Vraag

• Halfdan
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 27-01 22:44
Vraag: Welke systeemcamera kan ik het beste kopen voor minder dan 400 euro.

Toelichting:

Binnenkort start ik met een cursus Basis Fotografie. Ik heb daarvoor een systeemcamera of een DSLR nodig, maar systeemcamera's hebben mijn voorkeur omdat ze kleiner zijn. De docent heeft verder geen aanbevelingen gedaan.

Eisen:
- onder 400 euro (tweedehands mag ook)
- geschikte camera om de basis van fotografie mee te leren
- compact (wil foto's maken tijdens wandelingen)

Ik heb vooral naar onderstaande camera's gekeken:

https://tweakers.net/pric...6-50mm-f-35-56-zwart.html
Deze lijkt heel populair te zijn en is compact. Tweedehands binnen de budget, bij mediamarkt in aanbiedingen maar helaas geen voorraad op dit moment

https://tweakers.net/pric...ony-a5100-body-zwart.html
De voorganger van de a6000, vergelijkbare specificaties als de a6000 en nog goedkoper tweedehands, maar vrij oude model.

https://tweakers.net/pric...2-32mm-f-35-56-zwart.html
Deze is super compact en iets nieuwer dan de Sony camera. Nu in aanbieding bij mediamarkt voor 330 euro.
Deze is wel minder populair dan de Sony camera's, dus ook minder reviews over te vinden.

Alle reacties

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-02 15:35
Even een vraagje omtrent het persoonlijke doel van de cursus. Dat kan namelijk al veel zeggen over de noodzakelijke apparatuur.

Het leren kennen van het fenomeen licht zal misschien wel een aardige eerste omschrijving zijn… De meest eenvoudige camera is vermoedelijk de beste.

Als de cursusleider geen uitspraak doet is je mobieltje misschien wel een goede start. Eerst even kijken waar je tegenaan loopt zou ik zeggen.
Vergelijk het een beetje met het willen halen van je rijbewijs en je haalt meteen al de folders (lekker ouderwets) voor een formule1 bolide.

Vermoedelijk weet je na een paar lessen al veel meer om een betere keuze te maken. Vooral niet gek laten maken door ons hier want de kans is groot dat je op basis van de adviezen anders meteen een reiskoffer vol spullen moet aanschaffen terwijl dat waarschijnlijk nergens voor nodig is.

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:02
Volgens mij voldoet iedere dslr of recente systeemcamera gewoon voor jouw doel. Van een goedkope tweedehands tot de nieuwste

De basis is vaak ook echt de basis. Waarschijnlijk kun je binnen een paar kilometer via marktplaats een geschikte camera vinden. Dat hoeft echt niet meer dan 200 te kosten. Kun je later altijd nog upgraden naar een betere

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 19:50
Het klinkt een beetje alsof je je in een opwelling/dronken bui hebt aangemeld of het cadeau hebt gekregen en het niet kan annuleren.

Meestal heb je al een camera en wil je verder dan de automatische stand en ga je een cursus volgen.

Wat is de reden om de cursus te volgen?

Nu volstaat elke camera die je sluitertijd, diafragma en ISO laat instellen. Combineer dat met een kitlens (of camera met vaste zoomlens) en je hebt het effect van brandpuntsafstand ook afgedekt.

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:40
De eerste twee hebben een APS-C formaat sensor, de derde is een Micro-Four-Thirds sensor die een stuk kleiner is. Ik zou die derde daarom niet aanraden. Je gaat met de Sony's iets meer merken van de variatie in settings die je waarschijnlijk in de cursus gaat ontdekken.
Zie:

Van: https://cameragurus.com/a...4-3-whats-the-difference/

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:20
Ik heb zowel de a5100 als de a6000 (gehad).

De a5100 is een generatie ouder dan de a6000 en dat merk je wel iets in de beeldkwaliteit.
Vooral heeft de a5100 geen (elektronische) zoeker, terwijl de a6000 dat wel heeft, en algemeen zul je voor veel functies die je voor een fotografiecursus nodig hebt, sneller naar het menu moeten gaan om instellingen te veranderen. De a6000 is qua indeling iets makkelijker te bedienen, de a5100 is een leuke point-en-shoot. Ik gebruik hem nog steeds voor "erbij".

• Halfdan
Bedankt voor jullie reacties. Goed om te horen dat elke recente systeemcamera zal voldoen. Ik kijk dan verder op marktplaats wat er in de buurt te halen is.
LA-384 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:32:
Het klinkt een beetje alsof je je in een opwelling/dronken bui hebt aangemeld of het cadeau hebt gekregen en het niet kan annuleren.

Meestal heb je al een camera en wil je verder dan de automatische stand en ga je een cursus volgen.

Wat is de reden om de cursus te volgen?

Nu volstaat elke camera die je sluitertijd, diafragma en ISO laat instellen. Combineer dat met een kitlens (of camera met vaste zoomlens) en je hebt het effect van brandpuntsafstand ook afgedekt.
Ja, heb het zeker in een opwelling gedaan ;) . Ik weet verder niks van camera's en mijn doel is de basis principes leren samen met andere mensen. En hopelijk dat het kan leiden tot een nieuwe interessante hobby.

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:30

DirtyBird

Praktiserend denker

Dit heeft een hoop losse eindjes. Ik geef slechts 2 ct :p :

Kies een camera met een zoeker. In jouw lijstje is de A6000 de enige. Het verschil is dat je met zoeker een foto maakt, en zonder zoeker op een knopje drukt :D

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• Halfdan
LCD screen toch :D? Zag in een video dat met een EVF het makkelijker is om de exposure te beoordelen . Daartegenover kan je met scherm interessantere hoeken vinden. Dus lijkt me ook een groot deel persoonlijke voorkeur.

[Voor 14% gewijzigd door Halfdan op 24-01-2023 22:55]

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:31

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

Ben het roerend met @DirtyBird eens. Ik zou sowieso een camera met EVF / zoeker kopen.

Los daarvan volstaat elke systeemcamera waarmee je zelf je instellingen aan kan passen (kan bij bijna alle toestellen wel. Herkenbaar aan PASM draaiknop bovenop).

Tijdens de cursus en het daarna met het zelf fotograferen, loop je vanzelf een keer tegen de beperkingen van je camera aan. En als die erg genoeg worden, is het tijd om doelgericht een opvolger uit te zoeken.

@gijspeijs | 500px | Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

• Halfdan
Dat maakt het wel wat lastiger / simpeler. Als ik zo even snel op marktplaats kijk zijn er eigenlijk niet veel systeemcamera's met een evf in mijn prijscategorie. Goedkoopste optie is dan toch de Sony a6000.

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Waarom wil je met verwisselbare lens? Een telefoon of compact is toch ook prima voor een basiscursus?

Panasonic Lumix G9 ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

• Halfdan
Het doel van deze cursus is niet alleen om betere foto's te leren maken maar ook om met een echte camera te leren werken.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:20
Wat is er dan mis met een DSLR ipv een systeemcamera? Veel bang for the buck in een wat groter jasje, maar een enorm overspoelde tweedehands markt qua cameras en lenzen...

• Halfdan
Ja, qua DSLRs is er inderdaad veel keuze tweedehands, maar grootste nadeel van een DSLR is de grootte, lijkt me niet echt handig meedragen tijdens wandeltochten.

• bzzzt
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:23
Halfdan schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 00:51:
Ja, qua DSLRs is er inderdaad veel keuze tweedehands, maar grootste nadeel van een DSLR is de grootte, lijkt me niet echt handig meedragen tijdens wandeltochten.
Ligt er natuurlijk aan wat je toleranties voor grootte zijn en of er per se een mega-lichtsterke zoomtoeter op moet, maar er zijn best compacte DSLR's (instapklasse met klein objectief). Dan kan je ook verder kijken dan de opties die je nu aangeeft. Een ouder instap model van Canon/Nikon met kitlens heb je al voor rond de 100 euro en voldoet prima voor een cursus.

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 04-02 18:14

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

bzzzt schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:31:
[...]

Ligt er natuurlijk aan wat je toleranties voor grootte zijn en of er per se een mega-lichtsterke zoomtoeter op moet, maar er zijn best compacte DSLR's (instapklasse met klein objectief). Dan kan je ook verder kijken dan de opties die je nu aangeeft. Een ouder instap model van Canon/Nikon met kitlens heb je al voor rond de 100 euro en voldoet prima voor een cursus.
En ik durf te beweren dat je daar de beste keus mee zou maken. Vaak geldt dat hoe compacter de camera is, hoe minder gebruiksvriendelijk het wordt als je zelf de belangrijke parameters wil instellen (ISO, sluitertijd en diafragma). Ik zou absoluut aanraden om met een instap DSLR te beginnen, tweedehands voor de betaalbaarheid. Wordt je hobby echt serieus en loop je tegen limieten van het materiaal aan dan kun je altijd verder investeren maar dat gebeurt echt niet meteen. :)

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:40
Ik snap de afweging grootte vs gebruiksgemak ook wel. De andere kant is natuurlijk wel dat hoe makkelijker je de camera meeneemt, des te groter de kans dat je er iets mee gaat doen. Die afweging zal TS even zelf moeten maken. Zowel de eerder genoemde Sony's als de meeste instap DSLRs hebben een APS-C sensor, daar zit geen verschil tussen. Een DSLR kan op een aantal aspecten handiger zijn qua instellen maar juist op de instap modellen wordt nog wel eens ingeleverd op knopjes e.d. omdat de beginnende gebruiker die 'toch niet gebruikt' dus wat dat betreft ben je (denk ik) voor beide opties veroordeeld tot regelmatig gebruik van de menu's in de camera. Zolang je een goed formaat sensor hebt (APS-C of groter), de mogelijkheid om P, S, A, M modes te gebruiken en een beetje lens er op hebt zitten lijkt mij dat je voor de eerste stappen prima vooruit moet kunnen met een hoop van de beschikbare opties. Wanneer je eenmaal enthousiast bezig bent met fotograferen loop je vanzelf tegen de beperkingen aan en kan je dan gaan kijken in welke richting je wilt gaan uitbreiden danwel upgraden.

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Archer_VC10 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:37:
Ik snap de afweging grootte vs gebruiksgemak ook wel. De andere kant is natuurlijk wel dat hoe makkelijker je de camera meeneemt, des te groter de kans dat je er iets mee gaat doen.
Helemaal mee eens, behalve dat dat pas een belangrijke afweging wordt ná de fotocursus. Als je het tijdens de cursus niet eens kunt opbrengen om een kleine fototas mee te nemen dan kun je die cursus nu beter vast afzeggen.

• bzzzt
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:23
Archer_VC10 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:37:
Ik snap de afweging grootte vs gebruiksgemak ook wel. De andere kant is natuurlijk wel dat hoe makkelijker je de camera meeneemt, des te groter de kans dat je er iets mee gaat doen.
Als aanvulling daarop: naast de camera is de manier waarop je die mee gaat nemen echt belangrijk. Je kan wel een tas nemen die de camera 100% beschermt maar als het 5 minuten duurt voor je je toestel 'paraat' hebt laat je 'm meestal gewoon in de tas zitten. Als je een lelijk gedrocht van een tas koopt laat je 'm misschien ook eerder thuis staan.
Daarnaast is iets investeren in een comfortabele schouder/nekriem ook een goed idee als je de camera ook makkelijk buiten de tas wil kunnen meenemen.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Gezien je budget en je doel zou ik eerst een camera proberen te lenen anders voor een DSLR met APS-c sensor gaan met 50 mm f1.8 met mogelijkheid voor sluitertijd voorkeuze.
Hiermee blijf je ruim binnen budget en leer je vooral goed het gebruik diafragma en scherptediepte plus het effect erop op scherpte etc.
Met een systeem camera met kitlens vaak F 3.5-5.6 is dat allemaal veel lastiger zeker met een kleinere sensor.
Anders gezegd een lekkere lichtsterke lens is eigenlijk bijna een must.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• DirtyBird

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik snap niet zo goed dat er hier wordt ingezet op grote sensor en lichtsterke lens.
De belangrijkste elementen voor een goede foto zijn
1) camera bij je hebben
2) op het juiste moment op de juiste plek zijn
3) gevoel voor compositie.

Je kunt nog zulk mooi spul hebben, als een van deze elementen ontbreekt leg je het gewoon af tegen iemand met een telefoon die wèl aan bovenstaande kan voldoen.

Edit: laatste stuk weggehaald.

[Voor 20% gewijzigd door DirtyBird op 25-01-2023 12:41]

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-02 15:35
Ik ben bang dat de focus ondertussen wel erg op de technische invulling ligt bij alles wat hier voorbij komt.

De kern van een basiscursus is natuurlijk inzicht te krijgen in licht en compositie en daarvoor heb je geen complexe of moderne camera nodig. Evenmin is het merk of soort (DSLR/ systeem) relevant of de afmetingen van de sensor. Het is jouw oog dat het verschil maakt. Een technisch niet perfecte maar erg mooie foto is beter dan een technisch perfecte foto van "niets".

Leer omgaan met de beperkingen van wat je hebt en er toch nog wat moois van maken geeft immers meer voldoening dan prutswerk met technisch perfect materiaal.
Je kunt al op pad gaan met een simpel rechthoekig kader en daardoor de wereld bekijken en je met compositie bezig houden, in feite heb je er geen camera voor nodig. Als je het vast wilt leggen gebruik je desnoods, zoals al eerder gemeld, je mobieltje.

Wil je een "echte" camera? Koop een werkende 2e hands camera voor een paar tientjes die je na de cursus bij wijze van spreken in de prullenbak gooit en je bent klaar. Geen gedoe met een of ander systeem waar je nu al over na wilt / moet denken.
Sterker nog, hoe moderner ("beter") de camera is hoe minder je leert aangezien je je misschien wel overgeeft aan de automatische zaken (AF, belichting, gezichtsherkenning) terwijl je bij de basiscursus zou moeten beginnen met nadenken over wat je hoe wilt vastleggen.

Ik refereer even aan een "gouden tip" van Ansel Adams, een beroemde Amerikaanse fotograaf van de vorige eeuw. Neem de grootste en zwaarste camera mee want dan denk je er beter over na hoe je de foto gaat maken. Even ter info, dat dus met een plaatcamera van 10-20 kg waar je ieder opnamen apart in de camera moest laden en ontwikkelen.

Nog een paar quotes van hem:

‘A good photograph is knowing where to stand.’
‘Photography is more than a medium for factual communication of ideas. It is a creative art.’
‘A true photograph need not be explained, nor can it be contained in words.’
‘There are no rules for good photographs, there are only good photographs.’
‘Dodging and burning are steps to take care of mistakes God made in establishing tonal relationships.’
‘Landscape photography is the supreme test of the photographer—and often the supreme disappointment.’
‘You don’t take a photograph, you make it.’
‘There is nothing worse than a sharp image of a fuzzy concept.’
‘We must remember that a photograph can hold just as much as we put into it, and no one has ever approached the full possibilities of the medium.’
‘When I’m ready to make a photograph, I think I quite obviously see in my minds eye something that is not literally there in the true meaning of the word. I’m interested in something which is built up from within, rather than just extracted from without.’

• Pompi
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:07
Ik zag niet echt staan of het een in-person cursus was of eentje online en of het een 1-daagse of meer daagse cursus was. Maar stel het is een in-person en een 1-daagse cursus, zou je ook bijvoorbeeld bij Kamera Express een APS-C mirrorless of DSLR camera kunnen huren. Dan kan je ervaren hoe het is en of het iets voor jou is. Mocht je tijdens/na de cursus er achter komen dat je toch verder zou willen in de hobby dan zou je daarna als nog een 2de hands camera kunnen aanschaffen, als blijkt dat het niet voor jou is kost het je alleen een enkele dag huur en gaat de anders gekochte camera ook geen stof liggen te verzamelen.

• SnoeiKoei

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

DirtyBird schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 12:40:
Ik snap niet zo goed dat er hier wordt ingezet op grote sensor en lichtsterke lens.
De belangrijkste elementen voor een goede foto zijn
1) camera bij je hebben
2) op het juiste moment op de juiste plek zijn
3) gevoel voor compositie.

Je kunt nog zulk mooi spul hebben, als een van deze elementen ontbreekt leg je het gewoon af tegen iemand met een telefoon die wèl aan bovenstaande kan voldoen.

Edit: laatste stuk weggehaald.
Telefooncamera is leuk maar als je wil leren fotograferen volstrekt ontoereikend. Succes met de belichtingsdriehoek als je geen invloed hebt op ISO-waarde en diafragma :) Om dezelfde reden zou ik elke point-and-shootcamera afraden en zoals gezegd een tweedehands instapDSLR aanraden voor weinig geld. Geavanceerdere compactcamera's kunnen wel wat je wil maar vaak alleen via omslachtige menu's en dat is nou net ook niet echt fijn.

Verder vind ik de dooddoener dat je het aflegt tegen een telefoon als je je camera niet meeneemt niet echt constructief. Als je telefoon stuk is leg je het af tegen pen en papier. Als je geen zin hebt om een camera mee te nemen moet je niet aan fotografie beginnen en heb je geen cursus nodig. Of waarom zou je dan vragen stellen in de fotohoek van een techforum.

• Sméagol
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:35

Sméagol

Master of Mayhem

@Halfdan
Je hebt jezelf een beetje in de voet geschoten door je eerst op te geven voor een cursus, en vervolgens dan pas te gaan nadenken over de camera die je er voor nodig hebt..

Maar ik zou niet te moeilijk doen, koop gewoon die Panasonic die je linkt. Presoonlijk zou ik voor die Sony A6000 gaan, maar da's persoonlijke voorkeur. Die Panasonic doet (neem ik aan) alles wat er van verwacht wordt tijdens je beginners cursus. Er zitten potentiële nadelen aan, maar dat zijn allemaal dingen die je nou niks zeggen en die je zelf moet ondervinden. Ik kan me niet voorstellen dat je er niet de basisprincipes mee kan leren, dus koop dat ding gewoon.

Als 't daarna bevalt dan kan je kijken naar iets beters, en weet je beter waar je naar moet kijken. En je gebruikt je beginners camera net zo lang totdat je een betere kan veroorloven. Als 't niet bevalt verkoop je 'm weer.

Make lovecraft not warcraft. / Films 2022

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee