Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-05 13:26
Beste Tweakers,

Het is vast het geval dat ik niet de enige ben met vragen die bijna jaarlijks terugkomen over de zorgtoeslag, huurtoeslag enzovoort. Ik heb een eerste eigen woning gekocht in 2022 en heb zodoende misschien recht op zorgtoeslag over 2022 en 2023.

Via deze link kan ik een proefberekening maken. Ik kies hier voor toetsen van zorgtoeslag 2023. Het valt me op dat voor de proefberekening er maar erg weinig gegevens ingevuld kunnen worden om deze toeslag te toetsen. Mijn vraag is dan ook: Moet ik geen rekening houden met mijn hypotheekrenteaftrek en eigenwoningforfait voor het berekenen of ik al dan niet recht heb op zorgtoeslag? Vlot zoeken via Google levert mij niet zo een, twee, drie het antwoord op. Kan iemand dit beantwoorden?

PS: Mochten er veel mensen met vragen zijn over die onderwerp, wil ik dit topic best voorzien van een mooie TS zodat in dit topic algemene informatie gedeeld en/of vragen over toeslagen gesteld kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Vziw wordt zorgtoeslag berekend tov je toetsingsinkomen van dat jaar.
Dus dat is na aftrek van je HRA etc:
https://www.belastingdien...-inkomen-voor-zorgtoeslag
https://www.belastingdien..._toeslag_krijgen/inkomen/

Als je bijv je voorlopige teruggaaf hebt, dan heb je daar ook al diezelfde inschatting gemaakt.

[ Voor 14% gewijzigd door YakuzA op 24-01-2023 13:15 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
In mijn geval is mijn bruto jaarinkomen voor 2023 waarschijnlijk € 38.220. Schatting van EWF en HRA zijn respectievelijk € 924 en € 1.278 (36,93% van mijn betalen rente van € 3.461 in 2023).

Dus dan kan ik per saldo € 352 van mijn bruto inkomen aftrekken en kom ik op een toestsingsinkomen van €37.868.

Zeg ik het zo goed? Zo ja, dan zou ik toch € 9 per maand aan zorgtoeslag krijgen, haha.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:26
GrazendeKoe schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:28:
In mijn geval is mijn bruto jaarinkomen voor 2023 waarschijnlijk € 38.220. Schatting van EWF en HRA zijn respectievelijk € 924 en € 1.278 (36,93% van mijn betalen rente van € 3.461 in 2023).

Dus dan kan ik per saldo € 352 van mijn bruto inkomen aftrekken en kom ik op een toestsingsinkomen van €37.868.

Zeg ik het zo goed? Zo ja, dan zou ik toch € 9 per maand aan zorgtoeslag krijgen, haha.
Ik heb het ooit aangevraagd en vervolgens mijn inkomen omhoog gezet. Zo blijf je "actief" en kijkt de BD elk naar na je definitieve aangifte om je recht hebt op Zorgtoeslag/Kindgebonden Budget. Ook de Kinderopvangtoeslag wordt hiermee netjes gecorrigeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
Electromonkey schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:34:
[...]

Ik heb het ooit aangevraagd en vervolgens mijn inkomen omhoog gezet. Zo blijf je "actief" en kijkt de BD elk naar na je definitieve aangifte om je recht hebt op Zorgtoeslag/Kindgebonden Budget. Ook de Kinderopvangtoeslag wordt hiermee netjes gecorrigeerd.
Dus, met andere woorden: Jij vraagt je toeslagen achteraf aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Electromonkey
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:26
GrazendeKoe schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:41:
[...]

Klopt. Voor mij is er geen pijl op te trekken, ook door de vele aftrekposten. Gelukkig geen ramp.
Zorgtoeslag krijg ik al jaren niet meer en de Kinderopvang is erg ruim. Hiervoor schat ik gewon hoog in.

In jouw geval met zo'n klein bedrag zou ik het ook achteraf (laten) berekenen. Scheelt je een hoop gedoe en je hebt een kleine meevaller het jaar erop.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NACrat
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 29-05 13:28
GrazendeKoe schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:41:
[...]

Nee hij doet wel een aanvraag van tevoren maar zet zijn verwachte inkomen hoger in dan daadwerkelijk is. Bij het vaststellen van de definitieve aanslag controleert de belastingdienst wat je daardwerkelijk hebt verdiend t.o.v. de verwachtte inkomsten (waarop de toeslagen worden gebaseerd). Mocht daar verschil inzitten dan stort de fiscsus het te weinig ontvangen bedrag terug of je moet meer betalen (als je meer verdiend hebt dan vantevoren hebt opgegeven).

Ik heb hetzelfde met de kinderopvangtoeslag. Ik zet mijn verwachte inkomen ook iets hoger dan daadwerkelijk is zodat ik geen problemen krijg door een eventuele loonstijging of bonussen gedurende het jaar en ik daardoor zou moeten terugbetalen. Krijg daardoor elk jaar wat geld terug bij de definitieve aanslag.

Als het echt maar om € 9,- per maand gaat zou ik het ook zo insteken. Ik krijg liever een paar tientjes naderhand dan dat ik een paar tientjes moet bijlappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
Bedankt heren.

Die hypotheekrenteaftrek is trouwens ook maar een wassen neus zeg, gezien het feit de EWF nagenoeg net zo hoog is.

Dat minibeetje toeslag wat ik jaarlijks krijg ga ik wel achteraf terugvragen inderdaad, dan kan ik het zien als een meevallertje.

Ben overigens wel benieuwd naar de teruggave IB over 2022, gezien ik dus een woning gekocht heb in 2022 :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:18

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

GrazendeKoe schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:28:

Euhm... Afaik is je hypotheekrente aftrek gewoon de volledige betaalde rente (nzonder aflossing). €3461 ipv €1278. Jet toetsings inkomen is dan €35.683,-

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
Janoz schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:34:
[...]

Euhm... Afaik is je hypotheekrente aftrek gewoon de volledige betaalde rente (nzonder aflossing). €3461 ipv €1278. Jet toetsings inkomen is dan €35.683,-
Voor zover mij bekend mag je maximaal 36,93 van de rente aftrekken van je inkomen toch? Toch?

Ik hoop overigens dat jij gelijk hebt natuurlijk! :P
Nu lees ik dit artikel met voorbeeld en zou jij dus gelijk hebben.

Wat wordt er dan bedoeld met: In 2023 zijn de hypotheekrente en alle andere aftrekbare kosten voor de eigen woning maximaal aftrekbaar tegen een tarief van 36,93%.?

[ Voor 33% gewijzigd door GrazendeKoe op 24-01-2023 14:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:40
GrazendeKoe schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:50:
[...]

Voor zover mij bekend mag je maximaal 36,93 van de rente aftrekken van je inkomen toch? Toch?

Wat wordt er dan bedoeld met: In 2023 zijn de hypotheekrente en alle andere aftrekbare kosten voor de eigen woning maximaal aftrekbaar tegen een tarief van 36,93%.?
Er is een hoger belastingtarief voor inkomens ergens boven de 65K. Vroeger trok je gewoon de hele HRA af op het inkomen op de hoogste schijf, tegenwoordig mag je alleen over de onderste belastingschijf aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

Je trekt de gehele betaalde rente af. (als je nog niks extra terug betaald hebt, kun je die aflezen in de tabel die bijgesloten is in je Hypotheek overeenkomst ;) (althans die tabel zit er bij mij bij))
Waarna je dan onder de streep die 37% van je rente minder aan inkomstenbelasting betaald.

[ Voor 9% gewijzigd door YakuzA op 24-01-2023 15:19 ]

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:40

Dido

heforshe

Veel voorkomend misverstand, net als met bijtellingen.

Je mag de betaalde rente aftrekken van je inkomen. Daardoor is de te betalen belasting lager.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrazendeKoe
_JGC_ schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:00:
[...]

Er is een hoger belastingtarief voor inkomens ergens boven de 65K. Vroeger trok je gewoon de hele HRA af op het inkomen op de hoogste schijf, tegenwoordig mag je alleen over de onderste belastingschijf aftrekken.
Top, dit verklaart!

Dit is ook nog eens een leuke meevaller voor mij dan. Ik hoop dat anderen ook wat aan dit topic hebben!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
GrazendeKoe schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:46:
[...]

Top, dit verklaart!

Dit is ook nog eens een leuke meevaller voor mij dan. Ik hoop dat anderen ook wat aan dit topic hebben!
Vergeet in het jaar van aankoop niet je financieringskosten voor de hypotheek mee te nemen als aftrekpost!
Dus kosten hypotheekadvies, premie NHG, kosten inschrijven akte enz enz. Even googlen en dan vind je wel wat je allemaal mag meenemen (en staat ook aangegeven op de nota van de notaris).

Maar je kan nu gewoon zorgtoeslag 2022 aanvragen met een x-bedrag, zodra je je aangifte IB 2022 hebt gedaan in april dan zal, na vaststelling daarvan, de zorgtoeslag ook worden aangepast naar het juiste inkomen.

Moet je uiteraard wel alle toepasselijke aftrekposten, zoals hierboven genoemd, meenemen in de aangifte inkomstenbelasting 2022.

[ Voor 23% gewijzigd door Backpacker op 24-01-2023 17:00 ]

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricBruggema
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 05-05 09:19
Ik laat dit ook achteraf berekenen... :) scheelt mij gezeur door het jaar heen! :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-04 23:51
Ik moet het weekend voor mijn ouders zorgtoeslag aanvragen van vorig jaar en voor dit jaar. Heb proefberekening gemaakt en zie ik dat je inkomen toeslagpartner in moet vullen. Houdt dit in dat ik maar voor 1 iemand zorgtoeslag aan moet vragen of moet ik voor beide apart aanvragen en bij alle 2 een toeslagpartner invullen?

En als ik het voor 2023 aanvraag gaat dit dan automatisch door over 2024 of moet ik 2024 ook apart aanvragen?

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nikeo
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 22:10

Nikeo

Jawelles

Als je het aanvraagt zie je her en der uitleg staan waarin je vragen beantwoord worden. Komt goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xfile
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-05 23:04
dennis112 schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 23:15:
Ik moet het weekend voor mijn ouders zorgtoeslag aanvragen van vorig jaar en voor dit jaar. Heb proefberekening gemaakt en zie ik dat je inkomen toeslagpartner in moet vullen. Houdt dit in dat ik maar voor 1 iemand zorgtoeslag aan moet vragen of moet ik voor beide apart aanvragen en bij alle 2 een toeslagpartner invullen?
Binnen een huishouden kan maar 1 persoon de zorgtoeslag krijgen, dus of je vader of je moeder is de aanvrager. De ander wordt toeslagpartner.
En als ik het voor 2023 aanvraag gaat dit dan automatisch door over 2024 of moet ik 2024 ook apart aanvragen?
Als het goed is, wordt de zorgtoeslag van 2023 automatisch gecontinueerd naar 2024.

Whereof one cannot speak, one must remain silent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23-05 13:01
Bedenk goed of je het wil.
Als u er geen recht op hebt of teveel ontvangen hebt moet je terug betalen met rente.
Dat dat de overheid ze ze nog steeds op 6% heeft staan?

Duur geintje als er een hoger bedrag wordt uitgekeerd dan die 6 euro.
Pagina: 1