Toon posts:

Panasonic 5.1 Pro Logic Set aansluiten op pc

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• AutismBoyRDF
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 24-01 18:06
Goedendag,

Gisteren hebben wij een nieuwe Soundbar gekocht voor in onze woonkamer, we wouden onze oude speaker/home theater set vervangen die jaren lang super heeft gewerkt.
Door de vervanging mocht ik de set gebruiken om de set op mijn kamer te verbeteren.
De set waar het om gaat is een SC-HT850 van Panasonic, deze 5.1 surround/Home Theater set klinkt nog steeds goed na al die jaren en is zeker een goede upgrade van de speakers die ik hier eerst had staan, maar toen ik alles begon aan te sluiten, ben ik erachter gekomen dat deze set alleen maar stereo outputs heeft?
Het gaat hier om 2 sets aan linker en rechter RCA plugs voor "TV Audio In" en "VCR Audio In/AUX", voor de rest heeft die nog wel een aantal andere plugs maar die zijn echter voor video signaal voor de DVD speler.
Ik heb dus een beetje rond zitten kijken, en ben er dus achter gekomen dat de speaker set Dolby Pro Logic gebruikt om het surround dus een beetje te neppen, wat ik op zich een beetje raar vind omdat er gewoon 5 speakers en een subwoofer bij zitten.
Mijn probleem dus, normaal is het een plug en play systeem (op onze tv stopte je de 3.5mm audio jack erin en hij werkte), maar voor mijn pc was het een ander verhaal, toen ik de jack in een van de audio poorten op mijn moederbord erin stak, werkte maar 2 van de 6 speakers en het klonk echt verschrikkelijk slecht in beide hoe luid het was en hoe het klonk (klonk bijna alsof je de speakers probeerde te laten verzuipen)
Ik heb dus gisteravond en grotendeels van vandaag proberen de speakers fatsoenlijk te laten werken maar na uren aan brainstormen nog geen succes helaas...
Ik heb van alles geprobeerd met drivers, software en andere dingen maar niks blijkt te werken, het dichtste bij dat ik ben gekomen is waar ik nu weer vast zit, ik heb geprobeerd om hem via mijn monitor's AUX poort door de HDMI poort naar de PC te laten gaan, nu werken alle 5 de speakers (Links, Rechts, Links Achter, Rechts Achter, Midden), maar om een of andere reden werkt de Subwoofer (waar alle speakers zijn ingeplugd) niet, en de geluidskwaliteit is vrij weinig verbeterd...
Ik ben echt kwijt wat ik nu moet gaan doen, normaal weet ik zelf wel iets uit te vogelen, maar ik zit nu wel een beetje te stressen omdat ik geen geld heb om andere hardware/kabels te halen...
Dus ben ik op zoek gegaan om de experts te vragen ;)
wat zou ik hieraan kunnen doen? en wat is er nodig om het wel te laten werken?

alvast bedankt voor het lezen/reageren
-Tristan

Alle reacties

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02:15

FeaR

ModeratoR Consumentenelektronica

In GoT we trust

AutismBoyRDF schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:22:
Ik heb dus een beetje rond zitten kijken, en ben er dus achter gekomen dat de speaker set Dolby Pro Logic gebruikt om het surround dus een beetje te neppen, wat ik op zich een beetje raar vind omdat er gewoon 5 speakers en een subwoofer bij zitten.
Die conclusie is zo te zien niet geheel juist. Als ik de handleiding lees staat daar een stuk in over Dolby Digital dan wel DTS decoding. Deze audio vanaf een schijfje spelen kan de Panasonic, er mist echter een manier om deze tracks ook daadwerkelijk naar de Panasonic te sturen (S/PDIF of hoger). Met externe bron zit je inderdaad wel altijd aan max 2.0 input met een Pro Logic sausje.
Mijn probleem dus, normaal is het een plug en play systeem (op onze tv stopte je de 3.5mm audio jack erin en hij werkte),...
Met maximaal stereo.
...maar voor mijn pc was het een ander verhaal, toen ik de jack in een van de audio poorten op mijn moederbord erin stak, werkte maar 2 van de 6 speakers en het klonk echt verschrikkelijk slecht in beide hoe luid het was en hoe het klonk (klonk bijna alsof je de speakers probeerde te laten verzuipen)
Ik heb dus gisteravond en grotendeels van vandaag proberen de speakers fatsoenlijk te laten werken maar na uren aan brainstormen nog geen succes helaas...
Ik heb van alles geprobeerd met drivers, software en andere dingen maar niks blijkt te werken, het dichtste bij dat ik ben gekomen is waar ik nu weer vast zit, ik heb geprobeerd om hem via mijn monitor's AUX poort door de HDMI poort naar de PC te laten gaan, nu werken alle 5 de speakers (Links, Rechts, Links Achter, Rechts Achter, Midden), maar om een of andere reden werkt de Subwoofer (waar alle speakers zijn ingeplugd) niet, en de geluidskwaliteit is vrij weinig verbeterd...
Ik ben echt kwijt wat ik nu moet gaan doen,...
Het hele verhaal hierboven volg ik niet qua "door de HDMI poort naar de TV", het is niet relevant. Genoemde Panasonic heeft alleen RCA inputs. Maximale wat je hier uit gaat halen in stereo. Met Dolby Pro Logic kan dat inderdaad naar een pseudo surround om worden gezet. Hetzelfde waar je jaren naar hebt zitten luisteren vanaf de TV.

Aansluiten moet dan ook op dezelfde manier: 3,5 mm jack (PC) naar RCA (Panasonic). Instellen van de PC is weinig tot niets, die zal een stereo set zien. Aan de kant van de PC rigoureus met drivers bezig zijn lijkt mij niet nodig. Als je issues hebt dan zit het in de Panasonic. Als je slechts geluid hebt uit twee speakers zou ik hopen dat dit de voorste twee zijn, je speelt dan 2.0 af, al zou de subwoofer dan ook mee moeten doen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• AutismBoyRDF
bedankt voor de snelle reactie,
Die conclusie is zo te zien niet juist. Als ik de handleiding lees staat daar een stuk in over Dolby Digital dan wel DTS decoding.
oh sorry! ik heb dan blijkbaar verkeerd gelezen over dat
Het hele verhaal hierboven volg ik niet qua "door de HDMI poort naar de TV", het is niet relevant. Genoemde Panasonic heeft alleen RCA inputs.
ja klopt, ik heb zelf een kabel van RCA naar 3.5mm, en wat ik bedoelde met de HDMI is dat ik dus die 3.5mm in mijn monitor heb en dat de monitor via de HDMI connectie ook de audio door naar de pc laat
Instellen van de PC is weinig tot niets, die zal een stereo set zien. Aan de kant van de PC rigoureus met drivers bezig zijn lijkt mij niet nodig. Als je slechts geluid hebt uit twee speakers zou ik hopen dat dit de voorste twee zijn, je speelt dan 2.0 af, al zou de subwoofer dan ook mee moeten doen.
Ik had ook verwacht dat het eigenlijk geen setup nodig zou hebben (naast misschien de Pro Logic Pseudo surround instellen), toen ik hem direct in the PC had zag hij hem inderdaad als een Stereo setup, en speelde daarom ook door de voorste twee speakers, wat op zich wel prima geweest zou zijn als ze het fatsoenlijk deden, maar zoals je zij, de subwoofer zou het moeten doen in dit geval, maar dat deed die niet, de audio kwaliteit was ook vrij laag van wat ik ben gewend van de speakers, dus ik dacht dat het een driver probleem was, ik heb namelijk wel eens audio problemen gehad op een laptop en dat lag aan de drivers, dus ik dacht dat het zo'n zelfde probleem was, maar dat bleek dus niet het geval te zijn
Als je issues hebt dan zit het in de Panasonic.
Deze lijkt mij toch wel sterk, want hij deed het perfect voordat we hem naar boven hebben verplaats en het verplaatsen en opnieuw aansluiten is zeer voorzichtig gedaan dus dat hij uit het niks problemen krijgt lijkt me sterk

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

AutismBoyRDF schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 17:11:
oh sorry! ik heb dan blijkbaar verkeerd gelezen over dat
Het is meer een aanvulling. Het lost het minpunt van extern geen 5.1 in kunnen voeren niet op. Het was puur dat de set wel native 5.1 weer kan geven.
ja klopt, ik heb zelf een kabel van RCA naar 3.5mm, en wat ik bedoelde met de HDMI is dat ik dus die 3.5mm in mijn monitor heb en dat de monitor via de HDMI connectie ook de audio door naar de pc laat
Dat laatste had ik niet verwacht. Veelal spelen dit soort setjes alles af via de aangesloten speakers. De HDMI heb in principe niet nodig. Vanaf de PC direct naar de Panasonic is afdoende voor alleen geluid.
...en speelde daarom ook door de voorste twee speakers, wat op zich wel prima geweest zou zijn als ze het fatsoenlijk deden, maar zoals je zij, de subwoofer zou het moeten doen in dit geval, maar dat deed die niet..
Dat is inderdaad het issue hier. Heb je de set wel op Pro Logic ingesteld om de andere speakers aan te sturen? Subwoofer blijft gek. Kan je die niet los in dan wel uitschakelen in een menu? Lijkt me sterk dat de subwoofer uitgang defect is geraakt met het verhuizen.
de audio kwaliteit was ook vrij laag van wat ik ben gewend van de speakers, dus ik dacht dat het een driver probleem was, ik heb namelijk wel eens audio problemen gehad op een laptop en dat lag aan de drivers, dus ik dacht dat het zo'n zelfde probleem was, maar dat bleek dus niet het geval te zijn
Let dat je de set in een geheel andere ruimte hebt geplaatst met een andere zitpositie. Akoestiek doet zo veel meer met het geluid dan men denkt.

• AutismBoyRDF
Dat is inderdaad het issue hier. Heb je de set wel op Pro Logic ingesteld om de andere speakers aan te sturen? Subwoofer blijft gek. Kan je die niet los in dan wel uitschakelen in een menu? Lijkt me sterk dat de subwoofer uitgang defect is geraakt met het verhuizen.
ja klopt, de pro logic was wel ingeschakeld en alles aan, subwoofer maximaal gezet om te kijken, heb er net met mijn vader nog eventjes naar gekeken maar het is uiteindelijk wel gebleken dat de sub het gewoon heeft opgegeven om een of andere reden, daardoor is dus ook het hele geluid uit balans
Let dat je de set in een geheel andere ruimte hebt geplaatst met een andere zitpositie. Akoestiek doet zo veel meer met het geluid dan men denkt.
dat heeft er zeker ook wel wat mee te maken

we hebben zojuist geprobeerd een DVD af te spelen van het ding zelf en daaruit hebben wij geconstateerd dat om een of andere reden het geluid niet goed door de 3.5mm jack komt (waarschijnlijk iets met de kabel) maar ook dat de Subwoofer zelf ermee is opgehouden en daardoor ook het hele geluid uit balans trekt, ik had dat zelf helemaal niet verwacht maar het blijkt dus uiteindelijk wel het geval te zijn...
dus helaas denk ik dat dit einde oefening is, we hebben ergens nog wel wat andere speakers staan waar we mee kunnen experimenteren voor een compleet andere setup

heel erg bedankt voor de hulp, maar ik ben bang dat dit wel einde oefening is, helaas maar het zei zo, heeft het toch bijna 20 jaar volgehouden
nogmaals bedankt!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

AutismBoyRDF schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 18:05:
[...]
maar ook dat de Subwoofer zelf ermee is opgehouden
Als test zou je de subwoofer op een andere aansluiting aan kunnen sluiten (laag volume) om te zien of er dan wel geluid uit komt. Ook niet dan is het de subwoofer, wel geluid dan is het de aansluiting. Subwoofer is passief dus kan niet veel fout gaan, kabeltje intern los? Aan de andere kant, hoe veel energie wil je steken in een "surround" set die je nooit surround geluid kan voeden.
en daardoor ook het hele geluid uit balans trekt
De subwoofer bij dit soort setjes is niet alleen om het allerlaatste laat te doen. Ook mid-laag neemt deze subwoofer voor zijn rekening. Je mist zonder subwoofer een aanzienlijk deel bereik onderin.
nogmaals bedankt!
Geen probleem. Als we dan toch vriendelijk gaan zijn, respect voor de uitgebreide eerste topic start.

[Voor 7% gewijzigd door FeaR op 24-01-2023 18:53]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee