PC / laptop gezocht voor bestandsopslag (ongeveer 250gb)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kapi_tijn
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 18-06 11:33
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil een systeem gebruiken waarmee ik met bestanden (250GB) kan opslaan en versleuteld via cryptomator wil uplouden naar mijn clouddienst. Naast deze PC gebruik ik twee externe hard disks als back up. Het gaat dus puur om bestandsbeheer, van foto's en belangrijke pdf's en word documenten.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefste tussen de 200/250 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
[i]Ik heb zelf als een scherm, met VGA aansluiten, HDMI poort en displayport kabel.
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Het liefste minimaal 240GB interne opslag, meer is beter, qua videokaart geen enkele voorkeur want verwacht ik amper te gebruiken

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb zelf hiervoor een Lenovo Thinkcentre mini PC gebruikt en die beviel goed.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Bij voorkeur energie zuinig, maar vooral betrouwbaar. Ik hecht veel waarde aan privacy dus een chromebook valt helaas af

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons? Wat adviseren jullie? Is bijvoorbeeld een oudere mac mini uit 2015 een oplossing? Of beter een Lenovo mini pc? Of een ander systeem die jullie adviseren?

Beste antwoord (via kapi_tijn op 27-01-2023 10:33)

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 04-07 14:00
Je zoekt een zuinige pc die enkel bestanden naar de cloud (dus via ethernet poort) moet opslaan.

Eerste wat dan voor mij (en vele andere tweakers) op komt is een Raspberry Pi met externe USB3.0 ssd voor opslag en systeem. Zuiniger en goedkoper ga je ze niet krijgen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• Djarune
Je zoekt een zuinige pc die enkel bestanden naar de cloud (dus via ethernet poort) moet opslaan.

Eerste wat dan voor mij (en vele andere tweakers) op komt is een Raspberry Pi met externe USB3.0 ssd voor opslag en systeem. Zuiniger en goedkoper ga je ze niet krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kapi_tijn
Dankje Djarune, ik heb gistermiddag naar deze mogelijkheid gekeken en ik denk dat een raspberry pi te hoog gegrepen is voor mij. Ik denk wel dat een installatie moet lukken, maar ik vind de veiligheid/privacy erg belangrijk en wil voorkomen dat ik het systeem onvoldoende beveiligd heb en een handige buurjongen er mee aan de haal gaat. De bestanden die ik wil beschermen gaan over mijn kinderen, met medische achtergrond, vandaar het belang hierin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:35
Pak elke willekeurige tweedehands laptop? Dit kan zelfs prima op een i3 of pentium laptopje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ColdBurn89
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 07-05 21:45
Als iets al onveilig is, is het uploaden naar de cloud. Waarom zou een Raspberry Pi niet veilig zijn? Binnen Linux kun je ook files encrypten. Beetje vreemde beredenering op een goed advies, zonder het Tweakers format te gebruiken en zonder zelf een opzet te maken.

AMD Ryzen 7700X | Asus Rog Strix B650E-F | NZXT H7 Flow | NZXT Kraken X73 | AMD Radeon XFX 7900XT 310 Merc

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Eskimoo
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 02-07 15:23
Wellicht iets op marktplaats te vinden als een dell optiplex sff ofzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kapi_tijn
ColdBurn89 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 15:35:
Als iets al onveilig is, is het uploaden naar de cloud. Waarom zou een Raspberry Pi niet veilig zijn? Binnen Linux kun je ook files encrypten. Beetje vreemde beredenering op een goed advies, zonder het Tweakers format te gebruiken en zonder zelf een opzet te maken.
Zo bedoelde ik het niet, ik vertrouw de Raspberry Pi wel, maar mijn techische kennis is onvoldoende om hem in mijn ogen goed te kunnen beveiligen, dat bedoelde ik :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
kapi_tijn schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 17:05:
[...]

Zo bedoelde ik het niet, ik vertrouw de Raspberry Pi wel, maar mijn techische kennis is onvoldoende om hem in mijn ogen goed te kunnen beveiligen, dat bedoelde ik :)
Het mooie aan een Radpberry pi is dat er tig tutorials zijn om een vpn server op te zetten. Is ook niet moeilijk. Gewoon de tutorial / youtube volgen.

Alternatief voor 150 euro.
uitvoering: Synology DiskStation DS120j (zonder harde schijven)
uitvoering: Crucial MX500 2,5" 500GB
YouTube: Synology DS120j - Your Own Personal Cloud
YouTube: Synology VPN Server Setup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kapi_tijn
Thanks voor je input Djarune! Ik vind de Synology own cloud ook een hele mooie oplossing, ik ga mij er eens in verdiepen!
Pagina: 1