ene naafversnelling de andere niet (Rohloff).

En loop gewoon wat fietsenzaken binnen en rij eens een rondje.

Overigens wil ik eigenlijk een ligfiets aanraden natuurlijk, op elk vlak beter ;) >:)

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-01 09:49
jee_r schreef op zondag 29 januari 2023 @ 09:19:
Dus de meeste naafversnellingen trappen zwaarder?
Ik denk dat het allemaal relatief is. Ik heb zelf een fiets met Rohloff, en vind dat fantastisch. Fraulein heeft een nieuwe fiets met top end derailleur, en die voelt lichter aan. Volgende keer ook een derailleur? Wellicht, maar de Rohloff fiets prima en is onderhoudsarm.

Kijk even naar de afstanden die je moet overbruggen, en de kleding die je aan moet. Ik overbrug 12 km enkel, en zit in het onderwijs. Geen pak dus. Dat scheelt voor jou wellicht.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

kadooosh schreef op zondag 29 januari 2023 @ 08:16:
[...]

Ik had ook een fiets met nexus 8 (azor) maar vond deze ook veelste zwaar. Oke iets lichter dan Nexus 7 maar nog steeds te zwaar. Een nexus 3 is nog te doen maar voor mij geen versnellingnaven meer. Ben ook wielrenner dus geen zwakkeling 😅
Goed om te lezen. Misschien zit het wel in die naaf dus. Ik pak nu net zo aak de moederfiets azor met ketting omdat dat toch wat lichter fietst, ondanks dat het een enorme tank is met 2 kinderzitjes.

• bonzz.netninja

bonzz.netninja

Niente baffi

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zit nog even te kijken, want ik volg het hele fietsgebeuren niet meer zoals vroeger, maar ik zie dat een Nexus 8 naaf slechts €250 kost. Terwijl een Rohloff naaf €1000+ kost. Tja, dan kan je wel wat verschil in weerstand etc. verwachten. Dus een echte goede naafversnelling past niet in het budget van de TS, zie ik nu. Een Santos helaas ook niet denk ik.

Maar wellicht zou ik er alsnog voor kiezen, de Nexus 8, ivm geen onderhoud.

Zie ook https://www.vakantiefietser.nl/onderdelen/rohloff-naaf/

[Voor 9% gewijzigd door Aikon op 29-01-2023 13:31]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Even tussendoor; @VERNederlander waarom geen nexus 7-8, betrouwbaarheid ?

edit: qua verschil in versn van 4-5 soms 5-6. ik denk dat het belangrijker is dat fietsers hun banden op spanning houden. zie echt veel fietsers waar sowieso de achterband te zacht is

[Voor 63% gewijzigd door Hackus op 29-01-2023 13:51]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• VERNederlander
Hackus schreef op zondag 29 januari 2023 @ 13:35:
Even tussendoor; @VERNederlander waarom geen nexus 7-8, betrouwbaarheid ?

edit: qua verschil in versn van 4-5 soms 5-6. ik denk dat het belangrijker is dat fietsers hun banden op spanning houden. zie echt veel fietsers waar sowieso de achterband te zacht is
Als je de keuze hebt qua budget (en dat heeft TS met 1000-1500 euro), altijd minimaal een nexus 8 kiezen en niet voor de nexus 7. De Nexus 8 heeft minder interne weerstand waardoor deze soepeler loopt en je dus minder energie verbruikt. Ik heb helaas de website waar dit uitgelegd werd met ondersteunende grafieken niet meer paraat. Binnen het budget van TS kun je ook nog een stapje hoger dan Nexus, dat zijn de Alfine-naven, maar dat gaat al meer over kwaliteit van onderdelen dan efficiëntie.

Dat een hoop mensen vervolgens enig onderhoud zoals banden oppompen nalaten, natuurlijk zonde, maar dat ligt aan de mensen zelf en is ook weer te verhelpen. Een naaf vervang niet meer na aanschaf van een fiets.

• jee_r
Ik dacht dat ik gelezen had.
Nexus 8 maar beter is Nexus 11
Nog beter alfine en daar ook 8 en 11

Maar deze zijn soepeler steeds in 1 bepaalde stand dacht ik...

• VERNederlander
De Nexus 8 en Alfine 8 hebben inderdaad dat ze in stand 5 directe overbrenging zijn, dus er geen interne verliezen van de naaf optreden. Maar over alle andere standen zijn deze naven ook wel efficiënter dan de Nexus 7, maar ik kan helaas de website met grafiek over efficiency per stand niet meer vinden.

