Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joettoet
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 06-03 17:09
Ik heb net de 7900 xtx aangeschaft. Blijkt nu dat deze helemaal crap is voor een oculus rift S. Nu had ik het idee om mijn oude Nvidia 1060 er weer terug in te proppen als extra kaart om daar VR op de draaien aangezien dat wel "prima" ging. Ik kwam her en der al wat draadjes tegen dat het wel mogelijk moet zijn om 2 types GPU te laten draaien. Ik kan alleen geen goede info vinden wat mijn moederbord doet met de pci sloten als ik mijn 1060 er ook weer in prik. Iemand idëen/tips over hoe ik:
- Of mijn Oculus goed kan laten draaien met de 7900xtx
- Wat er precies gebeurd qua performance als ik mijn oude 1060 er extra bij terug in gooi

Intel Core i7-12700K
GIGABYTE Z690 AORUS ELITE DDR4
AMD Radeon RX 7900 XTX (Navi31 XTX) [ASRock]
(En een oude Nvidia GTX1060 van MSI)

(Alle drivers/software/e.d. zijn up to date ofwel opnieuw geïnstalleerd)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:05
GTX 1060 ondersteunt geen SLI en kan al helemaal niet samenwerken met een 7900 XTX ivm de drivers die ruzie maken.

Heb je de GeForce drivers verwijderd met DDU voordat je de Radeon drivers installeerde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Nu online
Wat er met je performance gebeurt kan ik niet voorspellen. In de handleiding is het volgende te lezen over de PCIe slots (pagina 8):
1 x PCI Express x16 slot, running at x16 (PCIEX16)
* For optimum performance, if only one PCI Express graphics card is to be installed,
be sure to install it in the PCIEX16 slot.
(The PCIEX16 slot conforms to PCI Express 5.0 standard.)
Š 2 x PCI Express x16 slots, running at x4 (PCIEX4_1, PCIEX4_2)
(The PCIEX4 slots conform to PCI Express 3.0 standard.)
Het komt er op neer dat de 2e kaart mogelijk beperkt wordt in de beschikbare bandbreedte en daardoor performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joettoet
Uszka schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 18:57:
GTX 1060 ondersteunt geen SLI en kan al helemaal niet samenwerken met een 7900 XTX ivm de drivers die ruzie maken.

Heb je de GeForce drivers verwijderd met DDU voordat je de Radeon drivers installeerde?
Nee dat heb ik niet gedaan. Ik kwam op een AMD site ergens een draadje tegen waar meer mensen met dit probleem zaten (occulus die framedrops heeft) en AMD die daar zelf op reageerde dat ze er mee bezig zijn. Maar AMD kennende kan dat zo maar anderhalf jaar duren :9

Ik zal de GeForce drivers eens verwijderen met DDU, kijken of dat wat oplost!
*Edit* Nee dit heeft niet geholpen. Hierbij ook het linkje naar het gezeik op AMD over VR
https://community.amd.com...usable-for-vr/td-p/566791

[ Voor 11% gewijzigd door Joettoet op 24-01-2023 23:15 . Reden: Aanvullende info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joettoet
skimine schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:09:
Wat er met je performance gebeurt kan ik niet voorspellen. In de handleiding is het volgende te lezen over de PCIe slots (pagina 8):

[...]

Het komt er op neer dat de 2e kaart mogelijk beperkt wordt in de beschikbare bandbreedte en daardoor performance.
https://www.quora.com/Can-I-use-AMD-and-Nvidia-GPUs-together
Dit is de aanleiding dat ik er naar vraag. Het is sowieso allemaal vaag wat er gebeurt. Misschien wel een leuk experiment voor aankomend weekend om te zien wat er te halen valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-05 13:21
Als je MGPU wil draaien, zou ik dat bij nvidia gewoon met een zelfde kaart doen. (wat ook vereist was vroeger)
met amd kun je een andere kaart pakken zolang het maar in dezelfde serie is.

Voor echte pref boost moet je games vulkan/dx12 ondersteunen.
https://www.tweaktown.com...ne-performance/index.html

Vraag me wel af of 2x een 1060 beter is als een 7900 xtx...
er staan wel wat dingen op internet over een "sli hack" met een 1060.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joettoet
Eskimoo schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:18:
Als je MGPU wil draaien, zou ik dat bij nvidia gewoon met een zelfde kaart doen. (wat ook vereist was vroeger)
met amd kun je een andere kaart pakken zolang het maar in dezelfde serie is.

Voor echte pref boost moet je games vulkan/dx12 ondersteunen.
https://www.tweaktown.com...ne-performance/index.html

Vraag me wel af of 2x een 1060 beter is als een 7900 xtx...
er staan wel wat dingen op internet over een "sli hack" met een 1060.
De 1060 is een oud beestje. Games als Icarus, Satisfactory en Horizon draaien niet op fijne settings. Daarom was het tijd voor het nieuwste van het nieuwste en ben ontzettend blij met de 7900xtx. Ik ben ook fanatiek met sim-racing en heb veel te veel geld in een totale rig gestopt voor de beste ervaring daarin. Maar als AMD geen goede drivers heeft die VR supporten wordt me dat ontnomen. Op de 1060 ging dat in ieder geval wel gewoon goed nog. Vandaar mijn idee om de 1060 die ik nog heb er naast in te prikken puur voor het sim-racen. Ze hoeven (en kunnen) niet samen werken. Maar als het lukt om ze wel apart van elkaar aan te kunnen sturen... En eerlijk gezegd heeft alles me al te veel geld gekost, ik wil niet nog een keer een extra bijvoorbeeld 1060 moeten aanschaffen alleen voor het sim-racen en performance inruilen op de andere games

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 12-05 13:21
Dan is het nu met de riemen roeien die je hebt, en wachten tot ze dit fixen. helaas..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20:30
Voor VR gamen is op dit moment, ook de vorige generatie, helaas Nvidia de enige echte optie.

Daarom raad ik je aan de 7900XTX te retourneren en voor een 4080 of als je het geld er voor over hebt, een 4090 nemen. Hoewel je met de Rift S met de 4080 zo goed als niet tegen een bottleneck aan zou moeten komen. Als je denkt in de toekomst misschien over te gaan naar hogere resolutie VR bril, dan is de 4090 echt geen overbodige luxe.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 18:57
Koldur schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:56:
Voor VR gamen is op dit moment, ook de vorige generatie, helaas Nvidia de enige echte optie.

Daarom raad ik je aan de 7900XTX te retourneren en voor een 4080 of als je het geld er voor over hebt, een 4090 nemen. Hoewel je met de Rift S met de 4080 zo goed als niet tegen een bottleneck aan zou moeten komen. Als je denkt in de toekomst misschien over te gaan naar hogere resolutie VR bril, dan is de 4090 echt geen overbodige luxe.
Nou.. toen ik mijn Quest 2 nog had, heb ik me uitstekend vermaakt in VR met Half Life en beat saber en al dat soort games hoor. Geen centje pijn, alles werkte uitstekend. Snap niet zo goed waar je dit vandaan haalt :)

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Visgek82 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:27:
[...]

Nou.. toen ik mijn Quest 2 nog had, heb ik me uitstekend vermaakt in VR met Half Life en beat saber en al dat soort games hoor. Geen centje pijn, alles werkte uitstekend. Snap niet zo goed waar je dit vandaan haalt :)
Beat Saber is sowieso een spel wat prima werkt op de meeste GPU's, HL:A geeft toch vaak mictrostutters als je op volle resolutie speelt met de Quest 2, zeker op de 7900XTX en XT, maar ook op de oudere AMD series zijn veel problemen geweest/aanwezig.
Er zijn een paar driver versies geweest waarbij het redelijk liep, maar zeker als je draadloos met de Quest 2 streamde heb je met AMD tot eind oktober vorig jaar problemen gehad met HEVC en dus erg lage kwaliteit gehad.
Wat dat betreft doet de 6xxx generatie van AMD het beter dan de 7xxx series.

Daarbij moet ik zeggen dat je zelfs met een 3080 niet altijd goed wegkomt met de Quest 2 op volle kwaliteit, maar de ervaring een stuk beter is dan AMD.

Ik vind het jammer, want had graag een stuk minder uitgegeven aan mijn GPU, maar ben persoonlijk erg gevoelig voor mictostutters, zeker in VR is dat heel erg. In pancake gaming heb ik dat veel minder, maar in VR haalt mij een stotter uit de ervaring en bij simracen is het gewoon een nogo om stotteringen te hebben.
Misschien dat jij daar minder last van hebt, toevallig in een goede driver periode zat of een combi van die zaken, maar het is met VR op Nvidia een betere ervaring.

Hier een review m.b.t. VR:
https://babeltechreviews....x-4080-50-games-vr/5/?amp

Als je in het Virtual Desktop Discord hebt rond gehangen, dan zie je van alle gebruikers dat AMD kaarten erg veel problemen geven die in een aantal gevallen niet opgelost kunnen worden.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joettoet
Mijn Oculus software heeft net vandaag een nieuwe update gedaan. De frame-tearing lijkt nu weg te zijn. De frame-drops helaas nog niet. Het is iets beter dan dat het was, maar wat Klodur zegt: Voor de beleving is het storend.

Misschien toch maar kijken dan of Megekko mijn week gebruikte 7900 terug wil nemen en ik een 4080 er voor terug kan krijgen. Qua performance ga is dat verschil tussen die 2 redelijk klein van wat ik begreep? Sowieso is alles beter dan de 1060 die ik had :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 12:48
Joettoet schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:28:
Mijn Oculus software heeft net vandaag een nieuwe update gedaan. De frame-tearing lijkt nu weg te zijn. De frame-drops helaas nog niet. Het is iets beter dan dat het was, maar wat Klodur zegt: Voor de beleving is het storend.

Misschien toch maar kijken dan of Megekko mijn week gebruikte 7900 terug wil nemen en ik een 4080 er voor terug kan krijgen. Qua performance ga is dat verschil tussen die 2 redelijk klein van wat ik begreep? Sowieso is alles beter dan de 1060 die ik had :9
de vraag is niet zozeer hoe lang je hem gebruikt hebt, maar wanneer gekocht. Megekko is de moeilijkste niet.

Uit hun eigen voorwaarden:
- removed. Alleen ongebruikt, te snel gelezen.

Valt nog wel onder het herroepingsrecht, als je minder dan 14 dagen na ontvangst zit. Dit was namelijk testen dat nodig was om te ontdekken of je het product wilt houden (en dat wil je niet)

[ Voor 30% gewijzigd door XelaRetak op 25-01-2023 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joettoet
XelaRetak schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:31:
[...]

de vraag is niet zozeer hoe lang je hem gebruikt hebt, maar wanneer gekocht. Megekko is de moeilijkste niet.

Uit hun eigen voorwaarden:
- removed. Alleen ongebruikt, te snel gelezen.

Valt nog wel onder het herroepingsrecht, als je minder dan 14 dagen na ontvangst zit. Dit was namelijk testen dat nodig was om te ontdekken of je het product wilt houden (en dat wil je niet)
Dan blijft er niet veel over. Hopen dat ofwel AMD ofwel Oculus shit fixt. Of dat mijn pc het oke vindt om de 1060 naast de 7900 te gebuiken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WEBGAMING
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 20:43
Waarom hebben zo veel mensen het over SLI of wat dan ook? Dat is niet het doel, dat is toch duidelijk?

@Joettoet Ja, dat kan in principe gewoon, het word wel een beetje een gevecht om de drivers in orde te krijgen, zodat ze geen conflicten geven. Je zal wat moeten experimenteren. Misschien eerst de Nvidia driver, misschien eerst die van AMD, tussendoor misschien DDU.

Ik heb het ook wel eens gedaan, al wel een tijd geleden, weet niet meer precies hoe ik het toen gedaan heb. Maar toen ik de drivers goed geïnstalleerd had, werkte het gewoon perfect

[ Voor 18% gewijzigd door WEBGAMING op 25-01-2023 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koldur
Joettoet schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:48:
[...]

Dan blijft er niet veel over. Hopen dat ofwel AMD ofwel Oculus shit fixt. Of dat mijn pc het oke vindt om de 1060 naast de 7900 te gebuiken...
Je kan hem alsnog terugsturen onder het herroepingsrecht, want het product voldoet niet aan de verwachtingen.

Mijn ervaring bij Megekko is dat zij hier goed mee omgaan, mits het er allemaal als nieuw uitziet en 100% compleet is, dit gaat dan ook om de afdekblokjes op de poorten e.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joettoet
Thnx @WEBGAMING dan ga ik dat eerst nog proberen komend weekend. Mooi experiment ook.
@Koldur op de afdekblokjes na heb ik alles nog. Dus ik kan altijd even contact opnemen met Megekko om te kijken of dat een heel groot probleem is
Pagina: 1