Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 06-01 15:22
Ik heb nagenoeg bijna geen ervaring met het gebruik van tablets, laat staan dat ik er ooit eentje heb aangeschaft. Daarom kan ik wel wat advies gebruikten bij het kiezen van een geschikte tablet voor mijn vrouw.

Ik zoek een?
Ik zoek een tablet die in de eerste plaats door mijn vrouw gebruikt gaat worden. Ze wil hem gebruiken tijdens werk. Thuis heeft ze een laptop, maar onderweg en tijdens werk heeft ze liever een handzame tablet. Ze wil de tablet gebruiken voor CRM / boekhouden, email en wat documenten te typen etc. tijdens het werk. Ook zal de tablet veelvuldig door collega's en klanten worden gebruikt om formulieren in te vullen. Een extern toetsenbord lijkt daarbij een welkome aanvulling te zijn. Een headset mogelijkheid zou ook prettig zijn voor het volgen van interactieve online seminars. Tot slot vind ik een fatsoenlijk software update beleid van de fabrikant wel belangrijk, de tablet moet een aantal jaar nog van (security) updates worden voorzien.

Wat is je budget?
Het budget is €200,- tot max. €500,-

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Wat wil je er precies mee doen? Welke apparatuur heb je al? Wat verwacht je te kunnen gaan doen? Heb je specifieke eisen aan software die moet draaien?
  • Lezen van PDF en Office documenten
  • Contactgegevens en documenten bijwerken in CRM software (webbased online, dus via een browser)
  • Basishandelingen in boekhoudpakket, zoals facturen maken, etc. (Er is een Android app en Apple app beschikbaar)
  • Formulieren laten invullen door klanten en collega's (staan ook online)
  • Email ontvangen / versturen en agenda bijhouden
  • Een extern toetsenbord zou heel praktisch zijn
  • Volgen van interactieve online seminars (bij voorkeur met een headset met microfoon)
  • Er zal niet op de tablet worden gegamed
  • Incidenteel de kinderen een filmpje laten kijken zou leuk zijn, mits dit veilig kan zonder de tablet en apps te ontregelen
  • Liever niet te veel blauw licht als de kinderen er ook gebruik van zouden maken
Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb naar Apple en Samsung tablets gekeken. De computers thuis draaien op Linux. Zelf heb ik een Android telefoon maar mijn vrouw heeft een iPhone. Zoals gezegd heb ik geen ervaring met tablets of Apple producten maar ik ga er van uit dat het probleemloos samenwerkt aangezien de meeste dingen toch webbased zijn.

Samsung Galaxy Tab A8 128gbGoedkoop. 128gb opslagMatige beeldkwaliteit. Relatief veel blauw licht volgens de Tweakers review.
Samsung S6 Lite 128gbMomenteel goedkoop dankzij BTW kortingsactie bij de MediaMarkt. 128gb opslag en uitbreidbaar met sd-kaartjes. Enige Samsung met Android 12 binnen ons budget.Schermkwaliteit schijnt niet zo goed te zijn.
Samsung Galaxy Tab S7 64gbBeter beeld dan de goedkopere Samsung bovengenoemde Samsung tablets. Een USB-C 3.2 Gen1 aansluiting?Updates gegarandeerd tot februari 2023, dus met enkele weken al geen updates meer?
Apple iPad 2021 64gbBetaalbare Apple tabledSlechts 64gb opslag en niet uitbreidbaar. Geen USB maar Lightning aansluiting, dus adapters nodig voor randapparatuur? Scherm niet gelamineerd?
Apple iPad 2022 64gbRecent model met nog een aantal jaren updates. Een USB-C aansluiting.Slechts 64gb opslag. Scherm niet gelamineerd?

Welke vragen heb je hier nog over?
-
  1. Is er nog iets belangrijks dat ik ben vergeten in mijn overweging?
  2. Wat zijn de meest geschikte keuzes binnen ons budget gegeven bovenstaande wensen? (Qua prijs / kwaliteit lijkt de Samsung Galaxy S6 Lite een goede kandidaat, maar is die wel geschikt voor de beoogde doeleinden?)
  3. Kunnen er nog andere bluetooth devices (koptelefoon o.i.d.) gelijktijdig gekoppeld zijn als er een bluetooth toetsenbord gekoppeld is?
  4. Maakt het veel uit of er een USB-C 2.0 of USB-C 3.x aansluiting op zit?
  5. Hoe belangrijk is een gelamineerd scherm?

[ Voor 3% gewijzigd door HyperH op 24-01-2023 14:15 ]

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:41
Weet je zeker dat je een tablet zoekt? Een tablet is vooral bedoeld voor consumeren, als ik het zo lees gaat je vrouw ook veel produceren (boekouden, documenten bijwerken).

Ik zou eerder naar een mooie chromebook kijken. Die ondersteunen tegenwoordig standaard Android apps, dus ook dat boekhoudpakket moet lukken.

Bij een paar van de tablets noem je de beperkte opslagcapaciteit als nadeel, maar hoeveel heeft ze echt nodig? Meeste werk dat ze doet is online. Een paar documenten passen ook in 64Gb. Ook bij de chromebooks hebben de goedkopere modellen weinig opslag, omdat het idee toch is dat het meeste werk "in the cloud" gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
dixet schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:17:
Weet je zeker dat je een tablet zoekt? Een tablet is vooral bedoeld voor consumeren, als ik het zo lees gaat je vrouw ook veel produceren (boekouden, documenten bijwerken).
Goede vraag. Thuis heeft ze al een 15" laptop. Ze denkt zelf dat een tablet handig is omdat haar laptop te groot / lomp is voor onderweg. Ook is het lezen van (pdf) documenten op een tablet prettiger. (portret stand in de hand i.p.v. landschap stand op een bureau.)
Ik zou eerder naar een mooie chromebook kijken. Die ondersteunen tegenwoordig standaard Android apps, dus ook dat boekhoudpakket moet lukken.
De Chromebook had ik helemaal niet aan gedacht. Ik heb er zelf geen ervaring mee en wist ook niet dat ze nog bestonden.
Wat voor Chromebook zou je dan voorstellen? In de pricewatch heb ik gezocht en dan zie ik dat het aanbod beperkt is.

Er zijn grofweg twee varianten. De laptop variant (klopt het dat die convertibles worden genoemd?) zoals deze en deze HP Chromebook 360 modellen.
Deze modellen zijn bijna net zo groot als heer huidige laptop. Het verschilt maar 2cm in de breedte en 1cm in de diepte. De Chromebook heeft wel een touchscreen en het scherm kan gekanteld worden maar het toetsenbord kan niet ontkoppeld worden. Even een document lezen is dan minder prettig dan met een handzamere tablet.

De andere Chromebook variant heeft meer weg van een tablet met een toetsenbord dat losgekoppeld kan worden. De enige die ik kon vinden is deze Lenovo IdePad Duet en die is momenteel alleen leverbaar bij één winkel.
In het verleden heb ik slechte dingen gelezen over Lenovo m.b.t. slecht software update beleid. Updates bleven uit of discutabele software (spyware / malware) werd geïnstalleerd met een update.
Klopt het dat dit voor ChromeOS geen rol speelt omdat dit door Google wordt verzorgd en niet door de fabrikant van de Chromebook?
Op papier lijkt het best een mooi apparaat. Het moet echter niet een te hoog 'hobby gehalte' hebben om apps te laten werken. Hij is met 13,3" een stuk kleiner dan de HP 360 en het toetsenbord kan losgekoppeld worden, waardoor het als een tablet gebruikt kan worden. Hij is echter nog wel groter dan een 10" tot 11" tablet. Dus ik vraag me af of dat dan handzaam genoeg is om prettig documenten te lezen.

Groot voordeel van de Chromebooks is wel dat ze een relatief goed toetsenbord hebben als ik de reviews mag geloven. De koppeling gaat met een bus i.p.v. draadloos via bluetooth?
Bij een paar van de tablets noem je de beperkte opslagcapaciteit als nadeel, maar hoeveel heeft ze echt nodig? Meeste werk dat ze doet is online. Een paar documenten passen ook in 64Gb. Ook bij de chromebooks hebben de goedkopere modellen weinig opslag, omdat het idee toch is dat het meeste werk "in the cloud" gebeurt.
Goede opmerking. Ik heb geen idee hoeveel opslag er nodig is voor bijvoorbeeld Android of iPadOS. Er moeten nog wel een aantal apps naast geïnstalleerd kunnen worden waar ze mee werkt. Er worden (bijna) geen foto's of filmpjes mee gemaakt dus daar is bijna geen opslagruimte voor nodig. Het zou heel goed kunnen dat 64gb ruim voldoende is als er niet te veel bloatware wordt meegeïnstalleerd.

[ Voor 4% gewijzigd door HyperH op 24-01-2023 20:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:41
Advies geven doe ik niet, daarvoor heb ik te lang geen nieuwe Chromebook gekocht :)

En je idee voor een tablet kan nog steeds de juiste zijn, ik probeerde vooral je horizon van opties wat te verbreden - en misschien je keuzestress daarmee te vergroten :P .

Voordeel van een chromebook t.o.v. de meeste tablets is inderdaad ook het nadeel. Door het vaste toetsenbord zijn het kleine laptops en dat maakt produceren makkelijker. Maar ze zijn daardoor - ook met omgeklapt toetsenbord - groter en zwaarder dan tablets.

Volgens mij zijn er wel wat meer opties met los toetsenbord dan de Ideapad. Bijvoorbeeld de ASUS Chromebook CZ1000DVA.

Wat bij een chromebook nog wel een dingetje is om vooraf te bekijken is hoelang softwareupdates gegarandeerd worden. Is bij (Android) tablets natuurlijk ook een dingetje, maar bij Chromebooks is er altijd duidelijkheid over, dat kan je op deze pagina nakijken. Sommige worden nu nog verkocht terwijl de ondersteuning over een paar maanden stopt, bij andere heb je tot 2030 nog ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperH
dixet schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 08:04:
En je idee voor een tablet kan nog steeds de juiste zijn, ik probeerde vooral je horizon van opties wat te verbreden - en misschien je keuzestress daarmee te vergroten :P .
Mission accomplished! Keuzestress! :X
Voordeel van een chromebook t.o.v. de meeste tablets is inderdaad ook het nadeel. Door het vaste toetsenbord zijn het kleine laptops en dat maakt produceren makkelijker. Maar ze zijn daardoor - ook met omgeklapt toetsenbord - groter en zwaarder dan tablets.
De Chromebooks zijn zeker interessant. Ik vind het concept interessant voor wanneer je een kleine handzame laptop nodig hebt voor eenvoudige lichte taken. Emails lezen / versturen, tekstdocumenten maken, etc.
Voor het lezen van PDF'jes en documenten vind ik een tablet dan weer meer geschikt. De kleine bluetooth toetsenbordjes zijn dan weer niet zo fijn om bijvoorbeeld emails te typen en formuliertjes in te vullen. Het type niet fijn maar de verbinding hapert ook nog wel eens heb ik gelezen.

Conclusie is dan er niet 1 device is dat perfect is voor alle eisen. Qua budget is er geen ruimte om twee devices te kopen. Ik denk dat we in een winkel moeten kijken hoe ze er in het echt uit zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Md11man
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 10-05 21:12
Eventueel zou je ook naar een Microsoft surface go 3 kunnen kijken. Is windows, maar daardoor lange support. Van de go 3 is een pentium en een i3 variant beschikbaar. Hoe dan ook geen snelheidsmonster, maar goed genoeg voor basistaken. De goedkoopste kost iets boven de 400 euro, maar met optioneel toetsenbord (als je die wilt, is wel handiger met windows) kom je wel iets boven de 500 uit. Een belangrijk voordeel is het scherm, voor de prijs is deze best goed.

uitvoering: Microsoft Surface Go 3 Pentium, LTE, 4GB ram, 64GB opslag, Window...
Pagina: 1