Toon posts:

Je eerste GPU

Pagina: 1
Acties:

• davidb2
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-01 23:38
Ik ben benieuwd naar de ervaringen van jullie allereerste GPU die jezelf hebt ingebouwd.
Ik heb geweldige ervaringen met de Geforce 3 500Ti
ik kan me nog herinneren wat een monster GPU dat was en heel veel speelplezier mee gehad.

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:57

br00ky

Moderator Harde Waren
Op deze manier wordt het een dumptopic. Waarom was het dan zo'n monster? Welke games speelde je er mee? Wat waren je ervaringen? Alleen maar een modelletje posten met een foto is geen topic waard...

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09:55
Mijn eerste "gpu" was de 3dfx voodoo1. Daarvoor was ik niets meer gewend dan een s3 vorige 4mb. Omdat de voodoo ook 4mb had had ik nooit verwacht dat hij zoveel sneller zou zijn....wat een verschil! Van een dia show naar heerlijk soepel gamen.

Tot de dag van vandaag de grootste jump in performance die ik ooit heb gemaakt, waarbij de ssd schijf een goede 2e plek heeft.

Mooie tijden, de GeForce 3 ti500 heb ik nog werkend liggen, onderdeel van de zeer grote verzameling hardware :)

• davidb2
Als ik terug ga in de tijd van 2001/2002 speelde ik destijds Max Payne. Een grafische zware game. Ik speelde 1280 x 1024 resolutie. Speciaal voor dat spel had ik de Geforce 3 Ti 500 aangeschaft om deze te kunnen draaien in "High". Een smak geld Fl.1100,- a €500 euro.
Wat het bijzonder voor mij maakte was dat ik in die tijd niet veel internet of youtube tutorials had die mij vertelden hoe je het miest installeren.
Ik deed maar wat en het werkte! Dat gevoel dat je een GPU erin deed en daarna alles perfect draaide is me altijd bij gebleven en een van de redenen dat ik PC gaming leuk ben blijven vinden.

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:14
S3 Virge
Speelde daarop Descent 2 met stereo graphics bril.
Werd er behoorlijk misselijk van.
Denk dat dit ergens rond 1996.

Later Turok op de Voodoo1 en later Unreal op de voodoo 2 sli van creative.
Dat waren nog eens tijden.
Zag er zo gaaf uit op de toen ongekende resolutie van 1024x786

FFXIV on PS4

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08:58
Matrox mystique 2 mb

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Hier de Voodoo 1 en dan voor het eerst Turok starten. Voor nu is het niets, maar in die tijd was het een enorme stap om iets als mist te zien in een spel. Eens met meljor dat die Voodoo 1 het grootste verschil is geweest qua hardware en dan inderdaad de SSD als 2e. We gaan nu steeds stapje voor stapje wat vooruit en enorme stappen zijn er niet meer.

Wat ik trouwens laatst tegenkwam is in de Unreal 5 engine. Ieder spel heeft nog last van dat wanneer je (snel) vooruit beweegt nieuwe objecten op het scherm komen of veranderen van lage naar hogere kwaliteit. Dat hebben ze nu opgelost en het geeft nog meer frames ook. Dit is wel iets wat ik een enorm stap vind als we dit in spellen gaan zien. Dit is dan meer een software ding dan een hardware ding, maar ook een enorme stap om dit oude probleem opgelost te zien worden.

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:07
meljor schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:09:
Mijn eerste "gpu" was de 3dfx voodoo1. Daarvoor was ik niets meer gewend dan een s3 vorige 4mb. Omdat de voodoo ook 4mb had had ik nooit verwacht dat hij zoveel sneller zou zijn....wat een verschil! Van een dia show naar heerlijk soepel gamen.

Tot de dag van vandaag de grootste jump in performance die ik ooit heb gemaakt, waarbij de ssd schijf een goede 2e plek heeft.

Mooie tijden, de GeForce 3 ti500 heb ik nog werkend liggen, onderdeel van de zeer grote verzameling hardware :)
Voodoo 1 was ook mijn eerste idd. Ik kan me niet meer herinneren of er nog iets tussen zat, maar nog wel dat de stap naar GeForce 256 ook echt huge was. Jammer dat ik die niet meer heb, die voodoo 1 nog wel 8)

[Voor 3% gewijzigd door Charly op 24-01-2023 20:48]

• Ijsbad
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04:40
Pff, dinosaurussen :p

Ik had een 8800GTX. Dan was je echt de baas. Crysis spelen, overclocken, eindeloos veel kloten met je PC om toch maar die paar procent extra performance te halen, vervolgens nét iets te ver gaan, alles laten crashen om dan 's nachts te herbouwen (want het gaat altijd 's avonds fout wanneer je nog nét even die ene instelling wil veranderen) en die ochtend erop op school in slaap te vallen.

Met wel 128 CUDA cores en 786MB ( wouw!) baldadige spellen spelen als baldadige tiener.

Op een gegeven moment gaf het ding de geest vanwege het loodvrije soldeer dat erin zat, dat ontwikkelde over tijd haarscheurtjes. Uiteraard had ik geen cent te makken, dus naar goed youtube-voorbeeld ging het ding de oven in om alles te reflowen. Wel stiekem natuurlijk, want m'n ouders zouden niet blij zijn geworden als ze hadden geweten dat ik een GPU in de oven had gedaan waar normaal de ovenschotels in bereid werden.
Maar fuck it, het werkte, en ik kon weer m'n spelletjes spelen. Mooie dingen.

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Een ATi Mach64 met 1mb, daarna vergezeld met een Monster 3D Voodoo1.
(en toen een Voodoo Banshee, TNT1, GeForce256, Radeon 9700 en vanaf daar weet ik het niet meer. )

[Voor 6% gewijzigd door Hennie-M op 24-01-2023 20:53]

• Snowdog
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05:52
Hmm hier ook Voodoo 1 > Voodoo 2 > Riva TNT 2 toen de Geforce-kaarten en pas later ooit een keer ATI/AMD. Zeker mee eens dat geen 3D-kaart naar Voodoo 1 by far de grootste stap was. Toen ik de Voodoo 1 voor het eerst in de winkel zag geloofde ik zelfs niet dat het een PC (en een 'trage' Pentium 75 at that) was, had nog nooit van een 3D-kaart gehoord, maar na een kijkje in het BIOS was toch wel duidelijk.

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:06

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Ik begon met een onboard gpu van ProSavage op een Aopen moederboard met VIA chipset

Daarna naar Geforce 6200 PCI van PNY. Omdat mijn PC geen AGP of PCI-express had.

[Voor 23% gewijzigd door MedionAkoya op 24-01-2023 21:19]

Trein?

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:34

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Ijsbad schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:48:

Ik had een 8800GTX. Dan was je echt de baas. Crysis spelen, overclocken, eindeloos veel kloten met je PC om toch maar die paar procent extra performance te halen, vervolgens nét iets te ver gaan, alles laten crashen om dan 's nachts te herbouwen (want het gaat altijd 's avonds fout wanneer je nog nét even die ene instelling wil veranderen) en die ochtend erop op school in slaap te vallen.
dino meldt ;) .

Ik twijfel of de GeForce MX of GeForce 3 Ti 200 mijn eerste losse GPU was. Als ik het in mijn hoofd naga heb ik wel bijna alleen maar nVidia gehad. De 8800 GTX heb ik ook gehad :).
Ik merk wel dat het herinneren van mijn lijstje met telefoons makkelijker was dan GPU's of andere computeronderdelen. Helaas gaan mijn posts op GoT "maar" terug tot 2012. Mijn eerste computer heb ik gebouwd in 1997 vermoed ik, met in ieder geval wat SCSI drives en een modem, die een drama waren om aan de gang te krijgen onder Windows NT4 O-)

• technopeuter
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 18:14
Rendition 3d v2200 met 8Mb. van dat was mijn eerste bazenkaart
https://vintage3d.org/verite2.php#sthash.R22krB2U.dpbs

diskeltische lurker

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09:27

Vos

AFCA

meljor schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:09:

Hier ook de Voodoo. Spellen die 3dfx ondersteunden waren echt the bomb toen qua beeld.

• Skarloc
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 10:07

Skarloc

<GoT> Sk4rloC#2506

ATI Mach 64 4mb->Monster Voodoo1->Voodoo 2 SLi->GeForce DDR->9700pro->HD4890 Crossfire->R9 290x->GTX1070->6900XT Allemaal naar volle tevredenheid gebruikt. Zoals eerder aangegeven door anderen was de eerste overstap naar Voodoo echt mindblowing!

||D3 Battletag: [GoT]Sk4rloC#2506||

• TvE
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:04
De eerste die ik zelf inbouwde...

Dat was een MSI FX5200 Ultra.

Die was bedoelt als vervanger van een Geforce 2 Mx400 32mb
Was... Want verder dan de desktop ben ik met die kaart nooit gekomen. Binnen enkele minuten crashte de hele handel en dat heb ik nooit weten op te lossen.

't Is dan ook de laatste nVidea kaart die ik ooit heb ik aangeschaft. :+ (niet doelbewust vanwege deze ervaring, maar geheel toevallig)

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:37

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Mijn eerste vga was een diamond viper v550 16mb, daarna een gf ti4800 128mb en daarna een ATi radeon 9500 128mb, waarvoor ik me hier registreerde omdat deze naar een 9500pro was te flashen, daarna naar een 9700pro, en met de juiste 9800xt bios draaide die ook nog eens op megahoge snelheden..
good old dayz, rip CJ, van hem heb ik ooit zijn ATi 1800xt overgenomen met 512mb

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 05-02 22:08
Een GeForce 4200 AGP om NFS:U2 aan de gang te krijgen. Op zo'n HCC(?) dag in de Jaarbeurs gekocht.

(tegelijk met twee UV ccfl balkjes :'))

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:48
Eerste gpu was een ati rage 128 fury pro, toen geuograde naar een geforce 2 ti wowza

• RvV
  • Laatst online: 22:21
Ik heb er een hele berg gehad. Voor het 3dfx tijdperk kan ik het mij niet echt meer herinneren. In ieder geval daarna een aantal zoals deze:

- Diamond monster 3d voodoo1 (toen was er ook al gpu schaarste)
- Creative Voodoo 2 12MB
- Voodoo 3 3000 AGP
- Geforce 2 mx 400 ofzo?
- Geforce 4 ti4400. Met paarse pcb.

Een maatje van mij kocht die GF3 Ti 500 bij release. Dat ding moest inderdaad iets van 1200 gulden kosten. Helemaal zot in die tijd natuurlijk.

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
De eerste die ik mij herinner:

Merk: Diamond
Chip: S3 Trio

Chronia Lvl 60 Warlock Diablo 3

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

Thomg

Aww yiss

De eerste kaart waarvan ik 100% zeker ben die ik zelf heb gekocht en heb ingebouwd dan was dat de 4870X2.
https://tpucdn.com/gpu-specs/images/b/206-front.jpg

Volgens mij had ik daarvoor ook kort een 3870X2 maar die had ik vgm vrij rap weggedaan omdat die kapot was.

• davidb2
Ijsbad schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:48:

Met wel 128 CUDA cores en 786MB ( wouw!) baldadige spellen spelen als baldadige tiener.

Op een gegeven moment gaf het ding de geest vanwege het loodvrije soldeer dat erin zat, dat ontwikkelde over tijd haarscheurtjes. Uiteraard had ik geen cent te makken, dus naar goed youtube-voorbeeld ging het ding de oven in om alles te reflowen. Wel stiekem natuurlijk, want m'n ouders zouden niet blij zijn geworden als ze hadden geweten dat ik een GPU in de oven had gedaan waar normaal de ovenschotels in bereid werden.
Maar fuck it, het werkte, en ik kon weer m'n spelletjes spelen. Mooie dingen.
Zo herkenbaar! _/-\o_

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 08:44

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Ik kocht altijd 'de naam maar niet de prestaties'.
Denk Intel, maar dan celeron. 3DFX, maar dan Banshee.

Hoewel ik bijna elkaar nog heb liggen, vermoed zelfs dat er aantal nog werken, heb ik er inmiddels zoveel gehad dat ik nu al bij diverse namen hierboven al denk 'oooja, die had ik ook nog even'.

Mijn eerste 2 PC's waren IBM systems, 1 met ISA en de ander met MCA, buiten een geluidskaart (een adlib, weet niet welke versie), heb ik daar nooit een videokaart in kunnen doen.

Een S3 Virge 2MB, Voodoo Banshee, kort de Geforce 2 MX440 gehad, en toen 'grof geld' uitgegeven en een serieuze Geforce 3 Ti500 gekocht, om vervolgens krap maand of 2 later de Geforce 4 alweer in de schappen te zien.

Daarna is het denk ik allemaal Radeon geworden, denk dat ik daarna wel elke videokaart op het forum terug kan vinden, maar dat was ook de generaties waar bijna elke videokaart wel ergens aan kapot ging. De beste die ik heb gehad is de 290x, later zelfs watergekoeld gemaakt en kon zelfs nog behoorlijk meekomen toen de 3xx en 4xx er waren. Ik weet ik dat ik ook een 9800 (S? SE?) had, die je via een bios 'hack' kon laten upgraden naar een non-pro, of in sommige gevallen zelfs naar een 9800pro.

Maar ik heb ze denk ik nog allemaal, buiten misschien 1 of 2 kaarten die ik verkocht heb, de rest ging naar donor-PC's die ik later weer terug kreeg, gaf ik nog een derde leven voor een 'reserve systeem', mocht ik ooit tijd teveel hebben, toch maar eens kijken welke nog allemaal werken.

Zou alleen niet meer weten hoe de volgorde was, kan me herinneren dat Ati/AMD na de 9000series weer 'opnieuw' begon met de 3-cijfers, maar later weer 4 cijfers is gaan doen (4870 was volgens mij veel later dan mijn 7850 of mijn 9800), of het was precies andersom :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Nu online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Roses are red Violets are blue, Unexpected ‘{‘ on line 32.

Over mij

• nldls
  • Laatst online: 07:47
Mijn eerste GPU was dat wat in deze laptop zat. Deze toen gekocht voor school en onderweg, maar ook ontzettend veel GTA SA online gespeeld. Ook wel UT en andere games.
Edit: Zie net dat deze een Gefore Go 7300 aan boord had.

Daarna nog xbox 360 met een macbook pro gehad. Pas jaren later een pc gekocht met een HD7950 ( die pc heb ik nog steeds).

[Voor 6% gewijzigd door nldls op 25-01-2023 08:26]

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 10:10
Eind jaren 90 had de familiecomputer wel iets, wellicht iets van Viacom of S1? Ik weet in ieder geval dat Duke Nukem 3D ( 8) ) prima draaide op die bak, maar dat deed volgensmij niet aan hardware acceleration voor de graphics. Quake 3 was eigenlijk iets te veel voor het beestje, al had ik op die leeftijd prima plezier met 640x480 @ 10-15FPS. :D

De eerste welke ik zeker weet was ergens in 2002. We hadden toen een Athlon XP 1800+ met als ik het niet mis heb een GeForce3. Ik wil niet eens weten hoe weinig RAM er toen in zat.

Veel Return to Castle Wolfenstein gespeeld, ik geloof dat ik er jaren later zelfs nog Doom 3 mee gespeeld heb, al liep dat een stuk minder. :+

Ergens in 2005/6 werd de familiecomputer vervangen, oprecht geen idee wat voor onboard graphics er toen in zaten, het was krachtiger dan de GeForce3 - maar de nieuwste games als HL2 en Oblivion draaiden er bar slecht op.

De eerste GPU welke ik zelf uit de doos heb mogen trekken en geïnstalleerd heb was jaren later in 2009; de HD5770, uiteraard was het 1e wat toen geprobeerd moest worden Crysis. En man wat draaide dat lekker, ruim 2 jaar na release. _O-

* D4NG3R voelde zich helemaal baas.

Dat opgevolgd met een HD7770 in 2013, (instabiele 2e hands) HD7870 in 2015, RX 470 in 2016 en sinds 2020 een RTX 3060 Ti. :)

Ik vind het zelf vooral leuk om te zien hoe bijna elke videokaart begin 2000 nog "ouderwets" was zodanig dat ze nog vol zaten met grote chips en dikke componenten, een paar jaar later en alles boven het instapsegment was gestroomlijnd met een koeler. Tot eind jaren 10 werden daar nog felle kleurtjes voor gebruikt, en dat is sindsdien steeds somberder geworden. Wat vond ik de HD3- en 4000 serie nog cool met dat felle doorzichtige rood. :o

[Voor 48% gewijzigd door D4NG3R op 25-01-2023 09:32]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• BloodRose
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08:40

BloodRose

Grote Ogen

TvE schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:12:
De eerste die ik zelf inbouwde...

Dat was een MSI FX5200 Ultra.
[Afbeelding]

Die was bedoelt als vervanger van een Geforce 2 Mx400 32mb
Was... Want verder dan de desktop ben ik met die kaart nooit gekomen. Binnen enkele minuten crashte de hele handel en dat heb ik nooit weten op te lossen.

't Is dan ook de laatste nVidea kaart die ik ooit heb ik aangeschaft. :+ (niet doelbewust vanwege deze ervaring, maar geheel toevallig)
Dit was ook de eerste GPU die ik ooit ingebouwd heb! Goh wat is die doos toch een design gedrocht. :o

Dit was bij mij ook de Nvidia GPU welke de meeste problemen hebben opgeleverd en waarom ik een poos ATI Radeon kaartjes had tot de 8800 GTS

Met mijn hardcore games zoals Ragnarok Online en Morrowind welke bij de GPU zat voor mij :9

Razer Book 13 i7/16GB/512NVMe PC@ Ryz5 3600/16GB/RTX2060

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08:36
Damn ik ken al die genoemde GPU's...O ja ik ben geboren in 1971...en vanaf 1988 al met computers bezig ;)

• grote_oever
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:58
WiLLoW_TieN schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:00:
Damn ik ken al die genoemde GPU's...O ja ik ben geboren in 1971...en vanaf 1988 al met computers bezig ;)
Ik voel me ook opeens oud. Mijn eerste ervaring is een commodore, MSX en atari.

Ik kan me nog goed herinneren dat ik van CGA -> EGA en VGA ging!

• gizmokat
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-02 09:57
Eerste kaart van mijn eerste zelfbouw was een msi fx 5700 ultra.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:09

sapphire

Die-hard pruts0r

Ligt er aan hoe je het bekijkt, onze eerste echte thuis PC had een S3 Virge met 2MB, ding was niet heel spannend maar het werkte.

Mijn eerste echte eigen PC had een Asus V7700 TI of wel een GeForce 2 TI met een whopping 32MB DDR!!! geheugen. Leuk mee gespeeld en overgeclocked met Rivatuner.

Relatief snel vervangen daarna voor een Club3D Radeon 9700 want daar draaide Unreal Tournament 2003 stukken lekkerder op. Die had 3,6 of 3,3ns geheugen dus dat liep niet zo snel maar de core van dat kreng ging als een trein op water. Heb de 400+ Mhz gehaald, beetje jammer dat de latere verkoper vervolgens boos werd omdat hij dat niet haalde met de stock koeler.

Heb uit nostalgische overwegingen weer een 9700 (dit keer wel een pro) draaien in een PC'tje thuis O+

Gabriël ITX

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:42

Nvidia TNT 16MB AGP was miijn 1e dedicated GPU met 3D mogelijkheden i.c.m. een P3 500MHz.

Heb er uren The Claw op gespeeld, omdat dat op de computer daarvoor niet ging. :P

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Thermomet3r
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 07:55
Mijn eerste GPU was een GT105M, in een laptop die ik voor mijn verjaardag had gekregen.
Speelde COD4 met alles op maximaal, en ik mij maar afvragen waarom ik zo veel "lag" had, en waarom iedereen beter was in multiplayer dan ik.
Bleek dat ik aan het spelen was op 10-15 fps......
Maarja als je niet beter weet dan denk je dat het normaal is :)

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Nu online
Mijn 1e videokaart die ik zelf inbouwde, was een Matrox Millenium.
Mijn 1e 3D videokaart was een Matrox G400.
De 2D performance van de Matrox kaarten was ongekend.

Echter, daarna overgestapt op nVidia GeForce 256 DDR.
Dit veranderde echt wel de ervaring van 3D.
Daarna alleen nog maar nVidia gehad.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-02 16:32

Theo

moederbord

Mijn eerste 'echte' pc dat was een P3 celeron van 667 Mhz. Daarvoor waren het enkel halfgare 486 tot P2 modellen die het nét niet deden..

Maar initieel had die P3 een onboard graphics. Dat werktean sich, maar al vrij snel kwam ik er achter dat het niet geschikt was om iets van games mee te spelen :P Daarna is er, na veel sparen, een GF2 MX400 ingegaan. Ik kon toen HalfLife spelen! :D

Later is de P3 vervangen voor een P4 Northwood van 2 Ghz. Met een dikke Zalman cooler (ZMCP9500 geloof ik uit het hoofd; één van Zalman's eerste coolers mét heatpipe) is deze P4 naar 2.9 Ghz overgeklokt. De GF2 is (na wat sparen) toen vervangen voor de FX5900XT die ik op de HCC dagen had gekocht. Ook deze moest sneller werken, en ging van 400/700 Mhz naar 480/800 Mhz toe.
Half Life 2, Max Payne, Unreal Tournament, ik heb mij er heel veel uren mee kunnen vermaken.

Later is de FX5900 vervangen voor een ATi X1650 kaart. Videokaarten begonnen toen van AGP naar PCIe over te stappen, en mijn P4 systeem was al zeker twee jaar oud (toen dus oud en antiek). Die X1650PRO was één van de weinige nieuwe kaarten met een AGP slot.
Deze kaart is vrij snel stuk gegaan, en onder garantie vervangen voor een X2600 met AGP slot. Games begonnen toen wel merkbaar langzamer te runnen omdat de P4 toch wel een bottleneck was.

En daar is het ook gestopt. Games begonnen toen steeds meer 'as a service' te worden, ipv iets dat je als schijfje kon kopen en offline kon spelen. Een paar jaar later (rond 2012 denk ik) is de P4 definitief met pensioen gegaan, en vervangen voor een simpel en zuinig systeem zonder dedicated videokaart. Rond 2015 ben ik steeds meer enkel een laptop gaan gebruiken die het ook enkel moesten doen met hun integrated graphics.

Wat dan wél weer leuk is om te zien is dat mijn huidige laptop een i5-8265u cpu heeft met HD620 graphics (samen een TDP van 15 watt), en dat ik mij af en toe nog steeds heerlijk kan vermaken met Half Life 2, en de EP1 en EP2 die daarop volgden. En deze draaien nog best soepel op een laptopje! :D

That sad, van het wekend maar weer eens HL2 op de laptop opstarten O+

7400 Wp op het dak

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

De eerste voor mij was een 9500GT. Ja ja, ik ben ook begonnen met Nvidia. ;)
Gruwelijk onding waar ik een halfjaar alleen maar problemen mee had. Niet stabiel met veel crashes en een dramatisch driver menu dat ook vaak crashte. Ik vermoed dat die GPU gewoon niet goed was. Maar het was altijd een tijdelijke optie totdat ik iets beters kon betalen.

Dus zo snel als het kon overgestapt naar een HD5850 wat een stuk beter werkte. Had niet veel later ook een laptop met ook een Nvidia GPU die ook voor problemen zorgde. Ik moet dus altijd wel glimlachen als mensen verkondigen hoe goed Nvidia drivers zijn. Heb er alleen maar ellende mee gehad. :P

[Voor 18% gewijzigd door DaniëlWW2 op 25-01-2023 10:32]

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 08:13
SAiN ONeZ schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 22:21:
Mijn eerste vga was een diamond viper v550 16mb, daarna een gf ti4800 128mb en daarna een ATi radeon 9500 128mb, waarvoor ik me hier registreerde omdat deze naar een 9500pro was te flashen, daarna naar een 9700pro, en met de juiste 9800xt bios draaide die ook nog eens op megahoge snelheden..
good old dayz, rip CJ, van hem heb ik ooit zijn ATi 1800xt overgenomen met 512mb
Hier de diamond Viper V330.
Toen een TNT kaart.
Daarna iets van een Geforce 2 MX.
Ook voor Max Payne geupgrade naar een Geforce 3.
Ti4200
9500/9600?
Ook een 9800 pro gehad met 256 mb ram en bus. Beste ATI kaart ooit. Koeling was wel ruk.
6600 GT.
X800XT PE.
7800 GT SLI.
8800 gtx.
9600 gt sli
3850 crossfire
9800 GX2
450 gts
7850
R9 290
Rx480 8gb
Vega56
2070
6800 xt

[Voor 16% gewijzigd door HugoBoss1985 op 25-01-2023 15:29]

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-02 15:18
Mn eerste pc was een pentium 4 1.7ghz met ati radeon 8500 64 mb.
Drivers waren niet zo best maar wel ongeveer even snel dan een geforce 3 toendertijd.
Max payne draaide super op die gpu, leuke tijd.

• D4NG3R
DaniëlWW2 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:28:
Had niet veel later ook een laptop met ook een Nvidia GPU die ook voor problemen zorgde. Ik moet dus altijd wel glimlachen als mensen verkondigen hoe goed Nvidia drivers zijn. Heb er alleen maar ellende mee gehad. :P
:Y

Mijn eigen ervaring met Nvidia was rond die tijd ook zo belabberd, de jaren daarvoor heb ik echter wel het bekende geëtter van AMD drivers meegemaakt. Sinds ~2010 is het bij beide kampen eigenlijk wel prima te noemen, in ieder geval standaard desktop Windows.

• ravw
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:30
WiLLoW_TieN schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:00:
ja hier nog een :-)

wel leuk om die oude dingen weer eens terug te horen , mijn kaart weet ik niet welke ik zelf had ingebouwd.
Maar dat zal ook wel rond de Vodoo tijdperk wezen voor POD / Tomb Raider / Turuk , Carmageddon (3DFX patch) >:) al was de laatst genoemde wel iets later.

[Voor 4% gewijzigd door ravw op 25-01-2023 11:23]

Systeem: Ryzen 9 3900X,RTX 4070 TI ,32GBVeng,Asro X570 PHANTOM GAMING 4 , Windows 11 Pro 64bits

• Snacky817
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 03-02 21:08
Diamond Monster 3D, met 3DFX Voodoo

https://www.tomshardware....or-card-reviews,42-7.html

[Voor 72% gewijzigd door Snacky817 op 25-01-2023 11:30]

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 04-02 15:38

SomerenV

It's something!

Wij kregen in de jaren 90 altijd de oude PC van m'n vader. De eerste GPU die ik me op die manier herinner is een Matrox G400, volgens mij met een Pentium 2 500.

De eerste nieuwe PC voor mij en m'n broertje (maar hij gamede eigenlijk nooit) had een Geforce 3ti, maar geen idee welke precies. Ik weet nog dat Morrowind er echt spectaculair uit zag met z'n fancy pixel shaders. Dat was ook de tijd dat ik steeds meer interesse kreeg in PC's en de bijbehorende hardware. Die PC kreeg niet veel later kuren en toen is de GPU vervangen voor een Geforce 4MX400, waar ik absoluut niet blij mee was vanwege het gebrek aan pixel shading. De computerwinkel in het dorp was echter van mening dat de Geforce 4 wel een prima vervanger was want 4 > 3. Jaren later kwam het nieuws dat die winkel regelmatig goede hardware uit te repareren PC's haalde en verving voor minder goede hardware om vervolgens het goede spul voor extra geld te verpatsen :(

Dat was ook direct het moment dat mijn interesse in PC's in een stroomversnelling terecht kwam. Daarna alleen nog zelfbouw en zelf fixen :+ De eerste GPU die ik zelf kocht was volgens mij de ATI 9200 SE omdat ik Far Cry wilde spelen inclusief de fancy pixel shader effecten, en dat ging op de MX400 niet. Die ATI was niet bijster snel, maar had wel ondersteuning voor pixel shading _/-\o_

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• mvh
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online

mvh

State Governor

In de jaren '90 en '00 hadden we 'afdankertjes' als 386, en misschien een P3; de eerste PC waarvan ik me iets actief herinner was een AMD Sempron met een SIS onboard grafische kaart. Was net NFSSE en Transport Tycoon mee te spelen.

Toen die overleed heb ik meegeholpen zoeken naar een vervanger. Twee (1 voor mijn vader, 1 voor het gezin) identieke Athlon64's aangeschaft met losse videokaart! Alleen had ik er de ballen verstand van, de geadverteerde 128? MB videokaart bleek een nVidia 6200, en die was amper beter dan daarvoor. Later bleek dat het geheugen gedeeld was met het RAM, dus waarschijnlijk had deze geeneens eigen (g)DDR.

Toen een 9600GTO besteld, die was veeel te groot voor de mATX kast waar alleen merkeigen spul in paste, en besloten dan maar zelf een PC te bouwen. Die besteld rond een Phenom II en een ATI 4850, was een lekker straalkacheltje. Deze een jaar of 2 later vervangen door een ATI/AMD 5770, zelfde prestaties maar half zoveel stroomverbruik.

Als je rechts ingehaald kon worden had je ook rechts kunnen rijden | A thousand years ago and a thousand years from now we will always be together

• Moi_in_actie
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09:51
In mijn eerste 2 pc's zat ook wel iets van een grafische chip of een GPU (486 en daarna een Pentium 1 100Mhz), maar de eerste echte/noemenswaardige GPU die ik had was een Geforce 3 Ti200. Deze kwam destijds in een prebuild van Medion (bij de Aldi), met een P4 1.8Ghz en dat was een enorme upgrade. Ik meen mij te herinneren dat ik de Leadtek variant had in die pc.
Als kind was ik toen al enige tijd aan het kijken voor een nieuwe computer, zakgeld aan het sparen en te hopen op wat "sponsoring" van mijn vader bij een verjaardag/Sinterklaas/Kerst. Alleen was het initiële idee veel meer bescheiden, een Pentium 3 met 800Mhz of 1Ghz. Toen kwam echter die Medion pc uit die heel veel waar voor het geld bood, mn pa wilde er zelf ook een, dus meteen 2 gekocht en zo begon het verhaal.

Na deze Geforce 3 Ti200 kwamen achtereenvolgens:
Geforce 6600 (PCIe)
Geforce 7900GTO (geflashed naar 7900GTX)
Radeon HD4870
Geforce GTX570
Radeon HD6970 (tijdelijke wissel voor de GTX570, had meer VRAM nodig)
Geforce GTX670
Radeon R9 Fury
Radeon R9 Fury-X
Radeon RX5700XT (deze zit nu in de game pc)

Daarnaast heb ik in andere pc's nu en in het verleden nog tal van andere GPU's gebruikt, zoals 2x 8800GTX in SLI, ATI Radeon X1950XTX, 2x GTX570 in SLI en nog heel wat uit het Windows XP/7 tijdperk. De WIndows 7 build met de 2x GTX570 wordt de laatste tijd weer regelmatig gebruikt, voor wat fun in NSF Underground 2 met mn Logitech G25 stuurtje.
De Windows XP builds met de 8800GTX SLI setup en die met de X1950XTX worden ook sporadisch nog gebruikt voor wanneer ik wat oudere games speel, alleen of met vrienden, zoals Starcraft, Counterstrike 1.5, Dungeon Siege, C&C Generals enzovoorts.

Mn favoriete GPU uit de reeks blijft nog altijd de Geforce 7900GTO.

Gerucht ging daar al snel dat de wat later uitgebrachte GTO eigenlijk gewoon GTX modellen waren, die "mogelijk" niet 100% werkten als zijnde volwaardige GTX modellen. Op eigen risico flashen dus, gedaan en het werkte prima. Voor destijds 249 euro dus een 7900GTX die zelf 499 of 549 euro kostte. Dit was dan ook de eerste high-end kaart die ik had, de Geforce 3 Ti200 was een middenklasser/subtopper, hetzelfde geldde voor de Geforce 6600. Daarom dan ook veel plezier beleefd aan die 7900GTO/GTX, beetje overclocken, alles op max settings kunnen spelen, heerlijk. Mijn eigen 7900GTO van destijds is denkelijk tijdens de verhuizing kwijt geraakt, maar ik heb er tegenwoordig weer een in de displaykast liggen hier 8)

Ryzen 7 3700X @4275Mhz ~~ 32GB GSkill TridentZ 3600Mhz ~~ ASRock B550 Steel Legend ~~ XFX Radeon RX5700XT

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Dikke GPU's hier allemaal zeg! Ik denk dat de eerste 'GPU' die ik zelf ingebouwd heb een Trident TVGA8900 was, die ik in de 286 van mijn vader heb gebouwd. Ooit op de HCC beurs gekocht samen met een 14" paperwhite monitor 8)7 en een Soundblaster Pro om de PC een beetje meer media power te geven. O-)
Pa was er niet blij mee, want als de kaart in een specifieke mode ging, dan gaf de paperwhite monitor niets meer weer. Dan moest je blind mode weer terug op monochrome zetten en dan kon je weer text lezen. We hebben het hier dan ook over DOS3 tijdperk. :7 sprak opa...

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

D4NG3R schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:20:
[...]

:Y

Mijn eigen ervaring met Nvidia was rond die tijd ook zo belabberd, de jaren daarvoor heb ik echter wel het bekende geëtter van AMD drivers meegemaakt. Sinds ~2010 is het bij beide kampen eigenlijk wel prima te noemen, in ieder geval standaard desktop Windows.
Behalve die paar keer dat Nvidia een driver uitbracht die je videokaart sloopte. En RX5700 series ging ook even niet zo lekker een paar maanden. Verder waren van wat ik heb begrepen, de Nvidia drivers voor Windows Vista echt compleet waardeloos. :P

Maar beide kampen hebben nog steeds problemen. Dat is niet te vermijden met zoveel verschillende configuratiemogelijkheden. Het probleem is dat een van de twee kampen gewoon militant volhoud perfect te zijn en constant naar de ander wijst zonder werkelijk een idee te hebben waar ze het over hebben. :z

Met AMD lijken ze altijd wat moeite te hebben als ze weer eens flinke veranderingen in GPU architectuur hebben geïntroduceerd. Dus het begin van GCN hadden ze onderpresterende HD7000 series totdat ze dit fikste en Kepler wel te snel af waren. Met Vega gebeurde het ook weer een beetje, maar voornamelijk Vega 20/Radeon VII. RDNA1 natuurlijk ook, hoewel een groot deel daar ook kwam vanwege slechte DP kabels die zo ongeveer elke monitor standaard meegeleverd krijgt en RDNA3 ook een beetje met VR en idle verbruik.

Nvidia lijkt willekeuriger te zijn in wat er kapot gaat, maar die zijn zeker ook niet heilig.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

• Er1k989
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 05-02 21:26
Mijn eerste was een nVidia 6800GT ergens rond 2005. Voor die tijd best een vlotte kaart. Vanwege de lawaaiige standaardkoeler heb ik er later zelf nog een aftermarket Zalman koeler opgezet. Dit was ook meteen mijn enige nVidia kaart. Sindsdien enkel ATI/AMD kaarten gehad omdat deze meestal in de hoge midrange goede prijs-prestatieverhouding hadden. Ik heb een Sapphire HD3850, Club3D R9 270X en nu uiteindelijk een AMD 6750XT als opvolgers gehad.

• emphy
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09:40
Canopus pure3d voodoo1. Die had twee mb extra geheugen voor placebo-betere prestaties, maar had wel veel plezier met de tv uitgang.

Dat is alleen geen gpu, want die term is een marketing-verzinsel die later kwam, uit de nvidia-stal, toen ze de eerste geforce introduceerde. Mijn eerste gpu was dus een 9700pro van powercolor. Ik zat twee decennia geleden dus al twee generaties beter dan de amateurtjes van tegenwoordig, met hun miezerige 7900 videokaarten. ^_^

[Voor 3% gewijzigd door emphy op 25-01-2023 13:48]

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Asus AGP-V3400TNT/TV. Met video in (en een fan). Videoclips van The Box capturen (Bastian - You've got my love :D ).
Gamen deed ik nooit en doe ik nooit. Dus daarna alleen nog integrated graphics gehad.

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:43
In '98 stond ik na mijn afstuderen in de lokale computershop een pc in onderdelen te bestellen - ik was er totaal niet in geïnteresseerd maar vond dat ik er eentje moest hebben voor sollicitatiebrieven schrijven en internet - en gaf als requirement op dat de grafische kaart goedkoop moest zijn en gewoon beeld op het scherm moest toveren. De verkoper pakte vervolgens een S3 Virge van de plank (ik geloof een Diamond met 4MB).

Ik raakte daarna vrij snel wél geïnteresseerd in computers en kocht vlot daarna - met het geld dat ik verdiend had met mijn baan welke ik verkregen had na het sturen van een op mijn pc gemaakte sollicitatiebrief - mijn eerste door mij zelf uitgekozen grafische kaart: een Asus AGP-V3400TNT/TV 16MB.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Mijn 1e was een Voodoo3 3000 met 3dfx. De Unreal demo met Glide draaide erg nice daarop.
Later een Geforce 4 Ti 4280 (8xAGP).

Nog heeeel wat later een RX580, maar de laatste tijd ben ik meer een console gamer geworden....

[Voor 17% gewijzigd door kevlar01 op 25-01-2023 14:16]

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
De eerste machine met spellen in huis waar ik gebruik van heb gemaakt is een MSX -> Sanyo MPC-100 welke een Texas Instruments TMS9929ANL had voor video :+

Eerste eigen 'GPU' was een Diamond Monster 3D (3DFX kaart met 4 MB mem), ik weet echt niet meer wat er verder in die machine zat als 'main' GPU, de Voodoo kaarten waren puur voor 3D rendering/acceleratie.

Eerste volwaardige GPU als we accelerators niet meenemen was een Diamond Viper V330, een Riva 128 kaart geloof ik, heb ook nog een V770 (TNT2 gehad) en daarna zoveel kaarten gehad over de jaren....

Monster 3D -> Monster 3D II 12 mb -> Riva 128 (Diamond V330) -> TNT2 (Diamond Viper V770 Ultra) -> Radeon 7000 series -> GeForce 3 ti500 -> Radeon 8500 -> Radeon 9800 -> X850XT -> X1900XT (met XTX bios) -> Radeon 3870 -> Radeon 4870 -> GTX 760 -> Radeon RX480 -> nVidia GTX 1080 (nu in PC #2 in huis) -> Radeon 6800 (huidige kaart)
Ik geloof dat mijn lijst compleet is zo, het valt op dat ik ergens wel wat rustiger aan ben gaan doen, daarvoor veel teveel erin gestopt.

Wat betreft games, MSX vooral 'King's Valley' gedaan. De eerste PC met 4 kleuren heb ik geen specs meer van, maar TestDrive, Lotus, Prince of Persia.
Games met 3DFX moet ik kijken naar dingen als Carmageddon, Unreal, maar geen exact beeld meer bij ook.

[Voor 12% gewijzigd door Suicyder op 25-01-2023 14:36]

• freshy98
  • Laatst online: 03-02 16:04
Is de Nvidia TNT2 Ultra al een GPU? Ben het kwijt.
Was iig een Hercules kaart waar ik lang op gewacht had, omdat de Ultra maanden later uitkwam dan de non-Ultra versie.

Update: Moest het weer nalezen, want ik dacht dat Voodoo 1 na de TNT2 Ultra kwam.
Die kwam er dus ruim voor.

Mijn eerste PC die ik zelf kocht en bouwde had ik een S3 kaart in, samen met de Voodoo 1.
Daarna nog twee Voodoo 2 kaarten met 12 MB, en toen dus de TNT2 Ultra.
En zoals iemand al eerder aangaf, GPU is de markerting naam van Nvidia (kan mij dat nu weer herinneren hoe dat begon. het is dan ook weer ff geleden).

Review van Hardware.info (zocht een foto van de doos): https://nl.hardware.info/...ra-nvidia-tnt2-ultra-test

[Voor 65% gewijzigd door freshy98 op 25-01-2023 14:46]

• Julian
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:58
Mijn eerste was een dikke Asus met een 3D-bril. Werkte nog best goed ook, zeker voor het jaar 1999..........!

Edit: check ook die dikke fan op die kaart op pagina 2 van de review :D

De Geforce 4 Ti 4280 (8xAGP) die hierboven werd genoemd heb ik ook nog gehad, topkaartje :)

[Voor 11% gewijzigd door Julian op 25-01-2023 14:39]

Phanteks Enthoo Evolv mATX Tempered Glass Grijs | Gigabyte B650M Aorus Elite AX | AMD 7700X | NZXT Kraken Z63 | 32GB DDR5 6000C30 | NVIDIA 4080 FE | LG 77B9 4k 120Hz | Corsair RM850x

• Gundogan
  • Registratie: Maart 2010

Gundogan

Rip and tear, until it is done

Een Monster3D natuurlijk 8)

Keek de ogen uit met alle 3dfx patches. Weerseffecten in Fifa98!

Mijn eerste GPU van 'mezelf' was een ATI 9600pro. Niet zo indrukwekkend als een 9500/9700, maar voldoende voor games als Need for Speed Underground.

Ryzen 5 5600, 32GB, Gigabyte B550M DS3H, RX 6600 8GB

• dragoncry
  • Nu online
Een S3 trio 4Mb:

In een Intel Pentium pc (133mHz,MMX) https://www.intel.com/con...z-fsb/specifications.html
met uit het hoofd 8mb RAM, en een harddisk van 400MB :9

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:57

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

PilatuS schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:43:
Hier de Voodoo 1 en dan voor het eerst Turok starten. Voor nu is het niets, maar in die tijd was het een enorme stap om iets als mist te zien in een spel. Eens met meljor dat die Voodoo 1 het grootste verschil is geweest qua hardware en dan inderdaad de SSD als 2e. We gaan nu steeds stapje voor stapje wat vooruit en enorme stappen zijn er niet meer.

Wat ik trouwens laatst tegenkwam is in de Unreal 5 engine. Ieder spel heeft nog last van dat wanneer je (snel) vooruit beweegt nieuwe objecten op het scherm komen of veranderen van lage naar hogere kwaliteit. Dat hebben ze nu opgelost en het geeft nog meer frames ook. Dit is wel iets wat ik een enorm stap vind als we dit in spellen gaan zien. Dit is dan meer een software ding dan een hardware ding, maar ook een enorme stap om dit oude probleem opgelost te zien worden.
Qua flinke stappen wil ik toch ook multi-core processors aandragen.
Q6600 en i7 920 goede herinneringen.

Ook RTX had een grote stap kunnen zijn, als het niet vooral door Nvidia gepusht was, en als het daadwerkelijk full raytracing was geweest ipv alleen reflecties, of GI, of schaduwen.

Wat betreft eerste GPU: volgens mij een GeForce 5500. Toen nog in een Medion PC, die vaak erg scherp in de markt werden gezet met een Pentium 4 (denk ik?).

[Voor 6% gewijzigd door Jeroenneman op 25-01-2023 15:00]

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09:37

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

GF6800LE waren ook leuke GPUs, die waren vaak te unlocken zodat ze meer prestaties leverden, x800pro's met de juiste powerconnector die naar XT te flashen viel, HD6950 die naar HD6970 te unlocken was, dat waren de leuke tweakers kaartjes..

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ɯoǝʇ uıǝʇ ƃǝʞʞǝɹ ʍoɹpǝu ®

• D4NG3R
Oh dat heb je met verassend veel GPU's en CPU's kunnen doen, vooral in het rode kamp. Als je heul veel mazzel had kon je soms zelfs dualcores in quadcores veranderen. Bij het groene kamp weet ik dat de GTX 465 soms te flashen was naar een 470, waren er aan die kant nog meer kaarten waar dat bij kon? :)

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23:27
Begonnen met een Hercules kaartje. Toen een noname VGA en later een heuse Tseng labs ET 4000! (op een ISA bus in een 386)

Hanging on to the rollercoaster of life

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:25

Format-C

Tracing Rays

De eerste GPU die ik zelf inbouwde was een 6800LE.

Waarvan de pipelines konden worden unlocked zodat het een 6800GT werd.

Daarna/ rond die tijd begon ik uiteindelijk alles zelf te vervangen/ upgraden. Om uiteindelijk mn eerste PC te bouwen (2005 oid?):

Het eerste mobo dat ik zelf inbouwde was een A8N-E s939 nForce 4 Ultra met daarin een AMD Athtlon 64 3000+ CPU, gekoeld door een Thermalright XP-90. Daarbij 2x1024MB DDR2 800mhz OCZ RAM en een Sound Blaster Audigy. Vergeet t nooit weer. Dat was spannend! ☺️😂

Half Life 2 ( _/-\o_ ) , Far Cry, FEAR, en BF2 draaien op 60FPS @ 1280x1024. Wow. 😎

Sindsdien verslaafd aan snelle videokaarten/ GPU's/ graphics.

Eigenlijk ben ik al verslaafd aan computers en games/graphics vanaf dat de Commodore 64 uitkwam. Rond 1982? Dat is al 40 jaar geleden. Inmiddels. Maar vergeet die eerste ervaringen met computers nooit weer. <3

[Voor 12% gewijzigd door Format-C op 25-01-2023 16:52]

MasterBox MB511 RGB/ Ryzen 9 5950X @ ML360R RGB/ RTX4090 FE/ Aorus B550 PRO V2/ G.Skill F4-3200C14D-32GTZ B-Die/ Team MP34 M2 PCIe 1TB SSD/ Crucial MX500 2,5" 1TB/ 5TB SATA HDD/ Gigabyte WBAX200/ CM V850 Gold V2/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:46

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Mijn eerste inbouw was een https://en.wikipedia.org/wiki/RIVA_TNT2.
Jammer genoeg ook de oorzaak van mijn eerste topic:
Outerspace in "trillingen in mijn beeld"

:') _O-

Jack of all trades | Screener | Tweakers Gallery | Spotify!
Zoekt nieuwe collega's in omgeving Twente

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
De "enhanced 32 KB CGA-compatible video card (Video Enhanced Adapter - EGC 2413)" in onze Olivetti M24 was echt een beest van een machine. We waren de eersten in de straat met een (IBM compatible) pc, maar degenen die in de jaren erna volgden hadden slechts monochrome graphics waar wij konden genieten van prachtige contrasten met schakeringen van cyan.

Cat (alley cat) was een van de meest gespeelde games, Leisure Suit Larry (ik was een jaar of 5 :') ), Gunboat, Airborne Ranger, Digger en zo nog een hele rits aan vroege klassiekers.

Goed dat mijn vader destijds (1984) dit apparaat via zijn werk mocht krijgen, want er hing een prijskaartje aan van 20.000 gulden (!), rekenend met inflatie zou dat nu 20.096 euro zijn (!)

[Voor 16% gewijzigd door pagani op 25-01-2023 17:00]

• Gundogan
  • Registratie: Maart 2010

Gundogan

Rip and tear, until it is done

D4NG3R schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 16:22:
Oh dat heb je met verassend veel GPU's en CPU's kunnen doen, vooral in het rode kamp. Als je heul veel mazzel had kon je soms zelfs dualcores in quadcores veranderen. Bij het groene kamp weet ik dat de GTX 465 soms te flashen was naar een 470, waren er aan die kant nog meer kaarten waar dat bij kon? :)
Tijd een 7900GTO gehad. Was gewoon een underclocked 7900GTX omdat het geheugen niet stabiel was bij GTX snelheden. Maar vaak kon je de snelheden meestal op GTX niveau zetten + verdere overclocks op de GPU vanwege de goede koeling. Geen flash nodig en 100+ euro bespaard 8)

En uiteraard de klassieke ATI 9500 -> 9700pro flash.

[Voor 3% gewijzigd door Gundogan op 25-01-2023 17:05]

Ryzen 5 5600, 32GB, Gigabyte B550M DS3H, RX 6600 8GB

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Zo was de Radeon 9700 Pro met een beetje geluk om te katten naar de workstationvariant ervan.

• Ijsbad
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 04:40
De Phenom X3 naar een X4 flashen, de HD7950 naar een HD 7970, de R9 29 naar een R9 290X, en volgens mij de GTX 480 naar een Quadro. Gotta love binning.

• ETA
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 28-01 09:58
1993:
Niet de eerste videokaart, maar mijn eerst GPU was toch wel één van de eerste consumer GPU's, de Matrox Millenium.

Met als piggyback toevoeging de hardware accelerated mpg input capture kaart.

Later de Matrox Mistique, ook met Rainbowrunner capture.
En nog een tijd gedaan met de ATi Radeo 9700 Pro _/-\o_

[Voor 21% gewijzigd door ETA op 25-01-2023 22:28]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee