Toon posts:

Upgrade zodat ik geen bottleneck meer heb.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• M4ry_J4ne
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 31-01 14:42
Beste mede-tweakers,

Ik heb recent een nieuwe videokaart gekocht op advies van @martyw, zie deze forum post. Ik heb alleen nu een bottleneck in mijn PC. En die wil ik er graag uit halen. Ik ben van plan te streamen en gamen op 1440p 144Hz.

Mijn PC heeft nu deze specificaties:
Processor: AMD Ryzen 5 3600
Videokaart: ASUS Dual Radeon RX 6700 XT 12GB
Moederbord: Gigabyte B550 Aorus Elite
Werkgeheugen (RAM): 4 x 8GB Corsair Vengeance DDR4 3200Mhz
Voeding: Corsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart
Behuizing: Lian Li LANCOOL II Zwart
Processorkoeling: Cooler Master Hyper 212 RGB Black Edition
Opslag: Kingston A2000 1TB

Graag wil ik advies over wat het best is om te doen, of ik een nieuw moederbord moet kopen of dat ik beter een 5000 series AMD Processor kan halen.

Ik hoor het graag!

Beste antwoord (via M4ry_J4ne op 24-01-2023 15:57)

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-02 11:35

M2M

medicijnman

Met een bottleneck meter kun je inderdaad helemaal niks. Maar met RivaTuner wel. Die kan een overlay genereren in-game, waarbij de activiteit van processorcores en de belasting van de videokaart weergegeven wordt. Indien een processorcore op 100% zit en de videokaart op 60, dan zou een processorupgrade baat hebben. Indien de videokaart op 100% zit, is dat de bottleneck.

Overigens heb je altijd ergens een bottleneck. Processor die 100% belast is, GPU die 100% belast is, transfersnelheid en latency van RAM geheugen, PCI-Express interfacebus of zelfs het inladen van assets van storage. Ergens zit de limiterende factor, maar meestal bij GPU belasting of CPU belasting.

Omdat processoren meerdere cores hebben is het nagenoeg nutteloos om naar totale belasting van een CPU te kijken. Check dus vooral individuele cores.

Een processorupgrade is trouwens prima te doen op de huidige plank. Firmwareupgrade en een 5800x3d erin prikken. Dan heb je 90% van de huidige max-end performance in games op processornivo.

-_-

Alle reacties

• n3othebest
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:50
Heb je getest wat de bottleneck is?
Een nieuw moederbord zal in de basis geen extra performance leveren. Dus dan zal je eerder bij de CPU moeten zoeken. Ook te weinig RAM kan een probleem zijn.
Hoe wil je gaan streamen? Via CPU of GPU encoding? Dat maakt nogal uit voor waar je bottleneck gaat zitten.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:15
4 dimms gaat vaak niet lekker op Ryzen. Op welke snelheid loopt het RAM?

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20:21
Open de task manager, doe iets waardoor je bottleneck optreedt en je kan zelf zien waar je bottleneck ligt :)

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-2080 ; 1TB SSD

• M4ry_J4ne
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 31-01 14:42
@n3othebest Ik heb het gezien op zo een bottleneck meter website dat de Ryzen 5 3600 met een RX 6700XT een bottleneck heeft van gemiddeld 20,2%, dus niet echt getest.

Met nieuw moederbord bedoel ik dan gelijk een nieuwe CPU erbij, ik zag net dat de nieuwe Intel processors heel veel cores hebben vergeleken met de AMD processors en dat vond ik wel interessant. En of het handig is om gelijk naar DDR5 te gaan of dat ik beter mijn DDR4 RAM kan houden.

@Uszka De 4 sticks werken prima op 3200Mhz, XMP staat aan.

• n3othebest
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 22:50
Ik zou het echt een keer zelf meten. Zo'n calculator is niet erg betrouwbaar als het op details aankomt.
Een bottleneck heb je sowieso want geen enkel systeem is 100% in balans. Dat is ook niet erg zo lang de performance van het traagste onderdeel (de bottleneck dus) hoog genoeg is voor jouw wensen.

Dus probeer gewoon eens met de door jouw gewenste instellingen te spelen en log de performance. Daar zijn programmatjes voor die dat makkelijk doen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-02 11:35

M2M

medicijnman

Met een bottleneck meter kun je inderdaad helemaal niks. Maar met RivaTuner wel. Die kan een overlay genereren in-game, waarbij de activiteit van processorcores en de belasting van de videokaart weergegeven wordt. Indien een processorcore op 100% zit en de videokaart op 60, dan zou een processorupgrade baat hebben. Indien de videokaart op 100% zit, is dat de bottleneck.

Overigens heb je altijd ergens een bottleneck. Processor die 100% belast is, GPU die 100% belast is, transfersnelheid en latency van RAM geheugen, PCI-Express interfacebus of zelfs het inladen van assets van storage. Ergens zit de limiterende factor, maar meestal bij GPU belasting of CPU belasting.

Omdat processoren meerdere cores hebben is het nagenoeg nutteloos om naar totale belasting van een CPU te kijken. Check dus vooral individuele cores.

Een processorupgrade is trouwens prima te doen op de huidige plank. Firmwareupgrade en een 5800x3d erin prikken. Dan heb je 90% van de huidige max-end performance in games op processornivo.

-_-

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee