Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvhooft
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-05 19:06
Hallo,

Wij hebben al een tijd zonnepanelen die we monitoren via Zon op Toon, Nu komt daar binnenkort een tweede installatie bij die we graag op dezelfde manier willen monitoren.

Nu begreep ik dat het niet mogelijk is om 2 meter adapters op de Toon aan te sluiten en dat dan de beste manier is om beide 1 fase groepen door een Qubino 3 fase kWh meter te laten lopen die middels zWava te koppelen is.

Mijn vraag is of dat deze aanname klopt en of iemand een aansluitschema heeft.
Als er nog andere zaken zijn waar ik op moet letten hoor ik het ook graag.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 25-05 14:27
Je kan ook een set van Homewizard kopen (p1 meter en twee losse Kwh meters) kan je alles ook perfect volgen.

2x 1 fase met een 3 fase meter lijkt me een beetje vreemd.

Maar kan je niet gewoon de omvormer uitlezen? Dat doe ik met grote regelmaat.

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvhooft
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 28-05 19:06
Doel is juist om het via Toon uit te kunnen lezen. Dus Homewizard is niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boolean
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-05 12:27
DeHollander schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 20:37:
2x 1 fase met een 3 fase meter lijkt me een beetje vreemd.

Maar kan je niet gewoon de omvormer uitlezen? Dat doe ik met grote regelmaat.
Ik gok dat de TS niet op zoek is naar een amateuristische oplossing waarbij je zelf moet gaan rekenen.

Ik zie geen reden waarom je niet twee omvormers kunt aansluiten op een 3-fase meter die je vervolgens met Toon koppelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aadjuh_
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 20-05 17:31
Neem aan dat je nu de deze volgorde hebt gezien vanuit de zonnepanelen:

Omvormer->alamat (=zekering en aardlek in 1)->KWH meter-> hoofdzekering.

Die KWH meter zal op de meteradapter van TOON aangesloten zitten denk ik.

Waneer je nu de 2de opstelling krijgt ga je vanaf de 2de alamat naar de bestaande KWH meter.

Hiervoor kan je dit soort kabels gebruiken:

https://www.elektramat.nl...rn-en-geperste-uiteinden/

Uiteraard moet je wel weten hoeveel Ampere er door de KWH mag en natuurlijk ook de draaddikte eventueel aanpassen.

TOON zal nu de totale opbrengst meten. Dit kan niet apart, daarvoor moet je kijken in je app van beide omvormers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackguest
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 02-04-2023
Hier hetzelfde probleem. Ik sprak afgelopen week iemand die zich afvroeg of je het niet als volgt kan oplossen. 2 automaten, 1 voor elke omvormer. 1 aardlek 40A voor deze twee groepen en dan de verbinding maken met de kwh module van Toon. Ik heb er zelf geen verstand van maar ergens klonk het logisch. Voor de echte techneuten, zou dit werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joerij
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-05 22:52
Als je graag informatie over je panelen op Toon wilt hebben, zou je als handige Tweaker kunnen overwegen om Toon te rooten en er andere software op te draaien (zie bv https://ehoco.nl/rooten-van-enecos-toon-thermostaat/). Voor de gangbare omvormers is er wel een app.
Heb destijds via Marktplaats een tweede Toon gekocht om dit mee te doen. Bevalt prima en is ook een stukje goedkoper omdat ik alle Toon abonnementen op kon zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 27-05 17:59

DIY

De omvormers op 2 verschillende fasen zetten achter één 3 fase kwh meter. De meter vervolgens via de pulse output met het optische oogje (die je op de meteradapter aansluit) met Toon uitlezen zoals je dat nu waarschijnlijk ook doet met een 1 fase kwhmeter.

Dat werkt hier goed en er zijn geen speciale aanpassingen nodig.

Gebruikte kwh meter: Inepro pro380

[ Voor 15% gewijzigd door DIY op 06-02-2023 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackguest
  • Laatst online: 02-04-2023
Weet iemand wat het vermogen is van de toon kwh meter? Kan het zelf op internet niet vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jan2023
  • Laatst online: 28-05 16:05

Jan2023

KISS

De volgende wordt daarvoor gebruikt
https://www.slimmedingen....964003232343938343035366c

65 ampere kan die meten.

@mvhooft

Denk dat je gewoon nog een extra meteradapter kan toevoegen in TOON.
Tussen de 2e omvormer en je groepenkast.

Maar of de software In TOON , zon op toon , dat kan behappen ?
Geen idee.
Nu begreep ik dat het niet mogelijk is om 2 meter adapters op de Toon aan te sluiten
Ik heb hier zowiezo al twee meetmodules op TOON , de slimmer meter van de netbeheerder en de qubino smart meter
En nog steeds de optie in TOON om meer meetmodules toe te voegen.

[ Voor 28% gewijzigd door Jan2023 op 18-02-2023 15:47 ]

Amber 95 sinds 10 / 2023 en 9 x 365 Wp glas / glas solarwatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark de Vries
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 14-02-2024
DIY schreef op maandag 6 februari 2023 @ 19:10:
De omvormers op 2 verschillende fasen zetten achter één 3 fase kwh meter. De meter vervolgens via de pulse output met het optische oogje (die je op de meteradapter aansluit) met Toon uitlezen zoals je dat nu waarschijnlijk ook doet met een 1 fase kwhmeter.

Dat werkt hier goed en er zijn geen speciale aanpassingen nodig.

Gebruikte kwh meter: Inepro pro380
Ik heb hier dezelfde situatie. Ik kom van 1 fase 1 omvormer welke ik met Toon kon uitlezen. Ik heb nu een 2e set panelen en (Micro) omvormers. Inmiddels al een inepro pro380-s in mijn bezit, maar nu de grote vraag hoe sluit ik de inepro aan? Volgens mij heb je een exact vergelijkbare setup. Ik ben benieuwd of je me kan helpen met het aansluitschema voor de inepro.

Gr Demeck

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

Mark de Vries schreef op maandag 27 februari 2023 @ 13:43:
Ik heb hier dezelfde situatie. Ik kom van 1 fase 1 omvormer welke ik met Toon kon uitlezen. Ik heb nu een 2e set panelen en (Micro) omvormers. Inmiddels al een inepro pro380-s in mijn bezit, maar nu de grote vraag hoe sluit ik de inepro aan? Volgens mij heb je een exact vergelijkbare setup. Ik ben benieuwd of je me kan helpen met het aansluitschema voor de inepro.
De inepro zit hetzelfde aangesloten als een 1 fase meter, maar dan 3 fasen. Dit zal wel lukken?
Aan mijn meteradapter heb ik zo'n optisch oogje aangesloten en deze zit in een plak houder precies op het knipperende ledje (puls output) van de inepro. Het kabeltje zit aan de kant van de meteradapter in de gele aansluiting van electra gestoken.

Ik hoop dat het duidelijk is? :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark de Vries
Moet ik nog rekening houden met inkomend (vanaf de zonnepanelen) en uitgaand op de inepro? Vanaf de zonnepanelen onder aansluiten en uitgaand boven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DIY

DIY

@Mark de Vries zonnepanelen op de uitgang (boven). Het is teruglevering :9

[ Voor 95% gewijzigd door DIY op 28-02-2023 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark de Vries
DIY schreef op maandag 27 februari 2023 @ 20:12:
[...]

De inepro zit hetzelfde aangesloten als een 1 fase meter, maar dan 3 fasen. Dit zal wel lukken?
Aan mijn meteradapter heb ik zo'n optisch oogje aangesloten en deze zit in een plak houder precies op het knipperende ledje (puls output) van de inepro. Het kabeltje zit aan de kant van de meteradapter in de gele aansluiting van electra gestoken.

Ik hoop dat het duidelijk is? :X
Dit precies wat ik ook gedaan heb (ik heb ook een inpepro 380). Ik krijg alleen niet de juiste waarden binnen op toon. Volgens mij zit het hem in 2 dingen:
1. Zit het toon oogje op de juiste pulsgever (zit bij mij op de linkse van de 3)
2. Is in toon de juiste puls frequentie ingesteld (staat bij mij op 1000)

Ik heb op de nieuwe set een enphase set met de app enlightning. die geeft helder aan wat de nieuwe set oplevert, maar dit is al meer (veel meer) als wat toon aangeeft voor het totaal van de 2 sets. Iets gaat er nog niet goed dus.
Ik heb aangesloten zoals eerder omschreven Omvormer > automaat/aardlek> inperk 380> hoofdschakelaar .

Heb ik iets niet goed gedaan? ik krijg het niet juist werkend.

gr. Mark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark de Vries
Mark de Vries schreef op maandag 14 augustus 2023 @ 11:58:
[...]

Dit precies wat ik ook gedaan heb (ik heb ook een inpepro 380). Ik krijg alleen niet de juiste waarden binnen op toon. Volgens mij zit het hem in 2 dingen:
1. Zit het toon oogje op de juiste pulsgever (zit bij mij op de linkse van de 3)
2. Is in toon de juiste puls frequentie ingesteld (staat bij mij op 1000)

Ik heb op de nieuwe set een enphase set met de app enlightning. die geeft helder aan wat de nieuwe set oplevert, maar dit is al meer (veel meer) als wat toon aangeeft voor het totaal van de 2 sets. Iets gaat er nog niet goed dus.
Ik heb aangesloten zoals eerder omschreven Omvormer > automaat/aardlek> inperk 380> hoofdschakelaar .

Heb ik iets niet goed gedaan? ik krijg het niet juist werkend.

gr. Mark
Kan iemand me helpen? Ik heb het nog steeds niet werkend. Heb het een poosje los gelaten, maar wil het toch aan de gang krijgen. Ik ben ervan overtuigd dat ik de inepro380-s goed heb aangesloten.
Er kunnen nog 2 dingen mis gaan:
1. Het is een 2e hands inepro pro380-s. Kan je hier iets aan instellen? Moet ik die resetten?
2. Kan iemand een afbeelding plaatsen waar ik het Toon pulseopnemertje moet plakken. Waar zit dat oogje op de inepro?

Alle hulp is welkom.
Alvast dank 🙏

Gr Mark
Pagina: 1