Toon posts:

Advies schuin dak isoleren van buiten

Pagina: 1
Acties:

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:02
Ik wil mijn dak na-isoleren vanaf buiten, huis van 1984. Binnen kost het te veel ruimte en is alles afgewerkt. Ik vraag me alleen af of het kan en wat jullie denken dat de beste manier is. Dak op noord-oost is ca 55 graden en dak op zuidwest ca 35 graden.

Opbouw huidig dak van buiten naar binnen:
- Gebakken pan (in principe gaan die 100 jaar mee)
- Panlat en tengels
- Dakplaat (3mm spaanplaat, 100mm EPS, 3mm spaanplaat)
- Staalconstructie en gipsplaat verlijmd tegen spaanplaat, afgestuct.

De Rd waarde van de EPS isolatie zit zo rond de 2,6 en ik zou dit willen ophogen naar >=6,1 ivm subsidie. Dus iets van 80 of 100mm pir toevoegen bij voorkeur.

Ik wil dit aanpakken omdat:
- Dakgoten zijn toch aan vervanging toe.
- Ik wil de schoorstenen verwijderen ivm schaduw
- Zonnepanelen wil ik plaatsen in een in-dak systeem
- Er zijn een paar warmtelekken onder de pannen die nader onderzoek verdienen
- Er waarschijnlijk een extra dakkapel op komt.

Verder weet ik dat dit vergunningsplichtig is en dat de boeidelen ook vervangen zullen moeten worden, dus een hele operatie.

Ik zit met de dampopenheid/dampdichtheid van de constructie. Wat kan er?

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• H-W
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Ik verwacht dat het grote probleem gaat zitten in de spaanplaat die nu aan de buitenkant zit. Als je die insluit tussen EPS en PIR isolatie kan die gaan rotten. Je zou wellicht de tengels hierop kunnen laten zitten en er dan de PIR op aanbrengen. Dan heb je een geventileerde constructie, ik vermoed alleen dat deze ventilatiespouw een nadelige invloed geeft op de isolatiewaarde en je misschien wat meer zal moeten aanbrengen. Kan je vast berekenen via Ubakus?

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:02

Ik heb in Ubakus een opzetje gemaakt. Helaas kan ik niet alle soorten PIR kiezen, maar dit ziet er volgens mij niet heel verkeerd uit.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:53
Die spaanplaat is een klein beetje het probleem, je wilt niet dat daar vocht gaat condenseren en/of ophopen. Ik denk dat je dit het beste kan oplossen door je PIR laag dik genoeg te nemen. In dat geval zal het dauwpunt ten alle tijden en onder alle omstandigheden in de PIR laag liggen en zal er nooit vochtophoping in de spaanplaat laag ontstaan. De vuistregel hiervoor is dat de buitenste laag 2x de R-waarde van de binnenste laag moet hebben om dit te voorkomen. In jouw geval dus een R-waarde van boven de 5 voor de PIR laag. EPS is (gelukkig) enigszins dampopen, dus je sluit je spaanplaat niet totaal op, maar ideaal is het niet.

PIR is echter ook geen dampdicht materiaal (al is de alu cachering dat wel), dus beter is het ook om eerst een dampscherm te plaatsen op de spaanplaat voordat de PIR erop gaat. Je kan immers de naden aan de binnenzijde niet aftapen. Hierdoor voorkom je mogelijke vochtophoping in de PIR laag. De uitkomst van de simulatie zal ook wel veranderen zodra je een dampscherm plaatst tussen de spaanplaat en de PIR laag.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee