U woonkamer 150 kuub welke capaciteit airco

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madeef
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 25-03-2024
Mijn vraag
Aanschaf split airco mitsubishi Electric voor een U woonkamer.Inhoud kamer 150 kuub matig geïsoleerd .Huis 2 onder 1 kap begin jaren tachtig, pelletkachel in de voorkant kamer(pellets worden ook steeds duurder) airco komt achterin de kamer(keuken).
Geen ruimte voor 2 binnen units dus 1 grote unit wordt het.Hier op tweakers lees ik niet te zwaar nemen de installateurs zeggen om goed
te verwarmen 7 kw nemen 5kw ben ik bang dat het niet warm wordt dus heb ik op het oog een mitsubishi Electric 6 kw ook omdat de binnenunit maar 92 cm lengte heeft .Maar twijfel dus over 6 of 7 kw nemen om te (bij)verwarmen. Alvast bedankt voor de reactie.
M.vr.g.
Evert.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madeef
Dit is de airco die ik op het oog heb.
Mitsubishi Electric MSZ-HR60VF / MUZ-HR60VF 6.0Kw / 21000Btu enkele split unit wandmodel Mitsubishi Electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Tenzij je die pelletkachel wegdoet maakt het niet zoveel uit, toch?
Op de koudste dagen van het jaar kan je altijd de pelletkachel nog even aanzetten.

Man has 2 testicles but only 1 heart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08-05 21:23
Misschien een gekke vraag maar wat is een U woonkamer?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mschamp
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 11:30
Ik veronderstel een woonkamer in U-vorm, dus een rechthoek/vierkant, maar waar middenin een andere ruimte zit .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 08-05 21:23
Mschamp schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:51:
Ik veronderstel een woonkamer in U-vorm, dus een rechthoek/vierkant, maar waar middenin een andere ruimte zit .
Ah 😅🤦🏼‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madeef
Inderdaad u vorm, voor de kamer achter de keuken .Nee pelletkachel gaat niet weg ,brand super.Maar heb 1600 kw over van de zonnepanelen daar krijg ik bijna niets voor van vattenfall en de zomers worden steeds warmer dus denk aan een airco voor koelen maar verwarmen vind ik ook super interessant zolang de saldering er nog is vandaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Zijn allebei leuke machines met goede kengetallen.

https://www.eurovent-cert...M%20series#access-results

https://www.eurovent-cert...M%20series#access-results

Persoonlijk zou ik gaan voor de zwaarste want het elektriciteisverbruik zal in de praktijk niet veel van elkaar verschillen maar met een koude winter is meer beter.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

aircoman hier.

gaat niet werken zoals je denkt dat het gaat werken.

1 unit in zon formaat kamer gaat gewoon niet. dan zit je met een straalkachel aan de muur die wanhoptig probeert een ruimte warm te krijgen en dan moet ie met orkaankracht gaan blazen om een beetje uit te spreiden. helemaal als je een gevormde kamer hebt met dode hoeken. jij gaat het daarmee niet egaal warm krijgen ongeacht hoe groot je unit is. je kan 10kW ophangen en dan werkt het nog niet. tenzij je recht voor de unit zit dan smelt je weg en in de hoeken van de kamer zit je nog steeds te rillen.

ga eerst maar eens kijken naar staande/vloermodellen qua binnendelen.

begin maar eens met 2 FVXM35A9 binnendelen van daikin en een 2MXM68A buitendeel. die zet je op de plek van een radiator dus geen verloren ruimte en stukken comfortabeler dan zon lelijke puist boven aan de muur die constant steenkoude of juist hete lucht in je nek staat te blazen.

en meer vermogen is zeker wel een probleem door het hogere minium vermogen waar je toch constant op staat te draaien. als die te hoog is gaat hij steeds pendelen en dat is niet fijn binnen door de constant veranderende temperatuur die uit de unit komt. en meer vermogen helpt je ook niet in de winter, je moet dat ding gewoon aanlaten, dan heb je aan 5kW nog genoeg voor een heel huis. als je dat niet aan gaat leren ipv steeds uitzetten zal je aan 10kW nog niet genoeg hebben.

[ Voor 20% gewijzigd door flippy op 24-01-2023 21:05 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madeef
Hmmmmm dit maakt het er allemaal niet makkelijker op.Geen idee wat nou wijsheid is.Om te koelen zou ik dus aan 5 of 6 kw genoeg hebben om te verwarmen wordt dus geen succes.Ook niet voor of naseizoen en dan met echte kou de pelletkachel aan??

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

madeef schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:39:
Hmmmmm dit maakt het er allemaal niet makkelijker op.Geen idee wat nou wijsheid is.Om te koelen zou ik dus aan 5 of 6 kw genoeg hebben om te verwarmen wordt dus geen succes.Ook niet voor of naseizoen en dan met echte kou de pelletkachel aan??
met koelen heb je exact hetzelfde probleem. en vermogen is het issue niet. de plaats waar je de warmte (of koelte) maakt is het probleem. die is gewoon te lokaal. woonkamers moet je gewoon van 2 kanten aanpakken wil je comfort en waar voor je geld. de pelletkachel is ook gloeiend heet als je ervoor zit maar aan de andere kant van de kamer is het merkbaar kouder.

vergelijk het maar met voorwielaandrijving versus 4x4 op ijs. je kan zoveel gas geven als je wilt met je voorwielaandrijving maar je komt echt niet van de plek af ongeacht hoeveel pk's je hebt. vermogen is niks zonder als je het niet op de juiste plek kan krijgen. daarom hebben reguliere rijtjeshuizen meer dan genoeg aan een 5kW warmtepomp om een heel huis warm te houden. vermogen is het issue niet in dit geval. 2x 2.5kW zou al meer dan genoeg zijn.

(en wijsheid is advies aannemen van mensen die ervaring hebben op dit vlak ;) )

[ Voor 26% gewijzigd door flippy op 24-01-2023 23:33 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Denk je nu zelf echt dat een installateur totaal niet weet waar die het over heeft en dat ze het op een computerforum beter weten ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madeef
Tja de keuze wordt niet gemakkelijk zo.Ik ga binnenkort zelf maar een 6kw plaatsen en in gebruik stellen door een monteur.We gaan het zien...het zijn geen duizenden euro's natuurlijk,maar hoop wel dat hij een beetje koelt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

flippy schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 21:48:
[...]

met koelen heb je exact hetzelfde probleem. en vermogen is het issue niet. de plaats waar je de warmte (of koelte) maakt is het probleem. die is gewoon te lokaal. woonkamers moet je gewoon van 2 kanten aanpakken wil je comfort en waar voor je geld. de pelletkachel is ook gloeiend heet als je ervoor zit maar aan de andere kant van de kamer is het merkbaar kouder.
Misschien is het resultaat nog flink te verbeteren met een paar ventilatoren om aan de andere kant van de U te komen?

Ideaal is het sowieso niet nee, maar op die manier kom je nog een eind. Een lichte ventilator om wat luchtbeweging te krijgen helpt hier altijd heel merkbaar voor de warmteverdeling voor de grote kamers waar geen vloerverwarming aanwezig is.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

digifun schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 02:54:
Denk je nu zelf echt dat een installateur totaal niet weet waar die het over heeft en dat ze het op een computerforum beter weten ?
Sorry ik loop al jaren in het L/L topic rond: installateurs hebben doorgaans andere belangen dan die van jou: winst maken. Ze verkopen liever een merk waar ze meer op verdienen dan een ander merk die wellicht een beter model heeft voor de situatie. Je ziet in het leeuwendeel van de situaties ook dat er vèèl teveel vermogen wordt aangesmeerd, helemaal als er verwarmd moet worden.

Het antwoord op je vraag ligt dus veel dichter bij ‘ja’ dan bij ‘nee’. En dit is allang geen computerforum meer. Er zit belachelijk veel kennis op dit forum, over de meest uiteenlopende onderwerpen.

Wat deze situatie betreft: 5 kW units of meer maken veel teveel herrie, die zou ik echt niet in mijn woonkamer willen hebben. Zou dan toch kijken naar meerdere binnenunits want buiten het geluid van èèn zo’n 5 of 7 kW bakbeest denk ik ook dat je zo’n ruimte anders niet lekker warm krijgt.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Wolfboy schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 03:27:
[...]
Misschien is het resultaat nog flink te verbeteren met een paar ventilatoren om aan de andere kant van de U te komen?

Ideaal is het sowieso niet nee, maar op die manier kom je nog een eind. Een lichte ventilator om wat luchtbeweging te krijgen helpt hier altijd heel merkbaar voor de warmteverdeling voor de grote kamers waar geen vloerverwarming aanwezig is.
Werkt niet, en zoizo is het niet te verkopen aan de vrouw (of jezelf) dat je net paar duizend hebt uitgegeven en vervolgens alsnog de toko vol hebt staan met ventilatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madeef
Als eerste bedankt voor alle info en de moeite die iedereen er voor doet om de kennis te delen.
Geluid maak ik me niet zo heel druk om we hebben een pelletkachel naast de bank staan te blazen (geen prul ding maar een degelijk merk)en storen we ons niet aan,dus een airco achter in de kamer zal ook wel meevallen. Stel ik vergeet het verhaal verwarmen, lukt koelen dan wel van de zomer?We hebben hr++glas en een zonnescherm met 37 graden buiten kunnen we het binnen op 27 houden.Want eerlijk gezegt 2 units in de kamer dat wordt hem niet.Maar als koelen ook niet lukt dan is het weggegooid geld natuurlijk. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bTbXy-mDiVjKWJtjKegAsXwzlAA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/i490EopN7nyYFwaJgjRJJa6v.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

madeef schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:36:
Als eerste bedankt voor alle info en de moeite die iedereen er voor doet om de kennis te delen.
Geluid maak ik me niet zo heel druk om we hebben een pelletkachel naast de bank staan te blazen (geen prul ding maar een degelijk merk)en storen we ons niet aan,dus een airco achter in de kamer zal ook wel meevallen. Stel ik vergeet het verhaal verwarmen, lukt koelen dan wel van de zomer?We hebben hr++glas en een zonnescherm met 37 graden buiten kunnen we het binnen op 27 houden.Want eerlijk gezegt 2 units in de kamer dat wordt hem niet.Maar als koelen ook niet lukt dan is het weggegooid geld natuurlijk. [Afbeelding]
zoals ik al eerder zei: je hebt hetzelfde probleem met koelen als verwarmen.

een duo split opstelling met 2 binnendelen (eventueel voer/staand) is zuiniger, effectiever en een stuk comfortabeler. gewoon 1 domme unit in het midden van de kamer prakken zoals de doorsnee ZZPér je aan zal smeren zal je gewoon gaan frustreren als je kijkt hoeveel geld het kost versus hoeveel comfort je ervan hebt. die relatief kleine meerprijs om het in 1x goed te doen heb je er zo uit in verlagen van je stookosten.

en natuurlijk kan je ermee verwarmen net als dat je ermee kan koelen. vermogen is niet het issue. plaatsing is het probleem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumacher
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 15:51
Waarschijnlijk is het met koelen wel een stuk minder kritisch dan met verwarmen. Als het buiten vriest, voel je de kou van de ramen in de koude hoek waarschijnlijk. Dus wanneer de airco de warme kant van de kamer verwarmt tot 21 graden, zal de koude kant misschien 19 graden worden.
Wanneer het buiten 30 graden is en rondom de airco 22 graden is het misschien aan de andere kant van de kamer 24 graden.
Dat is natuurlijk minder bezwaarlijk dan die 2 graden verschil in de winter. En de luchtvochtigheid zal dalen door de airco waardoor het veel aangenamer voelt.

Maar eens dat 2x 2,5 units veel beter zal werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madeef
Nu heb ik in het midden van de kamer een verlaging van het plafond van 29 cm.Is het een idee om daar zo'n plafond airco in te doen van pak hem beet 5 of 6 kw die je ook in de winkels ziet,die kunnen vierzijdig blazen en zit dan mooi in het midden van de kamer.Of toch liever 2 kleine airco's?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1GkcJMYzqQaFbiEWndnjMwNb3w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aiirsXOrCljihv2xLGD6fpOz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mgTgmswzvmwgmWBrXxineoNAWKI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mF4k5wLncQ73bXmiPy7Js8nI.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madeef
Nog even een laaste vraag aan de experts, in de koof wat zou de voorkeur hebben 1 wat zwaardere een cassette airco (zoals in winkels vaak) precies in het midden van de koof die vier zijdig blaast of 2 kanaal airco's van 2,5 kw dus 1 aan de ene kant de woonkamer in blaast en 1 aan de andere kant de achterkamer in blaast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

1 kanaalairco met meerdere kanalen eraan om de wamte te verspreiden. Het mooiste is om zo laag mogelijk de warmte in te blazen.

Dat mag een 10 kw unit zijn ,dat werkt prima.

[ Voor 16% gewijzigd door digifun op 28-01-2023 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

madeef schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:17:
Nu heb ik in het midden van de kamer een verlaging van het plafond van 29 cm.Is het een idee om daar zo'n plafond airco in te doen van pak hem beet 5 of 6 kw die je ook in de winkels ziet,die kunnen vierzijdig blazen en zit dan mooi in het midden van de kamer.Of toch liever 2 kleine airco's?[Afbeelding]

[Afbeelding]
dat kan zeker en blieft ook de voorkeur, maar ook hier geld dat 10kW idioot veel is. 5kW is al meer dan zat. met 5kW kan je practisch een compleet huis verwarmen of koelen.

zorg wel voor een (groot) inlaatrooster met een G4 filter en vervang die elke 6 maanden. de groter de beter.

waarom zit de verlaging daar? zitter er geen balken in weggewerkt of is het puur voor de show?

[ Voor 10% gewijzigd door flippy op 28-01-2023 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madeef
Flippy bedoel je 1 cassette airco van 5 kw zo'n winkel airco of 1 kanaal airco van 5 kw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

madeef schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 22:36:
Flippy bedoel je 1 cassette airco van 5 kw zo'n winkel airco of 1 kanaal airco van 5 kw?
vermogentechnisch bedoel ik beide. een satteliet (das de echte naam ervoor) is alleen een stuk comfortabeler en warmt/koelt egaler en heb je minder last van. ook stiller. maar filter op het inlaatrooser is wel verplicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madeef
Daar lopen wat buizen van de douche en wc,met om de 60 cm balken maar genoeg loze ruimte daar tussen.Dus dacht aan elke kant een kanaal airco van 2,5 kw.Of 1 grote cassette airco van 5 kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

madeef schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 22:39:
Daar lopen wat buizen van de douche en wc,met om de 60 cm balken maar genoeg loze ruimte daar tussen.Dus dacht aan elke kant een kanaal airco van 2,5 kw.Of 1 grote cassette airco van 5 kw
je kan rustig meerdere sattelieten ophangen/wegwerken. het eindresultaat blijft hetzelfde. installatietechnisch hebben sattelieten altijd de voorkeur op wandmodellen door het hogere comfort. nadeel zijn de aanzienlijk hogere installatiekosten doordat je die dingen moet wegwerken. al is dat in bedrijfspanden geen probleem met een systeemplavond. daarom zie je die dingen daar overal.

zet 1 centraal aanzuigrooster (met een G4 filter erin) en laat de sattelieten vrij aanzuigen in de ruimte waar ze hangen. dat werkt beste. en zorg dat je toegangspaneeltje maakt waar de installatiehandleiding zegt dat die moet komen in het plavond.

[ Voor 33% gewijzigd door flippy op 28-01-2023 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madeef
Dus 2x satelliet van 2,5 kw heeft je voorkeur boven 1 grotere 5kw cassette airco in het midden van de koof?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

madeef schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 22:46:
Dus 2x satelliet van 2,5 kw heeft je voorkeur boven 1 grotere 5kw cassette airco in het midden van de koof?
2x 2.5 satteliet is duurder maar als dat beter te installeren is ivm de leidingen en balken dan 1 grotere 5kw dan zou ik 2 losse pakken.

2 kleine units is doorgaans wel stiller voor meer luchtverplaatsing dan een grote.

let op dat je wel 1 buitenunit aanhoud. dus duo split.

[ Voor 15% gewijzigd door flippy op 29-01-2023 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 27535

Als je de koof wil gebruiken met een kanaalunit, lees dan even wat ik hier heb laten aanleggen.
Anoniem: 27535 in "Lucht/lucht warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen"

Je kan één unit plaatsen en dan met slangen en roosters zorgen dan je de lucht spreidt. Maar qua installatie wellicht wel duurder.

Wij horen de binnenunit op zolder helemaal niet, weet niet hoe dat in het plafond zou zijn. Alleen de lucht ruisen als we hem voluit laten blazen..

Meerdere kanaalunits en direct een rooster zonder slangen lijkt mij onhandig en meer geluid. Hele punt is dat je de kanaalunit ergens wegstopt en het geluid gedempt wordt terwijl je de lucht brengt naar waar je die wil.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 27535 op 28-01-2023 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald1852
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-05 23:09
Hier dezelfde situatie als topic starter, met single split airco

Gegevens:
*U woonkamer 65m2, meetpunten groen, Positie airco rood.
*Panasonic 5kW, laagste (niet auto) ventilatorstand 23gr.
*Tempmeting keuken in dode hoek tegen buitenmuur.
*Airco aan na opstaan en uit bij slapengaan

Deze gegevens zijn zo een beetje het meest ongustig voor gelijkmatig te verwarmen. (Was in dit geval ook niet meteen gewenst, wil kijken of dit zuiniger is)
Als je de airco dag en nacht aan laat aanstaan veranderd de zaak enorm en is het op de laagste ventilatorstand mogelijk een verschil te meten in de keuken en living van +- 2gr. (Afhankelijk van buitentemp, wanneer mensen thuis,...) Deze situatie getest bij vorige winterprik en verbruik lijkt dan iets hoger uit te vallen.

Wat ik wil aantonen is dat het zeker mogelijk is om een u woonkamer te verwarmen met een single split airco. Het is maar net wat je wensen en verwachtingen zijn natuurlijk.
Voor mijn persoonlijke situatie zou ik het opnieuw doen, al begrijp ik volkomen dat er manieren zijn om een hoger comfort te verkrijgen, ook met enkel luchtverwarming, zoals anderen hier aangeven.

Metingen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7trpZ2AHpZRgQXzPPeoZKe0y8k8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/2yJk0I6ps57T6c9jiK1UCMYV.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nQBxxfxUwBXn_7NORjG23vz88o4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3kDdVV2Xc4SZEx2R6XI0BEcK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T7oRDsKXBGC5jnCQJH0mVPt1wM0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sjDiySsjEaDIWq6rgNDE5xHQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fACKprset7Y__tu6U2Yiic9gY8c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JDDNwK5lEn5fCEacq1lQoZHL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
flippy schreef op zaterdag 28 januari 2023 @ 23:00:
[...]

2x 2.5 satteliet is duurder maar als dat beter te installeren is ivm de leidingen en balken dan 1 grotere 5kw dan zou ik 2 losse pakken.

2 kleine units is doorgaans wel stiller voor meer luchtverplaatsing dan een grote.

let op dat je wel 1 buitenunit aanhoud. dus duo split.
Ik ben het niet helemaal met je eens. Mitsubishi heeft bv een airco met sensor die kijkt waar het koud is en dat werkt perfect. Als je de airco tactisch op kan hangen kan dat echt wel werken

Misschien iets aan de isolatie gaan doen? 6kw voor een woonkamer is belachelijk veel

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madeef
Dit is inderdaad een heel mooi voorbeeld, wat mijn situatie aangaat.Was ik nog wel benieuwd naar het bouwjaar van je huis wat isolatie aangaat.Ons huis begin 80 matig geïsoleerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

madeef schreef op zondag 29 januari 2023 @ 08:34:
Dit is inderdaad een heel mooi voorbeeld, wat mijn situatie aangaat.Was ik nog wel benieuwd naar het bouwjaar van je huis wat isolatie aangaat.Ons huis begin 80 matig geïsoleerd.
Isolatie heeft er niks mee te maken. En je hebt geen 6kw nodig voor een woonkamer tenzij je in een goois kasteel woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald1852
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08-05 23:09
Het lijkt me dat isolatie ze zeker ook mee te maken heeft.
Hier een woning van '45-'46, grondig gerenoveerd in 2010. (Muurisolatie, vloerisolatie, nieuwe ramen,...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Ronald1852 schreef op zondag 29 januari 2023 @ 09:52:
Het lijkt me dat isolatie ze zeker ook mee te maken heeft.
Hier een woning van '45-'46, grondig gerenoveerd in 2010. (Muurisolatie, vloerisolatie, nieuwe ramen,...)
Nee, isolatie is niet relevant want je kan geen airco binnendelen krijgen die kleiner zijn. 2.5kw is de ondergrens. Binnendelen die minder geven zijn gewoon grotere units die begrenst zijn op de fansnelheid. En in een woonkamer als dit is 5kW al erg veel. Dus dan kom je uit op 2x 2.5kw ongeacht hoe goed je isolatie is.

En je gaat ook niet ineens 50% van je energiebehoefte in je woonkamer afhalen door je gevel vol te spuiten of nieuw glas in je kozijn. Dus in de praktijk heeft isolatie erg weinig te doen met de vermogens die je nodig hebt, je zit toch altijd op de laatste vermogens te kijken of naar meerdere kleinere units.

dus nee, isolatie heeft er niks mee te maken want een simpele 5kW unit (enkel of duo split maakt niet uit) kan al 1000+ kuub gas compenseren. en dat heb je beschibaar voor maar 1 ruimte, niet eens je hele huis. de vraag is alleen of je na zoveel geld uitgeven het acceptabel is dat 1 kant van de kamer koud is en de andere kant gloeiend heet of dat je gewoon 2 units ophangt en de warmte brengt waar het nodig is.

[ Voor 40% gewijzigd door flippy op 29-01-2023 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:58
Natuurlijk heeft de mate van isolatie invloed op de warmtevraag, en daarmee invloed op de prestatie van de airco tov de ruimte waarin deze zich bevind.

Nu begrijp ik dat deze airco niet als hoofdverwarming gebruikt zal gaan worden, wat bij ons wel het geval is, maar dan nog.

Mensen die denken dat minder vermogen bij airco altijd meer is, nodig ik uit het l/l warmtepomptopic (nog) eens door te lezen op data dat het min of meer koud was deze winter. Dan zie je de verhalen van de mensen die geluisterd hebben naar het advies van minder is meer, en die nu bij - 1 al moeite hebben hun woning op temperatuur te krijgen / houden.

Omdat een airco door moduleren, in prestatie kan meebewegen in een ruime maat van warmtevraag kom je met de meeste opties in een groot gedeelte van het jaar goed weg, maar juist onder- en bovenin de warmte- en kouvraag is het waar het telt, niet alleen in vermogen, maar vooral ook in verbruik. Een airco die op z'n top moet draaien om nog de gevraagde warmte te leveren zal vaak niet efficient draaien en daarmee een onnodig hoog verbruik genereren.

Naast het gevraagde verwarmings- of koelvermogen is voor het verbruik en de toepassing van een airco ook het vermogen om terug te moduleren erg belangrijk. Dit vermogen verschilt enorm tussen merken en types. Kijk goed in tabellen (in het geval van een multisplit in de combinatietabellen) naar de gegevens over minimaal opgenomen vermogen, minimale verwarmend vermogen en naar de prestaties bij verschillende temperaturen. Er zijn merken die bij +10 de betere prestaties leveren, maar waar de prestatie rond 0 of minder enorm in elkaar zakt. Goed om je te bedenken wanneer je verwacht de unit(s) het meest te gebruiken.

Verder, wij hebben een kleine tussenwoning uit '57, naar huidige maatstaven gemiddeld geisoleerd. Wij hebben in onze woonkamer (50m3) een 3,5kW binnenunit, in het trapgat en boven nog 2 iets kleinere binnenunits, gezamenlijk op een 6.0kW buitenunit, en wij hebben daar niets teveel aan. Dat terwijl wij hier op het forum al vaak als reactie kregen dat dit geheel veel te zwaar zou zijn.

Kijk uit voor mensen die op basis van weinig informatie in 2 zinnen vertellen wat je moet doen. Het resultaat kan goed zijn, maar het resulteert vaak in een teleurstellende ervaring voor de nieuwe airco bezitter.
Neem de tijd om te begrijpen wat een airco doet, wat de invloed is van de steeds wisselende warmtevraag door de seizoenen heen, en welk merk en type airco voor jouw situatie het meest geschikt is. Objectief gezien acht ik de kans dat iemand op dit forum dat voor jou succesvol kan beslissen zonder een zeer grondige kennis van jouw situatie, extreem klein. Dat is als het spelen van een kansspel.

Succes met je zoektocht en beslissing.
Zoals ik zei hebben wij een airco als hoofdverwarming, en bij ons werkt het erg goed, erg zuinig, en wij genieten van deze vorm van verwarming, en uiteraard het koelen in de zomer. Heerlijk. Het kan veel bijdragen aan het comfort in de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Sjamo schreef op zondag 29 januari 2023 @ 10:44:
Natuurlijk heeft de mate van isolatie invloed op de warmtevraag, en daarmee invloed op de prestatie van de airco tov de ruimte waarin deze zich bevind.
isolatie is warmtevraag. dat is niet de discussie. het probleem is de warmte krijgen waar het nodig is.

en problemen met ontdooien bij aircos komt doorgaans omdat mensen de merken/modellen kiezen die verwarmen als secundaire feature hebben en niet hoofdfunctie. kijk maar naar de units die op vaste tijden ontdooien ipv daadwerkelijk wachten tot ze ingevroren zijn.

en qua formaat: doorgaans zijn de kleinere units juist het zuinigste en hebben de minste problemen met ontdooien.

en als je echt comfort wilt en ook nog 3k in subisdie meepakken installeer je een L/W monoblok met een paar fancoils (ook verkrijgbaar als satteliet). heb je serieus betere efficentie en ook nog eens airco in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:58
flippy schreef op zondag 29 januari 2023 @ 11:05:
[...]

isolatie is warmtevraag. dat is niet de discussie. het probleem is de warmte krijgen waar het nodig is.

en problemen met ontdooien bij aircos komt doorgaans omdat mensen de merken/modellen kiezen die verwarmen als secundaire feature hebben en niet hoofdfunctie. kijk maar naar de units die op vaste tijden ontdooien ipv daadwerkelijk wachten tot ze ingevroren zijn.

en qua formaat: doorgaans zijn de kleinere units juist het zuinigste en hebben de minste problemen met ontdooien.

en als je echt comfort wilt en ook nog 3k in subisdie meepakken installeer je een L/W monoblok met een paar fancoils (ook verkrijgbaar als satteliet). heb je serieus betere efficentie en ook nog eens airco in de zomer.
Isolatie = warmtevraag? Dat lijkt me ietwat te simpel. Zonder de isolerende maatregelen die wij in onze woning hebben genomen, denk ik niet dat de 6kW buitenunit ons huis voldoende zou kunnen verwarmen.

Ik ben met je eens dat plaatsing van de unit iets is om goed naar te kijken, maar zeker niet het enige. Ook is het, wanneer je wil verwarmen met een airco, inderdaad goed te kijken naar merken en types die dat als (hoofd)-doel hebben.

En de rest van je stuk...? Maar dit topic is hier niet voor mij, dus ik zal daar verder niet op ingaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Sjamo op 29-01-2023 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flippy
  • Niet online

flippy

Sjamo schreef op zondag 29 januari 2023 @ 11:14:
[...]

Isolatie = warmtevraag? Dat lijkt me ietwat te simpel.
dat is het dus wel.

isolatie zegt hoeveel warmte je nodig hebt, niet hoe je het opwekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

madeef schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:36:
Geluid maak ik me niet zo heel druk om we hebben een pelletkachel naast de bank staan te blazen (geen prul ding maar een degelijk merk)en storen we ons niet aan,dus een airco achter in de kamer zal ook wel meevallen. Stel ik vergeet het verhaal verwarmen, lukt koelen dan wel van de zomer?We hebben hr++glas en een zonnescherm met 37 graden buiten kunnen we het binnen op 27 houden.Want eerlijk gezegt 2 units in de kamer dat wordt hem niet.Maar als koelen ook niet lukt dan is het weggegooid geld natuurlijk. [Afbeelding]
Krijgt je pellet kachel de hele u vorm warm? Ik denk het niet, ik heb ook een los kacheltje in de huiskamer (minder groot dan die van jou en een rechthoek), maar dan wordt ook niet alles even warm. Als ik de cv op dezelfde temperatuur heb met drie radiatoren voelt dat veel warmer aan (tenzij ik het kacheltje voor mijn stoel zet ;) )

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madeef
Als ik de pellet kachel goed opstook en fan op 3 of 4 zet krijgt hij het achter wel goed warm.Maar dan ik hij wel redelijk aanwezig wat geluid aangaat.
Meestal op 2 of 3 en inderdaad dan is het achter wel wat frisser dan voor.
Pagina: 1