In mijn eerste 2 pc's zat ook wel iets van een grafische chip of een GPU (486 en daarna een Pentium 1 100Mhz), maar de eerste echte/noemenswaardige GPU die ik had was een Geforce 3 Ti200. Deze kwam destijds in een prebuild van Medion (bij de Aldi), met een P4 1.8Ghz en dat was een enorme upgrade. Ik meen mij te herinneren dat ik de
Leadtek variant had in die pc.
Als kind was ik toen al enige tijd aan het kijken voor een nieuwe computer, zakgeld aan het sparen en te hopen op wat "sponsoring" van mijn vader bij een verjaardag/Sinterklaas/Kerst. Alleen was het initiële idee veel meer bescheiden, een Pentium 3 met 800Mhz of 1Ghz. Toen kwam echter die Medion pc uit die heel veel waar voor het geld bood, mn pa wilde er zelf ook een, dus meteen 2 gekocht en zo begon het verhaal.
Na deze Geforce 3 Ti200 kwamen achtereenvolgens:
Geforce 6600 (PCIe)
Geforce 7900GTO (geflashed naar 7900GTX)
Radeon HD4870
Geforce GTX570
Radeon HD6970 (tijdelijke wissel voor de GTX570, had meer VRAM nodig)
Geforce GTX670
Radeon R9 Fury
Radeon R9 Fury-X
Radeon RX5700XT (deze zit nu in de game pc)
Daarnaast heb ik in andere pc's nu en in het verleden nog tal van andere GPU's gebruikt, zoals 2x 8800GTX in SLI, ATI Radeon X1950XTX, 2x GTX570 in SLI en nog heel wat uit het Windows XP/7 tijdperk. De WIndows 7 build met de 2x GTX570 wordt de laatste tijd weer regelmatig gebruikt, voor wat fun in NSF Underground 2 met mn Logitech G25 stuurtje.
De Windows XP builds met de 8800GTX SLI setup en die met de X1950XTX worden ook sporadisch nog gebruikt voor wanneer ik wat oudere games speel, alleen of met vrienden, zoals Starcraft, Counterstrike 1.5, Dungeon Siege, C&C Generals enzovoorts.
Mn favoriete GPU uit de reeks blijft nog altijd de
Geforce 7900GTO.
Gerucht ging daar al snel dat de wat later uitgebrachte GTO eigenlijk gewoon GTX modellen waren, die "mogelijk" niet 100% werkten als zijnde volwaardige GTX modellen. Op eigen risico flashen dus, gedaan en het werkte prima. Voor destijds 249 euro dus een 7900GTX die zelf 499 of 549 euro kostte. Dit was dan ook de eerste high-end kaart die ik had, de Geforce 3 Ti200 was een middenklasser/subtopper, hetzelfde geldde voor de Geforce 6600. Daarom dan ook veel plezier beleefd aan die 7900GTO/GTX, beetje overclocken, alles op max settings kunnen spelen, heerlijk. Mijn eigen 7900GTO van destijds is denkelijk tijdens de verhuizing kwijt geraakt, maar ik heb er tegenwoordig weer een in de displaykast liggen hier