Nexus 11 bestaat overigens niet.

• TBTL
  • Niet online
Bedoel je deze grafiek?
https://fahrradzukunft.de...gen-an-nabenschaltungen-2

Hier staat wat info over de bekende versnellingsnaven, wat de verschillen zijn en of ze licht lopen:
https://www.12gobiking.nl/blog/shimano-naafversnellingen

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 16:50
Ben zelf altijd erg fan van een zogenaamde "hybride" fiets, dit is een kruising tussen een sportive/wielren fiets en een stads fiets. Dit houd in smallere banden 32 breed, wielen welke makkelijk uitneembaar zijn maar ook spatborden en bagagedrager.

Derailleur versnellingen zijn ook erg fijn maar zeker in de winter erg onderhouds gevoelig, je moet bijna maandelijks smeren. Ook als het versleten is kan vervanging duur zijn als je dit zelf niet kunt. (Ik heb zelf een antieke 7 speed en die onderdelen zijn bijna gratis)

Riemaandrijving schijnt ook een goede optie te zijn. Allicht een idee om een goede fietsenzaak te vinden zodat je alle fietsen kunt uitproberen. Bijvoorbeeld hoe het frame bevalt is erg persoonlijk. Je moet ook beslissen welke Frame maat je moet hebben.

Oja, Het goed oppompen van de banden is erg belangrijk, koop daarom een fietspomp met metertje er moet vaak meer lucht in dan je zou denken.

[Voor 11% gewijzigd door Roderiktweaker op 29-01-2023 15:16]

• sweetdude
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:24
jee_r schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:59:
Dag
Het is voor woon- werkverkeer in alle weeromstandigheden en ook voor uitstapjes.
Dus moet met sportkledij en ook gewone kledij kunnen.
Liefst een sportieve zit met bagagedrager.
De fiets onderhouden is normaal wel gedeeltelijk zelf te doen.
Prijs tussen 1000 en 1500 euro
Over hoeveel km hebben we het met woon- werkverkeer?
Wat is de route, stadsverkeer, landweggetjes heuvelachtig, kinderkopjes?

Persoonlijk ben ik al jaren via een fietsplan van het werk gebruik aan het maken van Azor fietsen (https://www.azor.nl/). Zitten degelijk in elkaar. Je hebt veel keuzemogelijkheden om ze zelf samen te stellen m.b.v. de optiepakketten en losse extra's.
Voor mij omdat ik dagelijks een flink gedeelte met klinkertjes heb, is een fiets met bredere band juist prettiger omdat deze comfortabeler fietst dan met vering in de voorvork.
Ook de optionele langere bagagedrager is prettig als je er zoals ik een dubbele tas aan hebt hangen. Zo schop je niet steeeds met je hakken tegen de tas.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Wat Nexus 7 heeft, dat de 4 licht trapt en de overgang naar 5 zwaar wordt, heeft de Nexus 8 met de 5, en van 5 naar 6. Wat dat betreft zit je beter met 11 versn. je kunt 20 fietsen testen en er zit best verschil in alle 20 met Nexus 8. Daar is ook op getest met vermogensmeter. Weet zo niet 1-2-3 meer wie of waar.
Veder is de Nexus 8 Premium gelijk aan 8v Alfine.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• gebruikernaam__
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 30-01 19:15
VERNederlander schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 22:54:
[...]
Ik ga er nog even op in, daarna hou ik op. Je kunt denken dat fietsen met ketting per definitie sportiever zijn, maar andere factoren zijn daar meer bepalend in.
- Zithouding - hoe verder je naar voren gebogen zit, hoe sportiever een fiets aanvoelt. Dit kan zowel met ketting als tandriem fietsen, het is maar welk model je kiest.
Ik kaap even dit topic voor een vraag uit interesse omdat je er verstand van lijkt te hebben. Voelt een voorovergebogen houding alleen als sportiever of ben je ook daadwerkelijk sneller in die houding?

• euchromatic
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:53
gebruikernaam__ schreef op zondag 29 januari 2023 @ 15:57:
[...]

Ik kaap even dit topic voor een vraag uit interesse omdat je er verstand van lijkt te hebben. Voelt een voorovergebogen houding alleen als sportiever of ben je ook daadwerkelijk sneller in die houding?
Als je voldoende snelheid hebt wordt de kracht die nodig is om vooruit te komen vooral bepaald door de luchtweerstand. Met voorovergebogen houding verklein je je frontaal oppervlak, dus minder luchtweerstand, dus met dezelfde krachtsinspanning ga je harder.

Hoe sneller je gaat hoe meer dit telt. Als je te langzaam fietst ga je niets merken.

• VERNederlander
Wellicht, al dacht ik ergens een keer een vergelijking met 7-speed gezien te hebben, maar goed, het is een tijdje geleden, dus ik weet het ook niet meer.
gebruikernaam__ schreef op zondag 29 januari 2023 @ 15:57:
[...]

Hou het maar bij lijkt te hebben, want ik ben verre van een professional ;) . Over het algemeen geldt dat je frontaal oppervlak afneemt als je meer voorover gebogen op je fiets zit en een aardig gedeelte van fietsen natuurlijk luchtweerstand is, neemt deze af.

Waarom fietsen we in Nederland dan veelal rechtop:
- comfort en mogelijkheid om lekker te kunnen kletsen
- veiligheid, mogelijkheid om beter om je heen te kunnen kijken
- relatieve snelheid met korte afstanden heeft het wat minder impact.
- Door de gewichtsverdeling van rechtop fietsen ga je minder snel head-first bij een ongeluk.

• rikislief
  • Laatst online: 21:08
Ik heb gekozen voor de Union lite n8. Deze heeft riemaandrijving. Voor 850 euro voor mij de beste keus.

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:41
VERNederlander schreef op zondag 29 januari 2023 @ 14:52:
De Nexus 8 en Alfine 8 hebben inderdaad dat ze in stand 5 directe overbrenging zijn, dus er geen interne verliezen van de naaf optreden. Maar over alle andere standen zijn deze naven ook wel efficiënter dan de Nexus 7, maar ik kan helaas de website met grafiek over efficiency per stand niet meer vinden.

Nexus 11 bestaat overigens niet.
De 5e versnelling bij een Nexus/Alfine 8 is inderdaad een hele fijne, maar alleen bruikbaar bij 19-20km/h. Alles sneller dan dat moet je naar de 6e versnelling en het verschil tussen 5 en 6 is aanzienlijk. Die 6e fietst lekker vanaf 24km/h.

[Voor 4% gewijzigd door FastFred op 29-01-2023 19:48]

• mc_maarten
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:16
Ik heb zelf een fiets met een Rohloff naaf, ooit 2hands gekocht en wil nooit meer iets anders. Misschien iets voor jou? Op marktplaats staan fietsen te koop vanaf 1000 euro.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:29

DaWaN

'r you wicked ??

bonzz.netninja schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 21:15:
[...]
Batavus Dinsdag heeft ook niet echt een sportieve zit.
Ik weet niet wat voor snelheid je gemiddeld doet op die fiets?
Als dat boven de 20km/u is, dan ben je beter af op een andere fiets denk ik.
FastFred schreef op zondag 29 januari 2023 @ 19:40:
[...]
De 5e versnelling bij een Nexus/Alfine 8 is inderdaad een hele fijne, maar alleen bruikbaar bij 19-20km/h. Alles sneller dan dat moet je naar de 6e versnelling en het verschil tussen 5 en 6 is aanzienlijk. Die 6e fietst lekker vanaf 24km/h.
Hangt ook een beetje af van de fiets (tandwielverhoudingen) en je traptempo.
Dat 'gat' tussen de 5 en 6 merk ik ook op mijn Travel EXC, maar omdat die vrij kleine tandwielen heeft en ik zelf van een hoog traptempo houd, vind ik het vooral vervelend tussen 23 km/u en 25 km/u.
Nu houd ik meestal een snelheid van rond de 22km/u aan op het plat zonder wind en dan is de 5e versnelling perfect. Heuvelaf en/of wind mee is 25km/u dan meestal geen probleem en kan ik door naar de 6.

Voor de TS is het denk ik vooral belangrijk duidelijk te hebben wat voor soort fiets hij wil hebben.
Begin met de zit en het budget, dan kun je daarna hopelijk vrij snel een keuze maken.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:41
@DaWaN ja uiteraard. Op mijn Trek District 3 met CDN aandrijving is die 5 alleen lekker om tegen de wind in te peddelen met 19km/h. Staat er geen/weinig wind of heb ik wind in de rug dan varieert de snelheid tussen 24km/h in de 6 of zelfs 30 en hoger in de 7 of 8.

• jee_r
Iemand deze fiets gezien: riverside 920
https://www.decathlon.be/...0/_/R-p-329787?mc=8610495

Goede materialen... Of niet te vergelijken met zo'n cube travel exc of trek district 3...

Deze is wel met een ketting.

[Voor 36% gewijzigd door jee_r op 31-01-2023 20:06]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee