Honeywell T4 vervangen voor slim exemplaar

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
Dag allen!

Mijn vraag
In onze nieuwe woning heb ik een Honeywell T4 gekregen van de woningbouw, maar wij willen graag een slim exemplaar die ook met je telefoon te bedienen is. Nu heb ik op internet eens rond gekeken of je gemakkelijk kunt upgraden naar bijvoorbeeld een T6, maar ik kan hier geen antwoord op vinden. Ik heb niet super veel ervaring met het aansluiten van dergelijke apparaten, dus ik wil graag weten of dit voor mij haalbaar is. Heeft één van jullie ervaring met een dergelijke upgrade?

Op mijn T4 zijn maar 2 van de aanwezige draden aangesloten op aansluiting A en B.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/toiLW9BBGdnoGTH-Vwlq84F7_Mo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X6nGTDn990nfwHVeicZsPy3Y.jpg?f=fotoalbum_large

Overigens is de T6 geen harde eis, mocht ik een interessanter alternatief over het hoofd gezien hebben dan is die uiteraard ook prima.

[ Voor 39% gewijzigd door EValentino op 24-01-2023 15:13 ]

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:48

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

@EValentino je hebt maar twee draden nodig, kijk maar eens in de handleiding bij het bedradingsschema.

De installateur vond het blijkbaar wel lastig om netjes 6mm te strippen, terwijl dat met koeienletters op het klepje staat :z

Meer informatie over verschillende slimme thermostaten kun je hier vinden: Slimme thermostaten: welke kiezen? ervaringen?

[ Voor 17% gewijzigd door Gizz op 24-01-2023 15:17 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiCkY82
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-05 15:39
Hoi, waarschijnlijk betreft dit gewoon OpenTherm standaard. Ook de volgorde van de draden maakt dan niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Niet online
Gizz schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:15:
@EValentino je hebt maar twee draden nodig, kijk maar eens in de handleiding bij het bedradingsschema.

De installateur vond het blijkbaar wel lastig om netjes 6mm te strippen, terwijl dat met koeienletters op het klepje staat :z

Meer informatie over verschillende slimme thermostaten kun je hier vinden: Slimme thermostaten: welke kiezen? ervaringen?
Die zichtbare aders zijn niet heel netjes inderdaad... Maar als ik de T6 haal en die 2 draadjes aansluit op de A+B aansluitingen is de klus geklaard?

Ik lees nu overigens wel wat negatieve verhalen over de T6, misschien toch maar even verder kijken inderdaad...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:48

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

EValentino schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:23:
[...]
Maar als ik de T6 haal en die 2 draadjes aansluit op de A+B aansluitingen is de klus geklaard?
Nee, want er is geen A+B aansluiting. Check de handleiding ;)

Je hebt naast de thermostaat in je huiskamer een ketelmodule die je bij je cv-ketel moet plaatsen. De thermostaat in de huiskamer wordt via TT op de TT van de ketelmodule aangesloten.

Welke aansluitingen je nodig hebt om de ketelmodule met je cv-ketel te verbinden is afhankelijk van cv-ketel en hoe je die gaat aansturen. Waarschijnlijk OpenTherm, in dat geval:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rlAPNAcIYMpRVVVg5-HK6raunoQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/vf9C8hsMS3wNTFa05RtOdo24.png?f=fotoalbum_large
Geen AB te zien bij de thermostaat :P

[ Voor 23% gewijzigd door Gizz op 24-01-2023 15:28 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Niet online
Gizz schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:27:
[...]

Nee, want er is geen A+B aansluiting. Check de handleiding ;)

Je hebt naast de thermostaat in je huiskamer een ketelmodule die je bij je cv-ketel moet plaatsen. De thermostaat in de huiskamer wordt via TT op de TT van de ketelmodule aangesloten.

Welke aansluitingen je nodig hebt om de ketelmodule met je cv-ketel te verbinden is afhankelijk van cv-ketel en hoe je die gaat aansturen. Waarschijnlijk OpenTherm, in dat geval:

[Afbeelding]
Geen AB te zien bij de thermostaat :P
Daar heb ik overheen gelezen inderdaad, ziet er vrij ingewikkeld uit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 21:49
Ik heb een T6, ding werkt prima!

Je moet alleen even de ketelmodule plaatsen, maar dat is best wel makkelijk.
Vervolgens communiceren deze twee kastjes bedraad en erg betrouwbaar.

Waarschijnlijk moet je in de ketel zelf ook even kijken of je aan/uit of opentherm nu hebt aangesloten, ook dat is vrij eenvoudig en veilig te doen als je de stekker eruit hebt.

Al met al niet zo heel spannend. Het enige wat je nog even zelf moet kopen is een stukje apparaatsnoer met stekker bij de bouwmarkt, want dat zat er niet bij iirc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RiCkY82
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-05 15:39
EValentino schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:33:
[...]
Daar heb ik overheen gelezen inderdaad, ziet er vrij ingewikkeld uit...
Installatie is echt vrij eenvoudig. Enige wat je nodig hebt is een extra netsnoer en een stuk 2-aderige kabel (telefoon / of utp volstaat), om de OpenTherm verbinding te maken tussen CV en die extra unit (Ketelmodule) die ze erbij leveren. De bestaande kabel die momenteel van je CV naar je thermostaat loopt, gebruik je dan om de T6 aan te sluiten op die extra unit en klaar is Kees ;)

[ Voor 3% gewijzigd door RiCkY82 op 24-01-2023 15:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jeroen3
@RiCkY82 Dat hoeft niet eens als er genoeg overlengte zit. Gewoon ergens doorknippen en daar de ketelmodule ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EValentino
  • Niet online
Thanks heren, ik ga er gewoon eentje bestellen en een middagje hobbyen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:06
Ik merk wel dat we erg snel over de assumptie van Opentherm heen stappen hier en daar... Ik zou eerst eens je ketel en handleiding nakijken en dubbelchecken of deze opentherm spreekt of enkel aan/uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
@GENETX dat is niet zo relevant, de T6 kan beide.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:06
Aah, scherp. Dat was me ontgaan :+
Pagina: 1