Toon posts:

kwaliteit stukwerk (te zacht)?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Matthijs11
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 26-01 16:50
Beste,

Ik heb onlangs mijn woning laten stucen. Nu ben ik niet tevreden met het eindresultaat. Volgens mij is de hardheid van het stucwerk niet goed. Het stucwerk is erg gevoellig, ik kan bijvoorbeeld erg eenvoudig mijn nagel erin duwen, een spijker kan ik er zo indrukken totaan de onderliggende muur of met mijn knokkels klop ik er eenvoudig een deuk in. Hierover heb ik een discussie met het stucadoorsbedrijf. Deze geeft aan dat dit normaal is.
Echter zie ik bij andere dat het stucwerk wel degelijk veel harder is. weten jullie of dit normaal is en of hier
bepaalde eisen/richtlijnen gesteld worden aan de hardheid/druksterkte van stucwerk?

Hoor graag terug.

Mvg Matthijs

Alle reacties

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21:54
Gips stucwerk is gewoon erg zacht en ik denk dat het wel klopt. De stukadoor zal gewoon met Knauf gestuct hebben en een werkbare verhouding hebben gebruikt.

Als je harder stucwerk had gewild, moet je met cementmortel aan de slag. Dit is over het algemeen dan weer een minder fijne/gladde afwerking.

Hoe oud is de stuclaag?

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• Pikkemans
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-01 21:14
Misschien een gekke vraag, maar is het goed droog?

Ben het wel met je eens dat je er niet zomaar een deuk in zou moeten kunnen kloppen met je knokkels.

• Matthijs11
Stuclaag is in Juni jl aangebracht, lijkt me dus wel voldoende uitgehard. discussie loopt dus al een tijdje, mede doordat de aannemer ( die er tussenzit) een tijdje uit de running is geweest.

@storeman Helder dat gips niet knoephard is, maar dat het zo kwetsbaar is lijkt me ook weer niet de bedoeling. overigens is mij nooit de keuze geven over welk type of hardheid ik wens te ontvangen. Dit ook bij eerder stucopdrachten bij mijzelf en vrienden niet.

Verschil wat ik wel zie is dat onze stukadoor met een machine het gips erop spuit en dat op andere werken dit met de hand gedaan wordt. kan me voorstellen dat voor een machine het gips dan wellicht dunner gemaakt wordt ofzo. Maar dan blijft mijn vraag staan of dit voldoet aan de kwaliteit die je mag verwachten.

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:17

The End

!Beginning

Stucwerk is altijd erg fragiel. Hoe kom je erbij dat het (heel) hard zou moeten zijn?

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-01 15:59
Matthijs11 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:45:
Maar dan blijft mijn vraag staan of dit voldoet aan de kwaliteit die je mag verwachten.
Kort: Ja

• BasE!
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-01 12:34
hard is het niet, maar met je knokkels deuken erin drukken is ook niet goed. althans, bij ons kan dat niet.

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:17

The End

!Beginning

BasE! schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:03:
hard is het niet, maar met je knokkels deuken erin drukken is ook niet goed. althans, bij ons kan dat niet.
Dat ligt misschien wel aan de verflaag die erop zit. Een nagel of een spijker duw je er echt makkelijk in. Als je het niet erg vindt, dan ga ik niet thuis testen of ik er een deuk in kan maken. :P

• BThomas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
De voorbeelden die worden aangehaald door de TS krijg ik niet voor elkaar.

Uiteraard krijg je er wel deuken in als er iets hard tegen aankomt, maar kloppen op de muur of een spijker er in duwen? Dat lukt niet bij mij.

• De Rikster
BasE! schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:03:
Zal van de dikte afhangen, hoe dikker de laag (vandaar het machinaal aanbrengen wellicht) hoe meer er in te drukken valt natuurlijk.

NEN 13279-2 zegt wel wat over de drukvastheid van pleisters.
Ik ging voor het gemak even uit van het Vlaamse 'kloppen', misschien voorbarig maar verklaart een hoop..

[Voor 23% gewijzigd door De Rikster op 24-01-2023 12:07]

• FabianGTI
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21:25
Is het al geschilderd? Latex geeft het stucwerk ook een bepaalde 'stevigheid'.

