Mediaspeler voor 4k/HDR10/DTS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-05 18:13
Ik ben aan het zoeken naar een mediaspeler.

Ik heb ervaringen met een diverse mediaspelers, maar de laatste jaren kon ik me redden met een de Plex app van de TV en later de Xiaomi TV stick (ik draai zelf Plex)
Nu er een nieuwe TV is met 4K besloten om de hele keten te vernieuwen + overstap naar 4K ipv 1080P.

TV: LG Oled G2 (geen DTS ondersteuning)
Receiver: Bluesound PowerNode N330 (geen DTS ondersteuning)

Veel van mijn content heeft DTS, de Plex app op de LG gaat hier wisselend mee om. De ene keer wordt de audio omgezet naar AAC5.1 en speelt alles prima af. De andere keer moet de hele film getranscoded worden. Zodra er ondertiteling bij zit. Met 4K is het resultaat weer anders. Nu schijnt de LG niet alles lekker te ondersteunen en zich dus wisselend te gedragen bij content en dat is vervelend.

Ik heb gekeken naar een Shield TV Pro op Marktplaats. Daar kun je goed van je geld afkomen zonder iets te ontvangen:
Binnetie in ""Marktplaats"... ik word er gek van - Deel 2"

Een collega van me heeft een Shield TV Pro gekocht, maar deze weer verkocht omdat hij afspeelproblemen had met content. Dan was er geen geluid en dan weer wat anders. Natuurlijk kost het even tijd om alles zaken en instellingen na te lopen. Hij gebruikt Kodi en vond het teveel gedoe en geen tijd dus weer verkocht. Hij wil nu een Zidoo Z9X
Hier heb ik veel ervaring mee gehad (de voorganger). Ik gebruikt het met een Zidoo fork van Kodi. Maar toen ik overgestapt ben op Plex zoek ik toch een speler die goed werkt met Plex.

Wat ik gevonden heb:
Zidoo Z9X: duur, Plex werkt alleen via speciale manier van installeren en je bent afhankelijk van de grillen van Zidoo. speelt wel alles af.
Nokia 8010: Schijnt een goede Android speler te zijn, maar vrijwel geen reviews te vinden. Wel een topic op Tweakers.
Shield TV Pro 2019: Schijnt goed te zijn, snel, maar is alweer 3-4 jaar op de markt te zijn, updates zijn wel goed (?).

Ik zoek dus een mediaspeler die mijn content afspeelt (4K met DV, HDR10 etc) en eventueel DTS kan omzetten naar iets anders zodat mijn reciever het kan afspelen. De LG TV staat op passthrough en doet er zelf niks mee. Dus of Plex moet omzetten of de mediaspeler met Plex app.
Ook wil ik stiekem nog eens naar Kodi kijken, al dan niet in combinatie met Plex. Omdat Kodi veel meer opties heeft dan Plex om dingen in te stellen.

Zijn er mensen die een een vergelijkbare setup hebben als mij en hun ervaringen kunnen delen of advies kunnen geven? Het jammere is gewoon dat de LG niet alles pakt, maar bij TV fabrikanten ligt de focus vaak op het beeld ipv app/codec ondersteuning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Binnetie schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:02:
Ik ben aan het zoeken naar een mediaspeler.

[knip]
Dit verdiend eigenlijk een eigen topic? Waarom dat niet gestart?

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
hardware-lover schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:49:
[...]

Dit verdiend eigenlijk een eigen topic? Waarom dat niet gestart?
Omdat ik benieuwd ben naar de Shield, maar erg twijfel tussen leeftijd en een alleskunner. Ik wil weer wat jaren vooruit kunnen en geen problemen ervaren als ik materiaal met HDR(10+) of Dolby Vision afspeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Binnetie schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:06:
Omdat ik benieuwd ben naar de Shield, maar erg twijfel tussen leeftijd en een alleskunner. Ik wil weer wat jaren vooruit kunnen en geen problemen ervaren als ik materiaal met HDR(10+) of Dolby Vision afspeel.
Dat begrijp ik, maar je vraagt ook naar andere modellen, en dan vind ik het een beetje vreemd om bijv. op de Nokia 8010 te reageren in een Shield topic ;)

Testing, one, two ...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:55
Binnetie schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:06:
[...]

De Nvidia Shield Pro is eigenlijk een goede oplossing.
Plex is een slechte oplossing voor het afspelen van 4k met de opties zoals genoemd want die speelt het overgrote deel van 4K gewoon niet af zonder transcoding.
Ik zou zeggen probeer dan Emby eens, die speelt bij mij gewoon alles af in wat voor formaat ook zonder transcoding.
Server versie is gratis en de app voor Google TV kost éénmalig € 5,- en werkt perfect.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.103.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RCBL
  • Registratie: Januari 2023
  • Niet online
Binnetie schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:45:
[...]

Zelf heb ik niet zoveel met Apple, mijn vriendin wel.
Ik kan dan geen gebruik maken van Plex? Dit zal wel mijn voorkeur hebben want daar maken we binnen en buitenshuis veel gebruik van + wat familie die erop zitten.

Infuse Pro is van Firecore? https://firecore.com/ want dit ziet er best goed uit. Wat is voor jou de reden van overstap geweest?
Ja, was/ben zelf ook nooit een grote fan van Apple, maar ik had zoveel goede dingen over kwaliteit/snelheid/weergave gehoord dat ik dacht van: dat gaan we gewoon doen.

De Shield is kwa instellingen in mijn optiek best wel zoeken en spelen. Verder een prima apparaat. NIet veel mis mee als je éénmaal alles naar wens hebt ingesteld.

Plex voor Apple TV bestaat ook Zo op het 1ste gezicht wel wat stoei werk.

De videowall is inderdaan Infuse Pro van Firecore. Er staan zo'n 900 films en series op harde schijven in mijn netwerk. Verbazingwekkend was dat hij ze , op enkele na , allemaal vond, zelfs wat exotische arthouse titels. Had begrepen dat ze TMDB/TVDB gebruiken om data te scrapen voor artwork

In principe gebruik in alleen nog de Apple TV voor alles. Lineaire tv kijken via de VUPLUS, de streaming diensten zoals HBO, Viaplay etc en niet onbelangrijk mijn films en video's.

Nadeel, Apple ID .. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-05 21:07
@Binnetie toch maar wel verplaatst naar een eigen topic op de juiste plek ;)

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

Oké, @Binnetie toch ietsje handiger zo.

M.b.t. de Nokia 8010, deze heeft hele mooie specs, eigenlijk v.w.b. streaming (niet gaming), betere dan de huidige Shield TV 2019 Pro. Meer werkgeheugen en opslagruimte en ondersteuning voor nieuwere codecs (AV1, VP9 L2), maar schiet ook tekort vwb ondersteuning voor AFR (auto refreshrate) en HD audio codecs.
Nu is dat laatste voor jou helemaal niet zo belangrijk op dit moment, jouw huidige hardware ondersteund enkel AC3/DD en schijnbaar verder helemaal niets voor HD Audio, dus daarvoor voldoet een Shield TV dan weer prima.

Ik ben in het bezit van een soortgelijk apparaat als de Nokia 8010, exact dezelfde specificaties, en dat apparaat (Homatics R 4k Plus), heeft op dit moment een active bèta ondersteuning. We zijn (ik zit in de bèta groep), inmiddels zover dat AFR al een beetje werkt. Niet optimaal, want alle refreshrates zijn nog niet beschikbaar, enkel in 1080p (niet van deze tijd dus). Krijgen ze o.a. dat goed voor elkaar dan zie ik het apparaat als alternatief voor de Shield 2019 Pro. Android TV V12 zou trouwens ook naar dat apparaat gaan komen, nu is het nog V11, zoals voor de Shield ook het geval is op dit moment.

Indien jij met je huidige hardware (TV, receiver), nog jaren zou willen doen dan kan dit prima met die Shield (wel de Pro pakken om gezeur te voorkomen). Je installeert daarop Kodi, verdiept je daar wat in, zet de audio instellingen op AC3 en laat de rest van de audio codecs uit. Kodi zorgt er dan voor dat de audio hoorbaar zal zijn, ongeacht wat het origineel dan ook mocht zijn.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:20

FeaR

In GoT we trust

hardware-lover schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:08:
Je installeert daarop Kodi, verdiept je daar wat in, zet de audio instellingen op AC3 en laat de rest van de audio codecs uit. Kodi zorgt er dan voor dat de audio hoorbaar zal zijn, ongeacht wat het origineel dan ook mocht zijn.
Weet je zo wat Kodi met DTS doet in dat geval? Omgooien naar Dolby of LPCM?

Volgens mij is de oplossing namelijk ook zo lastig niet. Zowel de TV van TS als de "receiver" heeft HDMI eARC. Mediaspeler instellen op DTS en DTS HD decoderen naar LPCM en je bent er al. Ik heb zelf ook een LG TV en bovenstaande instelling gedaan in de Nvidia Shield TV Pro om geluid te hebben bij DTS.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
@FeaR heb je dan 5.1 geluid of maakt hij er stereo van?
Ik denk zelf ook dat het niet heel lastig hoeft te zijn, maar het is altijd vervelend als je een poos aan het stoeien bent en uiteindelijk werkt het toch niet lekker en je alweer over je retourtermijn bent. Dan zit je met een redelijk prijzig apparaat.

@hardware-lover, dank voor de informatieve post. Ik had ergens gelezen dat er spelers zijn met identiek dezelfde hardware als de Nokia. Dan valt of staat het met de software ondersteuning, die zit bij de Homatics wel goed.

Ik heb ervaring met Kodi uit het verleden, dat was prima te doen. Uiteindelijk overgestapt op Plex (meer als hobby projectje) en de transcode functionaliteit sprak me wel aan + dat het goed werkt. Ook een aantal familieleden maken er gebruik van zonder problemen. Het liefst blijf ik daarom Plex gebruiken.

@snah001 maar als Plex direct stream doet dan hoeft Plex niets anders te doen dan de media te voeren toch? Als ik kijk in het dashboard dan zie ik bij streams van familie allemaal direct stream en hoeft Plex niets te doen en doet de NAS rustig aan.
En wat ik aangaf, met wat 4K files gaat het perfect maar anderen weer niet. De media info is vergelijkbaar en toch speelt de LG de ene file niet af, de andere wel. Speelt een file niet af en ik zet ondertiteling uit dan doet hij het weer wel (dan gaat het om srt ondertiteling). Ook is de Plex app voor LG ook tamelijk oud. Ik zie dat ook bij bijvoorbeeld NLZiet. Die versie dateert van mei 2022. De Android versies van Plex zijn een stuk nieuwer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

Binnetie schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:37:
@FeaR heb je dan 5.1 geluid of maakt hij er stereo van?
Aangezien beide devices HDMI eARC hebben surround. Vandaar dat ik eARC aanhaalde en dit als goede optie aankaart. Met HDMI ARC was het geen optie geweest omdat je met LPCM dan terugvalt naar twee kanalen.

Overigens ben ik dus content met mijn Nvidia Shield TV Pro als vervanging van mijn Dune. Vervangen om dezelfde reden als jij: nieuwe TV en dus mediaspeler met 4K en HDR. Ook ik heb naar Zidoo gekeken maar de meerprijs kon ik mezelf niet goedpraten na de vele verhalen in mijn vriendenkring die ook een Nvidia hebben (en eerst andere spelers overwogen hadden). Enige is dat 4K Blu-ray ISO met menu een dingetje is of was. Menu is niet zichtbaar, de film start meteen. Een Zidoo deed dat toentertijd (2 jaar geleden) out of the box wel correct. Maar wederom, meer betalen om een menu te zien...
Goede argumenten...

[ Voor 51% gewijzigd door FeaR op 24-01-2023 17:28 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
Jij zoekt een Vero 4K+.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
dat beargumenteerd hij zelf. wilde er verder geen woorden aan vies maken :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

FeaR schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:16:
Weet je zo wat Kodi met DTS doet in dat geval? Omgooien naar Dolby of LPCM?

[knip]
Dolby (5.1 indien meerkanaals), maakt ie er dan van.

Edit: niet alleen bij DTS als audio, ook met de andere HD audio formaten, maar dit was wel duidelijk verwacht ik.

[ Voor 23% gewijzigd door hardware-lover op 24-01-2023 17:44 ]

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 20:08
Ik gebruik zelf een xbox one s als mediaspeler. Dat werkt goed. Je kan instellen wat het outputsignaal moet zijn qua geluid, de xbox kan surround geluid downsamplen naar stereo in jou geval. Je kan er 4K blu-rays mee kijken en ook nog mee gamen.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Binnetie
FeaR schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 16:42:
[...]

Aangezien beide devices HDMI eARC hebben surround. Vandaar dat ik eARC aanhaalde en dit als goede optie aankaart. Met HDMI ARC was het geen optie geweest omdat je met LPCM dan terugvalt naar twee kanalen.

Overigens ben ik dus content met mijn Nvidia Shield TV Pro als vervanging van mijn Dune. Vervangen om dezelfde reden als jij: nieuwe TV en dus mediaspeler met 4K en HDR. Ook ik heb naar Zidoo gekeken maar de meerprijs kon ik mezelf niet goedpraten na de vele verhalen in mijn vriendenkring die ook een Nvidia hebben (en eerst andere spelers overwogen hadden). Enige is dat 4K Blu-ray ISO met menu een dingetje is of was. Menu is niet zichtbaar, de film start meteen. Een Zidoo deed dat toentertijd (2 jaar geleden) out of the box wel correct. Maar wederom, meer betalen om een menu te zien...

[...]

Goede argumenten...
Om die reden haalt een collega van me de Zidoo en heeft de Shield verkocht: hij wil Bluray met menus. Ik hoef dat niet. Ik kan een remux overwegen of een goede encode. Hier heb ik Sonarr en Radarr goed op ingesteld.
Zelf vond ik het met een oudere Zidoo meer een gimmick. Ik was lid van een Zidoo beta groep en toen ze ondersteuning voor Bluray menus hadden was dat een hele prestatie. Maar na een paar menus heb je het wel gezien.

Gewoon soepel werken, veel ondersteunen (HDR10+, DV etc) en hopelijk nog een tijdje ondersteuning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

hardware-lover schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 17:37:
[...]
Dolby (5.1 indien meerkanaals), maakt ie er dan van.
Ik denk dat decoderen naar LPCM dan makkelijker is dan omzetten naar Dolby. Maar puur gevoel.

Voor dit geval surround LPCM over eARC. Mocht er ARC in het spel zijn dan is Dolby wel de manier om surround te houden. Mooie optie.
Edit: niet alleen bij DTS als audio, ook met de andere HD audio formaten, maar dit was wel duidelijk verwacht ik.
Yes :)
Binnetie schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 17:56:
[...]
Om die reden haalt een collega van me de Zidoo en heeft de Shield verkocht: hij wil Bluray met menus. Ik hoef dat niet. Ik kan een remux overwegen of een goede encode. Hier heb ik Sonarr en Radarr goed op ingesteld.
Dan houd ik het bij de zeer subjectieve mening van Nvidia Shield TV Pro :P

[ Voor 7% gewijzigd door FeaR op 24-01-2023 18:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

FeaR schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 18:45:
Ik denk dat decoderen naar LPCM dan makkelijker is dan omzetten naar Dolby. Maar puur gevoel.

Voor dit geval LPCM. Mocht er ARC in het spel zijn dan is Dolby wel de manier om surround te houden. Mooie optie.

[knip]
Zou kunnen, al kan ik dat lastig beoordelen. Het is hier even wat vinkjes in Kodi verwijderen en het werkt direct 😏

Testing, one, two ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
De LG en Bluesound ondersteunen eARC.
Het vreemde is dat een DTS stream soms niet werkt maar een DTS-HD stream weer wel (die wordt door Plex omgezet naar AAC5.1). Terwijl bij DTS ook de video wordt getranscoded.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• snah001
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:55
[b]Binnetie in "Mediaspeler voor 4k/HDR10/DTS"

@snah001 maar als Plex direct stream doet dan hoeft Plex niets anders te doen dan de media te voeren toch? Als ik kijk in het dashboard dan zie ik bij streams van familie allemaal direct stream en hoeft Plex niets te doen en doet de NAS rustig aan.
En wat ik aangaf, met wat 4K files gaat het perfect maar anderen weer niet. De media info is vergelijkbaar en toch speelt de LG de ene file niet af, de andere wel. Speelt een file niet af en ik zet ondertiteling uit dan doet hij het weer wel (dan gaat het om srt ondertiteling). Ook is de Plex app voor LG ook tamelijk oud. Ik zie dat ook bij bijvoorbeeld NLZiet. Die versie dateert van mei 2022. De Android versies van Plex zijn een stuk nieuwer.
Dat is nu net de bottleneck bij Plex: meeste 4K/UHD weigert die om direct af te spelen en om dan te kunnen streamen moet je transcoden en verlies je dus beeldkwaliteit.
Op mijn Nvidia Shield 2019 Pro heb ik met Emby daar geen last van en die kan datastreams met meer dan 100 Mbps prima aan alhoewel deze erg zeldzaam zijn online maar als je een BR ript dan kom je daar gemakkelijk aan.

Xiaomi 14 Ultra 16GB\512GB EEA Global OS2.0.103.0.UMAEUXM + Nvidia Shield TV Pro 2019

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-05 10:38

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik gebruik de shield pro ook met Kodi en kan gewoon 2160p en DTS materiaal afspelen.

Het enige dat af en toe voorkomt is dat er inderdaad geen audio is. Precieze reden weet ik niet maar met een reboot is het meestal opgelost.

Mijn setup is het volgende, shield, receiver, tv. Ik gebruik geen earc en dit werkt eigenlijk 99% van de tijd perfect.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
snah001 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:11:
[...]

Dat is nu net de bottleneck bij Plex: meeste 4K/UHD weigert die om direct af te spelen en om dan te kunnen streamen moet je transcoden en verlies je dus beeldkwaliteit.
Op mijn Nvidia Shield 2019 Pro heb ik met Emby daar geen last van en die kan datastreams met meer dan 100 Mbps prima aan alhoewel deze erg zeldzaam zijn online maar als je een BR ript dan kom je daar gemakkelijk aan.
Weet je ook hoe dat komt dat Plex hier zo slecht mee omgaat en Emby bijvoorbeeld niet?
Het enige wat ik kan bedenken is dat Plex 'kijkt' welk apparaat een afspeelverzoek stuurt en hierop bepaald of het moet transcoden of een direct stream kan starten. Dat mechanisme heeft Emby neem ik aan ook, want dat is weer geboren uit Plex.
Ik heb mijn Plex bibliotheek net weer up and running (ivm niet herkennen van films). Dan zit je te kijken naar je map met content en blijkt er meer te staan dan de videowall van Plex aangeeft.

Misschien maar beide gaan draaien.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FeaR

FeaR

In GoT we trust

prutser001 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:32:
Mijn setup is het volgende, shield, receiver, tv. Ik gebruik geen earc en dit werkt eigenlijk 99% van de tijd perfect.
Mijns inziens zou een setup als deze in 100% van de gevallen moeten werken. Geen HDMI CEC/ARC wat roet in het eten kan gooien. En doordat de receiver vooraan in de keten zit geen last van niet ondersteunde codecs van de TV/moeten omzetten van DTS.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobbieT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11:19
Plex werkt prima, mits goed ingesteld.
En hoeft lokaal niks te transcoden.

Alle soorten materiaal werken hier prima.
Als je problemen hebt, dan zullen het wel verrotte gedownloade MKV's zijn.

Test eerst eens met een goede MKV.
Hier met de zelf geripte MKV's nooit problemen.

Full 4K met DTS of Atmos en Dolby Vision, werkt gewoon allemaal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:21
RobbieT schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 14:18:
Plex werkt prima, mits goed ingesteld.
En hoeft lokaal niks te transcoden.

Alle soorten materiaal werken hier prima.
Als je problemen hebt, dan zullen het wel verrotte gedownloade MKV's zijn.

Test eerst eens met een goede MKV.
Hier met de zelf geripte MKV's nooit problemen.

Full 4K met DTS of Atmos en Dolby Vision, werkt gewoon allemaal
Volledig mee eens. Alles wat ik heb aan 4k, DTS, dolby vision en atmos materiaal kan ik afspelen. Geen enkel probleem met haperingen en geluid.
Nas met daarop plex server en de Shield Pro met de plex client.

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v151 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Binnetie
Ik heb mijn inziens Plex goed ingesteld. Welke instellingen moet ik op letten?
De content komt van goede groepen af. Het is de combinatie van LG en de Plex app. Wat ik zei dat soms bepaalde content prima afspeelt en dan weer niet. Ik kan het niet anders proberen want de andere mediaspelers die ik heb ondersteunen geen 4K.
Pagina: 1