Vraag

• Shamrock1956
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 24-01 13:14
In april 2022 is mijn moeder overleden. Mijn vader is 12 jaar geleden overleden.
We zijn met 4 kinderen en de relatie onderling is behoorlijk gebrouilleerd, het geen betekende dat mijn jongste zus en ik al jaren geen contact meer met de rest van het gezin hebben.
Toen mijn moeder is overleden hebben we allemaal ingestemd met de keuze van onze oudste zus als executeur testamentair. Moeder had geen testament, maar ze had wel een leuk geldbedrag gespaard.
De inboedel, van haar huurwoning heeft inmiddels een nieuwe bestemming gevonden.

Volgens alles zou de eventuele erfenis(spaargeld) pas in juni 2023 verdeeld gaan worden.
Uit eigen ervaring bij overlijden van schoonmoeder bleek dat dit binnen enkele maande geregeld was door de notaris.
Ik heb dus contact opgenomen met de notaris, waarna zijn assistente liet weten dat hij zich daar niet mee bezig hield. Dat was een zaak voor de executeur?

Hoe zit dit nu precies: wie is verantwoordelijk voor de verdeling van de erfenis en klopt de termijn van ruim 1 jaar voordat de verdeling een feit zal zijn?

Alle reacties

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Allereerst gecondoleerd met het verlies van je moeder vorig jaar.

Geen idee hoe het exact in elkaar steekt, maar toen ik te maken kreeg met het overlijden van een kennis (en erfgenaam was), hebben we gezamenlijk een van de erfgenamen als testamentair executeur aangewezen. Dit om kosten van de notaris zo laag mogelijk te houden.
Andere erfgenamen hadden slechte ervaring met notarissen, omdat die "te vaak" iets wilde overleggen/afstemmen en dan alle gemaakte uren plus wat voorbereiding en naslagwerk in rekening werden gebracht. Dit ging om veelal kleine zaken, waar de notaris eigenlijk geen rol in had maar wel even de vraag stelde (en dus kosten ging rekenen).

Aangezien je oudste zus nu als testamentair executeur is aangewezen, is zij verantwoordelijk om de boedel (lasten én baten) eerlijk te verdelen. Hier heb je volgens mij inderdaad maximaal een jaar de tijd voor. Als ze dit eerder weet te regelen, dan kan uiteraard ook eerder de verrekening plaats vinden.

Ik lees ook, dat de inboedel een nieuwe bestemming heeft gekregen. Vergeet hierbij niet dat:
1: De belastingdienst dit ook als onderdeel van de erfenis ziet (maar kan je zelf aangeven dat de waarde nihil is)
2: Jullie als erfgenamen ook "recht" hebben op een deel van de boedel. Mochten de spullen dus verkocht zijn (al is het tegen 50 euro), dan hebben jullie recht op jullie deel van die 50 euro. Wat ik wil zeggen: Wees er alert op, als er prijzige spullen zijn, deze ook tegen de juiste waarde weggaan. Niet dat straks de diamantenbroche voor een prikkie naar de echtgenoot van gaat...

Verder moet de testamentair executeur een overzicht aanleveren van alle zaken. Deze zal ook met alle erfgenamen gedeeld moeten worden. Hiermee kan je ook "controleren" of alles eerlijk is verdeeld en niet iemand straks 30% heeft gekregen en de ander 20%.

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 21:40
Volgens mij kun je als er geen testament is, na overlijden, geen executeur meer aanstellen!

Je kunt iemand wel een volmacht geven, dat is net even anders.

• Lordy79
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:24

Lordy79

Fundamentalist

google:
Er is geen testament

Als er geen testament is, regelen de erfgenamen samen de erfenis. Zij kunnen dit ook door 1 of meer personen laten doen met een boedelvolmacht. Dit is een verklaring waarin staat wat de gekozen persoon namens de erfgenamen mag doen. Deze persoon kan een erfgenaam zijn, maar dat hoeft niet.

Boedelvolmacht
Een boedelvolmacht kunt u regelen bij de notaris. Meestal ‘beheert’ de persoon met de volmacht de erfenis. Hij doet alles dat nodig is om de erfenis te kunnen verdelen, bijvoorbeeld:

abonnementen opzeggen
schulden betalen
spullen verkopen om de schulden te kunnen betalen
aangifte doen van de erfbelasting
Je oudste zus is dus verantwoordelijk. Ik zou haar gewoon eens opbellen en vragen hoe het ervoor staat. Als er bijv. een mooi banksaldo is, is het helemaal niet ongebruikelijk om hier een deel van 'af te romen' en te verdelen over de 4 erfgenamen als het zeker is dat de rest voldoende is om eventuele kosten van te betalen.

Succes!

In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof

• CirclDigital
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 19:21
Shamrock1956 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:12:
Toen mijn moeder is overleden hebben we allemaal ingestemd met de keuze van onze oudste zus als executeur testamentair.

Hoe zit dit nu precies: wie is verantwoordelijk voor de verdeling van de erfenis en klopt de termijn van ruim 1 jaar voordat de verdeling een feit zal zijn?
Tja, met je eerste zin geef je zelf toch al aan wie jullie verantwoordelijk hebben gemaakt?

Notaris zal inmiddels wel een verklaring van erfrecht hebben afgegeven waarin staat wie allemaal erven (en op welke delen je bijvoorbeeld al recht had na het overlijden van je vader).

Nu is het aan de executeur om al het verdere te regelen zoals een goede boedelbeschrijving opstellen (met het totaalbedrag maar ook alle kosten die gemaakt zijn na overlijden) en andere dingen te regelen als betalen van begrafenis, andere schulden/verplichtingen en afwikkelen van lopende zaken als bijvoorbeeld belastingaangiftes.

Wil niet zeggen dat ze niet al wat tussentijds kan verdelen, maar een wat langere periode voor alles definitief is is ook niet zo vreemd hoor.

En er is maar 1 iemand die je natuurlijk echt kan vertellen hoe het ervoor staat, die hebben jullie zelf aangewezen....

[Voor 3% gewijzigd door CirclDigital op 26-01-2023 19:21]

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Misschien tijd om eens aan die zus te vragen? En als het overzicht er is uit te laten voeren? Of zitten er hele ingewikkelde constructies in de weg?

• BazzH
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:21

BazzH

Kei-goed...

Ruim 1 jaar voor een relatief eenvoudige erfenis? Da's rijkelijk lang. Als er geen hele rare dingen zijn, dan kan dat inclusief de verkoop van een eigen woning zelfs nog een stuk sneller. De opa van mijn vrouw is redelijk recent overleden. Dat was inclusief verkoop van het appartement en het verdelen van alle spullen binnen een half jaar geregeld. (Maar dat was wel in de tijd, dat zo'n appartement binnen 1 week 5 heel serieuze biedingen scoorde. Was dus ook binnen 1 week verkocht.)

Misschien toch maar eens gaan informeren bij de gemachtigde waar het op hangt en vragen of de rest misschien iets kan doen om er een beetje vaart in te houden. Dat iemand gemachtigd is, wil niet direct zeggen dat diegene ook daadwerkelijk al het werk moet doen. De anderen mogen best ook een handje uitsteken. Als de inboedel al weg is en de persoonlijke spullen verdeeld, dan is het grof gezegd niet veel meer dan de administratie uitpluizen, alle lopende zaken stopzetten en uiteindelijk de balans opmaken. Wat is er met de inboedel gebeurd trouwens? Opgekocht? Verdeeld? In overleg geschonken aan een goed doel? Dat is natuurlijk in principe onderdeel van de erfenis (qua waarde vaak in euro's niet echt heel spannend overigens, als er niets bijzonders tussen zit vaak gewaardeerd op nihil). Als je die bijvoorbeeld aan de kringloop schenkt, dan moet je eigenlijk een bewijsje vragen om aan te kunnen tonen dat ze die inboedel inderdaad op nihil hebben gewaardeerd en dus ook voor nihil hebben overgenomen (fotootje erbij).

Mijn vader heeft ooit een testament uitgevoerd van iemand die alleen nog familie in Canada had en hier in NL nog de restanten van een boerderij had (grond al verkocht voor het grootste deel). Dat duurde allemaal wel wat langer. Anderhalf jaar geloof ik. Vooral de verkoop van de oude boerderij + schuur was nog een heel gedoe destijds. Best wel wat werk, maar ook vooral heel veel wachten.

[Voor 38% gewijzigd door BazzH op 26-01-2023 20:47]

Think smart........ Act stupid........

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee