Legaal crypto verkopen voor cash?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdt75
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 15-04-2024
Beste Tweakers,

Ik heb het grote geluk gehad om reeds heel vroeg ingestapt te zijn in allerlei crypto. Maar wellicht heb ik nóg meer geluk gehad door niet te verkopen toen ik op x10 winst stond. Toen ik begin 2020 echter op x600 winst stond, vond ik het stilaan tijd om vette winst te nemen.

Technisch en economisch ben ik extreem goed op de hoogte van alles wat crypto betreft. Ik wist ook dat heel wat banken problemen hebben met geld afkomstig van crypto-exchanges. Daarom dacht ik het goed te doen en eerst even aan te kloppen bij mijn huisbank om mijn intenties duidelijk te maken, in de zin van: "Beste bank, ik zou graag een grote inkomende transactie doen vanuit een crypto-exchange. Het betreft winst op cryptomunten waarvan ik de oorsprong volledig kan aantonen met bewijsstukken. Alvorens ik de transactie doe, breng ik u hier graag eerst van op de hoogte en verneem ik graag of ik reeds bepaalde documenten of bewijsstukken moet doorsturen". De bank ging dit verder navragen en mij nog op de hoogte houden.

Toen brak de hel los: een aangetekend schrijven dat de bank "zonder opgave van reden" heeft besloten de klantrelatie te beeïndigen (nog geen transactie gedaan!). Niet enkel mijn rekeningen werden opgeheven maar ook alle verzekeringen. De impact hiervan wordt zelfs nog groter, want bij elke nieuwe aanvraag bij een andere verzekeraar is één van de vragen "heeft uw vorige verzekeraar uw contract opgezegd?". Hierdoor werd het bijzonder moeilijk om nog een nieuwe brandverzekering te vinden, en dan aan een flink hogere premie.

Sindsdien ben ik plots een enorme voorstander van privacy geworden en heb ik me heel sceptisch opgesteld tegen het reguliere financiëel systeem. Immers kan je zonder misdrijf gepleegd te hebben gecancelled worden uit de maatschappij, want wat kan je nog zonder bankrekening of verzekering?

Dit neemt echter niet weg dat ik nog steeds een deel van mijn crypto-winsten wil kunnen verzilveren, en graag op een volledig legale manier. Maar gezien mijn ervaring, en de constante vrees dat mijn rode vlaggetje bij de bank wel eens zou kunnen escaleren naar andere banken of instanties, staat het voor mij als een paal boven water dat ik mijn winsten enkel volledig anoniem en buiten het reguliere financiëel syteem wil kunnen verzilveren. Als dat niet lukt, blijf ik maar liever 'arm' maar dan wel met een goede nachtrust.

Heeft er iemand tips voor mij wat je in mijn situatie zou doen? Ik denk bijvoorbeeld aan particuliere transacties zoals:
  • Advertentie plaatsen of iemand interesse heeft om crypto te kopen OTC tussen 2 particulieren
  • Cadeaubonnen kopen met crypto en dan weer verkopen
  • localbitcoins: oops, ook kyc vereist
Het ironische hiervan is dat ik zelf heel hard het gevoel krijg dat ik aan het witwassen ben, dergelijke zaken heel louche zijn, terwijl er wettelijk gezien niks aan de hand is. Volgens deze site is er in BE of NL geen wettelijke limit op cash betalingen tussen particulieren. Ook is de kans groot dat ik zelf met criminelen te maken ga krijgen.

Ook qua belastingen ben ik in orde: ik woon in België waar er geen vermogensbelasting is, en winsten op langetermijninvesteringen zijn volledig vrijgesteld. Gezien mijn beperkte inleg valt dit ook niet onder speculatie. Dit is reeds door mijn boekhouder én een collega van hem bevestigd.

De kans is heel reëel dat er alsnog reacties zullen volgen in de aard van "jaja het zal wel, iedereen kan zo'n een mooi verhaaltje opzetten, dit is gewoon een hulpvraag bij het witwassen". Hopelijk gunnen jullie me het voordeel van de twijfel en volgen er tips waar ik (en anderen in deze situatie) effectief iets mee ben. Eventueel kan ik een cryptografisch getekend bericht plaatsen zodat ik kan bewijzen de eigenaar te zijn van een wallet uit 2012, maar hierdoor zou ik reeds een groot stuk privacy opgeven.

Het verstandigste lijkt om contact op te nemen met een fiscaal advocaat, maar dan vrees ik alsnog voor verdere escalatie want zelfs met de bewijsstukken in handen wordt je alsnog als crimineel aanzien en worden je middelen beperkt.

Na het doorlezen van alle regels vond ik niet direct iets waarmee deze post in strijd zou zijn met de huisregels. Mocht dit toch het geval zijn, wil ik alvast mij verontschuldigingen aan de admin's en mag deze post tesamen met mijn wallet de vuilnisbak in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Heeft België geen geschillencommissie zoals het Kifid in Nederland?

Zo ja, dan zou ik je zaak eens daar aanhangig maken, want als je verhaal klopt lijkt het mij dat je bank zijn boekje te buiten is gegaan. Ze hebben immers geen bewijs dat je bij louche zaken betrokken bent en reagere buitensporig.

Voor wat betreft de verzekeringen: wederom geen idee of het in België zo gaat, maar misschien kan je contact opnemen met een tussenpersoon. Wellicht kan die, met uitleg, een verzekering regelen voor je.

[ Voor 25% gewijzigd door Backpacker op 24-01-2023 11:38 ]

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lasharor
  • Laatst online: 24-05 22:06

lasharor

7 december 2004

Om wat voor bedrag gaat het? Bij het openen van een bankrekening vragen banken bijv. of het grootste deel van je inkomen komt uit crypto. Als dat niet het geval is denk ik dat er vrij weinig aan de hand is.

Dus dan kan je in veel gevallen zonder al te veel vragen je crypto op je bankrekening laten storten. Anders bestaan er volgens mij nog internetbanken die ook een cryptowallet aanbieden en het mogelijk maken om dat om te zetten naar EUR.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:00
heb je elk jaar netjes bij je belastingaangifte gemeld dat je bitcoins had? dan is het toch niet zo'n probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Backpacker
  • Niet online
99ruud99 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:43:
heb je elk jaar netjes bij je belastingaangifte gemeld dat je bitcoins had? dan is het toch niet zo'n probleem?
Lezen is ook een vak ;)
Ook qua belastingen ben ik in orde: ik woon in België waar er geen vermogensbelasting is, en winsten op langetermijninvesteringen zijn volledig vrijgesteld. Gezien mijn beperkte inleg valt dit ook niet onder speculatie. Dit is reeds door mijn boekhouder én een collega van hem bevestigd.

Duurzaamheidmaatregelen aan het treffen? Lees https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2114724 even ivm het energielabel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
nee, als je het aangeeft wordt je vrijgesteld.
als je eht niet aangeeft omdat het is vrijgesteld, heb je geen poot om op te staan bij belgische banken, want die accepteren het niet.
Banken eisen een "bewijs" dat je inderdaad met de tijd winst hebt gemaakt in bitcoin, en een meerjarige aangifte waarop bitcoin staan is hier erg goed in (in ieder geval voor KBC).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JZX81_Drift
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 24-05 21:19

JZX81_Drift

No gods, only 4AGE

99ruud99 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:47:
nee, als je het aangeeft wordt je vrijgesteld.
als je eht niet aangeeft omdat het is vrijgesteld, heb je geen poot om op te staan bij belgische banken, want die accepteren het niet.
Banken eisen een "bewijs" dat je inderdaad met de tijd winst hebt gemaakt in bitcoin, en een meerjarige aangifte waarop bitcoin staan is hier erg goed in (in ieder geval voor KBC).
Maar de crypto is pas iets waard op het moment dat je het wil verkopen, en met alle bijbehorende fee's en prijsverschillen tussen exchanges is het lastig te bepalen wat nu de exacte waarde is. Tot aan het moment van verkoop is er geen winst gemaakt.

Knutselt graag aan roestige achterwielaangedreven Japanse wrakken

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 22:38
JZX81_Drift schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:51:
[...]

Maar de crypto is pas iets waard op het moment dat je het wil verkopen, en met alle bijbehorende fee's en prijsverschillen tussen exchanges is het lastig te bepalen wat nu de exacte waarde is. Tot aan het moment van verkoop is er geen winst gemaakt.
Hoezo? Er is toch een actieve koers beschikbaar? Crypto is altijd iets waard, indien vrij te verhandelen (wat hier wel lijkt). Tevens, als het op een buitenlandse exchange staat dan had dit bij de Belgische centrale bank (geloof ik) geregistreerd moeten worden.

Maar goed, ik ga één tip geven; ga NIET de particuliere weg op. Dat is echt vragen om rode vlaggetjes.

[ Voor 8% gewijzigd door eric.1 op 24-01-2023 11:59 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-05 12:23
Gebruik een exchange Visa card en doe daar je betalingen voortaan mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdt75
@99ruud99 In België is er géén vermogenskadaster en moet je vermogen niet aangeven (er is zelfs geen vak voor!!!). Waar in de wetgeving staat "als je het aangeeft ben je vrijgesteld"? Bovendien heeft de bank mijn rekening al gesloten vóórdat ik nog maar de kans had om bewijs aan te leveren.

@Backpacker Bedankt voor de tip! Ik zou inderdaad de onterechte afsluiting van mijn rekening kunnen betwisten. Maar dit lijkt me een hele procedure en mogelijke escalatie waar ik niet op zit te wachten. Gelukkig heb ik reeds een andere bankrekening en verzekering.

@lasharor Zoals gezegd heb ik zelfs de kans niet gekregen. Na het vallen van het crypto woord was het kwaad al geschied. Ik stond er ook met grote verbazing naar te kijken.

@pennywiser een Visa kaart is een goede tip en heb ik al overwogen. Echter is mijn schrik nog steeds groot na mijn eerste ervaring met de bank. Visa maakt uiteindelijk ook deel uit van het bankennetwerk. Maar wellicht ben ik nu té paranoia.

Belastingen en banken zijn 2 aparte zaken.... voor de belastingen ben ik in orde (dat zeg ik niet zelf, dat zegt mijn boekhouder). Het probleem zit enkel bij de bank (die door de overheid verplicht wordt zware controles te doen en dus liever geen riciso neemt).

[ Voor 11% gewijzigd door pdt75 op 24-01-2023 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
ik weet dat er geen vermogen kadaster is, maar wel een plek waar men waardevolle bezittingen aan kan geven, oa ook gebruikt voor uitkering bij brand.
hoe wil je gaan bewijzen dat het witte bitcoin zijn en niet illegaal verkregen bitcoin ?
banken in belgie doen er erg moeilijk over - wat je soms beter kan doen is het via online bank naar belgische bank overmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-05 12:23
pdt75 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:03:

@pennywiser een Visa kaart is een goede tip en heb ik al overwogen. Echter is mijn schrik nog steeds groot na mijn eerste ervaring met de bank. Visa maakt uiteindelijk ook deel uit van het bankennetwerk. Maar wellicht ben ik nu té paranoia.
Het is een debit card, dus je zet er geld op vooraf. Je bepaalt zelf hoeveel. Bij Binance kan je er zo 1 aanvragen, zonder verdere controles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdt75
@99ruud99 Ik kan dit bewijzen met een wallet uit 2012, toen een Bitcoin 10$ kostte. Feit is dat de bank alles heeft stopgezet nog voordat ik de kans kreeg dit te bewijzen. Ik hoop dat je begrijpt dat ik dat risico niet nog eens ga nemen bij mijn nieuwe bank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:37

Yucon

*broem*

Je focust nu op de uitbetaling, maar heb je overwogen of er nog middelen zijn de oorspronkelijke bank en vooral de verzekeringstak op andere gedachten te brengen?

Met het oog op de toekomst is dat heel wat waard, maar dat noemde je zelf ook al.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pdt75
@Yucon Klopt, dat was ook mijn eerste idee. Je bent immers kwaad op je bank voor zo'n buitensporige maatregel en wil graag je zaak alsnog winnen al was het maar uit principe en om het recht te laten geschieden. Maar langs de andere kant ga je opboksen tegen een enorm machtige partij met met onbeperkt geld voor juridische doeleinden. In zo'n strijd raak ik liever niet verwikkeld, de stress die ik onvervond na het opzeggen van mijn rekening en verzekering was reeds zo groot dat het voor mijn gezondheid beter was om de zaak te laten rusten en verder te gaan. Nog steeds loop ik elke dag met schrik naar de brievenbus of het rode vlaggetje niet verder is gegaan naar mijn nieuwe bank. Pas als dat het geval wordt, zal ik de juridische lijdensweg moeten ondergaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DennisLMB
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14-04 06:14
Treurig verhaal. Helaas niet de eerste die ik hoor en zeker niet de laatste waarschijnlijk.

Een bekende van mij was er ook vroeg bij en heeft (ruim) genoeg om een huis te kopen. Helaas, er is geen enkele Nederlandse bank die hier aan mee wil werken.

Mijn advies zou zijn om het aan te vechten. De gevolgen van wat de bank heeft besloten zijn zeer zwaar en moet je koste wat het kost proberen terug te draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:37

Yucon

*broem*

@pdt75 begrijpelijk, maar het is wel zo dat je de komende x aantal jaar (8?) 'ja' aan moet blijven kruisen bij de vraag of je ooit een verzekering opgezegd/geweigerd is. In dat opzicht is het leed nog helemaal niet geleden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Even advocaat van de duivel: Het kan natuurlijk prima zijn dat een of meer van de vele transacties die je hebt gedaan om je crypto's te verkrijgen/verhandelen is gedaan van/naar een wallet die bekend is als crimineel. Ongeacht of je dan zelf bewust rechtmatig handelt ben je dan in feite aan het helpen met witwassen.

Logischerwijs komt dan uit een controle van de bank dit naar boven en heb je een probleem.

[ Voor 14% gewijzigd door pagani op 24-01-2023 12:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Dit lijkt me een zeer vervelende situatie, vooral omdat ze niet begrijpen dat je gains legit zijn. Crypto is nog zo enorm klein en is niet via de reguliere manier geaccepteerd.

stel je kocht Apple aandelen op zijn ATL via een broker is er waarschijk niks aan het handje.

je kan wellicht in kleinere porties je winsten verzilveren via VISA debit cards.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-05 16:45
pagani schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:34:
Even advocaat van de duivel: Het kan natuurlijk prima zijn dat een of meer van de vele transacties die je hebt gedaan om je crypto's te verkrijgen/verhandelen is gedaan van/naar een wallet die bekend is als crimineel. Ongeacht of je dan zelf bewust rechtmatig handelt ben je dan in feite aan het helpen met witwassen.

Logischerwijs komt dan uit een controle van de bank dit naar boven en heb je een probleem.
Zolang er geen bank is waar je direct je Bitcoins naartoe kunt schuiven ziet een bank aan een SEPA betaling helemaal niet waar jou munten vandaan komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• thunder8
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-04 16:02

thunder8

Het gedonder begint weer.

Ik ben vaak meer van het motto, slapende honden niet wakker maken. Anderhalf jaar geleden heb ik een uitbetaling van bijna 20k laten doen van BL3P, de Exchange van Bitonic.nl naar mijn ING rekening. Geen enkel probleem. Paar weken later ging het dubbele bedrag via overschrijving naar een Duitse Mercedesdealer, ook hier geen enkel probleem. Alles legit, Crypto netjes aangegeven bij de belastingdienst al die jaren.

Maar dat was allemaal in NL, niet in België. Verder heb je al problemen gehad met je voormalige bank, dus kan mij goed voorstellen dat je nu wat huiveriger bent. Misschien een idee om eens met een accountant/financieel adviseur te praten, die goed op de hoogte is van de regels en wat de do's and don'ts zijn. Dat je voormalige bank je zomaar "op straat zet" is schandalig. Zou kijken of dit via een geschilcommissie aangekaart kan worden, ook al zou het alleen maar zijn voor de kosten die je hiermee hebt gehad vergoed te krijgen en dat "rode" vlaggetje kwijt te raken.

PSN-ID: Thunder76nl | Twitch: LaBestiaNeraNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
markisoke schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:40:
[...]

Zolang er geen bank is waar je direct je Bitcoins naartoe kunt schuiven ziet een bank aan een SEPA betaling helemaal niet waar jou munten vandaan komen.
Als een bank echter de historie van de crypto in duikt (wat hier overduidelijk is gebeurd nog voor er een transactie met de bank heeft plaatsgevonden, puur door de vraag van de TS) kun je prima terugherleiden met welke wallets is gehandeld, tenzij je er een shady stap tussen hebt zitten die dan weer gelijk een trigger is op blokkade.

[ Voor 3% gewijzigd door pagani op 24-01-2023 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• markisoke
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23-05 16:45
pagani schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:13:
[...]

Als een bank echter de historie van de crypto in duikt (wat hier overduidelijk is gebeurd nog voor er een transactie met de bank heeft plaatsgevonden, puur door de vraag van de TS) kun je prima terugherleiden met welke wallets is gehandeld, tenzij je er een shady stap tussen hebt zitten die dan weer gelijk een trigger is op blokkade.
De bank ziet toch alleen van welke Excange het bedrag komt, de bank heeft geen achterdeurtje in de Exchange of de munten die zijn gestort en omgezet zijn naar fiat van een niet kosjer wallet afkomen. Dus weet niet wat jij hier probeert te suggereren dat een bank meer dan dat kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

pagani schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:13:
[...]

De bank ziet alleen naar welke exchange je het geld overmaakt. Daarna is er geen informatie meer. Dus hoe zij willen bepalen uit welke wallet de cryptocoins komen is mij een raadsel. Als ik geld overmaak naar BL3P, daar bitcoins koop, die doorstuur naar mijn wallet, weet alleen BL3P naar welke wallet het is gegaan en niet mijn bank. En andersom net zo. Maak bitcoins over naar BL3P, exchange die naar euro's en dat wordt gestort op mijn rekening. Bank ziet alleen euro's komen van BL3P in dit geval, niet of ik daarvoor bitcoin, ethereum, litecoin, Solana of welke andere cryptocoin heb gewisseld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdt75
thunder8 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:55:
Ik ben vaak meer van het motto, slapende honden niet wakker maken.
...
Zou kijken of dit via een geschilcommissie aangekaart kan worden, ook al zou het alleen maar zijn voor de kosten die je hiermee hebt gehad vergoed te krijgen en dat "rode" vlaggetje kwijt te raken.
DennisLMB schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:33:
Mijn advies zou zijn om het aan te vechten. De gevolgen van wat de bank heeft besloten zijn zeer zwaar en moet je koste wat het kost proberen terug te draaien.
Exact dat... ik dacht het juist te doen om vóór de transactie de bank in te lichten, en de juiste reactie van de bank was geweest dat ze de transactie niet aanvaarden, ongeacht wat er te bewijzen valt.

Hoe graag ik het ook zou willen aanvechten, omdat ik weet dat ik recht in mijn schoenen sta, denk ik dat de slaagkans klein is. Banken en verzekeringen zijn ook maar bedrijven die het recht hebben om te bepalen met wie ze geen zaken willen doen. Zo worden bijvoorbeeld ook sekswerkers (wat ook legaal is) conseqent geweigerd bij banken. Zolang zulke toestanden bestaan heb ik er weinig hoop op.

Ik heb er min of meer vrede mee genomen, en zo'n procedure starten gaat ongetwijfeld weer een periode van stress en onzekerheid opleveren. De feiten zijn trouwens al 2 jaar geleden waardoor ik hoop heb dat het vlaggetje enkel binnen de bank bestaat. Slapende honden niet wakker maken!
Yucon schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:15:
Je focust nu op de uitbetaling, maar heb je overwogen of er nog middelen zijn de oorspronkelijke bank en vooral de verzekeringstak op andere gedachten te brengen?

Met het oog op de toekomst is dat heel wat waard, maar dat noemde je zelf ook al.
Zodra een bank een klant aan de deur zet, wordt het éénrichtingscommunicatie. Dat is gewoon hun policy: geen discussie aangaan. Ze geven ook geen reden op voor de beëindiging.
Yucon schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:33:
@pdt75 begrijpelijk, maar het is wel zo dat je de komende x aantal jaar (8?) 'ja' aan moet blijven kruisen bij de vraag of je ooit een verzekering opgezegd/geweigerd is. In dat opzicht is het leed nog helemaal niet geleden.
Zoiets moet je enkel maar doen bij het aangaan van het contract, niet jaarlijks. Ik had open kaart gespeeld met de verzekeringsmakelaar (je wil immers niet dat ze er pas achter komen als je huis is afgebrand). Grappig detail: de nieuwe verzekeringsmakalaar was ook heel geïnteresseerd in crypto, dat zal wellicht geholpen hebben.
markisoke schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 13:16:
De bank ziet toch alleen van welke Excange het bedrag komt, de bank heeft geen achterdeurtje in de Exchange of de munten die zijn gestort en omgezet zijn naar fiat van een niet kosjer wallet afkomen.
Correct, maar het is wel zo dat de bank doorgaans de transactie on hold zet en de klant vraagt om het nodige aan te tonen door bijvoorbeeld het transactieoverzicht te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jdome
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 24-05 10:37
pennywiser schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 11:55:
Gebruik een exchange Visa card en doe daar je betalingen voortaan mee.
Dit is de enige veilige en tegelijk makkelijke methode voor TS. Gewoon je cash bij de geldmaat pinnen ;)
Met een paar verschillende kaarten kun je zo richting de 1000-1500 euro per dag limiet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdt75
Een Visa crypto kaart lijkt inderdaad een goede optie en er dan zoveel mogelijk dagelijkse uitgaven mee doen.

Wellicht komt het ook niet goed als je daarmee dagelijks aan de geldautomaat staat. De uitgever achter die kaart heeft immers ook meldingsplicht van ongebruikelijke transacties. En 1000/dag cashen is daar wellicht één van.

Maar verder staat het wel los van de Belgische banken, dus ik vermoed dat dat wel in de safe zone zit :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kol Nedra
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
VISA crypto-kaarten die mij goed bevallen: Plutus-kaart en Binance-kaart
ik denk dat de Binance kaart gebruiktvriendelijker is in jouw schoenen, Binance heeft ruime keuze aan supported crypto assets die je er naar toe kan sturen, zet het vervolgens over in BUSD (dat zal ik doen, NFA), stake je busd krijg je nog 6% apy op. (zal ik doen, NFA) vervolgens kan je plukjes busd in betaalsectie zetten terwijl de rest pruttelt voor 6% apy
transacties wordt automatisch omgezet naar de euro

[ Voor 18% gewijzigd door Kol Nedra op 24-01-2023 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-05 17:35
Dit leest voor mij als dat jouw voormalige bank het niet voorhanden hebben van voldoende crypto expertise gewoon jouw probleem maakt. Omdat ze denken niet te kunnen controleren of jouw crypto voor 100% legaal is, verbreken ze gewoon de relatie want stel dat 1 van hun klanten via crypto duistere zaakjes doet, mogen zij een dikke boete betalen? Zijn er geen banken in Belgie waar je wel geholpen kan worden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pdt75
@biomass Ik denk eerder dat het kosten/baten was. Hun investering om mijn zaak te onderzoeken zal duurder geweest zijn dan dat ze aan mij als klant verdienen. Pittig detail: een paar maand later kwam de bank met veel reclame met een eigen loyalty-coin cryptomunt. Degoutant is het.

Ongetwijfeld zijn er crypto-vriendelijke(re) banken in BE, maar na mijn ervaring dat de vraag stellen genoeg is voor een rode vlag + verbanning, ga ik het risico niet meer nemen.

@Kol Nedra De Binance-kaart lijkt mij ook het interessantste. Van BUSD zou ik persoonlijk wegblijven (ook hier NFA :) ). Die 6% moet ergens van komen en we hebben bij Celsius wel gezien hoe dat afloopt. Rendementen die te mooi zijn, zijn dat meestal ook. De enige vorm van staking waar ik achter sta, is de native staking van het netwerk, zoals ETH.

Ik hou het liefst zoveel mogelijk in een cold wallet, die paar procenten zijn eigenlijk de risico's niet waard en zijn ruis ten opzichte van de BTC of ETH koers, die met gemak 10% op 1 dag kan wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wonderfulworld
  • Laatst online: 14-02-2024
@pdt75 Over welke bank gaat dit eigenlijk precies, ik zag het niet direct verschijnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Alpina
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 24-05 02:20
Ja, welke bank gaat het over?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• XelaRetak
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 24-05 07:33
Als ik nog een tipje mag geven - open een rekening bij Revolut met debit-visa.

Neem een Binance kaart, en zet op Binance je vermogen om in Euro (tenzij je nog koersschommelingen wilt hebben)

Nu kan je de Revolut kaart "opwaarderen" vanaf de Binance kaart. Revolut geeft je een IBAN rekening & makkelijk overboeken.

De limiet (was iig) 800 euro per dag met de Binance Virtual card en 8000 per dag met de fysieke kaart. Elke dag overmaken tot Binance leeg is.

Dan heb je je geld snel op een IBAN rekening staan, heeft ook een banklicentie nu met 100.000eu safeguard. Kind kan de was doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdt75
@wonderfulworld @Alpina Hoe zeer ik graag de bank bij naam zou noemen en anderen zou aanraden om nooit zaken met deze bank te doen, merk ik uit andere draadjes dat bedrijven bij naam noemen niet wordt geapprecieerd door de mods.

Anderzijds ben ik door het voorval zodanig voorzichtig en paranoïa geworden dat, hoewel de kans heel klein is, een betrokken medewerker van deze bank meeleest en de link legt met mij als klant en even gaat besluiten om mij het leven nog maar wat lastiger te maken.

Onderschat niet welke impact het op een persoon heeft als ze je plots je bankrekening en verzekeringen afnemen... je komt in een maandenlange periode van onzekerheid terecht of er nog dominostenen gaan volgen en je nergens meer terecht gaat kunnen. Ik kan het niemand aanraden.....

Daarom is het voorstel van @XelaRetak (waarvoor dank!) voor mij ook geen optie... Zo'n bedragen verschuiven, ik weet nog niet op welke manier, maar mijn gevoel zegt dat je ook weer te veel in de spotlight komt te staan en die domino weer op gang komt.

Beetje bij beetje uitgeven met een Debit card, dat is nog het maximum dat ik aandurf in het officiëel circuit. Voor de rest voel ik mij als een crimineel die onder de radar moet blijven :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justevo
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:17
Als dat zo is kun je toch met je Binance kaart een paar casino's afgaan voor niet al te grote bedragen? Daar is niks illegaals aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wonderfulworld
  • Laatst online: 14-02-2024
@pdt75 Ik heb met je te doen en datzelfde lot staat misschien anderen van ons nog te wachten die ooit grote winsten zouden willen gaan verzilveren.
Op deze Belgische FIRE Redditgroep vind je een aantal gelijkaardige topics waar je misschien iets aan hebt of mensen vindt die je wegwijzer kunnen maken: link

@XelaRetak Bedankt voor deze eye opener.

[ Voor 0% gewijzigd door wonderfulworld op 27-01-2023 09:39 . Reden: aanpassing link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pdt75
@Justevo Dat is het probleem: door niks illegaals te doen worden je bankrekening en verzekeringen afgenomen. Casino's zijn trouwens ook witwas-risico's voor de bank. Als je dan op je IBAN laat uitcashen ga je ook lastige vragen krijgen.
@wonderfulworld Thx voor de Reddit link, heel interessant!

[ Voor 27% gewijzigd door pdt75 op 27-01-2023 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ini
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-05 15:38

ini

Life is what you make of it

ik heb vorig jaar een withdraw gedaan, nadat ik een ING rekening geopend had(In NL), ik heb de bank gebeld voordat er een storting aan kwam vanuit een crypto exchange(Binance) en kreeg te horen dat dit gewoon prima was. Vervolgens storting gedaan naar ING en verder nooit iets van gehoord. Voor de NL-ers, die crypto had ik uiteraard wel gewoon bij box 3 staan. Daarnaast Binance card voor aankopen en Revolut als 3e optie werken erg fijn om zo je crypto voor gewone/extra aankopen.

Testspecialist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-05 14:03

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Alles overzetten naar bijv. Bitvavo. Daar kun je al je coins omzetten naar een 'bitvavo-tegoed'.

Vervolgens gewoon elke maand 3000 euro laten uitkeren? Ik weet niet hoeveel poen je hebt, maar hierdoor kun je redelijk passief leven voor de komende X jaar?

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 24-05 00:52

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

ini schreef op maandag 30 januari 2023 @ 13:57:
ik heb de bank gebeld voordat er een storting aan kwam vanuit een crypto exchange(Binance) en kreeg te horen dat dit gewoon prima was.
Ik heb bij dezelfde bank ook geïnformeerd (middels de live chat) hoe dat in zijn werk ging, en volledig open kaart gespeeld. Mij werd verteld dat ze niets van tevoren kunnen registeren, maar dat ze vooral reactief optreden. Ik heb maar gevraagd of ze het gesprekje als notitie konden toevoegen bij mijn account, dan bestaat er iig bewijs dat ik het erover gehad heb. De uiteindelijke transactie is nog niet gebeurd overigens, ik wacht nog even :Y)

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirePuma142
  • Registratie: April 2004
  • Niet online

FirePuma142

Sergius Bauer

@pdt75 , ben je naar Ombudsfin gestapt om je beklag te doen?

[ Voor 11% gewijzigd door FirePuma142 op 15-02-2023 12:52 ]

Good taste is for people who can’t afford sapphires

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bever!
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:22

Bever!

3

thunder8 schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 12:55:
Ik ben vaak meer van het motto, slapende honden niet wakker maken. Anderhalf jaar geleden heb ik een uitbetaling van bijna 20k laten doen van BL3P, de Exchange van Bitonic.nl naar mijn ING rekening. Geen enkel probleem. Paar weken later ging het dubbele bedrag via overschrijving naar een Duitse Mercedesdealer, ook hier geen enkel probleem. Alles legit, Crypto netjes aangegeven bij de belastingdienst al die jaren.

Maar dat was allemaal in NL, niet in België. Verder heb je al problemen gehad met je voormalige bank, dus kan mij goed voorstellen dat je nu wat huiveriger bent. Misschien een idee om eens met een accountant/financieel adviseur te praten, die goed op de hoogte is van de regels en wat de do's and don'ts zijn. Dat je voormalige bank je zomaar "op straat zet" is schandalig. Zou kijken of dit via een geschilcommissie aangekaart kan worden, ook al zou het alleen maar zijn voor de kosten die je hiermee hebt gehad vergoed te krijgen en dat "rode" vlaggetje kwijt te raken.
Niet dat ik je bang wil maken, maar de kans is groot dat ze nog wel om uitleg komen vragen. Eigen ervaring en anderen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder8

thunder8

Bever! schreef op woensdag 15 februari 2023 @ 12:55:
[...]

Niet dat ik je bang wil maken, maar de kans is groot dat ze nog wel om uitleg komen vragen. Eigen ervaring en anderen..
Ze doen maar, wordt er niet bang van. Als ze mijn business niet willen, ga ik naar een andere bank.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 24-05 21:46
Om je Crypto te verkopen zoek een organisatie die geregistreerd staat bij de FSMA (Belgische toezichthouder voor financiele markten)

Dit heb ik hier gedaan.

Zo te zien is er maar 1 aanbeider nog actief in Belgie namelijk Bit4You, via die partij kan je dus legaal crypto verkopen.

Wanneer een Belgische bank geld ontvangt van een bij de FSMA geregistreerde partij krijg je minder snel vragen en kan je tegen de bank zeggen deze partij voldoet aan de Belgische wetgeving.

[ Voor 25% gewijzigd door DVX73 op 15-02-2023 13:39 . Reden: Rol van FSMA duidelijk gemaakt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Area
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-11-2023
Knip, graag in een ander topic plaatsen, is hier offtopic.

[ Voor 79% gewijzigd door Taro op 27-11-2023 21:29 ]

Pagina: 1