• Dragonfly83
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 25-01 10:57
Is er wel voorgestreken? tegen het zuigen en hechten op de ondergrond.
Wat is de afwerking?
Gipsgebonden pleisters zijn sowieso gevoeliger, de hardheid wordt niet geregeld door de stucadoor.
Deze worden met toeslagstoffen geproduceerd en vervolgens geleverd, waardoor de stucadoor alleen maar water hoeft toe te voegen en de dikte bepaald door het mengen/mixen.

Bij zand/cement (portland/enci) kan deze eindsterkte wel bepaald worden, mits het handmatig met elkaar wordt gemengd (dus niet kant en klaar in zak), hoe meer cement je toevoegd, des te sterker het eindproduct zal worden.

Met een afwerking van sierpleister/spachtelputz, verkrijg je een hardere stootvastere
toplaag aangezien dit op basis van een kunstharsdispersie is.
Of met spack afwerken, dan is het ook al stootvaster.
Een gipsen wand die sausklaar of behangklaar is opgeleverd zal altijd gevoeliger zijn.

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 26-01 12:46
Matthijs11 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:36:
. . .
ik kan bijvoorbeeld erg eenvoudig mijn nagel erin duwen, een spijker kan ik er zo indrukken totaan de onderliggende muur of met mijn knokkels klop ik er eenvoudig een deuk in.
. . .
Een kras er in maken met je nagel, dan kan, maar dat, wat jij beschrijft, is niet normaal na ruim een half jaar uitharden. Zelfs niet als er iets meer water in het mengsel zat.

Soms ben ik bijna gelukkig

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 01:02
vaak wordt er nog een finisch laag gebruikt die is vaak ook wat harder. bv van het merk brander.

klinkt als wel erg zacht, ik zou het de fabrikant vragen.

[Voor 94% gewijzigd door twain4me op 24-01-2023 12:41]

• De Rikster
Een pleisterlaag van Knauf MP75 (dit is een pleister geschikt voor machinale applicatie) heeft een drukvastheid van ten minste 2N/mm2.

Ik heb net even met een stempelkussen een afdruk gemaakt van de knokkel thv mijn middelvinger en die meet 50mm2.

Dat betekent dus dat vanaf 50 x 2N = 100N = 10,19kg drukkracht er al een samendrukking zou mogen ontstaan in de pleisterlaag.

• Matthijs11
The End schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:01:
Stucwerk is altijd erg fragiel. Hoe kom je erbij dat het (heel) hard zou moeten zijn?
Ik kom hierbij, door te vergelijken met het stucwerk dat bij ons ( een aantal jaar terug) op de 1e verdieping gedaan is. of recent bij vrienden.
Zal van de dikte afhangen, hoe dikker de laag (vandaar het machinaal aanbrengen wellicht) hoe meer er in te drukken valt natuurlijk

Ik ging voor het gemak even uit van het Vlaamse 'kloppen', misschien voorbarig maar verklaart een hoop..
Het stucwerk is volgens mij niet perse een dikke laag. grotendeels is er een dunne laag over oud spachtelputz gezet.

Nee geen vlaams kloppen. betreft bij mij echt het kloppen op een raam zoals je doet wanneer de bel niet werkt bijv.
FabianGTI schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:10:
Is het al geschilderd? Latex geeft het stucwerk ook een bepaalde 'stevigheid'.
Ja is al geschilderd. Ik was zelf in eerste instantie in de veronderstelling dat het gips gewoon wat tijd nodig had uit te harden.
Dragonfly83 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:22:
Is er wel voorgestreken? tegen het zuigen en hechten op de ondergrond.
Wat is de afwerking?
Gipsgebonden pleisters zijn sowieso gevoeliger, de hardheid wordt niet geregeld door de stucadoor.
Deze worden met toeslagstoffen geproduceerd en vervolgens geleverd, waardoor de stucadoor alleen maar water hoeft toe te voegen en de dikte bepaald door het mengen/mixen.

Bij zand/cement (portland/enci) kan deze eindsterkte wel bepaald worden, mits het handmatig met elkaar wordt gemengd (dus niet kant en klaar in zak), hoe meer cement je toevoegd, des te sterker het eindproduct zal worden.

Met een afwerking van sierpleister/spachtelputz, verkrijg je een hardere stootvastere
toplaag aangezien dit op basis van een kunstharsdispersie is.
Of met spack afwerken, dan is het ook al stootvaster.
Een gipsen wand die sausklaar of behangklaar is opgeleverd zal altijd gevoeliger zijn.
Ja stukadoor heeft voorgestreken, en het betreft een gladde afwerking.

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:35
Is gewoon normaal. Het is immers gips en geen beton of steen.

• Matthijs11
com2,1ghz schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 14:20:
Is gewoon normaal. Het is immers gips en geen beton of steen.
Misschien is mijn vraag dan niet duidelijk....
Dat gips niet zo hard is als steen beton diamant of wat dan ook snap ik.

Mijn vraag zit em in het feit dat dit gips beduidend zachter is dan het gips van een andere stukadoor. Is het normaal dat binnen de "familie" gips zoveel verschil zit?

indien ja, had ik daar van te voren, als leek zijnde, dan niet over ingelicht moeten worden? door ofwel aannemer ofwel stukadoor.

indien nee, welke stappen zou ik nu dan kunnen ondernemen om schade/gelijk te (ver)halen?

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:35
Matthijs11 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:18:
[...]

Misschien is mijn vraag dan niet duidelijk....
Dat gips niet zo hard is als steen beton diamant of wat dan ook snap ik.

Mijn vraag zit em in het feit dat dit gips beduidend zachter is dan het gips van een andere stukadoor. Is het normaal dat binnen de "familie" gips zoveel verschil zit?

indien ja, had ik daar van te voren, als leek zijnde, dan niet over ingelicht moeten worden? door ofwel aannemer ofwel stukadoor.

indien nee, welke stappen zou ik nu dan kunnen ondernemen om schade/gelijk te (ver)halen?
Hoe gladder het stucwerk, des te zachter het is. Gladheid komt door al het gipspoeder wat er in zit waardoor het glad wordt. Ga je voor een ruwere/korrelinge finish, dan zal dat wel wat harder aanvoelen.
Bijvoorbeeld bij een buitengevel wordt cement gebruikt als "stuclaag" en dat is alles behalve glad.

Vaak wordt voor glad stuucwerk MP75 gebruikt. Voor wat ruwere renovatiewerk werk Goudband of Roodband bijvoorbeeld.

Nadeel van MP75 met een gladde afwerking is dat het inderdaad gevoeliger is. Je hoeft er een klein tikje te geven en en je zal de beschadiging zien. Voordeel is dat het weer makkelijk en snel te herstellen is met een finish zoals Topfinish/Dunpleister.

Tenzij het een beunhaas is geweest die een te dikke laag MP75 heeft gebruikt. Die is daar niet geschikt voor.

• Lt.Mitchell
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 21:28
Hoe diep kan je die spijker in de gipslaag duwen? In principe mag je stuklaag ook niet te dik zijn.

Sowieso klinkt jouw laag wel heel fragiel, zeker na +6 maanden nog.

• Passie-m
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-01 15:45
Hier in de zomer ook veel nieuw stucwerk Mp75. Maar daar druk ik zelfs met veel kracht nog geen deuk in. moest toevallig laatst een gat ergens maken in dit stukwerk. Maar had echt moeite bijna zo sterk het er hier op zit. Weet wel dat ze echt diverse keren dit echt met redelijk kracht het echt mega glad hebben gestreken. Leek wel fluweel zo zacht. misschien heeft het ook met het aanbrengen en het aandrukken bij gladstrijken tijdens dit proces te maken?

• Lochnes
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 23:04
nou hier alles ook mp75 en daar druk je echt geen knokkels in hoor.
Als je er met een hamer op slaat heb je een deuk, en als je met verhuizen een hoek van de tafel erindrukt ofzo. En krijg er ook geen nagels ingedrukt.
Machinaal opgespoten.
vraag anders even of je bij de stukadoor thuis mag kijken of het ook zo is…

• Juk
  • Laatst online: 26-01 13:41
Knauf MP75 zit hier op de muren sinds juni vorig jaar.
En dat is echt bikkelhard, al vanaf het begin moet ik zeggen.
Als ik er een deuk in probeer te slaan met mijn knokkels zijn ze blauw :)

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

com2,1ghz schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:28:
[...]

Hoe gladder het stucwerk, des te zachter het is. Gladheid komt door al het gipspoeder wat er in zit waardoor het glad wordt. Ga je voor een ruwere/korrelinge finish, dan zal dat wel wat harder aanvoelen.
Bijvoorbeeld bij een buitengevel wordt cement gebruikt als "stuclaag" en dat is alles behalve glad.

Vaak wordt voor glad stuucwerk MP75 gebruikt. Voor wat ruwere renovatiewerk werk Goudband of Roodband bijvoorbeeld.

Nadeel van MP75 met een gladde afwerking is dat het inderdaad gevoeliger is. Je hoeft er een klein tikje te geven en en je zal de beschadiging zien. Voordeel is dat het weer makkelijk en snel te herstellen is met een finish zoals Topfinish/Dunpleister.

Tenzij het een beunhaas is geweest die een te dikke laag MP75 heeft gebruikt. Die is daar niet geschikt voor.
Gips word glad na het spacken en polieren. Hoeveelheid gips heeft er niets mee te maken imo.

De dikte ook niet, kan je zo dik leggen als je wil, als je maar in lagen werkt van max 2cm.

De Nederbelg !

• Prx
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:30

Prx

♟♟♟♟♟♟♟♟

Bij ons is hij ook vrij zacht, nagel druk ik er inderdaad zo in. Maar voorzichtig kloppen met de knokkels gaat wel aardig tegenwoordig. Eerste maanden was het helemaal voorzichtig zijn.

Heb nog even een foto opgezocht en bij ons was het ook MP75.

[Voor 14% gewijzigd door Prx op 25-01-2023 07:53]

• De Rikster
Matthijs11 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:18:
[...]

Hoe heb je het stucwerk aangevraagd?

"ik wil een gladde (esthetische) afwerklaag en deze moet voldaan aan de volgende eisen:
a.
b.
c.
etc, wat kan je hierover adviseren? Ik heb al het één en ander opgezocht op internet en wil dieper ingaan op de kenmerken van verschillende opties."

of

"doe maar stuccen, kan het ook goedkoper? Ik zie op internet dat het nóg goedkoper kan, kan je mee gaan met die prijs? Als ik een deel zo betaal kan het dan nóg goedkoper?"

Of ergens daar tussenin?
Kwantificeer de schade dan eens die je hebt geleden?

Maar weet je al welk materiaal ze hebben gebruikt? Er zijn ook zat egalisatiepleisters die nog veel minder drukvast zijn die ook machinaal aangebracht worden. Het klinkt namelijk alsof je geen afgepleisterde gipslaag hebt maar alsof er een dunpleister systeem airless is aangebracht.

[Voor 13% gewijzigd door De Rikster op 25-01-2023 10:01]

• Lollercopter
  • Laatst online: 22:59
Misschien rare vraag, maar waar heb je het mee geschilderd ? Die latex van tegenwoordig is echt extreem goed. Hier is alles afgespoten in SPS unitex schrobvaste latex. Kost een fortuin, maar dat spul is echt gewoon bikkelhard, ik krijg hier geen nagel afdruk in de muur hoor. MP75 stucwerk zit eronder, ongeveer 10 - 15mm. Niet machinaal opgespoten maar met de hand.

Als je penny wise, pound foolish met bouwmarkt zooi heb gelatexed dan weet ik wel waar het verschil door komt. Die MP75 is gewoon relatief zacht, onderschat niet de invloed van de toplaag (=latex). Het gaat om het geheel voor de eindsterkte.

Edit: is het wel volledig uitgehard en opgedroogd voor het gelatexed werd ? Anders is het gewoon nog niet uitgehard en schimmeld de boel vanzelf weer van de muur af.

[Voor 17% gewijzigd door Lollercopter op 25-01-2023 10:09]

• Matthijs11
Lollercopter schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:04:
Misschien rare vraag, maar waar heb je het mee geschilderd ? Die latex van tegenwoordig is echt extreem goed. Hier is alles afgespoten in SPS unitex schrobvaste latex. Kost een fortuin, maar dat spul is echt gewoon bikkelhard, ik krijg hier geen nagel afdruk in de muur hoor. MP75 stucwerk zit eronder, ongeveer 10 - 15mm. Niet machinaal opgespoten maar met de hand.

Als je penny wise, pound foolish met bouwmarkt zooi heb gelatexed dan weet ik wel waar het verschil door komt. Die MP75 is gewoon relatief zacht, onderschat niet de invloed van de toplaag (=latex). Het gaat om het geheel voor de eindsterkte.

Edit: is het wel volledig uitgehard en opgedroogd voor het gelatexed werd ? Anders is het gewoon nog niet uitgehard en schimmeld de boel vanzelf weer van de muur af.
We hebben geschilderd met Sikkens Alphacryl pure Mat SF
De Rikster schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 09:55:
[...]

Hoe heb je het stucwerk aangevraagd?

"ik wil een gladde (esthetische) afwerklaag en deze moet voldaan aan de volgende eisen:
a.
b.
c.
etc, wat kan je hierover adviseren? Ik heb al het één en ander opgezocht op internet en wil dieper ingaan op de kenmerken van verschillende opties."

of

"doe maar stuccen, kan het ook goedkoper? Ik zie op internet dat het nóg goedkoper kan, kan je mee gaan met die prijs? Als ik een deel zo betaal kan het dan nóg goedkoper?"

Of ergens daar tussenin?

[...]

Kwantificeer de schade dan eens die je hebt geleden?

Maar weet je al welk materiaal ze hebben gebruikt? Er zijn ook zat egalisatiepleisters die nog veel minder drukvast zijn die ook machinaal aangebracht worden. Het klinkt namelijk alsof je geen afgepleisterde gipslaag hebt maar alsof er een dunpleister systeem airless is aangebracht.
Ik heb de aannemer aangegeven dat de verdieping glad gestuct dient te worden. verder geen vragen of toevoegingen. betrokken stukadoor werkt hij altijd mee.

"Kwantificeer de schade" nou ik heb zo'n 6k betaald voor stucwerk waar met het minste of geringste stukken uit zijn. alle muren zijn geschilderd door een schilder met sikkens muurverf in andere kleuren dan wit dus je ziet het meteen als er een stuk uit is ( al zeker 30 plekken bij moeten werken). alles kan ik blijven bijwerken en nu zie je het verschil nog bijna niet maar over een tijdje zal dat anders zijn..

Stukadoor heeft Baumit2000 gebruikt.

.
Lt.Mitchell schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 15:37:
Hoe diep kan je die spijker in de gipslaag duwen? In principe mag je stuklaag ook niet te dik zijn.

Sowieso klinkt jouw laag wel heel fragiel, zeker na +6 maanden nog.
Helemaal erdoorheen totdat ik de muur raak. stukadoor zegt dat er overal zeker 8mm opzit.

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:23
twain4me schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:27:
vaak wordt er nog een finisch laag gebruikt die is vaak ook wat harder. bv van het merk brander.

klinkt als wel erg zacht, ik zou het de fabrikant vragen.
Is ook mijn ervaring.
Goeie stucpasta erover, goeie verf. Dan heb je een prima muurtje :)

• Lollercopter
Matthijs11 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 10:48:
[...]

We hebben geschilderd met Sikkens Alphacryl pure Mat SF

[...]

Ik heb de aannemer aangegeven dat de verdieping glad gestuct dient te worden. verder geen vragen of toevoegingen. betrokken stukadoor werkt hij altijd mee.

"Kwantificeer de schade" nou ik heb zo'n 6k betaald voor stucwerk waar met het minste of geringste stukken uit zijn. alle muren zijn geschilderd door een schilder met sikkens muurverf in andere kleuren dan wit dus je ziet het meteen als er een stuk uit is ( al zeker 30 plekken bij moeten werken). alles kan ik blijven bijwerken en nu zie je het verschil nog bijna niet maar over een tijdje zal dat anders zijn..

Stukadoor heeft Baumit2000 gebruikt.

.
[...]

Helemaal erdoorheen totdat ik de muur raak. stukadoor zegt dat er overal zeker 8mm opzit.
Die verf lijkt me oke.

Ik heb even het datablad opgezocht van die Baumit2000
De dikte is bij een eenlagige toepassing gemiddeld 10 mm. In sommige zones volstaat 5 mm. Op gebetonneerde plafonds is de maximale dikte 15 mm, op voorwaarde dat er geen pleisterdragers worden gebruikt.
Laag dikte lijkt goed. Als er niet goed geprimerd is op de ondergrond (zeer belangerijk) dan komt de stuc in zijn geheel los, dat lijkt hier niet aan de orde. Of is het een super zuigende ondergrond geweest ? Dat is misschien ook niet goed voor de stuc als alle water eruit gezogen wordt.
Voor een correcte droging van Baumit 2000 moet in gesloten gebouwen dwarsventilatie worden voorzien met het oog op de stevigheid
van de pleister en om sinterlagen of roest ter hoogte van de pleisterprofielen te voorkomen.
Twee ramen tegenover elkaar open zetten en doelgericht verwarmen ondersteunen het droogproces. Neem de verwarmingssystemen
stelselmatig in gebruik en ventileer voldoende.
Voordat er wordt betegeld of vloerbekleding wordt aangebracht of wordt geverfd, moet Baumit 2000 volledig zijn gedroogd.
Om een permanente en voldoende hechting op gebetonneerde oppervlakken te garanderen, moet de ondergrond sowieso goed droog
zijn. Kan er geen maximale vochtigheid van 3% worden gegarandeerd of gaat het om een ondergrond met licht beton, dan moet er
gewerkt worden met een kalk-cement-gebonden hechtpleister (bijv. multiContact MC 55 W, HaftPutz MPH 50 Speed).

Niet gebruiken indien de temperatuur van het materiaal, de ondergrond of de lucht lager is dan 5 °C of hoger dan 30 °C . Neem
de DIN-normen DIN EN 13914, DIN 18550, DIN EN 13279-1 en DIN 18350 (VOB, deel C) in acht.
Hoe koud en vochtig was het in huis toen gingen stuccen?

• De Rikster
Mörtelgruppe: B4/50/2 nach DIN EN 13279-1
P IV nach DIN 18550-1:2018
(P IV a nach DIN 18550-2:1985)
Körnung: 0 – 1 mm
Druckfestigkeit: > 2,0 N/mm²
Wärmeleitzahl λ10, dry, mat:
(Tabellenwert nach EN DIN 1745)
≤ 0,45 W/(m·K) für P = 50 %
≤ 0,49 W/(m·K) für P = 90 %
µ-Wert: ca. 10
Brandverhalten: A1, nichtbrennbar

Dat is niet heel hard spul idd

• Lollercopter
De Rikster schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:08:
[...]

Mörtelgruppe: B4/50/2 nach DIN EN 13279-1
P IV nach DIN 18550-1:2018
(P IV a nach DIN 18550-2:1985)
Körnung: 0 – 1 mm
Druckfestigkeit: > 2,0 N/mm²
Wärmeleitzahl λ10, dry, mat:
(Tabellenwert nach EN DIN 1745)
≤ 0,45 W/(m·K) für P = 50 %
≤ 0,49 W/(m·K) für P = 90 %
µ-Wert: ca. 10
Brandverhalten: A1, nichtbrennbar

Dat is niet heel hard spul idd
Dat is het zelfde als MP-75 wat zo'n beetje de gouden standaard is in stuccland geloof ik.

• De Rikster
Lollercopter schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:10:
[...]

Dat is het zelfde als MP-75 wat zo'n beetje de gouden standaard is in stuccland geloof ik.
Klopt, de MP75 Diamant zit wel op >6 en is geschikter voor een wandafwerking in kwetsbare omgevingen.

MP75 is eigenlijk een best armoedige pleister die door zijn eigenschappen als Machine Pleister (vandaar de naam) qua verwerking heel erg vergevingsgezind is voor de stukadoor. Smeert als babyzalf en de afpleistertijd is veel minder variabel door omstandigheden dan bijvoorbeeld bij Goud- en Roodband. Stukadoors die dit handmatig aanbrengen kijk ik ook wel een beetje op neer (vroeger kon je deze niet eens handmatig verwerken omdat de menging door een wrongel in de spuitmachine moest gebeuren voor een juiste afbinding maar dat is inmiddels al een jaar of 10 aangepast)

Ik ben geen onverdeeld fan..

• Lollercopter
De Rikster schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:19:
[...]

Klopt, de MP75 Diamant zit wel op >6 en is geschikter voor een wandafwerking in kwetsbare omgevingen.

MP75 is eigenlijk een best armoedige pleister die door zijn eigenschappen als Machine Pleister (vandaar de naam) qua verwerking heel erg vergevingsgezind is voor de stukadoor. Smeert als babyzalf en de afpleistertijd is veel minder variabel door omstandigheden dan bijvoorbeeld bij Goud- en Roodband. Stukadoors die dit handmatig aanbrengen kijk ik ook wel een beetje op neer (vroeger kon je deze niet eens handmatig verwerken omdat de menging door een wrongel in de spuitmachine moest gebeuren voor een juiste afbinding maar dat is inmiddels al een jaar of 10 aangepast)

Ik ben geen onverdeeld fan..
Helemaal eens, het enige wat ik hier kan bevestigen is dat MP-75 op de muur zit + SPS unitex. Ik durf wel te stellen dat 50-75% van de muurtjes in nederland met MP-75 gestucced worden. (al dan niet terrecht)

Ik heb hier nog een laag stucc waar nog een plint overheen moet, dus ik heb speciaal voor TS een spijker gepakt en ik krijg ook hier de spijker een paar mm de muur in. Ik heb express nog een beetje staan vroeten. Ook nog eens flink met een nagel staan drukken en ik krijg er toch een nagel afdruk in als ik mijn best doe . YouTube: mp75

[Voor 3% gewijzigd door Lollercopter op 25-01-2023 11:31]

• Matthijs11
Lollercopter schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:06:
[...]

Die verf lijkt me oke.

Ik heb even het datablad opgezocht van die Baumit2000

[...]

Laag dikte lijkt goed. Als er niet goed geprimerd is op de ondergrond (zeer belangerijk) dan komt de stuc in zijn geheel los, dat lijkt hier niet aan de orde. Of is het een super zuigende ondergrond geweest ? Dat is misschien ook niet goed voor de stuc als alle water eruit gezogen wordt.

[...]

Hoe koud en vochtig was het in huis toen gingen stuccen?
Ik geloof dat het een graadje of 20 was toen. in huis was het niet echt vochtig. aanbouw wellicht vochtiger aangezien daar veel cement in verwerkt is. In ieder geval alles wel binnen de marges welke je opgeeft.
Lollercopter schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 11:28:
[...]

Helemaal eens, het enige wat ik hier kan bevestigen is dat MP-75 op de muur zit + SPS unitex. Ik durf wel te stellen dat 50-75% van de muurtjes in nederland met MP-75 gestucced worden. (al dan niet terrecht)

Ik heb hier nog een laag stucc waar nog een plint overheen moet, dus ik heb speciaal voor TS een spijker gepakt en ik krijg ook hier de spijker een paar mm de muur in. Ik heb express nog een beetje staan vroeten. Ook nog eens flink met een nagel staan drukken en ik krijg er toch een nagel afdruk in als ik mijn best doe . YouTube: mp75
Thanx voor de moeite _/-\o_ en een goeie om een filmpje in te sturen, bij mij gaat de nagel er wel wat eenvoudiger in. Ik ga ook even een filmpje maken dat maakt het geheel wat duidelijker.

• frennek
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-01 15:08
Ik vind dit wel extreem zacht ja, hier zou ik ook niet tevreden mee zijn.

• Lollercopter
Matthijs11 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 11:05:
[...]

Ik geloof dat het een graadje of 20 was toen. in huis was het niet echt vochtig. aanbouw wellicht vochtiger aangezien daar veel cement in verwerkt is. In ieder geval alles wel binnen de marges welke je opgeeft.

[...]

Thanx voor de moeite _/-\o_ en een goeie om een filmpje in te sturen, bij mij gaat de nagel er wel wat eenvoudiger in. Ik ga ook even een filmpje maken dat maakt het geheel wat duidelijker.

[YouTube: 26 januari 2023]
Dit lijkt wel veel zachter ja, wat balen. Misschien oude zakken stuc die niet meer lekker waren of weet ik veel wat. Maar wat nu ? Alles eraf steken en opnieuw doen ? 8)7 Dat is ook bijna geen doen. :'(
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee